Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 15:46

Marnix schreef:Nee, dat is niet raar. De doop is een keuze van God voor mensen.... Hij biedt de mensen iets aan. Zolang je als mens niet kan kiezen kun je wat je hebt gekregen niet weggooien.... maar er komt een moment dat je kan kiezen... en dan kun je Gods verbond verwerpen... je kunt wat God je heeft gegeven weggooien en zeggen: Dat hoef ik niet. Dat heb je het niet meer, simpel zat.

...

Dan krijg je als mens overigens wel te maken met Gods Geest, Die je niet zómaar laat gaan!
Ik herinner mij een tijd, waarin mij dat gebeurde. Ik was moedeloos, omdat ik dacht dat het misschien niet voor mij zou zijn. Ik dacht: dan kan ik er ook mee breken. Maar God verhinderde dat. Het was alsof ik een hand in mijn nekvel voelde grijpen. Toen besloot ik me maar niet langer te verzetten.

Er is dus nogal wat strijd en worsteling nodig om ècht van God los te komen!
De zonde tegen de Heilige Geest is dan ook: tegen beter weten in, met inzet van al je krachten, je tot op het allerlaatst (= je sterven) verzetten tegen de trekkende werkingen van de Heilige Geest. Dat je er álles voor over hebt om maar niet tot het geloof te komen, tot aan je allerlaatste snik toe.
Zodra de Geest iemand dus te sterk wordt, na jaren van verzet, en hij zich overgeeft in geloof, is er geen sprake meer van de zonde tegen de Heilige Geest waarvoor geen vergeving bestaat.
We lezen ook van de Joden in Jezus' dagen, dat zij doorlopend de Geest tegenstonden. Die Geest liet hen dus blijkbaar niet zo erg met rust!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 jan 2005 18:40

PeterD schreef:
joepie schreef:Ik zie het toch anders. Als je gedoopt bent dat ben je kind van God.
Punt uit!
Dat zegt hij met de doop tegen jou.
Jij bent van Mij en als teken krijg je op je voorhoofd dit water.
Denk hieraan in de rest van je leven.
Jij ben Mijn kind en ik jouw Vader.
Dat zal waar en zeker zijn.
Zo zeker als je met het water een kind schoon wast , wast Christus ons van onze zonde schoon.
En neemt Hij ons aan in genade.

Dus, simpel gezegd kunnen wij mensen bekeren. Immers als wij iemand dopen als baby is hij/zij dus een Kind van God.

En éénmaal kind van God blijf je dat. Immers, als God voor je is, wie zal er tegen je zijn?

Allereerst is het volgens mij andersom : Een baby uit gelovige ouders behoort tot de gemeente van Christus, en daarom wordt deze gedoopt.

Waar ik meer mee zit, is dat woordje bekering. Ik gaf dat boven al aan. Als een klein kindje groeit en toeneemt in kennis en inzicht en het leert zelfstandig geloven en de Heere te dienen, dan moeten we dat toch geen bekering noemen? Daarmee zaag je toch de poten onder de kinderdoop weg? Bovendien stelt het zo het kinderlijke geloof in een kwaad daglicht, terwijl de Heere Jezus zelf gezegd heeft dat je als een kind moet geloven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 jan 2005 20:28

Ok, iets anders gesteld dan, jullie zeggen nu dat een kind wedergeboren is zodra hij gedoopt wordt. Dus als een kind gedoopt is gaat het naar de hemel.

Blijkbaar is er dan toch afval der heiligen, want ik ken mensen die gedoopt zijn, maar niets meer met God en Zijn gebod te maken willen hebben. Hoe zit dat dan?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 15 jan 2005 20:41

De volken die in Jesjoea geloven mogen zich ook Zijn volk weten (Hos.1:10; 2:23; Zach.2:15 [=2:11]; Rom.9:25,26; Tit.2:14), maar geen Jiesrael. Wel hebben ook zij Avraham tot vader voor wat zijn geloof in onbesneden toestand betreffend (Rom.4:11,12,16; Gal.3:7,29). Maar de zoon van Avraham was geen Jiesrael maar Jietschak, en zijn zoon Ja'akkov die Jiesra'el ging heten. En sinds hij weer zonen kreeg worden zij en de generaties na hen de zonen (kinderen) van Jiesrael genoemd.
Dus de besnijdenis is irrelevant als we het hebben over de volkeren als zonen van Avraham.
Over de griekse context bij baptidzo gesproken; overal wordt gesproken dit te doen "EN OEDATI" - "IN water", hoe doe je dat met druppels? Men vertaald overal om aan de praktijk van sprenkelen tegemoet te komen en vast te houden met "met water", dit staat er dus niet in het grieks!
Verder wordt de doop vergeleken met een graf, zie je dat voor je, met een paar zandkorrels, pardon, waterdruppels?

Sam

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 jan 2005 21:02

PeterD schreef:Ok, iets anders gesteld dan, jullie zeggen nu dat een kind wedergeboren is zodra hij gedoopt wordt. Dus als een kind gedoopt is gaat het naar de hemel.

Blijkbaar is er dan toch afval der heiligen, want ik ken mensen die gedoopt zijn, maar niets meer met God en Zijn gebod te maken willen hebben. Hoe zit dat dan?

Ik weet niet of ik jullie ben, maar het gaat er volgens mij om, dat geldt wat in het formulier staat : Aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade worden aangenomen.

Het gaat er dus om, denk ik, dat de kinderen van de gemeente zonder het te beseffen vallen onder het oordeel van God over de zonde, kinderen van Adam zijn kinderen van de toorn, zo je wilt : ze zijn verdoemd.
Maar, staat hier, evenzeer worden zij ook -zonder dat ze het beseffen- tot genade in Christus aangenomen. Ze worden dus tot kinderen verklaard, en horen er helemaal bij.

Dat niet iedere gedoopte zalig wordt, en dat de Heere van ons geloof vraagt bij het ouder worden weet ik ook wel. Maar het fundament van de kinderdoop is niet het geloof, of het kennis hebben aan ik weet niet wat, maar genade, anders moet je geen kinderen dopen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jan 2005 01:32

brammetje schreef:
joepie schreef:Ik zie het toch anders. Als je gedoopt bent dat ben je kind van God.
Punt uit!
Zo zeker als je met het water een kind schoon wast , wast Christus ons van onze zonde schoon.

Besprenkeld of ondergedompeld ?

Dus als kind gedoopt is de voorwaarde ?

ongedoopt dus verloren ?

en ga zo maar door . eng hoor die opvattingen !

:?: :!: :?:

Je draafd weer door. Ik heb dat niet gezegd. Dat maak jij er weer van.

Verder niets toe te voegen aan Maja.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 13:04

Maja de Bij schreef:Ik weet niet of ik jullie ben, maar het gaat er volgens mij om, dat geldt wat in het formulier staat : Aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade worden aangenomen.

Het gaat er dus om, denk ik, dat de kinderen van de gemeente zonder het te beseffen vallen onder het oordeel van God over de zonde, kinderen van Adam zijn kinderen van de toorn, zo je wilt : ze zijn verdoemd.
Maar, staat hier, evenzeer worden zij ook -zonder dat ze het beseffen- tot genade in Christus aangenomen. Ze worden dus tot kinderen verklaard, en horen er helemaal bij.

Dat niet iedere gedoopte zalig wordt, en dat de Heere van ons geloof vraagt bij het ouder worden weet ik ook wel. Maar het fundament van de kinderdoop is niet het geloof, of het kennis hebben aan ik weet niet wat, maar genade, anders moet je geen kinderen dopen.

Ieder mens kan door zijn geloof in Jezus deel hebben aan de genade, daar is de doop geen teken van. Dat dit echter zo door de kerk geleerd wordt/is wil nog niet zeggen dat het bijbels is. De doop wordt nergens in de bijbel omschreven als het deelnemen aan een verbond, enkel het geloof is de basis van het deelnemen aan een verbond met God.

Daarnaast heeft de kerk voor zichzelf een verbond 'verzonne'.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 jan 2005 13:59

Wat ie het nut nog van deze discussie? Het is eindeloos standpunten herhalen, van twee kampen die elkaar toch niet kunnen overtuigen, en ook niet van plan zijn zich te laten overtuigen.
Bovendien zijn er al vele topics over.
Daarom zie ik het nut niet in van nog een keer deze discussie :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 16 jan 2005 14:08

Happy One schreef:Wat ie het nut nog van deze discussie? Het is eindeloos standpunten herhalen, van twee kampen die elkaar toch niet kunnen overtuigen, en ook niet van plan zijn zich te laten overtuigen.
Bovendien zijn er al vele topics over.
Daarom zie ik het nut niet in van nog een keer deze discussie :? .
Nut is hoop tot eerlijke dialoog. Laat je de hoop varen, dan zal er nooit meer getracht worden te hervormen. Deze hoop hadden Calvijn, Luther en Zwingli wellicht ook (voor de duidelijkheid: ik ben geen refo) en zij zagen resultaat.

Sam

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 jan 2005 16:43

Beste Boeken lezer , je komt stellig en zeker over en veegt mijn vermeende standpunten op een hoop en benoemt ze tot onzin en of remonstrants .

Dat is voor jou verandtwoording . maar hiermee sluit jij je af voor een open discussie net zo als zoveel anderen op dit forum , voel je je aangevallen ?
Dat is niet de bedoeling , een discussie is met elkaar praten , schrijven .

Je raakt mij er niet mee hooguit jezelf .

o ja het doopformulier erken ik niet als gezag hebbend , wellicht dat hier de schoen wringt .
en kind van God betekent een zoon of dochter . Bijbels gezien niet eens een aangenomen kind . dus een volle erfgenaam . ( geweldig ).
Laatst gewijzigd door brammetje op 16 jan 2005 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 jan 2005 18:15

joepie schreef:
brammetje schreef:
Punt uit!

ongedoopt dus verloren ?

Nee hoor er staan vraagtekens achter . open vragen .

Dat heeft niks te maken wat ik er van maak maar zijn enkel vragen waarop ik op zijn minst een antwoord verwacht .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jan 2005 19:59

brammetje schreef:
joepie schreef:
brammetje schreef:
Punt uit!

ongedoopt dus verloren ?

Dat heeft niks te maken wat ik er van maak maar zijn enkel vragen waarop ik op zijn minst een antwoord verwacht .

Dat zouden inderdaad vragen zijn als je de laatste zin er niet onder had gezet. Daarmee ga jij ervan uit dat ik die opvattingen heb.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 jan 2005 20:55

joepie schreef:
brammetje schreef:
joepie schreef:
brammetje schreef:
Punt uit!

ongedoopt dus verloren ?

Dat zouden inderdaad vragen zijn als je de laatste zin er niet onder had gezet. Daarmee ga jij ervan uit dat ik die opvattingen heb.

Als jij dat zo opvat ? mij best , maar de intentie van de vragen sla je hiermee eenvoudig over . en maak je een conclusie die niet erg steekhoudend is . je doed dan precies het zelfde wat je denkt dat ik doe .
Maar daar gaat het hier niet over in deze topic .

ongedoopt dus verloren ?

dus hier nog maals de open vragen .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 08:32

Ik denk dat de hoeveelheid water niet uitmaakt. Dus besprenkeld of ondergedompeld. Moet er trouwens niet aan denken dat de Dominee het kind in het water gaat onderdompelen.
Het is ook niet van belang of je al dan niet gedoopt bent of je behouden wordt. Maar als God een verbond met je heeft en Hij wil dat laten zien door middel van de doop, dan zou ik dat wel aannemen en laten doen.
En niet wachten tot je volwassen bent. Ook de besnijdenis werd de achtste dag gedaan en dat was zo snel als het mogelijk was.
En de besnijdenis werd niet bij meisjes gedaan maar toch had God een verbond met hen.
Door de ouders ben je in het verbond van God begrepen. Dat is een voorrecht.

Dus als kind gedoopt een voorwaarde? Nee, het is niet een voorwaarde om behouden te worden.
De enige voorwaarde is of je een kind van God bent.
En dat het zo is, laat God zien in de doop.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 11:04

De besnijdenis en de doop zijn totaal 2 verschillende grootheden. Daarnaast denk ik niet dat je een kind van God bent zodra je doopt bent. Ik kom ook nergens in de bijbel tegen dat God in de kinderdoop laat zien dat de kinderen dan Hem toebehoren. Dat is enkel door mensen verzonnen/theologisch aanvaardbaar gemaakt.

Terug naar “Archief”