Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Ik streef naar een kerk met ware leer, niet met alleen ware leden. Dat is nogal een verschil hoor.
Toch kun je die twee zaken niet helemaal loskoppelen. Als je accepteert dat mensen onvolmaakt zijn, zul je ook moeten accepteren dat ze niet altijd De Ware Leer kunnen formuleren, laat staan in het vuur van de preek geen enkele misstap op dat gebied begaan.
En ik denk dat het ook wel gezond is om in te zien dat het nogal pretentieus is om te beweren dat De Ware Leer altijd als dusdanig kenbaar en aanwijsbaar is..
Gek dat de oudvaders dat dan wel konden. Nou, daarom blijf ik daar dan maar bij.
Dat konden de oudvaders helemaal niet.
Overigens, what about het belangrijkste gedeelte van m'n post?
Wat betreft het belangrijkste gedeelte van je post ben ik het toch wel met je eens. Hier op aarde zal er toch niemand volmaakt zijn en is er dus ook geen zuivere ware Kerk. God's Woord zal ten alle tijden ons richtsnoer moeten zijn en de hele leer die daaromheen gepreekt wordt is van mensen, en dus onvolmaakt.
Ook op dat gebied heeft ieder mens weer een andere invalshoek en een eigen uitleg, en die blijft zeker onvolmaakt.
In zoverre ben ik het met Jas eens dat je zeker moet streven naar het brengen van de Ware Leer, maar die zul je nergens absoluut en zuiver aan kunnen treffen aangezien wij allemaal maar mensen zijn.
Wel is het zo, dat we zo objectief mogelijk kunnen proberen de leer te toetsen aan onze norm, God's Woord. Dat lijkt mij het belangrijkste!