Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 15:01

johannes1 schreef:bij zelfmoord of euthanasie neem jij zelf de beslissing van nu wil ik dood, de voorbeelden die jij hier geeft, kan dood veroorzaken, maar is niet bewust met de gedachte ik doe dit om dood te gaan.

Nee, maar je zondigt door tegen de wet in te gaan en daarbij had je kunnen weten dat dit soort gedrag ernstige gevolgen zou hebben. Daarbij komt euthanasie en zeker zelfmoord vaak voort uit diepe wanhoop en psychische instabiliteit. Dat zou ik niet direct een weloverwogen beslissingen durven noemen. En waar wel het geval is van een weloverwogen beslissing vraag ik me af of dit dan een ernstigere zonde is dan andere zonden. Dit is net zoiets als het leggen van overdreven veel nadruk op seksuele zonden, dat is ook nergens op gebasseerd.

ik hoef dat ook niet te weten, want hij heeft voor dat ogenblik al die beslissing genomen zich zelf van het leven te beroven uit ondankbaarheid, want dat is het als je je hand aan je eigen slaagt. God heeft ons iets wonderbaarlijks gegeven: het leven.

Dit heeft werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets met ondankbaarheid te maken. Ik kan wel merken dat je zelf nog nooit in de positie geweest bent waar zelfmoord een reeele optie wordt. Waarschijnlijk heb je het ook niet of niet vaak van heel dicht bij meegemaakt?
Psychische instabiliteit en geestelijk en lichamelijk lijden waardoor je dood wilt hebben niets te maken met ondankbaarheid... Ik vind het al vreemd dat je die gedachte uberhaupt durft te koesteren.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 15:05

Dit heeft werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets met ondankbaarheid te maken. Ik kan wel merken dat je zelf nog nooit in de positie geweest bent waar zelfmoord een reeele optie wordt. Waarschijnlijk heb je het ook niet of niet vaak van heel dicht bij meegemaakt?
Psychische instabiliteit en geestelijk en lichamelijk lijden waardoor je dood wilt hebben niets te maken met ondankbaarheid... Ik vind het al vreemd dat je die gedachte uberhaupt durft te koesteren.

ik heb het helaas wel meegemaakt, kurtyo. en het heeft zeker wel met ondankbaarheid te maken. als jij iemand een cadeau geeft voor zijn verjaardag en die ander wil het niet hebben, dan vind je die persoon toch ook ondankbaar. God heeft jou een leven gegeven en Hij beslist wanneer Hij het weer terug wil hebben (cru gezegd, maar toch) niet wij beslissen over leven.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 15:08

Dat is inderdaad helaas, spijt me voor je. Ik ook. En ik ben zelf ook in de positie geweest dat zelfmoord helemaal niet zo ondenkbaar is. Het is gewoon een non-vergelijking: het cadeau en het leven... Uitzichtloosheid zie jij dus per definitie als ondankbaarheid? Dan ben ik dankbaar dat ik jou niet als psycholoog heb of als adviseur of als God. En dat is geen belediging... Maar ik vind het echt erg dat jij dit p.d. als ondankbaarheid ziet....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 15:10

is de weg naar God uitzichtloos?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 15:10

Johannes1 schreef:ik hoef dat ook niet te weten, want hij heeft voor dat ogenblik al die beslissing genomen zich zelf van het leven te beroven uit ondankbaarheid, want dat is het als je je hand aan je eigen slaagt. God heeft ons iets wonderbaarlijks gegeven: het leven.

En als het leven nou eens puur óverleven is, omdat het leven stelselmatig kapot is gemaakt vanaf de vroegste jeugd?
Wie is er dan meer schuldig volgens jou: Hij/zij die dat leven kapot heeft gemaakt of hij/zij die het uiteindelijk beëindigt?

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 15:13

riska schreef:Wie is er dan meer schuldig volgens jou: Hij/zij die dat leven kapot heeft gemaakt of hij/zij die het uiteindelijk beëindigt?

menselijk gezien die het kapot heeft gemaakt, geestelijk die het beëindigt. je leven is ooit kapot gemaakt, maar jij kan het weer opbouwen met de hulp des Heere, ondersteunt en helpt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 15:14

johannes1 schreef:is de weg naar God uitzichtloos?

Voor sommigen wel ja. Daarbij zie je soms door de bomen het bos niet meer. Waar ik mee wil zeggen dat je soms verblind raakt door allerlei mogelijke oorzaken waardoor je het zicht op God verliest. Maar laat God die mensen los? Dat zij verre!!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 15:16

Maar laat God die mensen los?

zal God ooit loslaten waar Hij in werkt. als God jou niet loslaat, zou hij dan toestaan dat je je hand slaagt aan jezelf?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 15:27

Johannes1 schreef:menselijk gezien die het kapot heeft gemaakt, geestelijk die het beëindigt. je leven is ooit kapot gemaakt, maar jij kan het weer opbouwen met de hulp des Heere, ondersteunt en helpt.

Theorie en praktijk, mijn waarde broeder en ik bid je toe dat je nooit in je naaste omgeving iets dergelijks hoeft mee te maken...

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 15:28

God is geen poppen-speler. God trekt niet aan de touwtjes van dit moet je doen en dat en zus en zo...
En als je de eigen verantwoordelijkheid die je hebt als mens niet meer ziet, aankan of als je echt gewoon geen uitweg meer kent, dan denk ik dat het zeker mogelijk is dat een christen zelfmoord pleegt. En ik geloof nooit dat hij daarom verloren zal gaan...

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 15:29

Helemaal mee eens Kurtyo

Riska

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jan 2005 15:42

johannes1 schreef:

zal God ooit loslaten waar Hij in werkt. als God jou niet loslaat, zou hij dan toestaan dat je je hand slaagt aan jezelf?

Ook ik heb van redelijk dichtbij meegemaakt dat een gelovige de hand aan zich zelf sloeg. Misschien naief gedacht, maar zoals bij griep soms koorts hoort, horen volgens mij dit soort neigingen soms bij een psychische ziekte.
God laat inderdaad niet los, wat Hij heeft vastgepakt. Hij helpt echter niet altijd voor de dood, maar bovenal ook door de dood.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 15:58

johannes1 schreef:

Het schijnt... dat God dat inderdaad toelaat, voor mij was het niet zo duidelijk dat God het goede met mij voor had, ik bid echt dat jij nooit in die situatie zult komen, maar voor dat je dat zult zien of begrijpen moet je dat ervaren..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 16:07

riska schreef:Theorie en praktijk, mijn waarde broeder en ik bid je toe dat je nooit in je naaste omgeving iets dergelijks hoeft mee te maken...

zoals je net al las ik heb het helaas al meegemaakt

kurtyo schreef:God is geen poppen-speler. God trekt niet aan de touwtjes van dit moet je doen en dat en zus en zo...
En als je de eigen verantwoordelijkheid die je hebt als mens niet meer ziet, aankan of als je echt gewoon geen uitweg meer kent, dan denk ik dat het zeker mogelijk is dat een christen zelfmoord pleegt. En ik geloof nooit dat hij daarom verloren zal gaan...

God is zeker geen poppen-speler, maar ik denk niet dat als je naar Hem zoekt in je nood dat hij jou laat aanmodderen. zo ver laat komen dat je zelfmoord zal plegen. over de verlorenheid laat ik in het midden, want wie ben ik om het te beoordelen, maar ik denk aan de hand van het gebod van gij zult niet doodslaan, dat je ook niet dat je de hand aan jezelf mag slaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 16:12

Laat ik het zo zeggen: soms lijkt de hemel van koper, bid je de hemel stuk, maar er gebeurt helemaal niets... En als je dan het gevecht hebt van óverleven naar léven, is het dubbel zwaar.

Riska

Terug naar “Archief”