hij had sex met z'n ex

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 jun 2004 18:27

hijwel schreef:(enne bedankt je vriend iig dat hij zo open is)

nou, ik weet nog niet of je daar zo blij mee moet zijn.
Hij zegt met zoveel woorden dat hij nog vooral bezig is met sex met z'n ex als hij eens knuffelt met zijn nieuwe vriendin...
Ik zou het als een behoorlijk zware belediging opvatten en hem onmiddelijk zijn congé geven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 18:34

Solus schreef:

Hij zegt met zoveel woorden dat hij nog vooral bezig is met sex met z'n ex als hij eens knuffelt met zijn nieuwe vriendin...
Ik zou het als een behoorlijk zware belediging opvatten en hem onmiddelijk zijn congé geven.

ik denk dat je heel dankbaar mag zijn met een vriend die over zijn gevoelens durft te praten met jou.
iedereen is zondig, iedereen heeft zijn fouten. Het probleem is alleen dat veel mensen hierover niet durven te praten
En ik waardeer het dat hij dat wel doet! Dat is een opening voor een gesprek.

en btw ik denk dat je het niet goed gelezen hebt, wat ze heeft geschreven over haar vriend.. lees hieronder.

Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 jun 2004 19:00

hijwel schreef:
Solus schreef:

ik denk dat je heel dankbaar mag zijn met een vriend die over zijn gevoelens durft te praten met jou.
iedereen is zondig, iedereen heeft zijn fouten. Het probleem is alleen dat veel mensen hierover niet durven te praten
En ik waardeer het dat hij dat wel doet! Dat is een opening voor een gesprek.

en btw ik denk dat je het niet goed gelezen hebt, wat ze heeft geschreven over haar vriend.. lees hieronder.

Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd.

Nou ik denk dat je het een beetje mis hebt.
Iemand kan wel zeggen dat hij niet meer van zijn ex houd, maar als hij na een jaar steeds aan de sex met haar moet denken bij elke tedere aanraking van zijn nieuwe liefde, dan is er toch echt iets mis. Dat wil niet zeggen dat hij nog van die ex houdt, maar wel dat hij (nog steeds) erg gericht is op haar seksualiteit. Dat kan elke psycholoog, psychiater of maatschappelijk werker je bevestigen.
Het is echt ziekelijk als dat nog steeds zo door zijn hoofd spookt, en ik zou in ieder geval de relatie uit maken tot het moment dat deze jongen voor zichzelf wat meer helderheid heeft en zijn verleden achter zich heeft kunnen laten om echt een nieuwe start te maken zonder te zien wat achter is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 19:34

Solus schreef:Nou ik denk dat je het een beetje mis hebt.
Iemand kan wel zeggen dat hij niet meer van zijn ex houd, maar als hij na een jaar steeds aan de sex met haar moet denken bij elke tedere aanraking van zijn nieuwe liefde, dan is er toch echt iets mis. Dat wil niet zeggen dat hij nog van die ex houdt, maar wel dat hij (nog steeds) erg gericht is op haar seksualiteit. Dat kan elke psycholoog, psychiater of maatschappelijk werker je bevestigen.
Het is echt ziekelijk als dat nog steeds zo door zijn hoofd spookt, en ik zou in ieder geval de relatie uit maken tot het moment dat deze jongen voor zichzelf wat meer helderheid heeft en zijn verleden achter zich heeft kunnen laten om echt een nieuwe start te maken zonder te zien wat achter is.

ik denk vooral dat hij dr aan denk omdat hij die 'zonde' niet uit zijn hoofd kan zetten.. Hij denkt er aan omdat hij het ziet dat het niet goed is dat hij met z'n oude liefde naar bed is geweest.
Maar ja.. dat moet arina dat dan maar moet vragen. Waarom hij dr aan denkt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 jun 2004 19:41

hijwel schreef:

ik denk vooral dat hij dr aan denk omdat hij die 'zonde' niet uit zijn hoofd kan zetten.. Hij denkt er aan omdat hij het ziet dat het niet goed is dat hij met z'n oude liefde naar bed is geweest.

Waanzin natuurlijk; het is niet iemand die geplaagd wordt door zondebesef, want Arina geeft duidelijk aan dat hij eigenlijk met haar net zo ver wil gaan...

Nee, wees eerlijk, hij heeft een heerlijke nacht gehad (wat zijn lichamelijke lusten betreft) met zijn ex, en dit smaakt naar meer...

Dat is juist haar probleem want zij wil zich zuiver houden tot de huwelijksdag. (waarvoor mijn complimenten, overigens, ik vind dit heel goed en knap van je, Arina! Hoop dat je staande blijft!)

Geen gezonde basis om verder te gaan, lijkt me.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 25 jun 2004 21:43

JacobH, ik vroeg me iets af

er staat geen leefdtijd bij je naam en ik heb ook geen idee, maar stel, je bent 30, en toen je 25 was had je een relatie met een kerkelijk meisje, heel gezellig allemaal, totdat jullie op een dag zo ver kwam dat jullie sex hadden. beiden hadden jullie daarna spijt want je wist dat het niet mocht van God, na een tijd is het uitgegaan en een aantal jaar daarna ben je dichter bij God gekomen en je bent die zonde gaan belijden en je hebt er spijt van en wil nooit meer sex voor het huwelijk.

maar toen je ogen geopent waren, een paar jaar later, zou je dan nog teruggaan naar die ex?
bekijk het praktisch, stel dat die ex nog niet bekeerd was en het verkeerde pa opgegaan is, er zijn zoveel mogelijkheden die niet praktisch zijn.

en nog wat, het lijkt hier idd of sex een van de grootste zonde is.

en je vroeg op 1 vd 1e pagina's hoe je om vergeving kunt vragen als je volhardt in zonde?

nou dan heb ik een nieuwtje: jij en ik volharden iedere dag in zonde en jij en ik vragen iedere dag weer om vergeving...

dus...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 jun 2004 21:54

Stacie schreef:JacobH, ik vroeg me iets af

er staat geen leefdtijd bij je naam en ik heb ook geen idee, maar stel, je bent 30, en toen je 25 was had je een relatie met een kerkelijk meisje, heel gezellig allemaal, totdat jullie op een dag zo ver kwam dat jullie sex hadden. beiden hadden jullie daarna spijt want je wist dat het niet mocht van God, na een tijd is het uitgegaan en een aantal jaar daarna ben je dichter bij God gekomen en je bent die zonde gaan belijden en je hebt er spijt van en wil nooit meer sex voor het huwelijk.

maar toen je ogen geopent waren, een paar jaar later, zou je dan nog teruggaan naar die ex?
bekijk het praktisch, stel dat die ex nog niet bekeerd was en het verkeerde pa opgegaan is, er zijn zoveel mogelijkheden die niet praktisch zijn.

en nog wat, het lijkt hier idd of sex een van de grootste zonde is.

en je vroeg op 1 vd 1e pagina's hoe je om vergeving kunt vragen als je volhardt in zonde?

nou dan heb ik een nieuwtje: jij en ik volharden iedere dag in zonde en jij en ik vragen iedere dag weer om vergeving...

dus...

als je verder goed zou lezen, zou je deze opmerking niet maken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jun 2004 00:22

Nou Solus, jij kent hem vast beter dan wij allemaal... :roll: Mr. Freud himself geeft hier van een afstand even zijn alwetend oordeel. :shock:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 26 jun 2004 10:15

Solus schreef:
hijwel schreef:

Waanzin natuurlijk; het is niet iemand die geplaagd wordt door zondebesef, want Arina geeft duidelijk aan dat hij eigenlijk met haar net zo ver wil gaan...

Nee, wees eerlijk, hij heeft een heerlijke nacht gehad (wat zijn lichamelijke lusten betreft) met zijn ex, en dit smaakt naar meer...

Dat is juist haar probleem want zij wil zich zuiver houden tot de huwelijksdag. (waarvoor mijn complimenten, overigens, ik vind dit heel goed en knap van je, Arina! Hoop dat je staande blijft!)

Uit bovenstaande blijkt dat je totaal geen mensenkennis heb en in een érg bekrompen wereldje leeft.

Ook is uit je post op te merken dat je waarschijnlijk nooit een relatie hebt gehad zelf en dus totaal niet weet waar het over gaat.

Je praat er hier over alsof die jongen het alleen maar om de lust te doen was.

Blijkbaar weet je niet wat het is om van iemand te houden met hart en ziel.Dat is echt totaal iets anders dan om zomaar met iemand de koffer in te duiken om je lustgevoelens te bevredigen.

En zo wil je het wel doen overkomen.

Als jij een relatie zou krijgen en je krijgt zoiets te horen na een poosje van je vriendin, ze verteld het je in alle eerlijkheid, zeg je dus:Sorry ik kap met je want je vond het heerlijk omdat je er nog steeds aan terug denkt.

Wat een kortzichtige bullshit.Geeft echt aan dat je totaal geen idee hebt wat het is om van iemand te houden.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 jun 2004 11:11

Markie schreef:
Solus schreef:
hijwel schreef:

Uit bovenstaande blijkt dat je totaal geen mensenkennis heb en in een érg bekrompen wereldje leeft.

Ook is uit je post op te merken dat je waarschijnlijk nooit een relatie hebt gehad zelf en dus totaal niet weet waar het over gaat.

Blijkbaar weet je niet wat het is om van iemand te houden met hart en ziel.Dat is echt totaal iets anders dan om zomaar met iemand de koffer in te duiken om je lustgevoelens te bevredigen.

Als jij een relatie zou krijgen en je krijgt zoiets te horen na een poosje van je vriendin, ze verteld het je in alle eerlijkheid, zeg je dus:Sorry ik kap met je want je vond het heerlijk omdat je er nog steeds aan terug denkt.

Wat een kortzichtige bullshit.Geeft echt aan dat je totaal geen idee hebt wat het is om van iemand te houden.

Nou, nou, dit gaat me ook weer te ver.
Want als je met hart en ziel van iemand houd ga je met haar naar bed? of bedoel je dat niet.
En als je het pas na een poosje zou horen dan zou ik het al niet fijn vinden, want het is beter om een relatie op goede voet te beginnen.
Dus dat ze inderdaad ook weet van je verleden voor je weer aan een ander begint.

En ik denk ook inderdaad dat het voor hun relatie goed is om hem zijn verleden te laten verwerken. En bij het verleden te laten.
Waarom hij met het andere meisje naar bed is gegaan wordt door de inzendster niet over gesproken dus daar hoeven we ook niet naar de speculeren. Al dan niet uit lust of voor de seks, is gewoon niet aan de orde. Hij is te ver gegaan en dat speelt hem nog parten. Of eigenlijk hun nog parten in deze nieuwe relatie.
Het is van belang om duidelijk te krijgen waarom dat zo is.
Is het vanuit spijt gevoel (dat je te ver gegaan bent) is het vanuit de wetenschap hoe het voelt (dus verlangen naar het weer voelen) of is het een gevoel wat je met die ander weer wilt hebben.
Daar zou ik over praten met elkaar. Zeker belangrijk.
Maar daarna moet er toch wel de "genezing " komen.
Weten dat God je wil vergeven en dat je dus opnieuw "maagd" mag worden. Dus dat je ook niet in die zonde moet blijven "hangen" Er maar aan vast moet blijven houden.
God doet ze weg alsof je ze nooit hebt gedaan! Vanaf dat moment mag je dus opnieuw beginnen. Alsof je een onbeschreven blad bent.
Zo ga je dus met je nieuwe liefde een nieuwe relatie opbouwen waarin je duidelijk hebt geleerd van je fouten en weet dat je dat dus nooit meer wilt doen. Is niet makkelijk, maar wel een groot wonder dat God dat gewoon maar mogelijk maakt.
Samen met Hem sta je sterk!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jun 2004 13:09

Markie schreef:
Solus schreef:
hijwel schreef:

waarom nou gelijk zo'n kracht term.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jun 2004 13:16

ik was eigenlijk van plan me uit deze discussie terug te trekken. Maar toch nog even het volgende.

Hoe verhouden liefde en zonde zich met elkaar.

Blijkbaar kan zonde gedaan worden als een daad van liefde. Begrijp ik dat nu goed?

Heeft onze Schepper het dan verkeerd gedaan?

Ik heb altijd gedacht dat alle zonden van God vervloekt waren.

Vervloekte liefde, moet dat het dan zijn?

graag zou ik dit door degene die dit stellen uitgewerkt zien.

Arina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arina » 26 jun 2004 13:23

Quote bedankt voor je reactie dat ik mijn vriend moet bedanken om zo eerlijk te zijn. Ik heb net alle reacties gelezen. Sommige ben ik erg blij mee, andere vind ik nergens op slaan. Dit ga ik niet allemaal uitleggen. Maar ik wil wel even vermelden dat mijn vriend echt van mij houd. Dat weet ik heel zeker. Zelfs toen ik drie maanden in het buitenland heb gezeten houden wij nog van elkaar! En zijn ex ziet tie bijna elke dag wel. Woont vlak bij hem en zit achter ons in de kerk. Ik zelf woon een heel stuk verder weg en ken haar eigenlijk niet. Toch mag ik haar op een of andere manier. Dit vind ik zelf heel gek. In de kerk praat ik wel eens met haar en ook dan moet ik aan haar en mij vriend denken. Dat zij samen een zijn geweest.

Proberen julllie in je reactie ff to the point te blijven, want we dwalen wel erg ver weg af te toe. Als je vragen heb, stel ze gerust! Maar doe het dan ff via mail, dan kan ik makkelijker en persoonlijker reageren!

Groetjes
Arina

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: hij had sex met z'n ex

Berichtdoor rosekapje » 27 jun 2004 12:49

Arina schreef:Voordat mijn vriend en ik verkering kregen kende we elkaar al langer en hadden we beide verkering. Eerst ging zijn verkering uit en daarna bij mij. Na een poosje bleek dat wij veel om elkaar gaven. We hadden voor die tijd ook al hele openharige gesprekken. Zo wist ik veel over zijn vriendin en hoewel ik haar niet kende kwam ze positief over op mij. Ze wilde allebij rein het huwelijk in gaan, maar dat is niet gelukt. Op een keer zijn ze toch met elkaar naar bed geweest en hadden er beide geen spijt van. Dit heeft hij verteld toen het nog aan was met zijn vriendin. Na een aantal weken is het uitgegaan. Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd. Dat is zeker. Ik vind het alleen heel moeilijk. Want hoe moet ik er nu tegen over staan? Hij wil graag ook met mij verder gaan om het zo te vergeten. En omdat hij van me houdt. Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan. En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?
Herkent iemand dit misschien en wat zouden jullie doen?

Hoi Arina,

Er is al heel wat voor je geschreven en tegen je gezegd (moet eerlijk bekennen dat ik het niet (allemaal) gelezen heb). Ik vind het wel moedig dat je het gepost hebt, het lijkt me enorm moeilijk, tuurlijk moet je het ook tot Jezus Christus brengen (dat is hier al meerdere malen tegen je gezegd) maar ik kan me voorstellen dat je ook een reactie wil van anderen. Die je meteen ziet, ervaart, meningen die je misschien kunnen helpen, nou weet ik ook heus wel dat Jezus er altijd voor ons is, en ons ook altijd antwoord, maar dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is om dat te ervaren. Maar je weet het, je mag met al je noden tot hem komen!

Wat ik zou doen? Je schrijft dat hij bij elke zoen en elke knuffel terug denkt aan die ene nacht, je schrijft ook dat hij geen spijt heeft ervan. Ik vind dit persoonlijk best moeilijk. Als ik zou weten dat mijn vriend bij elke kus en knuffel die die van mij krijgt aan een ander zou denken.. dan zou ik niet weten wat onze relatie waard is. Ik zou het persoonlijk erg onprettig vinden en het zou mij enorm onzeker maken. Want het is niet gezond dat je dan aan een ander denkt, je bent juist zo close dan met de gene waar je van houdt (of die je liefhebt). Misschien is het allemaal een beetje hard gesteld zo, maar voor mij zou dan de relatie weinig waard zijn, want stel je gaat met hem trouwen en dan heb je de huwelijksnacht en dan zijn zijn gedachten bij die ander... Ik zou het niet kunnen, het is geen overspel misschien, maar hij denkt wel aan haar en niet bij degene die zijn vrouw is. Misschien loop ik op de feiten vooruit en heb ik me te erg vastgepint op dat ene zinnetje dat er voor mij zo uitsprong in je verhaal.

Ik denk dat je vriend bij hem zelf na moet gaan, hoe het nou zit, voor wie hij gaat en bij wie hij in gedachten zijn wil (En gedachten kun je evt door trekken naar het dagelijks leven). ALs hij ook echt van jou houdt en de relatie met zijn ex nog verwerken moet, ruimte moet creëren voor jou, zijn nieuwe liefde. Werk er dan aan, ga ervoor! Bid en God zal jullie de rust en liefde geven die nodig is!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jun 2004 19:01

jacobH schreef:ik was eigenlijk van plan me uit deze discussie terug te trekken. Maar toch nog even het volgende.
Hoe verhouden liefde en zonde zich met elkaar.
Blijkbaar kan zonde gedaan worden als een daad van liefde. Begrijp ik dat nu goed?
Heeft onze Schepper het dan verkeerd gedaan?
Ik heb altijd gedacht dat alle zonden van God vervloekt waren.
Vervloekte liefde, moet dat het dan zijn?
graag zou ik dit door degene die dit stellen uitgewerkt zien.

Ik stel het niet maar wil wel even erop ingaan. Al is het misschien wel weer een nieuw topic waard. Kun je zonde uit liefde doen? b.v.

En ik hoef dan alleen maar te denken aan de oorlog waarin mensen onderduikers hadden, mensen wat hebben die erop los gelogen en gestolen.

En inderdaad zijn de zonde als zodanig van God vervloekt, maar de mens die de zonde doet mag vergeving ontvangen vanuit zijn eeuwige liefde voor ons.
Ik moet dan altijd aan David denken. Wat had hij niet een zonde gedaan door Bathseba te begeren en te zorgen dat haar man omkwam in de oorlog, zodat ze voor hem kon zijn. Overspel! En Moord met voorbedachte rade!
En toch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! een man naar Gods hart!
Waarom? Omdat hij zijn schuld beleed. En voor God op zijn knieen ging.
Inzag dat hij hierin fout geweest was.
Toen mocht ook hij weer opnieuw en schoongewassen beginnen.
Waarom zouden wij dat ook niet mogen?

Terug naar “Archief”