Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 22:40

Aragorn schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.

Nee, God deed geen onrecht.

De volgende vraag is: deed God het? :)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jan 2005 22:44

ooit gehoord van de knop wijzigen caprice, ipv 2 x onder elkaar te zetten :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 22:45

Aragorn schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Geen idee, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet rechtvaardig is dat Zuid-Azië is weggespoeld.

Nee, God deed geen onrecht.

De volgende vraag is: deed God het? :)

Ik denk in elk geval wel onder Zijn toelating.

Hij heeft het wel voorzegd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 22:56

Tja, en wat betekent een begrip als Zijn toelating? Betekent dat dat Hij het expres zo gewild heeft / het jammer vindt maar even geen tijd had om er iets tegen te doen / het heel erg jammer vindt maar er niets tegen kan doen / etc?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 22:59

Dat Hij het niet werkt, maar toelaat, om daar dwars doorheen Zijn raad uit te voeren.
Het kan overigens wel zijn dat God zelf dit deed.

Ik durf het (nog) niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik eerst meer onderlegd willen zijn vanuit de Schrift.

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 23:03

caprice schreef:Ik denk in elk geval wel onder Zijn toelating.

Als je een zin begint met "ik denk" betekent dat voor mij dat je het antwoord niet weet, klopt mijn veronderstelling?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 23:05

Andre schreef:
caprice schreef:Ik denk in elk geval wel onder Zijn toelating.

Als je een zin begint met "ik denk" betekent dat voor mij dat je het antwoord niet weet, klopt mijn veronderstelling?

Zie voorgaand bericht van mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 23:10

caprice schreef:Dat Hij het niet werkt, maar toelaat, om daar dwars doorheen Zijn raad uit te voeren.
Het kan overigens wel zijn dat God zelf dit deed.

Ik durf het (nog) niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik eerst meer onderlegd willen zijn vanuit de Schrift.

Oke, opzich kan ik daar wel inkomen denk ik. Dat God het niet zo gepland heeft, maar dat het nu eenmaal het resultaat is van natuurwetten, menselijk handelen en weet ik al wat voor factoren niet meer.

Als God dit bewust als straf bedoeld zou hebben zou ik het woord onrechtvaardig wel in de mond durven nemen, want ik kan me niet voorstellen dat het altijd de 3e wereldlanden zijn die de meeste straf verdiend hebben. Ik denk zelfs het tegenovergestelde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:19

Aragorn schreef:Tja, en wat betekent een begrip als Zijn toelating? Betekent dat dat Hij het expres zo gewild heeft / het jammer vindt maar even geen tijd had om er iets tegen te doen / het heel erg jammer vindt maar er niets tegen kan doen / etc?

Volgens mij hebben we het over deze vraag ook al gehad.
Voor mij is het vanzelfsprekend dat er niets buiten Gods wil gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat gebeurtenissen van dergelijke omvang zomaar kunnen gebeuren. Natuurverschijnsel, jazeker. Maar de natuur is geen autonome macht. God gaat ook over de natuur.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 23:22

Aragorn schreef:Als God dit bewust als straf bedoeld zou hebben zou ik het woord onrechtvaardig wel in de mond durven nemen, want ik kan me niet voorstellen dat het altijd de 3e wereldlanden zijn die de meeste straf verdiend hebben. Ik denk zelfs het tegenovergestelde.

Het kon wel eens een waarschuwing zijn dat Europa iets veel ergers te wachten staat, dat vele malen erger is.
Dan is dit nog weer een waarschuwing.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 23:27

jas schreef:
Aragorn schreef:Tja, en wat betekent een begrip als Zijn toelating? Betekent dat dat Hij het expres zo gewild heeft / het jammer vindt maar even geen tijd had om er iets tegen te doen / het heel erg jammer vindt maar er niets tegen kan doen / etc?

Volgens mij hebben we het over deze vraag ook al gehad.
Voor mij is het vanzelfsprekend dat er niets buiten Gods wil gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat gebeurtenissen van dergelijke omvang zomaar kunnen gebeuren. Natuurverschijnsel, jazeker. Maar de natuur is geen autonome macht. God gaat ook over de natuur.

Nee, het gebeurt niet zomaar. Het gebeurt omdat God ooit een aarde, natuurwetten en verantwoordelijke mensen geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat Hij er totaal geen invloed (meer) op heeft, maar wel dat het niet zo hoeft te zijn dat er achter elke gebeurtenis een wilsbesluit van God zit (wat mij een onbijbelse gedachte lijkt).

caprice schreef:Het kon wel eens een waarschuwing zijn dat Europa iets veel ergers te wachten staat, dat vele malen erger is.
Dan is dit nog weer een waarschuwing.

Tja, dat zou kunnen. Maar die waarschuwingen van God vind ik meestal niet zo duidelijk geadresseerd. :|

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:34

Aragorn schreef:Nee, het gebeurt niet zomaar. Het gebeurt omdat God ooit een aarde, natuurwetten en verantwoordelijke mensen geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat Hij er totaal geen invloed (meer) op heeft, maar wel dat het niet zo hoeft te zijn dat er achter elke gebeurtenis een wilsbesluit van God zit (wat mij een onbijbelse gedachte lijkt).

Zonder de discussie te willen gaan voeren of dit tekstgedeelte op deze ramp van toepassing is (dat is het niet) geeft het wel aan dat jouw visie over God m.b.t. de natuur en Gods wilsbesluiten onbijbels is:
Jer. 4:
23 Ik zag het land aan, en ziet, het was woest en ledig; ook naar den hemel, en zijn licht was er niet.

24 Ik zag de bergen aan, en ziet, zij beefden; en al de heuvelen schudden.

25 Ik zag, en ziet, er was geen mens; en alle vogelen des hemels waren weggevlogen.

26 Ik zag, en ziet, het vruchtbare land was een woestijn, en al zijn steden waren afgebroken, vanwege den HEERE, vanwege de hittigheid Zijns toorns.

27 Want zo zegt de HEERE: Dit ganse land zal een woestijn zijn (doch Ik zal geen voleinding maken);

28 Hierom zal de aarde treuren, en de hemel daarboven zwart zijn; omdat Ik het heb gesproken, Ik heb het voorgenomen en het zal Mij niet rouwen, en Ik zal Mij daarvan niet afkeren.

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 23:53

Doe mij toch maar Lucas 13: 2-5 en ik dank God dat wij/ik nog in relatieve rust mogen leven hier in Nederland.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 00:02

jas schreef:
Aragorn schreef:Nee, het gebeurt niet zomaar. Het gebeurt omdat God ooit een aarde, natuurwetten en verantwoordelijke mensen geschapen heeft. Dat wil niet zeggen dat Hij er totaal geen invloed (meer) op heeft, maar wel dat het niet zo hoeft te zijn dat er achter elke gebeurtenis een wilsbesluit van God zit (wat mij een onbijbelse gedachte lijkt).

Zonder de discussie te willen gaan voeren of dit tekstgedeelte op deze ramp van toepassing is (dat is het niet) geeft het wel aan dat jouw visie over God m.b.t. de natuur en Gods wilsbesluiten onbijbels is:
Jer. 4:

28 Hierom zal de aarde treuren, en de hemel daarboven zwart zijn; omdat Ik het heb gesproken, Ik heb het voorgenomen en het zal Mij niet rouwen, en Ik zal Mij daarvan niet afkeren.

Toch denk ik dat die vraag of het hierop van toepassing is wel relevant is. Of je moet kunnen aantonen dat wat God in deze tekst zegt universeel toepasbaar is op rampen. Ik denk het niet namelijk. Sodom en Gomorra waren door God zo bedoeld, als straf, net als deze tekst. De toren van Siloam was dat weer niet. Mijn visie is hiermee dus nog niet onbijbels gebleken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:17

Aragorn schreef:Toch denk ik dat die vraag of het hierop van toepassing is wel relevant is. Of je moet kunnen aantonen dat wat God in deze tekst zegt universeel toepasbaar is op rampen. Ik denk het niet namelijk. Sodom en Gomorra waren door God zo bedoeld, als straf, net als deze tekst. De toren van Siloam was dat weer niet. Mijn visie is hiermee dus nog niet onbijbels gebleken.

Ik heb ook reeds in een ander topic aan Sabra uiteengezet hoe ik dat zie.
Sabra haalde dit schriftgedeelte aan:
Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.

Zo denk ik daar over:
Jezus zegt hier eigenlijk dat, hoewel deze mensen niet meer gezondigd hebben dan anderen, ze echter wel schuldenaars zijn.
Want de strekking van Zijn woorden is dat ze schuldenaars zijn, in gelijke mate dan anderen, niet meer en ook niet minder.
Ze zijn dus schuldenaars, en derhalve zijn ze strafbaar.
Dat is één conclusie.
Een tweede, die hieruit voortvloeit is; Wie schuldenaar is, verdient uit oogpunt van rechtvaardigheid straf.
Nu blijkt uit het citaat dat:
1. alle mensen schuldenaar zijn in gelijke mate
2. sommigen voor die schulden gestraft worden en anderen (nog) niet.
Hieruit concludeer ik, gelet op Jezus waarschuwing aan het eind van vers 5, dat de straf van de ene groep, een roepstem is aan de andere groep, om tot bekering te komen.
Want Hij zegt duidelijk: "Indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan".
Dit is wat ik ook reeds uitvoerig in het topic over de ramp in Azië gezegd heb.
Allen zijn schuldenaars, ook wij dus. Het is niet, dat de ene groep beter is dan de andere, omdat die niet gestraft wordt, en het is ook niet dat de ene groep slechter is dan de andere, omdat die wel gestraft wordt.
De vergelding van de schuld aan de ene groep dient om de andere groep aan te sporen zich te bekeren.
Daarom zullen wij, als we ons niet bekeren, ons oordeel ook ontvangen.

Terug naar “Archief”