Marnix schreef:Nee, dat is niet raar. De doop is een keuze van God voor mensen.... Hij biedt de mensen iets aan. Zolang je als mens niet kan kiezen kun je wat je hebt gekregen niet weggooien.... maar er komt een moment dat je kan kiezen... en dan kun je Gods verbond verwerpen... je kunt wat God je heeft gegeven weggooien en zeggen: Dat hoef ik niet. Dat heb je het niet meer, simpel zat.
...
Dan krijg je als mens overigens wel te maken met Gods Geest, Die je niet zómaar laat gaan!
Ik herinner mij een tijd, waarin mij dat gebeurde. Ik was moedeloos, omdat ik dacht dat het misschien niet voor mij zou zijn. Ik dacht: dan kan ik er ook mee breken. Maar God verhinderde dat. Het was alsof ik een hand in mijn nekvel voelde grijpen. Toen besloot ik me maar niet langer te verzetten.
Er is dus nogal wat strijd en worsteling nodig om ècht van God los te komen!
De zonde tegen de Heilige Geest is dan ook: tegen beter weten in, met inzet van al je krachten, je tot op het allerlaatst (= je sterven) verzetten tegen de trekkende werkingen van de Heilige Geest. Dat je er álles voor over hebt om maar niet tot het geloof te komen, tot aan je allerlaatste snik toe.
Zodra de Geest iemand dus te sterk wordt, na jaren van verzet, en hij zich overgeeft in geloof, is er geen sprake meer van de zonde tegen de Heilige Geest waarvoor geen vergeving bestaat.
We lezen ook van de Joden in Jezus' dagen, dat zij doorlopend de Geest tegenstonden. Die Geest liet hen dus blijkbaar niet zo erg met rust!