Frost schreef:Een overvaller die mij de keus laat kiezen tussen mijn geld of mijn leven biedt ook een keuze aan. Als ik weiger om mijn geld te overhandigen, is het dan mijn verdiende loon dat de overvaller mij dood maakt?
Weer is dit een vergelijking die mank gaat... Laat ik het dan zo stellen: Kom jij op mijn feestje ja of nee? Ja betekent dat je mij wel leuk moet vinden want ik nodig alleen vrienden uit. Ik wil vrienden maken, dus ik laat iedereen die ik ken mensen uitnodigen. Tegelijkertijd vertellen zij wie ik ben. Wat is hier gek aan? Het zou wel gek zijn als mensen wel willen dat ik een feestje betaal, maar er zelf niet bij mag zijn... omdat ik ongewenst ben.
Frost schreef:Genoemde God biedt een keus aan, maar laat na om veel van zijn toekomstige slachtoffers hierover te informeren. Zijn prooien gaan dus nietsvermoedend naar de hel. Maar zelfs al zou hij wel iedereen inlichten dat er een keus gemaakt moet worden, en zelfs al zou de vereiste keuze zodanig zijn dat ieder mens er gemakkelijk aan kan voldoen, waarom is het dan automatisch hun verdiende loon dat ze voor eeuwig gemarteld worden als ze niet op het aanbod ingaan?
Hoe weet jij dat Hij ze klakkeloos naar de hel laat gaan? Job en Abraham kende hij ook zonder een Bijbel. In de brief aan Petrus staat dat Christus nog aan dode mensen in de gevangenis/dodenrijk [hades] het evangelie heeft verkondigd. Wie zijn wij dan om te oordelen? We kunnen met z'n allen proberne voor God te denken, maar wij hebben daar wat weinig capaciteit voor. Iemand die het Universum gemaakt heeft en kan bevatten is te groot voor ons.
De 'marteling' waarover je schrijft is denk ik een beeldspraak in de Bijbel. Heb ik overigens in al mijn postings gezet. Wel mogen die mensen hun eigen weg dan gaan, zonder hulp van God, dat is toch niet gek? Zij willen immers niet bij hem zijn.
Frost schreef:En ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat een wezen liefde is, als dat wezen zelfs zo kwaadaardig is dat het de natuurwetten verandert zodat mensen eeuwig blijven leven (in de hel) en in vuur kunnen zitten zonder dat hun lichamen verbranden maar wel de pijn gevoeld wordt. Dat steekt schril af bij de hoeveelheid moeite die hij steekt in bijvoorbeeld het uitroeien van enge ziektes op deze planeet. Genoemde God is liefdevol richting een bepaalde groep mensen, maar onvoorstelbaar wreed richting de rest van de mensheid. Dat kan toch moeilijk ontkend worden?
Dit Wezen is puur liefde. Mensen die niet bij Hem willen zijn worden buiten de boot gehouden. Kijk Hij heeft alles gemaakt, wij zijn in Zijn 'werkelijkheid'. Mensen die niet bij Hem willen zijn worden dus buiten die werkelijkheid gezet, in het 'niets'. Later in de hemel zullen we met God leven en Hem aanbidden, wat moeten mensen daar zoeken die niet met Hem willen leven? Die vraag zou ik weleens graag van jou beantwoord willen horen.
Dat Hij de wereld niet 'reset' zegt alleen maar dat Hij geen poppen wilt hebben die hem gedachteloos volgen. Hij wil een serieuze relatie met Zijn volk. Ook een perfecte wereld maken de mensen kapot [zie het verhaal in genesis].
Frost schreef:Stel dat je zelf naar de hemel gaat, en je partner naar de hel. Stel dat je dan met hem of haar zou kunnen communiceren. Zou je dan echt iets kunnen zeggen als 'boontje komt om zijn loontje', en vervolgens God loven om zijn weldaden? Als God je de macht zou geven om je partner naar de hemel te laten komen, of in elk geval een einde aan de marteling te maken, zou je dat dan echt weigeren op basis van het feit dat de straf terecht is en het dus onjuist zou zijn je partner de verdiende straf te laten ontlopen?
Nou allereerst kun je niet communiceren tussen die plaatsen. Ten tweede doet zich het gekke voorval voor:
* Persoon A houdt van Persoon B, maar houdt niet van God.
* Persoon B houdt ook van Persoon A, maar houdt zielsveel van God. Beetje gekke combinatie die in de praktijk ook voorkomt. Betekent wel dat je niet alles met elkaar kan delen. Gevolg persoon A zit in het 'niets', persoon B zit bij God.
Frost schreef:En er is nogal een verschil tussen liefde die een keer ophoudt, en overgaan tot pijnigen van de ex-geliefde. Heeft iedereen het recht om zijn partner tot moes te slaan als ze vreemd gaat? God gaat tenslotte nog veel verder dan dat, en dat wordt rechtvaardig genoemd. En het pijnigen van je eigen kind is een bewijs dat je heel veel om je partner geeft? Zeg nou zelf, dat is toch een zieke moraal? Waarom dan zo'n bewondering voor een God die er zo'n moraal op na houdt?
Een partner die vreemd gaat, maar terugkomt met spijt heeft nog steeds liefde.
Een partner die vreemd gaat, ook niet terugkomt en alleen maar de ander gebruikt wilt toch geen liefde? Wat moet hij met die andere persoon? De andere persoon zal zijn/haar 'partner' buitensluiten uit zijn leven.
Mijns inziens een geheel normaal moraal tenzij je masochist bent. God probeert tot het laatste moment toenadering te zoeken tot die partner in beide gevallen omdat Zijn liefde zo groot is!
Ik snap niet dat jij dan een lans probeert te breken voor die partner die NIET [dat beweer jij steeds] bij God wil zijn. Die persoon mag gewoon een eeuwigheid in het niets zitten. Niet uit een ziek moraal, maar op den duur is het genoeg, als die persoon dan echt NIET bij God wil zijn, nou dan geeft God die persoon zijn of haar zin, wat moet Hij anders... dus nogmaals wat is hier het verkeerde of zieke moraal? Leg mij dat uit, de personen willen zelf niet bij God zijn. Moet God ze dan gijzelen?
Frost schreef:(Godverlatenheid beschouw ik niet als een marteling, dus een God die zo'n soort 'hel' schept zal ik denk ik niet wreed noemen)
Nou dat is wat God gaat doen... het zal in alle eerlijkheid wel een marteling worden, want de eerste duizend jaar vermaak je je nog wel, maar een eeuwigheid? Je kan je daarnaast afvragen of die persoon dan nog wel leeft, dus bij bewustzijn is. Alle leven komt van God, als die lijn door gesneden wordt, dan ebt het bewustzijn ook weg. Waar waren wij immers voordat we geboren waren?
Christus heeft namelijk onze zonden gedragen en moest daarvoor Zijn toorn dragen. Dat was de God-verlatenheid en niet de martelingen in de hel. Overigens vergaat de hel ook.
De poel van vuur, de tweede dood is een beeld voor het uitbannen, buiten die 'werkelijkheid' van de personen die niet bij Hem willen zijn.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.