Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 00:51

alex leusink schreef:In de eerste plaats bestaat er in de hemel helemaal geen tijd, want de tijd herinnert ons aan onze eindigheid, en die is er dan niet meer. Bovendien is de hemel geen plaats voor aards genieten, het genieten dat gericht is op jezelf, maar het genieten voor Hem. Het geven van eer aan de Heere maakt de hemel tot een hemel.

Ehm... volgens mij gaan we ook niet naar de hemel... maar naar de nieuwe aarde... en de hemel komt op aarde. Waarom praat je over een of andere abstracte hemel waar alles anders zal zijn dan hier op aarde?

Geen aards genieten meer op de nieuwe aarde? Waarom heet het dan nieuwe AARDE? En waarom schiep God dan in het begin de aarde en liet de mensen wonen in een paradijs vol aards genot EN Gods aanwezigheid? Ik denk dat op de nieuwe hemel beiden zullen zijn... Lees eens over wat Jezus zegt over wijn, dat is aards genot wat we in het hiernamaals gaan drinken... verder staan er bomen die meerdere malen per jaar vrucht zullen geven. Je geniet op de nieuwe aarde, zelf, samen en met God.

Hoe stel jij je het hiernamaals voor? Als een van alle natuurwetten vrije grote witte ruimte waar we rond gaan zweven? Ik denk dat het meer op het paradijs uit Genesis gaat lijken... een plek met bomen, lucht en water, met eten en drinken, met zwaartekracht... en waar je als je in het water springt nog steeds nat wordt :D

Ik heb altijd geleerd dat het in het paradijs perfect was... ik begin me na jou hemelbeeld toch af te vragen of het eerste paradijs dan soms een foutje van God was, toch niet helemaal zoals het perfect zou zijn voor mensen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2004 05:55

Hoe het daar is, gaat alle verstand te boven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 10:30

Klopt, hoe het er precies zal zijn kunnen we niet begrijpen. Toch zegt de bijbel er wel een hoop over... en als ik dan in de bijbel lees en ga kijken wat we daar blijkbaar wel over kunnen snappen (anders stond het niet in de bijbel) kom ik tot het door mij geschetste beeld... details weet ik niet, maar dat haal ik toch wel uit de bijbel... en dan beeld wat de bijbel geeft is heel anders dan het beeld dat Alex heeft voorgehouden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 sep 2004 17:16

Ik ben lid van Christus' Gemeente. En dat zijn alle christenen op heel ons geliefde aardbolletje. Ben ik schuldig aan plichtsverzuim als ik niet naar mijn eigen kerk ga? Nee, want ik breng op dat moment mijn zondag door met een ander gedeelte van Zijn Gemeente. Alleen waar ik ga (GKV) denken ze daarin veel beperkter. Er was zelfs laatst een ouderling die tegen mijn broer zei dat hij bij zijn belijdenis ja heeft gezegd tegen de GKV. Nu vraag ik je.... :?
Ik ben tot voor kort altijd twee keer gegaan. Waarom? Omdat dat er vanaf kleins af aan in zit bij mij. Is er nu een tekort aan verlangen naar God? Wil ik Hem nu niet meer ontmoeten? Nee! Ik ben alleen van mening dat God ontmoeten op zoveel meer verschillende manieren kan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2004 01:24

Precies! Als je 2x in de maand minder naar je eigen kerk gaat zijn er gelijk mensen die gaan twijfelen aan je geloof en je liefde voor God... er zal wel iets met je mis zijn dan... Aan dergelijke op cultuur-historisch gebaseerde (voor)oordelen kan ik me wel ergeren...

Chickie, ik denk dat je mening klopt.... Ik ontmoet God op op veel meer manieren dan alleen in de kerk... en ontmoeten komt altijd van 2 kantem, het feit dat Hij jou ontmoet en jij Hem geeft volgens mij aan dat God die ontmoeting ook op andere plaatsen met je wil hebben en niet alleen binnen je eigen kerk.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 02 okt 2004 16:06

Mensen moeten zicht er meer van bewust worden dat God op veel meer manieren naar je toe komt en tot je spreekt dan alleen in de kerk. Het leven wordt er zoveel mooier van....
Laatst gewijzigd door chickie op 03 okt 2004 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 22:54

Ben ik het helemaal mee eens. Juist buiten mijn eigen kerk om heeft God mij weer wakker geschud en mijn geloof weer levend gemaakt.

Dat wil niet zeggen dat de kerk niet belangrijk is, het belang van mijn eigen kerk heb ik sindsdien ook weer terug gevonden... Maar of je de kerk belangrijk vindt of niet is niet afhankelijk van de vraag of je 1 of 2 keer per zondag gaat.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 03 okt 2004 11:13

De kerk of welke kerk dan ook is absoluut niet belangrijk, het gaat om jouw geloof in God, daar heeft een kerk niets mee te maken.
Kerken onderling maken alleen maar ruzie. Zeker als ik kijk naar mijn eigen woonplaats waar we er in de afgelopen 4 jaar twee groepen een eigen gemeente zijn begonnen, omdat ze het niet eens waren met oa ritmisch zingen.

Ik persoonlijk vind dat nergens op slaan en ga ook niet regelmatig meer naar de kerk. Maar dat betekend niet dat ik niet geloof en niet met het geloof bezig ben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 00:06

Hm ik vind de kerk wel belangrijk... geloven doe je samen... een kerk is een groep mensen waar je op terug kan vallen.

Ik snap je teleurstelling en denk dat die terecht is... als je als gemeente ruzie gaat maken over wel of niet rhytmisch zingen zou ik me daar ook niet thuisvoelen... maar er zijn veel meer kerken en andere mogelijkheden waardoor je een (echte) christelijke groep om je heen kunt hebben waar je mee kan praten, bidden, zingen, troosten, helpen, aanvullen etc.

Misschien tijd om een andere kerk/groep mensen te zoeken waar je dat meer hebt dan in je eigen kerk, een groep waar niet wordt geruzied over dat soort onzinpunten maar de mensen het doel van de kerk wat beter snappen.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 17:44

Marnix schreef:Hm ik vind de kerk wel belangrijk... geloven doe je samen... een kerk is een groep mensen waar je op terug kan vallen.

Ik snap je teleurstelling en denk dat die terecht is... als je als gemeente ruzie gaat maken over wel of niet rhytmisch zingen zou ik me daar ook niet thuisvoelen... maar er zijn veel meer kerken en andere mogelijkheden waardoor je een (echte) christelijke groep om je heen kunt hebben waar je mee kan praten, bidden, zingen, troosten, helpen, aanvullen etc.

Misschien tijd om een andere kerk/groep mensen te zoeken waar je dat meer hebt dan in je eigen kerk, een groep waar niet wordt geruzied over dat soort onzinpunten maar de mensen het doel van de kerk wat beter snappen.

Jij hebt hier natuurlijk gelijk in. Het is goed om dmv een groep het geloof te beleiden.
Maar ik heb er niet zoveel meer aan, wat heb ik aan een dominee die er toch nooit voor de gemeente is ( er zijn ook genoeg goede dominee's hoor.) Maar ik persoonlijk ga liever naar een Rabbi, omdat deze mensen gewoon veel meer verstand van de Bijbel hebben dan de gemiddelde dominee, waar je ook nog eens een stukje uitleg krijgt waar je u tegen zegt. Dus kerk voor mij nee hoor...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:19

Maar er zijn toch wel alternatieven? Naar een rabbi gaan lijkt me prima... maar ga dan naar de messiasbelijdende joden... er kunnen momenten zijn dat je meer hebt aan een gemeente om je heen dan aan een rabbi, want die heeft het meestal nogal druk ;)

chrisheij

Berichtdoor chrisheij » 06 okt 2004 14:25

Jah idd wie zegt dat God alleen maar in de kerk is en dat je Hem alleen daar kan vinden die moet de Bijbel toch maar eens goed nalezen en niet alleen lezen, maar ook bestuderen.

De Heilige Geest werkt juist ook buiten de kerk de mensen in de kerk hebben de Bijbel en de sacramenten en nog eens de dominee om meer en meer over God te willen horen.
En juist buiten de kerk. Als de Heilige Geest alleen in de kerk zou werken zouden er geen nieuwe mensen meer bijkomen.
Er komt nu een liedje in me op van Michael W. Smith dat zegt: "Every Where I Go I See You(God)".
En dat is juist zo mooi waar ik ook ga God is bij mij en waar ik ook ga ik kan geloven in God.

Maar jah het is natuurlijk wel zo als je Christen ben dan wil je meer over je geloof te weten komen net als je fan bent van een voetbalclub dan wil je alles van die club weten en je gaat naar de wedstrijden om ze te volgen.
En waar kan een Christen God het beste volgen juist in de kerk om God te volgen.
Maar het is niet zo dat je alleen daar moet zijn om ten 1e tot geloof te komen en voor het geloven op zich.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2004 19:13

Helemaal mee eens hoor.

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 13 okt 2004 11:43

natuurlijk zie je God overal, in de schepping, muziek etc...en natuurlijk worden er buiten de kerk mensen bekeerd, gelukkig wel! maar ik denk dat het zeker heel belangrijk is om naar de kerk te gaan, om uit de Bijbel te horen enz...Ook in de kerk worden er veel mensen bekeerd!! Als jij meer van Christus wilt weten dan ga je toch met plezier naar de kerk? je hoeft natuurlijk niet perse iedere zondag 2x naar je eigen kerk te gaan, maar ik ben er van overtuigd dat het wel belangrijk is dat je gaat, om je geloof te onderhouden!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2004 12:03

Ook mee eens.

Lid zijn van een gemeente is niet iets wat moet... maar wat mag... zonder een gemeente mis je een hoop!

Terug naar “Archief”