Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Re: De Geest van God heeft de kerken verlaten.

Berichtdoor Doortje » 28 dec 2004 16:19

jas schreef:
Doortje schreef:Ik zeg ook niet dat zien voldoende is. ik snap helemaal niet wat er nou precies met dat zien bedoeld wordt.

Ik snap het heel goed. Het is een dwaling van de ger. gezindte uit onze tijd die voortkomt uit de leer van Comrie.
Ik speel liever op zeker met Van der Groe.

Het blijft dan alleen een beetje de vraag wie er gelijk heeft, Comrie of Van der Groe, maar hoe kom je daar achter? Hoe weet je dat het een dwaling is van Comrie? Ik zou toch niet durven zeggen dat de een dwaalt en de ander de waarheid in pacht heeft.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 16:53

Doortje schreef:
jas schreef:
Doortje schreef:Ik zeg ook niet dat zien voldoende is. ik snap helemaal niet wat er nou precies met dat zien bedoeld wordt.

Ik snap het heel goed. Het is een dwaling van de ger. gezindte uit onze tijd die voortkomt uit de leer van Comrie.
Ik speel liever op zeker met Van der Groe.

Het blijft dan alleen een beetje de vraag wie er gelijk heeft, Comrie of Van der Groe, maar hoe kom je daar achter? Hoe weet je dat het een dwaling is van Comrie? Ik zou toch niet durven zeggen dat de een dwaalt en de ander de waarheid in pacht heeft.

Omdat leven voor de rechtvaardigmaking tegen de Schrift is. Evenals de rechtvaardigmaking vóór nieuw leven ook tegen de Schrift is.
Men is tegelijkertijd én gerechtvaardigd én wedergeboren. De Schrift spreekt nergens van een andere rechtvaardigmaking dan die door het geloof. Niet vóór het geloof. De oudvaders stellen zeer duidelijk dat de zgn. toeleidende wegen zoals in de ger.gezindte alom geleerd worden, pelagiaans zijn en een voorportaal der helle.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:43

jas schreef:
Doortje schreef:
Sabra schreef:
caprice schreef:Hij is niet persoonlijk geopenbaard, maar ik heb Hem wel eens mogen aanschouwen door de traliën van het Woord.

Caprice, beste jongen, wil je weleens ophouden met het uitslaan van dergelijke woorden? De traliën van het Woord? De bijbel doe je onrecht aan met het gebruiken van dergelijke terminologie.

Waarom wordt de bijbel hiermee onrecht aan gedaan Sabra? Al weet ik ook niet goed waar die uitdrukking vandaan komt en wat er precies mee bedoelt wordt. Ik hoor die uitdrukking vaak, maar ik vind dat allemaal zo vaag. wat is nou het verschil tussen het aanschouwen van Christus door de tralien van het Woord en de persoonlijke openbaring van Christus aan het hart? Dan kom je zeker terecht bij die uitdrukkingen van 'zien is nog geen hebben' enzo. Ik vind dat het allemaal zo ingewikkeld gemaakt wordt.

Ik ben het in dit geval wel met Sabra eens. Al heb ik voor de theologische visie van Caprice in het algemeen meer respect. Op dit punt moet ik hem afvallen. Het is Christus ja, of Christus nee. Niks geen tralies waardoor je Hem ziet. Je moet Hem hebben, zien is niet voldoende.

Zien is nog geen hebben...?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 17:47

Hoe kan het nou dat wanneer je Jezus ziet dat je Hem dan nog niet bezit :roll: Zien is hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:47

Yael schreef:Hoe kan het nou dat wanneer je Jezus ziet dat je Hem dan nog niet bezit :roll: Zien is hebben.

Zie het Lam Gods...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 17:49

ja? :wink: zou de Heilige Geest je laten dralen om Jezus heen als je Hem ziet als je Verlosser?

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:51

Zucht, laat maar.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 17:56

caprice schreef:Zucht, laat maar.

:( t was een eerlijke vraag hoor :(

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:58

Yael schreef:

Ja, dat begrijp ik wel.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 28 dec 2004 18:54

jas schreef:
Sabra schreef:
meschianza schreef:Vorige week zondag met Butterfly naar haar Evangelische gemeente geweest. DAt is heel wat anders dan de Gereformeerde Gemeente :)
Ik heb een hele fijne zondag gehad! En leerzame zaken mee naar huis genomen.

De Brandaris?

O, die ken ik ook wel. Kunnen soms ook lekker veroordelend zijn naar zieke mensen toe. Als ze niet genezen van hun ziekte, komt dat omdat ze niet hard genoeg gebeden hebben. Vreselijke leer.

sorry hoor maar dat is hun leer niet 8)
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 18:59

caprice schreef:
Yael schreef:

Ja, dat begrijp ik wel.

Heb de discussie even teruggelezen, had ik niet gedaan :oops:
Maar als je bv. de geschiedenis van de blindgeborne leest in Johannes 9.
zie je eerst dat Jezus, hem de ogen opent en pas later dat Hij Zich openbaart als de Messias. Mag je dat ook in het geestelijke trekken?
Dan zou je kunnen zeggen dat zien nog niet gelijk hebben betekend dan heeft Caprice gelijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:03

Het is zo'n besmette en vaak verkeerd verstane gezelschapsterm.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2004 20:27

*Vindt het weleens fijn om andere dominee's binnen andere kerkverbanden te horen dan eigen dominee(s).*

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 20:28

Evelien schreef:*Vindt het weleens fijn om andere dominee's binnen andere kerkverbanden te horen dan eigen dominee(s).*

*Stemt daar mee in*

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:08

butterfly schreef:
jas schreef:
Sabra schreef:
meschianza schreef:Vorige week zondag met Butterfly naar haar Evangelische gemeente geweest. DAt is heel wat anders dan de Gereformeerde Gemeente :)
Ik heb een hele fijne zondag gehad! En leerzame zaken mee naar huis genomen.

De Brandaris?

O, die ken ik ook wel. Kunnen soms ook lekker veroordelend zijn naar zieke mensen toe. Als ze niet genezen van hun ziekte, komt dat omdat ze niet hard genoeg gebeden hebben. Vreselijke leer.

sorry hoor maar dat is hun leer niet 8)

Nou ik ken toch echt een paar mensen die zo behandeld zijn, en die ze daar door een chronische ziekte hebben laten vallen als een baksteen. Of je dat nou leuk vindt of niet, het is gewoon zo.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”