kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:02

Onzin. Als jij God alleen in de kerk onder ogen komt is er iets mis met je geloofsleven. De kerk is een stenen gebouwtje. De kerk kan net zo goed thuis zijn of een schuurtje of buiten. Dat maakt niet uit. Verder vraagt God inderdaad te komen hoe je bent.
Lekker bezig ben je als er een vrouw in broek in de kerk komt, voor het eerst! En NIEMAND kijkt naar haar om of praat met haar. Hoewel: ze kijken wel, maar vernietigend. Vervolgens krijgt ze in tale Kanaans nog eens om haar oren geslingerd hoe verderfelijk ze bezig is. Heerlijk positief. Daar doe je het voor.
Ik vind het een schande, echt een schande, dat er zo op het uiterlijk gelet wordt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 16 aug 2004 09:26

kurtyo schreef:Onzin. Als jij God alleen in de kerk onder ogen komt is er iets mis met je geloofsleven. De kerk is een stenen gebouwtje. De kerk kan net zo goed thuis zijn of een schuurtje of buiten. Dat maakt niet uit. Verder vraagt God inderdaad te komen hoe je bent.
Lekker bezig ben je als er een vrouw in broek in de kerk komt, voor het eerst! En NIEMAND kijkt naar haar om of praat met haar. Hoewel: ze kijken wel, maar vernietigend. Vervolgens krijgt ze in tale Kanaans nog eens om haar oren geslingerd hoe verderfelijk ze bezig is. Heerlijk positief. Daar doe je het voor.
Ik vind het een schande, echt een schande, dat er zo op het uiterlijk gelet wordt.

volgens mij is dat niet helemaal de draad van de discussie. Het gaat er om wat eerbaar is en wat niet meer eerbaar is. Daar heeft het verhaal van de vrouw in lange broek eigenlijk niet zoveel mee te maken. Dat heeft meer te maken met een stomme horkerigheid, niks met kleding. Er mag dus best op het uiterlijk worden gelet. Het staat ook niet voor niets in de bijbel.

1 Timotheus 2:9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:31

Is dit niet wat gedateerd? En in dat geval zijn veel vrouwen die binnen de refo-cultuur als eerbaar gezien worden dus alles behalve eerbaar.

Er is ook nog iets als 'cultuurgebondenheid' e.d.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 16 aug 2004 10:38

kurtyo schreef:Is dit niet wat gedateerd? En in dat geval zijn veel vrouwen die binnen de refo-cultuur als eerbaar gezien worden dus alles behalve eerbaar.

Er is ook nog iets als 'cultuurgebondenheid' e.d.

tja cultuur gebondenheid. Ik kan zo weinig met dit argument. Als ik in het stuk in het verband leest dan is het een cultuurgebondenheid vanaf de schepping todat paulus het opschreef. Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld de vlechten een cultuurgebondenheid zijn. een mode verschijnsel. Maar de kern in m.i. nog steeds houdbaar op de dag van vandaag.

9 ¶ Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 aug 2004 10:42

jacobH schreef:
kurtyo schreef:Onzin. Als jij God alleen in de kerk onder ogen komt is er iets mis met je geloofsleven. De kerk is een stenen gebouwtje. De kerk kan net zo goed thuis zijn of een schuurtje of buiten. Dat maakt niet uit. Verder vraagt God inderdaad te komen hoe je bent.

volgens mij is dat niet helemaal de draad van de discussie. Het gaat er om wat eerbaar is en wat niet meer eerbaar is. Daar heeft het verhaal van de vrouw in lange broek eigenlijk niet zoveel mee te maken. Dat heeft meer te maken met een stomme horkerigheid, niks met kleding. Er mag dus best op het uiterlijk worden gelet. Het staat ook niet voor niets in de bijbel.

1 Timotheus 2:9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

Het eerste wat dus veranderd moet worden zijn dus de knotten bij vrouwen en de gigantische hoeden van sommige vrouwen. :wink:

Zoals je er doordeweeks bijloopt moet je ook in de kerk kunnen komen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 10:42

Het was ook niet echt een argument.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 16 aug 2004 10:49

kurtyo schreef:Het was ook niet echt een argument.

hoe het ook mag heten. Het is zo lastig te beoordelen. Ik denk dat de intentie van het bijbelgedeelte duidelijk is. elke tijd zal zich met de intentie moeten bezig houden. Maar ook moet elke tijd voorzichtig zijn om zich niet meer aan de letterlijke tekst te houden. Dat moet heel goed overwogen worden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 16 aug 2004 10:51

Tabitha schreef:
jacobH schreef:

Het eerste wat dus veranderd moet worden zijn dus de knotten bij vrouwen en de gigantische hoeden van sommige vrouwen. :wink:

Zoals je er doordeweeks bijloopt moet je ook in de kerk kunnen komen.

idd gewoon een lap over het hoofd. Zo was het tenslotte ook in de tijd van Paulus. Maar hoe het ook zei. De hoed kan nauwelijks nog een teken van eenvoudigheid en nederigheid worden genoemd. En dat is strijdig met het voorschrift.
(Ik heb het vermoeden dat de hoed zo ongeveer vanaf de gouden eeuw al een status symbool is.)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 aug 2004 18:57

Goed, op de ander letten wat uiterlijk betreft is zoiets als de splinter in het oog van de ander zien maar niet de balk in die van jezelf.
Overigens vind ik dat je hier behoorlijk van het negatieve uitgaat. DAt per definitie in alle kerken op die wijze naar een vrouw in een broek in kerk wordt gekeken,

Een ander veroordelen op hoe deze naar de kerk komt, is zeker negatief.
DAt neemt niet weg dat je voor jezelf uiterlijk zeker wel van belang mag vinden in de kerk. Ik zie de kerk niet als twee muren, maar als een huis van samenkomst voor God. Idd, wat mij betreft een schuur of een rioolbuis, maar zodra daar mensen samenkomen in Gods Naam, om een viering te houden, zorg ik er gewoon voor dat ik er netjes uit zie. Niet altijd netter dan door de week trouwens, maar in iedergeval kies ik mooie kleren uit. Het zit hem daar niet in, natuurlijk niet, maar hjet is een stukje eerbied. natuurlijk moet je wel consequent zijn, op zondag in het donkerblauw en langgerokt en maandag in een naveltruitje is niet zo geloofwaardig.

Ik zie God als een goede Koning. Stel, er is een goede Koning in het land die bekend staat om zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid. Je hebt enorm veel respect voor hem. Jij wordt uitgenodigd om hem te ontmoeten. DAn zal je als eerbied voor hem, als waardering, toch iets moois aantrekken?
MAar daarbij weet je, dat als je in de kloffie loopt, en de koning roept je bij zich, maar je hebt geen andere kleding, je toch naar hem mag gaan, en hij je niet zal afwijzen. Omdat hij verder kijkt dan je kleding.
Laatst gewijzigd door meschianza op 18 aug 2004 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 aug 2004 00:03

meschianza schreef:

Goed, op de ander letten wat uiterlijk betreft is zoiets als de splinter in het oog van de ander zien maar niet de balk in die van jezelf.
Overigens vind ik dat je hier behoorlijk van het negatieve uitgaat. DAt per definitie in alle kerken op die wijze naar een vrouw in een broek in kerk wordt gekeken,

Een ander veroordelen op hoe deze naar de kerk komt, is zeker negatief.
DAt neemt niet weg dat je voor jezelf uiterlijk zeker wel van belang mag vinden in de kerk. Ik zie de kerk niet als twee muren, maar als een huis van samenkomst voor God. Idd, wat mij betreft een schuur of een rioolbuis, maar zodra daar mensen samenkomen in Gods Naam, om een viering te houden, zorg ik er gewoon voor dat ik er netjes uit zie. Niet altijd netter dan door de week trouwens, maar in iedergeval kies ik mooie kleren uit. Het zit hem daar niet in, natuurlijk niet, maar hjet is een stukje eerbied. natuurlijk moet je wel consequent zijn, op zondag in het donkerblauw en langgerokt en maandag in een naveltruitje is niet zo geloofwaardig.

Ik zie God als een goede Koning. Stel er is een goede Koning in het land die bekend staat om zijn rechtvaardigheid en eerlijkheid. Je hebt enorm veel respect voor hem. Jij wordt uitgenodigd om hem te ontmoeten. DAn zal je als eerbied voor hem, als waardering, toch iets moois aantrekken?
MAar daarbij weet je, dat als je in de kloffie loopt, en de koning roept je bij je, maar je hebt geen andere kleding, je toch naar hem mag gaan, en hij je niet zal afwijzen. Omdat Hij verder kijkt dan je kleding.

Helemaal mee eens! Maar niet iedereen denkt er zo over, en niet iedereen is er waarschijnlijk van overtuigd dat je als je naar de kerk gaat de KONING DER KONINGEN onder ogen komt...... :cry:
Hadden we maar meer dat besef van Gods heiligheid.....! Maar we zien God te vaak als een Vriend(je?), Die alles wel goed vindt....
Lees je Bijbel (ook over het heilige van mijn God (en als het goed is ook de jouwe!!)), bidt elke dag, dat je groeien mag...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 aug 2004 09:35

*helemaal met Meschianza eens*

Maar daarbij komt dan weer dat 'netjes' relatief is.
Een klein privévoorbeeldje: :)
Ik ging op vakantie op visite bij de ouders van mn a.s schoonzus.
Eerst liep ik in een kort rokje en een of ander kretenshirtje, dus ik dacht, laat ik wat netters aantrekken.
Dus ik deed mn lange zwarte rok aan, en een zwart shirtje.
Ik, in de stellige overtuiging dat ik er netjes uitzag, liep naar buiten, alwaar ik op mijn kop kreeg van mn ouders omdat ik er volgens hen 'weer eens' extreem uit wilde zien.
Terwijl het voor mij echt nette kleding was.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 aug 2004 09:45

JialiKelly schreef:*helemaal met Meschianza eens*

Maar daarbij komt dan weer dat 'netjes' relatief is.
Een klein privévoorbeeldje: :)
Ik ging op vakantie op visite bij de ouders van mn a.s schoonzus.
Eerst liep ik in een kort rokje en een of ander kretenshirtje, dus ik dacht, laat ik wat netters aantrekken.
Dus ik deed mn lange zwarte rok aan, en een zwart shirtje.
Ik, in de stellige overtuiging dat ik er netjes uitzag, liep naar buiten, alwaar ik op mijn kop kreeg van mn ouders omdat ik er volgens hen 'weer eens' extreem uit wilde zien.
Terwijl het voor mij echt nette kleding was.

grinnik :mrgreen:

Daarom, kijk niet naar anderen (tenzij iemand echt provocerend is, dan mag je iemand daar wel op wijzen). Voor een Afrikaanse vrouw is ''netjes naar de kerk'' waarschijnlijk een geweldig kleurrijke jurk, die menig intzwartgeklede achterover doet slaan. Voor een Russin is het een mooie hoofddoek, voor een oude vrouw bij ons in het bejaardentehuis een donkerblauwe rok met een netjes gestikt jasje, voor Jialykelly haar zwarte rok met zwart shirtje (wow, hoe degelijk :mrgreen: )
Ik trek bewust iets , in mijn ogen, netjes aan als ik naar een ''Vergadering in Gods Naam'' ga, maar okee, een ander kan daar weer anders overdenken. Een ieders verantwoording.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2004 10:49

Beste Race: of je nu denkt de koning der koningen te ontmoeten of niet: het hangt niet van je kleding af. Als ik God niet mag ontmoeten hoe ik er nu uit zie, dan niet. Ik bedoel: zagen en zien zwervers er netjes uit? Zouden zij God niet kunnen ontmoeten? Maak het nu even...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 aug 2004 11:11

kurtyo schreef:Beste Race: of je nu denkt de koning der koningen te ontmoeten of niet: het hangt niet van je kleding af. Als ik God niet mag ontmoeten hoe ik er nu uit zie, dan niet. Ik bedoel: zagen en zien zwervers er netjes uit? Zouden zij God niet kunnen ontmoeten? Maak het nu even...

Aangezien Race mijn berichtje bevestigd, en ik daar inga op God ontmoeten in bepaalde kleding , zakenman of zwerver, mag je aannemen dat Race er zo over denkt.

En een btje relaxte toonzetting mensen, het gaat maar over kleding. :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2004 11:22

Mijn reactie was niet op Race, sorry voor het misverstand. Race zei iets en daar ging ik op in dmv mijn mening die niet TEGEN hem gericht was... Excuus voor onduidelijkheid.

Terug naar “Archief”