Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 18 nov 2004 19:25

jas schreef:
sparow schreef:Wil jij straks wel in de hemel zijn? Daar zul je het toch samen met baptisten, pkn'ers, rk'ers en vele anderen zijn. Daar zijn mensen die geloofden in Christus en niet in een bepaalde leer!

Ik wil zijn waar God is.

Dan heb je toch een probleem als je niet bij mensen wilt zijn die anders denken dan jij.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 19:32

sparow schreef:
jas schreef:
sparow schreef:Wil jij straks wel in de hemel zijn? Daar zul je het toch samen met baptisten, pkn'ers, rk'ers en vele anderen zijn. Daar zijn mensen die geloofden in Christus en niet in een bepaalde leer!

Ik wil zijn waar God is.

Dan heb je toch een probleem als je niet bij mensen wilt zijn die anders denken dan jij.

Nee, dat zie je verkeerd. Dat heb ik ook niet gezegd trouwens. God bepaalt wie in de hemel komt, en ik zal dus met niemand die daar komt moeite hebben. Maar laat ik er maar over ophouden, want blijkbaar mag je hier elke godsdienst hebben tot de meest godslasterlijke toe, behalve die van de oudvaders. Ik snap echt jullie moeite niet. Ik gun jullie van harte de hemel, heb ik al vaker gezegd. Dus wat is nou het probleem? Je kunt er toch geen moeite mee hebben dat ik denk dat bedrijvers van valse godsdiensten niet in de hemel komen? Ik kan toch niemand er uit houden, alleen door te zeggen dat ie er niet komt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 18 nov 2004 19:40

hebben. Maar laat ik er maar over ophouden, want blijkbaar mag je hier elke godsdienst hebben tot de meest godslasterlijke toe, behalve die van de oudvaders.

Hoho, nu draai je de boel om. JIJ bent diegene die moeite heeft met leringen die niet stroken met die van jou! Ik heb opzich geen moeite met de calvinistischeleer, daar sta ik zelf ook in. Waar ik moeite mee heb is dat jij geen andere (bijbelse)leer accepteerd naast die van jou. Allen die in Jezus Christus geloven zullen zalig worden. Dat staat er! En niet alleen die, die in een bepaalde leer geloven.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 18 nov 2004 19:58

Nee, dat zie je verkeerd. Dat heb ik ook niet gezegd trouwens. God bepaalt wie in de hemel komt, en ik zal dus met niemand die daar komt moeite hebben. Maar laat ik er maar over ophouden, want blijkbaar mag je hier elke godsdienst hebben tot de meest godslasterlijke toe, behalve die van de oudvaders. Ik snap echt jullie moeite niet. Ik gun jullie van harte de hemel, heb ik al vaker gezegd. Dus wat is nou het probleem? Je kunt er toch geen moeite mee hebben dat ik denk dat bedrijvers van valse godsdiensten niet in de hemel komen? Ik kan toch niemand er uit houden, alleen door te zeggen dat ie er niet komt?

Nog iets:

Ik heb er iedergeval geen moeite mee dat jij denkt dat er aantal mensen niet in de hemel zullen komen. Alleen wel als je denk dat God die mensen toe laat waar jij geen moeite mee zult hebben. (En verder meen ik me een tekst te herinneren, iets over oordelen ofzo?)

Maar waar ik moeite mee hebt is dat jij leringen bestempeld, waarin Christus als enige weg beleden word, als valse godsdienst bestempeld.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 20:25

sparow schreef:

Nog iets:

Ik heb er iedergeval geen moeite mee dat jij denkt dat er aantal mensen niet in de hemel zullen komen. Alleen wel als je denk dat God die mensen toe laat waar jij geen moeite mee zult hebben. (En verder meen ik me een tekst te herinneren, iets over oordelen ofzo?)

Maar waar ik moeite mee hebt is dat jij leringen bestempeld, waarin Christus als enige weg beleden word, als valse godsdienst bestempeld.

Nee je draait het heel subtiel om. Het is niet dat God mensen toelaat waar ik geen moeite mee heb, (en dat weet je volgens mij heel goed dat ik dat niet bedoel) maar dat ik nooit moeite zal hebben met de mensen die God toelaat. Verder geloof ik best dat er mensen van andere religies in de hemel komen. Echter, mijn ogen zijn opengegaan voor de religie die ik nu heb als de enige juiste. In alle andere wordt de offerande van Christus en de Ere Gods lager gewaardeerd, of komt dit in elk geval minder tot uitdrukking. Hoe vaak moet ik nog zeggen dat iedereen van mij mag geloven wat ie wil? Maar blijkbaar mag ik niet van iedereen geloven wat ik wil.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:34

Dus als ik het goed begrijp vindt jas:

- Dat Calvijn de enige volledig bijbelse leer heeft
- Dat de bijbel dat zegt
- Maar dat aanhangers van andere leren daarmee niet direct naar de hel gaan

:?:

Overigens zal iedere aanhanger van een bepaalde leer claimen dat de bijbel dat zelf zegt; dat is weer afhankelijk van je manier van uitleggen van de bijbel. En aangezien een leer een uitleg van de bijbel is is dat dus een soort van circelredenatie waar je niet veel mensen mee zult overtuigen. :wink:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 18 nov 2004 20:38

Cisca schreef:
Raptor schreef:Is er voor God iets te wonderlijk?

Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.
Het heeft jaren geduurd, want het is moeilijk om toe te geven, maar, daarom geloof ik niet meer in zijn bestaan.
Toch zit ik inmiddels weer op het topje van de berg :wink:

Als ik je goed begrijp Cisca, geef je God de schuld van wat de mens bewerkstelligd heeft... Dat kan nooit de bedoeling zijn! Vaak als ik discussieer met mensen die niet geloven, komt het hier op neer. Waarom is de wereld zo slecht, waarom dit en waarom dat... Tja, leg dan de zondeval maar eens uit!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 18 nov 2004 20:44

Het was mijn bedoeling om op te roepen tot eenheid! Jas, hoe zie jij dat nou? Kan jij samen met een HHK-er of een OGG-er in één kerkverband zitten? Wat denk je dat God er van zal zeggen als Hij aan dit forum mee zal doen? Ik snap je standpunt wel, maar denk nou eens aan wat God hiervan vind! God werkt in de harten van mensen waar je het juist niet van zou verwachten...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 18 nov 2004 20:47

Nog iets. Ik ben ook een Calvijn-fan om het zo maar even populair te zeggen. Maar hoe denk je over oudvaders als Augustinus en Athanasius? Calvijn heeft de leer van de Bijbel, dus is niet de leer van Calvijn de goede leer maar de leer van Gods woord! En daar draait het volgens mij om... Gods woord is als enige onfeilbaar waar!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 21:36

Raptor schreef:
Cisca schreef:

Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.
Het heeft jaren geduurd, want het is moeilijk om toe te geven, maar, daarom geloof ik niet meer in zijn bestaan.

Als ik je goed begrijp Cisca, geef je God de schuld van wat de mens bewerkstelligd heeft... Dat kan nooit de bedoeling zijn! Vaak als ik discussieer met mensen die niet geloven, komt het hier op neer. Waarom is de wereld zo slecht, waarom dit en waarom dat... Tja, leg dan de zondeval maar eens uit!

Dat heb je niet goed begrepen, ik geef god nergens de schuld van, want ik geloof niet meer in zijn bestaan, als hij zou bestaan, had ik destijds, toen ik wel in hem geloofde, zijn steun moeten ervaren toen ik het nodig had, en er om vroeg.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 18 nov 2004 22:12

Cisca schreef:
Raptor schreef:
Cisca schreef:

Dat heb je niet goed begrepen, ik geef god nergens de schuld van, want ik geloof niet meer in zijn bestaan, als hij zou bestaan, had ik destijds, toen ik wel in hem geloofde, zijn steun moeten ervaren toen ik het nodig had, en er om vroeg.

Dus geef je toch God de schuld van dat gedeelte van je verleden!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 22:13

Aragorn schreef:Dus als ik het goed begrijp vindt jas:

- Dat Calvijn de enige volledig bijbelse leer heeft
- Dat de bijbel dat zegt
- Maar dat aanhangers van andere leren daarmee niet direct naar de hel gaan

:?:

Overigens zal iedere aanhanger van een bepaalde leer claimen dat de bijbel dat zelf zegt; dat is weer afhankelijk van je manier van uitleggen van de bijbel. En aangezien een leer een uitleg van de bijbel is is dat dus een soort van circelredenatie waar je niet veel mensen mee zult overtuigen. :wink:

Is het nou zo'n afwijkende visie dat je die leer voorstaat waar je het meest mee kunt instemmen? Zou het niet vreemd zijn als ik als calvinist de mensen opriep zich te bekeren tot het Rooms katholicisme? Daarmee zeg ik dus, om even te reager op hoe jij het samenvat:
1. dat ik vind dat Calvijn de enige juiste Bijbelse leer heeft.
2. = gelijk aan 1. Want anders zou ik het geen Bijbelse leer noemen.
Jij maakt een verschil wat er niet is.
3. nee, ik zeg niet dat aanhangers van een andere leer naar de hel gaan want daar kan ik niet over oordelen.
4. dit punt zal ik toevoegen. Wij hebben de plicht ons onder de waarheid te voegen, omdat God daar met Zijn Geest wil werken. Blijkbaar vinden jullie dat hier heel erg vreemd dat ik dat zeg. Hebben jullie dat nooit zo geleerd dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 22:14

Nee, natuurlijk niet. Hoe kun je God de schuld geven als Hij niet bestaat? Eerder zijn de mensen die zeiden dat Hij wel bestaat te beschuldigen, vooral als ze er niet naar handelden. (Dit alles vanuit het perspectief van een ongelovige uiteraard)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 22:22

Cisca schreef:Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.

Heb of had jij een soort beeld van God dat Hij een supermarktartikel is, wat je uit de schappen kunt graaien als je het nodig hebt en in je karretje gooit?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 nov 2004 22:49

nou jas dat komt wel weer erg cru over zoals jij het daar zegt,

Terug naar “Archief”