PeterD schreef:Waarom moeten ouderen naar jongeren luisteren? Zijn het niet de ouden die de jongen onderwijzen? Waar is het gebleven dat de jongeren aandachtig luisterden naar geoefende kinderen van God en aan hun lippen hingen?
Ik ben het met je eens Peter. Er wordt vaak verachtelijk gesproken over bepaalde zaken die men dan koud benoemd als tradities en wetjes terwijl dat voor anderen een heilige vanzelfsprekendheid is in een leven in de vreze des Heeren.
Deze zaken zijn er echt niet de oorzaak van de verschrikkelijke geestelijke armoede in deze tijd. Dat wordt wel vaak gedacht of gezegd.
Het is het ontbreken van elk besef wie de Heere is, en wie Hij wil zijn voor slechte mensen. De wereld wordt door velen, ook heel veel van onze gezindte gediend met hartelust en de ware godsdienst wordt afgedankt met een smoesje dat je er toch niets aan kan doen.
Dat er nog jongeren zijn die dit met afschuw aanzien en hier zich niet in kunnen vinden is goed. Maar ook daarin schuilt veel gevaar, namelijk het dodelijke van het zelf nog iets aan je eigen zaligheid kunnen doen. Oude schrijvers, tradities e.d. worden overboord gegooid en een geloof dat niet uit God geboren is wordt aangenomen. Vreeslijk!
Ik vind het afzetten tegen de oude paden niet goed. Ik heb er in iedergeval nog nooit iets goeds uit zien voorkomen.