Klaas schreef:PeterD:Kunnen we dus zelf kiezen om verloren te gaan of behouden te worden. Dus heeft in jouw ogen de mens zelfbeschikking.
Wel, ik ben Marnix niet (echt niet? echt niet.) maar ik wil hier wel even op ingaan. Ik merk nl. dat er veel onduidelijkheid is als het gaat om wat veel christenen geloven t.a.v. de vrije wil. Ik zal niet zeggen dat ik voor hen allemaal spreek, maar wellicht geeft het iig een beetje duidelijkheid. Ik zal dat doen adhv een voorbeeld.
Door de val van Adam is er een kloof tussen God en de mensen ontstaan. Stel je die kloof maar voor als een letterlijke kloof. De kloof is zo breed dat je er met de beste wil van de wereld niet overheen zou kunnen komen. Een lange aanloop en een flinke sprong helpen je niets. Als we de kloof al zouden willen overbruggen dan zouden we dat nog niet kunnen. In Christus heeft God echter een brug over die kloof gelegd. De weg naar God is daarmee iig weer open. Dat wil echter nog niet zeggen dat we ons met het slaan van die brug ook al aan de andere kant van de brug bevinden. Om aan de andere kant van de kloof te komen zullen we echt over de brug moeten komen. Daar gaan de meningen van reformatorisch en veel andere christenen uiteen. Veel reformatorische christenen menen dat God je vervolgens die brug over moet dragen of je eroverheen jaagt. Meer evangelische christenen menen echter dat je daarin een zelf keuze moet maken. God zal je niet dwingen. Hij dringt, maar dwingt niet. Uiteindelijk hebben we zelf ook een verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid sluit heel veel 'reformatorische' zaken niet uit. Als er geen brug geweest was, als ons niet verteld was dat die brug er is, dat het nodig is dat we over die brug gaan en als God niet in ons hart gewerkt had dan waren we nooit zover gekomen om die keuze te maken. Mensen die dus zeggen dat ze 'voor Jezus kiezen' beweren niet per definitie dat de mens een volkomen vrije wil heeft. Grootste verschil is dat men niet zal stellen dat Gods genade (objectief) onwederstandelijk is.
PeterD:Dit zou inhouden dat God daar dus geen controle meer over heeft.
In zekere zin klopt dat. God heeft de zaak zeker wel in de hand maar dat gaat m.i. niet zover dat Hij mensen dwingt. Is Hij daarmee afhankelijk van de beslissingen die de mens neemt? In zeker zin wel ja. Het is echter niet de mens die Hem die beperking oplegt. God zelf kiest ervoor om op deze wijze te werken. God wordt niet door externe factoren beperkt en dat is waar het bij almacht omgaat. Dat God zichzelf ergens toe beperkt (al is dat wellicht in deze context een ongelukkig woord) doet geen afbreuk aan Gods wezen. Integendeel: zo IS Hij.
PeterD:Dus impliceert dat dat God weet wie er behouden worden en wie niet. (...) Hij beslist dus wie er uitverkoren wordt en wie niet.
Weten wie er behouden worden en beslissen wie er behouden worden zijn 2 verschillende zaken.
Klaas
Jij kunt dan ook niet in de uitverkiezing geloven, want als er een brug gelegd is, dan kan iedereen daarover, en zal God niet zeggen dat een bepaald gedeelte er alleen overheen mag.
Ik denk dat ik met het voorbeeld van de kloof ook wel wat maken kan. De mens ziet de kloof en het wordt hem duidelijk dat hij ver van God verdwenen is, dat hij nooit meer bij God komen kan. Aan de overzijde ziet Hij Gods genadig licht schijnen. Hij weet dat hij er zelf nooit overheen zal komen, maar als hij aan deze kant blijft, zal hij eeuwig bij God vandaan blijven. Hij neemt de sprong.... en daar komt Christus al dichterbij, Hij draagt de zondaar over de kloof. Dat is puur genade.