O natuurlijk. Alle calvinisten zijn uitverkoren. Dom van me...
Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Dus als je het idee hebt een ware gelovige te zijn is de waarschuwing in Hebr. 6 niet voor jou bedoeld?
Klaas
Als ik dus mag weten dat ik een ware gelovige ben, dan is Hebr. 6 ook niet een waarschuwing, maar een mededeling die niet voor mij bestemd is.
Klaas schreef:Als ik dus mag weten dat ik een ware gelovige ben, dan is Hebr. 6 ook niet een waarschuwing, maar een mededeling die niet voor mij bestemd is.
Is dat geen gevaarlijke manier om met de bijbel om te gaan?
Klaas
Klaas schreef:Nee, je zult wel bedoelen dat we ons niet bezig moeten houden met de vraag of we wel uitverkoren zijn. Dat ben ik helemaal met je eens maar m.i. kun je analoog daaraan zeggen dat een arminiaan niet doodsbang voor zichzelf behoeft te zijn omdat hij dient te zien op Christus.
Vandaar datzelfde schuitje
Klaas
De Bijbel de Bijbel laten, Gods Woord Zijn werk laten doen door Zijn Geest in mij, kan nooit gevaarlijk zijn.
Boekenlezer schreef: Het verschil tussen jouw wijze van redeneren en het onderwijs van de Bijbel kan ik als volgt beschrijven:
- Zoals jij praat ga je als gelovige op een stoeltje zitten om eens flink te gaan speculeren over Gods raadsbesluit.
- Dat is compleet vreemd aan de Bijbel. Die moedigt ons allerminst aan om passief te gaan speculeren, maar om actief te gehoorzamen aan het Evangelie.
Klaas schreef:De Bijbel de Bijbel laten, Gods Woord Zijn werk laten doen door Zijn Geest in mij, kan nooit gevaarlijk zijn.
Ik vraag me af of je de bijbel zo de bijbel laat. In Hebr. komt een uiterst ernstige waarschuwing tot ons. Zou het de bedoeling zijn om die naast ons neer te leggen of zouden we deze ter harte moeten nemen?
Klaas
Klaas schreef:Boekenlezer schreef: Het verschil tussen jouw wijze van redeneren en het onderwijs van de Bijbel kan ik als volgt beschrijven:
- Zoals jij praat ga je als gelovige op een stoeltje zitten om eens flink te gaan speculeren over Gods raadsbesluit.
- Dat is compleet vreemd aan de Bijbel. Die moedigt ons allerminst aan om passief te gaan speculeren, maar om actief te gehoorzamen aan het Evangelie.
Je vindt dus dat ik de uitverkiezingsleer op een verkeerde manier toepas? Ik doe geen recht aan deze leer?
Dat komt dan mooi uit, want dat is precies het bezwaar dat ik heb tegen de gedachte dat een arminiaan voor zijn behoud op zichzelf zou moeten zien.
In beide gevallen wordt een karikatuur van elkaars opvattingen gemaakt en wordt er niet naar elkaar geluisterd.
Klaas
Het maakt voor mij nogal uit of ik een calvinistisch stuk tekst lees, of een arminiaans stuk tekst.
Dat arminiaanse denken is toch echt wezenlijk anders dan het calvinistische denken! Als ik een arminiaanse tekst lees, ervaar ik dat aan den lijve.
Klaas schreef:Helaas is er in beide kampen sprake van dergelijke verstoringen.
“Het heil afhankelijk maken van iets in de mens” zoals jij het noemt is net zo goed verkeerd op te vatten als het calvinistische “God moet alles doen”. Laten we elkaar niet afrekenen op die verkeerde opvattingen maar open naar elkaar luisteren. Wellicht leren we wat van elkaar.
Klaas schreef:De Bijbel de Bijbel laten, Gods Woord Zijn werk laten doen door Zijn Geest in mij, kan nooit gevaarlijk zijn.
Ik vraag me af of je de bijbel zo de bijbel laat. In Hebr. komt een uiterst ernstige waarschuwing tot ons. Zou het de bedoeling zijn om die naast ons neer te leggen of zouden we deze ter harte moeten nemen?
Klaas
Ik wil er verder nog bij zeggen dat er in deze brief nog een andere tekst is die op dit gedeelte lijkt, en dat is Hebr. 10:26-39. Hierin gaat het mijns inziens over het zich onttrekken aan de gemeente van God onder vervolging.
Het geloof is objectief, het geloven is subjectief. In de Bijbel staat meestal dat mensen toegebracht worden tot het geloof (bijv. Hand. 18:4, 2 Kor. 5:11, 2 Kor. 13:5, Rom. 5:1-2 enz.). Er is nl. maar 1 (objectief) geloof (Ef. 4:5) en mensen worden daar toegebracht, zodat ze gaan geloven.
Objectief: bijv. 5-1, 5-6 en 5-7, subjectief: bijv. 5-5, waar staat dat de gelovigen "zwaarlijk hun conscientie verwonden". Ook hier weer is het een kwestie van perspektief: vanuit de gelovige of vanuit God. Dat zijn twee heel verschillende perspektieven en vandaar ook twee onderscheiden zekerheden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten