Donatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 dec 2004 00:09

Aragorn schreef:Jep, ik ben zelf ook nog niet direct overtuigd door die teksten, maar ben aan de andere kant ook enorm blij dat ik er zelf niet mee te maken heb. Ik zou het echt niet weten..

Overigens, dat teksten misbruikt worden door hypocrieten wil natuurlijk niet perse zeggen dat het standpunt van die hypocrieten ten enenmale onjuist is. Dat is hetzelfde als wanneer ik zeg: die calvinisten zijn maar een stelletje hypocrieten, dus de theologie van Calvijn zal ook wel niet kloppen. Overigens wel een begrijpelijke redenering. :)

Eens. Een stilstaande klok geeft ook 2x per dag de juiste tijd aan. Een leugenaar spreekt ook wel eens de waarheid, en een dief gooit ook wel eens iets in een collectezak i.p.v. iets eruit te halen. En zo heeft een hypocriet wel eens een juist standpunt, ondanks dat hij daar zelf niet naar leeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 dec 2004 00:11

En wat heeft dit alles te maken met donatie?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 dec 2004 00:20

Sabra schreef:En wat heeft dit alles te maken met donatie?

Die collectezak? Alles. Daarin doe je toch een donatie?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 07 dec 2004 00:20

jas schreef:
Sabra schreef:En wat heeft dit alles te maken met donatie?

Die collectezak? Alles. Daarin doe je toch een donatie?
:mrgreen:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 dec 2004 08:06

jas schreef:
Zareb schreef:
jas schreef:
rosechild schreef:
Socrates schreef:
Lalage schreef:Ik ben orgaandonor als ik doodga (nouja als 't kan he, in veel gevallen ben je al bedorven zeg maar) en ik ben nu bloeddonor.

Kom op mensen, schrijf je in als bloeddonor, het is een klein beetje eng en best wel gezellig en dan voel je je tenminste weer eens nuttig :-)

Ik mag geen bloeddonor worden want ik ben homo.

ja en? mag je toch wel bloed geven, of was het als grapje bedoeld

Is dat grappig dan? Ik weet niet of deze meneer praktizerend homo is, maar als dat het geval is vind ik het terecht dat hij geen donor mag zijn. Evenals alle heteroseksuele hoerenlopens trouwens en overspelige echtgenote(s)(n)

Inderdaad Rosechild mogen homo's in Nederland en België geen bloeddonor zijn. Dit vanwege het HIV besmettingsrisico. Hierbij word niet gekeken naar je levensstijl. Simpelweg invullen dat je homo bent is als voldoende om naar huis gestuurd te worden.

En Jas, bedankt dat je weer even duidelijk hebt gemaakt dat homo's op een lijn staan met hoerenlopers en overspelige echtlieden. 'k Voel me echt aangesproken hoor! =;

O sorry, dat bedoelde ik nou eens echt niet zo. Ik meen te zeggen praktizerend homo met wisselende contacten. Vandaar dat ik ook die andere groepen erbij noemde. Ik ben van mening dat homo's met een monogame relatie geen groter risico lopen of vormen om hiv te krijgen of over te dragen. Zo misschien duidelijker?
Als je trouwens mijn posting over homoseksualiteit terug zou kijken, zul je tot de misschien verrassende conclusie komen dat ik niet tot degene behoor die homoseksualiteit op grond van de Bijbel verwerpen.

Dat was mij bekend Jas, maar de manier waarop je dit formuleerde zal door velen instemmend begroet zijn en daarom wilde ik er even op reageren.
Het is overigens wel een van de punten in de discussie waarom overspelige echtlieden wel bloed mogen geven en homo's niet. Want dat slaat gewoon nergens op.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 dec 2004 08:58

Zareb schreef:
jas schreef:
Zareb schreef:
jas schreef:
rosechild schreef:
Socrates schreef:
Lalage schreef:Ik ben orgaandonor als ik doodga (nouja als 't kan he, in veel gevallen ben je al bedorven zeg maar) en ik ben nu bloeddonor.

Kom op mensen, schrijf je in als bloeddonor, het is een klein beetje eng en best wel gezellig en dan voel je je tenminste weer eens nuttig :-)

Is dat grappig dan? Ik weet niet of deze meneer praktizerend homo is, maar als dat het geval is vind ik het terecht dat hij geen donor mag zijn. Evenals alle heteroseksuele hoerenlopens trouwens en overspelige echtgenote(s)(n)

Inderdaad Rosechild mogen homo's in Nederland en België geen bloeddonor zijn. Dit vanwege het HIV besmettingsrisico. Hierbij word niet gekeken naar je levensstijl. Simpelweg invullen dat je homo bent is als voldoende om naar huis gestuurd te worden.

En Jas, bedankt dat je weer even duidelijk hebt gemaakt dat homo's op een lijn staan met hoerenlopers en overspelige echtlieden. 'k Voel me echt aangesproken hoor! =;

O sorry, dat bedoelde ik nou eens echt niet zo. Ik meen te zeggen praktizerend homo met wisselende contacten. Vandaar dat ik ook die andere groepen erbij noemde. Ik ben van mening dat homo's met een monogame relatie geen groter risico lopen of vormen om hiv te krijgen of over te dragen. Zo misschien duidelijker?
Als je trouwens mijn posting over homoseksualiteit terug zou kijken, zul je tot de misschien verrassende conclusie komen dat ik niet tot degene behoor die homoseksualiteit op grond van de Bijbel verwerpen.

Dat was mij bekend Jas, maar de manier waarop je dit formuleerde zal door velen instemmend begroet zijn en daarom wilde ik er even op reageren.
Het is overigens wel een van de punten in de discussie waarom overspelige echtlieden wel bloed mogen geven en homo's niet. Want dat slaat gewoon nergens op.

O ik ben het direct met je eens dat niemand met wisselende contacten bloed zou mogen geven.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 09 dec 2004 14:02

jas schreef:
Zareb schreef:
jas schreef:
rosechild schreef:
Socrates schreef:

sorry, maar alsof je niet van te voren getest wordt op dat soort ziektes etc. een hetero iemand kan net zo goed aids etc. hebben. Misschien is het bloed van een homo wel schoner dan dat van jou....
gods hand creeërt prachtige dingen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 14:04

rosechild schreef:sorry, maar alsof je niet van te voren getest wordt op dat soort ziektes etc. jezus. een hetero iemand kan net zo goed aids etc. hebben. Misschien is het bloed van een homo wel schoner dan dat van jou....

Dan zul je je met je klacht toch echt tot de bloedbank moeten richten. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 15:13

Het bloed wordt toch gecontroleerd, dus waarom geen homo's? lekker onzinnig hoor..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 dec 2004 15:29

Raido schreef:Het bloed wordt toch gecontroleerd, dus waarom geen homo's? lekker onzinnig hoor..

tja eigenlijk is het niet zo onzinnig hoor.

citaat:
Het Rode Kruis heeft in België één van de veiligste bloedbanken ter wereld. Dit is lang niet zo evident als het lijkt. Om dit resultaat te bekomen hanteert het Rode Kruis twee strenge maatregelen. In de eerste plaats wordt al het afgetapte bloed grondig getest op afwijkingen of ziekten.
Hierbij stelt zich echter een probleem voor aids. Hiv, het virus dat aids veroorzaakt, kan niet vastgesteld worden in eerste drie maanden nadat iemand ermee besmet is. Toch kan de ziekte in die periode al worden overgedragen. De grootste nachtmerrie van het Rode Kruis is dat er op die manier ooit besmet bloed in roulatie zou komen...

Daarom hanteert het Rode Kruis nog een tweede richtlijn: bevolkingsgroepen onder wie aids méér dan gemiddeld voorkomen worden uitgesloten van het geven van bloed. Die lijst is vrij lang. Ondermeer mensen afkomstig uit gebieden waar aids frequenter voorkomt (en hun partners), mensen die regelmatig in deze gebieden verblijven (en hun partners), mensen die intraveneuze drugs gebruiken of ooit gebruikt hebben (en hun partners), mensen met frequent wisselende partners en... mannen met homoseksuele contacten.

De voorbije jaren hebben holebi's vaak geprotesteerd tegen deze laatste maatregel. Hiv komt inderdaad meer voor onder homo's dan onder hetero's, maar dat betekent toch niet dat alle homo's het onveilig doen! Zou het niet correcter zijn als het Rode Kruis homomannen die altijd veilig vrijen of die een monogame, vaste relaties hebben wel toelaten als bloeddonor?

Maar een procedure waarbij men iemand zelf de gelopen risico’s laat inschatten, is altijd minder veilig. Iemand kan een sekscontact aanzien als zonder risico, terwijl het helemaal niet zo is. Bovendien kan niemand er ooit helemaal zeker van zijn dat de persoon met wie hij een monogame relatie heeft, zelf óók monogaam is.

Om het zekere voor het onzekere te nemen sluit het Rode Kruis vanuit deze redenering meteen alle mannen met homoseksuele contacten uit van het geven van bloed. En een heleboel andere doelgroepen...

Deze keuze van het Roze Kruis is cru, maar effectief. Sensoa (het Vlaams expertisecentrum omtrent seksuele gezondheid) kan begrijpen dat sommige holebi's zich gegriefd voelen door deze maatregel, maar het resultaat – veilig bloed – is nu eenmaal essentieel voor de volksgezondheid. Wat wél beter kan, is de communicatie over deze maatregel. Daarom werkt het Rode Kruis, ondermeer in samenwerking met de Holebifederatie, aan een folder voor homomannen en aan richtlijnen voor de manier waarop artsen van het Rode Kruis de weigering moeten uitleggen aan homomannen die bloed willen geven.

Nog een ultieme suggestie aan het Rode Kruis: waarom niet een wervingscampagne inrichten die lesbische vrouwen - onder wie hiv nog minder voorkomt dan onder hetero's - aanzet om bloeddonor te worden?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 14:52

Zareb schreef:Deze keuze van het Roze Kruis is cru, maar effectief.

Het Roze Kruis? :D

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 14:55

Toch ben ik het ten zeerste oneens met deze maatregel. Het suggereert namelijk dat homoseksuelen een groep zijn waarin iedereen het met alkaar doet. En ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn.

Net zoals er onder hetero's hoerenlopers en mensen die veel wisselende contacten hebben zijn zijn die er onder homo's ook. Waarom dan wel dat onderscheid maken bij hetero's en niet bij homo's? Ik vind het een staaltje generalisatie waar ik niks van moet hebben.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 15:01

Ik neem aan dat ze bij het Rode Kruis betrouwbaar statistisch onderzoek hebben gedaan naar risicogroepen.. hoe ze heteroseksuele hoerenlopers eruitpikken weet ik eigenlijk ook niet. :wink:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 dec 2004 15:10

Aragorn schreef:Ik neem aan dat ze bij het Rode Kruis betrouwbaar statistisch onderzoek hebben gedaan naar risicogroepen.. hoe ze heteroseksuele hoerenlopers eruitpikken weet ik eigenlijk ook niet. :wink:

een onderzoek staat of valt met haar opzet, en als je alle homo's in een groep mikt dan deugt die opzet van geen kant.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 16:42

Socrates schreef:
Aragorn schreef:Ik neem aan dat ze bij het Rode Kruis betrouwbaar statistisch onderzoek hebben gedaan naar risicogroepen.. hoe ze heteroseksuele hoerenlopers eruitpikken weet ik eigenlijk ook niet. :wink:

een onderzoek staat of valt met haar opzet, en als je alle homo's in een groep mikt dan deugt die opzet van geen kant.

Ik ben het met je eens dat het onterecht is om alle homo's qua seksueel gedrag op een hoop te gooien. Maar een volgend probleem is natuurlijk de controle op de scheidslijnen die je trekt. Als je wilt kun je er natuurlijk altijd wel tussendoor glippen, maar het is makkelijker om alle homo's te verbieden dan alleen diegenen die er een promiscue levensstijl op na houden.

Terug naar “Archief”