Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 15:54

Gershwin schreef:Gesprekken in de kerk? :shock:

Dat bedoel ik.. :P Nouja, op catechesatie af en toe, maar da's vaak toch minder.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 15:55

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik zit regelmatig met vrienden in de kroeg over het geloof te praten hoor.

Ja, dat excuus heb ik ook graag gebruikt moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Maar ik moet er niet meer aan denken om tussen die banale muziek, en liederlijke taal en gevloek, God belachelijk te laten maken.

Dus ik maak God belachelijk als ik vrijmoedig over Hem spreek temidden van een paar vrienden?

Pardonnez-moi, maar dat vind ik nonsens.

Nee, je excuus om naar de kroeg te gaan is belachelijk. En die vrienden zullen misschien wel naar je luisteren. Maar wat voor God verkondig je daar dan? Eén God van werelds vermaak?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 15:57

Gershwin schreef:Ik kom zelf ook met grote regelmaat in uitermate rustige en soms ook onrustigere café's, en ik zie niet in wat er liederlijk of godsonterend zou zijn aan de sfeer in zulke etablissementen.

Als jij dat niet inziet, dan is het goed mis met je geestelijke gesteldheid en je verhouding met God.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 15:58

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik zit regelmatig met vrienden in de kroeg over het geloof te praten hoor.

Ja, dat excuus heb ik ook graag gebruikt moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Maar ik moet er niet meer aan denken om tussen die banale muziek, en liederlijke taal en gevloek, God belachelijk te laten maken.

Dus ik maak God belachelijk als ik vrijmoedig over Hem spreek temidden van een paar vrienden?

Pardonnez-moi, maar dat vind ik nonsens.

Nee, je excuus om naar de kroeg te gaan is belachelijk. En die vrienden zullen misschien wel naar je luisteren. Maar wat voor God verkondig je daar dan? Eén God van werelds vermaak?

Hij zegt toch niet dat het een excuus is? Heb je daar een excuus voor nodig dan?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 nov 2004 16:16

jas schreef:
Gershwin schreef:Ik kom zelf ook met grote regelmaat in uitermate rustige en soms ook onrustigere café's, en ik zie niet in wat er liederlijk of godsonterend zou zijn aan de sfeer in zulke etablissementen.

Als jij dat niet inziet, dan is het goed mis met je geestelijke gesteldheid en je verhouding met God.

Dank je, aardig van je dat jij dat bepaalt. Ga eens nadenken of je misschien niet een beetje meer op Jezus moet gaan lijken, in plaats van de Farizeeër uit te hangen :? Jezus at en dronk met hoeren en tollenaren, en je kunt genoeg teksten vinden waarin Hij duidelijk maakt dat het niet om de vorm, maar om de inhoud gaat; oftewel: niet om waar je bent, maar om hoe je er bent. Soms heeft God meer aan christenen in de kroeg dan in de kerk...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2004 16:23

en er staat nergens dat Jezus op die hoeren zat te geilen, je kunt er tussen zijn maar er niet op geilen om het zo uit te drukken. Ik snap niet hoe je opeens er bij komt dat wij dat als excuus gebruiken om in een cafe te zitten, graag wil ik nog een inhoudelijke reactie op mijn post, een aantal posts terug. Er is een verschil tussen cafe/cafebar/pub/kroeg en disco... in Rijssen heb je ze in alle soorten en maten... en sommige zijn gezellig...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 nov 2004 16:49

Goed, na me netjes aan de afkoelperiode gehouden te hebben zal ik me niet meer inhouden en weer lekker ouderwets van leer trekken in mijn reactie...

GerdienB:
waar zie je staan, dat ik wil dat Spijkerman vermoord moet worden? NERGENS! Dat is iets waar ik absoluut tegen ben. Waarom moet je het extreem doen! Je ken toch ook op andere manieren van je laten horen. Stuur ze een mail of brief. Of verzin is iets anders.

Ik zeg ook niet dat je Spijkerman dood wil hebben, ik leg die link zelf (ja: ik deed dat ongenuanceerd, bewust): ik wil graag dat je nog eens nadenkt over je eigen uitspraak:

Vind je het gek dat ze nu de christenen gaan gebruiken voor zulke dingen! Wij doen er niets tegen en blijven gewoon in onze stoel zitten. De moslims laten overduidelijk merken als er met hun godsdienst gespot wordt!

Moslims laten inderdaad overduidelijk weten dat je met hun godsdienst niet moet spotten. Eigenlijk moet je m'n uitspraken over jouw mening zien als vraag: wil jij dat christenen ook massaal gaan demonstreren en huilen en zielig gaan doen bij elke scheet die lijkt op een spottende of ietwat denigrerende opmerking over 'onze' religie? Wil jij dat ook christenen mensen de mond gaan snoeren als ze doorgaan en doorslaan. Wil jij ook dat christenen Jack Spijkerman, evenals Theo van Gogh, vermoorden omdat hij hier niet mee stopt?

de mensen zijn bang voor wat er na de dood komt en gaan daarom juist met God (waar ze bang voor zijn) spotten. de chinezen waren bang voor de geesten na de dood en gingen daarom vuurwerk afsteken om ze te verjagen. Klopt het dat je het zo bedoelde Arjan?

Ja, dat had ik ook wel begrepen, ik ben niet dom. Ik zie echter nog steeds geen duidelijke link tussen de oude chinezen en de huidige generatie Nederlanders. Ik geloof niet dat mensen tegenwoordig spotten omdat ze bang zijn voor hetgeen waar ze over spotten. Ik weet dat de chinezen vuurwerk afstaken om o.a. geesten te verjagen. Maar ik geloof niet dat Nederlanders spotten omdat ze hun angst voor God willen verjagen... of iets dergelijks... Als Arjan bewijs heeft of goede bronnen?

Arjan2, volgens mij houdt de belofte van hemelvaart iets heel anders in. Maar goed, je ziet het he? Interpretatie...

Dat zien we... je begrijpt sommige dingen niet en geeft mij de schuld. Ik ben blij dat jezelf lekker hoog in het vaandel hebt staan. Voor de rest geef ik geen voorkeur aan het voortzetten van deze persoonlijke discussie! Zet de discussie alleen voor als je inhoudelijk wat te zeggen heb. (ik geef je absoluut niet de schuld van het ontstaan van deze persoonlijke discussie)

Ik zie op zich niets verkeerds in een persoonlijke discussie. Ik begrijp dingen weldegelijk. Ik begrijp heel goed wat je bedoeld maar ik ben het absoluut niet met je eens. Ik heb mezelf ook niet heel hoog in het vaandel staan, maar ook niet zo laag dat ik mezelf dom vind. Ik heb inhoudelijk absoluut wat te zeggen. Ik vind het apart/frapant dat jij mij verwijt niets inhoudelijks te zeggen. Ik zie niet in waarom ik minder inhoudelijk ben?

Het is dan ook vooral de gedachte erachter die ik bijzonder goed vond getroffen. Wat mij bij het lezen van de discussie namelijk opviel: wie zijn er nu eigenlijk beledigd. Is God dat? Of zijn het wij mensen zelf die ons beledigd voelen doordat iemand iets anderd doet dan wij zelf gewend zijn? En is dat niet juist de inzet van de discussie? Hoe zinvol is het strafbaar stellen van Godslastering als je bij het vaststellen daarvan altijd van persoonlijke, menselijke gevoelens en ideeën afhankelijk bent? (...)

Socrates, je haalt me de woorden uit de mond. Dat vond ik ook.

Arjan2:
Ik denk dat de wet er is om de mensen, die in God geloven, te beschermen. Ik denk dan ook dat God niet beschermd hoeft te worden...

De wet in zijn algemeenheid is er om burgers te beschermen, niet om christenen te beschermen. Daarbij is er niet meer sprake van een christelijke staat en zijn er andere religies die steeds groter worden. Dus ik denk niet dat dit nog opgaat.

Met andere woorden het is niet zinnig om de wet voor Godslastering af te schaffen, omdat je altijd van persoonlijke, menselijke gevoelens en ideeën afhankelijk bent!

Ik vind dit tegenstrijdig. Ik zou zeggen: juist omdat je altijd van persoonlijke, menselijke gevoelens en ideeen afhankelijk bent heeft deze wet weinig nut en zin meer.

Daar heeft hij geen menselijke wetten voor nodig.

En hiermee vind ik dat je je eigen argument ietwat onderuit haalt. Juist daarom denk ik dat dit wetsartikel niet zo veel zin heeft omdat er, zoals Socrates terecht zegt, genoeg andere wetsartikelen zijn: zoals een wet die het beledigen van mensen verbiedt. Blijft de vraag: wat weegt zwaarder: wet tegen godslastering, belediging of een wet voor vrijheid van meningsuiting?

Flappie:
Ik ga in elk geval een brief schrijven naar de redactie van Kopspijkers.

Ik denk en hoop dat dit weinig zin heeft.

Ik vraag me af wat voor zin dit heeft om zo te spotten.

Lees de postings van Socrates nog eens door als je wilt.

Bovendien vind ik het ook weer erg gemakkelijk van de Vara om de pijlen maar weer op de christenen te richten.

Nee, laten we lekker Imams en Mohammed belachelijk maken en moslims pesten! Er worden (niet alleen door Jack Spijkerman en types) weldegelijk grappen over Allah, Mohammed en moslims gemaakt. Daar is er pas nog een voor dood geschoten, weet je nog?

Marnix:
... je kan hem natuurlijk wel uitzetten omdat je weet dat God niet blij is als je er naar kijkt dan...

Maar ja, veel christenen schijnen altijd te weten wanneer god wel en niet blij is... In tegenstelling tot een grote groep mensen waar ik vaak veel meer respect voor heb.

denk je maar eens in dat Jezus mee zit te kijken (in principe is dat ook zo) en vraag je dan nog eens af wat je doet: Aanlaten of uitzetten/zappen.

Ik denk dat Jezus veel meer kan hebben dat dat wij mensen vaak denken...

Jas:
Dat ben ik niet met je eens. Het is blijkbaar inherent aan voetbal dat er bij het kijken ernaar veel gevloekt wordt. Blijkbaar heeft de sportverdwazing dus zo toegeslagen dat het de gemoederen verhit. Daarom vraag ik me af of christenen nog legitiem naar voetbalswedstrijden kunnen kijken. Het is in wezen één grote mafiapraktijk en goddeloze bende. Dat kun je niet zomaar met een vroom zinnetje terzijde schuiven.

Ik vind dit eigenlijk nogal onzin. Het ligt m.i. inderdaad niet aan het spelletje. Waarom luisteren veel christenen klassiek terwijl die musici vaak niet christelijk zijn en dus waarschijnlijk (hoe menselijk!) heel hard vloeken als het weer eens niet lukt een bepaald stukje foutloos te spelen etc...

Jij moet eens gaan checken hoe het met je liefde tot God gesteld is als je dit goed wilt praten.

En dit is waarom iks teeds meer een pleurishekel krijg aan conservatieve christenen. En dat is jammer, want er zijn genoeg conservatieve mensen waar wel mee te praten valt.

En Jas, ik denk dat Jezus/God lekker met mij mee zou gaan naar een kroeg voor een whiskey of een goede wijn om vervolgens fijne gesprekken te hebben. Ik denk dat Jezus nog blij is ook, dat er nog goede gesprekken in de kroegen zijn naast vele dronkemannen nog enkele mensen die getuigen zijn. Hoe kun jij in vredesnaam getuigen van God als je nergens komt en met niemand durft te praten over god dan alleen via internet of in je eigen conservatieve kringen? Hoe durf jij God zo klein te maken?

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 29 nov 2004 17:33

heb geen zin om alle pagina's door te lezen, maar wilde even zeggen dat ik blij ben dat ik deze aflevering van Kopspijkers niet gezien heb! ga ik dus ook boycotten, net als Koefnoen.

ik vind dat ze veeeel te ver zijn gegaan door God belachelijk te maken.

ik zou het al heel wat anders vinden als ze de christenen belachelijk hadden gemaakt, das misschien alleen maar goed, om de oogkleppen even af te doen. Maar spotten met een heilig God vind ik echt erg!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 nov 2004 17:38

Hoe weet je dat als je het niet gezien hebt? :S

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 17:50

Ik word over het algemeen nijdig als men mijn beste Vriend beledigd. Maar ik heb niet de indruk dat dit beleidigend bedoeld was maar juist prikkelend: nadenken over hoe jouw relatie met Hem is.

Vergeet niet, cabaret bij Kopspijkers is nooit om iets lekker af te branden, maar juist om eens goed reflecterend bezig te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 20:20

kurtyo schreef:En dit is waarom iks teeds meer een pleurishekel krijg aan conservatieve christenen. En dat is jammer, want er zijn genoeg conservatieve mensen waar wel mee te praten valt.

En Jas, ik denk dat Jezus/God lekker met mij mee zou gaan naar een kroeg voor een whiskey of een goede wijn om vervolgens fijne gesprekken te hebben. Ik denk dat Jezus nog blij is ook, dat er nog goede gesprekken in de kroegen zijn naast vele dronkemannen nog enkele mensen die getuigen zijn. Hoe kun jij in vredesnaam getuigen van God als je nergens komt en met niemand durft te praten over god dan alleen via internet of in je eigen conservatieve kringen? Hoe durf jij God zo klein te maken?

Ik denk niet dat wij het over dezelfde God hebben hoor. Ik lees in 1 Petr. 4: 1-3; "Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde;
Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;" Uit je taal blijkt dat je de Heere niet kent en Hij jou ook niet. Daarom zul je als je zo doorgaat, Hem ontmoeten als een verterend Vuur. Je brengt een totaal onbijbelse leer, aanzettend tot zonde en zelfs Jezus zonde toebedelend door Hem zo als je kroegmaatje voor te stellen. Je hebt geen flauw benul van de ontzettende heiligheid van de Zoon van God.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 20:25

[bidmodus] Heer, geef ons de wijsheid om met elkaar om te gaan [/bidmodus]

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 20:36

sela schreef:[bidmodus] Heer, geef ons de wijsheid om met elkaar om te gaan [/bidmodus]

Sorry, maar ik proef weinig liefde Gods en weinig besef van Zijn Heiligheid in dit topic. Jezus is je maatje, daar ga je in de kroeg gezellig wat mee drinken en praten. Misschien nog een pilletje erbij? Schei toch uit mensen. Als je zo over Hem denkt ken je Hem niet tot in het kleinste facet van Zijn Wezen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 20:43

Er is hier geen vreze Gods voor ogen. In 1 Joh. 2: 15 lezen we; "Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 20:46

jas schreef:Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen.

Maar, lieve jas, we hadden het toch gewoon over in de kroeg zitten en niet over ontuchtigheden en drankorgieen? :roll:

En tja, ik zou graag eens met Jezus een biertje drinken. Ik denk dat Hij dat ook wel kan waarderen, Hij nodigde zichzelf zelfs uit bij Zacheus de tollenaar om met hem de maaltijd te gebruiken. In die tijd betekende met iemand de maaltijd gebruiken zo ongeveer hetzelfde als gemeenschap met hem hebben en de farizeeers zouden dat ook nooit gedaan hebben.

Terug naar “Archief”