Aragorn schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.
Nee, God deed geen onrecht.
De volgende vraag is: deed God het?
Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Aragorn schreef:caprice schreef:Optimatus schreef:Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.
Nee, God deed geen onrecht.
De volgende vraag is: deed God het?
caprice schreef:Dat Hij het niet werkt, maar toelaat, om daar dwars doorheen Zijn raad uit te voeren.
Het kan overigens wel zijn dat God zelf dit deed.
Ik durf het (nog) niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik eerst meer onderlegd willen zijn vanuit de Schrift.
Aragorn schreef:Tja, en wat betekent een begrip als Zijn toelating? Betekent dat dat Hij het expres zo gewild heeft / het jammer vindt maar even geen tijd had om er iets tegen te doen / het heel erg jammer vindt maar er niets tegen kan doen / etc?
Aragorn schreef:Als God dit bewust als straf bedoeld zou hebben zou ik het woord onrechtvaardig wel in de mond durven nemen, want ik kan me niet voorstellen dat het altijd de 3e wereldlanden zijn die de meeste straf verdiend hebben. Ik denk zelfs het tegenovergestelde.
jas schreef:Aragorn schreef:Tja, en wat betekent een begrip als Zijn toelating? Betekent dat dat Hij het expres zo gewild heeft / het jammer vindt maar even geen tijd had om er iets tegen te doen / het heel erg jammer vindt maar er niets tegen kan doen / etc?
Volgens mij hebben we het over deze vraag ook al gehad.
Voor mij is het vanzelfsprekend dat er niets buiten Gods wil gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat gebeurtenissen van dergelijke omvang zomaar kunnen gebeuren. Natuurverschijnsel, jazeker. Maar de natuur is geen autonome macht. God gaat ook over de natuur.
caprice schreef:Het kon wel eens een waarschuwing zijn dat Europa iets veel ergers te wachten staat, dat vele malen erger is.
Dan is dit nog weer een waarschuwing.
Aragorn schreef:Nee, het gebeurt niet zomaar. Het gebeurt omdat God ooit een aarde, natuurwetten en verantwoordelijke mensen geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat Hij er totaal geen invloed (meer) op heeft, maar wel dat het niet zo hoeft te zijn dat er achter elke gebeurtenis een wilsbesluit van God zit (wat mij een onbijbelse gedachte lijkt).
jas schreef:Aragorn schreef:Nee, het gebeurt niet zomaar. Het gebeurt omdat God ooit een aarde, natuurwetten en verantwoordelijke mensen geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat Hij er totaal geen invloed (meer) op heeft, maar wel dat het niet zo hoeft te zijn dat er achter elke gebeurtenis een wilsbesluit van God zit (wat mij een onbijbelse gedachte lijkt).
Zonder de discussie te willen gaan voeren of dit tekstgedeelte op deze ramp van toepassing is (dat is het niet) geeft het wel aan dat jouw visie over God m.b.t. de natuur en Gods wilsbesluiten onbijbels is:
Jer. 4:
28 Hierom zal de aarde treuren, en de hemel daarboven zwart zijn; omdat Ik het heb gesproken, Ik heb het voorgenomen en het zal Mij niet rouwen, en Ik zal Mij daarvan niet afkeren.
Aragorn schreef:Toch denk ik dat die vraag of het hierop van toepassing is wel relevant is. Of je moet kunnen aantonen dat wat God in deze tekst zegt universeel toepasbaar is op rampen. Ik denk het niet namelijk. Sodom en Gomorra waren door God zo bedoeld, als straf, net als deze tekst. De toren van Siloam was dat weer niet. Mijn visie is hiermee dus nog niet onbijbels gebleken.
Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten