johannes1 schreef:bij zelfmoord of euthanasie neem jij zelf de beslissing van nu wil ik dood, de voorbeelden die jij hier geeft, kan dood veroorzaken, maar is niet bewust met de gedachte ik doe dit om dood te gaan.
Nee, maar je zondigt door tegen de wet in te gaan en daarbij had je kunnen weten dat dit soort gedrag ernstige gevolgen zou hebben. Daarbij komt euthanasie en zeker zelfmoord vaak voort uit diepe wanhoop en psychische instabiliteit. Dat zou ik niet direct een weloverwogen beslissingen durven noemen. En waar wel het geval is van een weloverwogen beslissing vraag ik me af of dit dan een ernstigere zonde is dan andere zonden. Dit is net zoiets als het leggen van overdreven veel nadruk op seksuele zonden, dat is ook nergens op gebasseerd.
ik hoef dat ook niet te weten, want hij heeft voor dat ogenblik al die beslissing genomen zich zelf van het leven te beroven uit ondankbaarheid, want dat is het als je je hand aan je eigen slaagt. God heeft ons iets wonderbaarlijks gegeven: het leven.
Dit heeft werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets met ondankbaarheid te maken. Ik kan wel merken dat je zelf nog nooit in de positie geweest bent waar zelfmoord een reeele optie wordt. Waarschijnlijk heb je het ook niet of niet vaak van heel dicht bij meegemaakt?
Psychische instabiliteit en geestelijk en lichamelijk lijden waardoor je dood wilt hebben niets te maken met ondankbaarheid... Ik vind het al vreemd dat je die gedachte uberhaupt durft te koesteren.