2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jul 2004 07:00

Natuurlijk kan het goed gaan. Als ik blindelings de straat over steek kan dat ook goed gaan.
Als ik in de winkel iets steel kan dat ook goed gaan.

Maar dat verandert niets aan het feit dat het niet is zoals God het wil.

En doordat je een ongelijk span bent heeft de duivel een lekker bedje om te stoken.
Ken ook een echtpaar daar is de vrouw gelovig en de man ( na 28 jaar huwelijk) nog steeds atheist. Hun kinderen mochten altijd naar de kerk en ze lazen uit de Bijbel bij het eten en er werd gebeden.
Maar de vrouw zegt zelf dat ze het nooit had moeten doen. Het brengt veel strijd en je bent nooit echt samen 1.
En de kinderen zijn allemaal afgedwaald. Niet dat het misschien ook niet zo zou zijn als ze wel beide gelovig waren geweest, maar de invloed van
deze man is toch aanwezig. Ook al vond hij dat ze opgevoed moesten worden met de Bijbel.

Als ongelijk span ga je een juk aan. Je blijft je hele leven ongelijk.
Enkele practische voorbeelden misschien.
Kinderen die God je wil geven? Alleen jij denkt daar zo over.
Kinderen opvoeden tot Zijn eer? Alleen jij zult dat moeten doen.
Ben je ziek? Alleen jij zult kunnen bidden om beterschap.
Er is niets zo fijn om te weten dat je het samen alles van God verwacht.
Dat als je ziek bent je partner met je en voor je bid.
Dat je de kinderen samen als een gift uit Zijn hand ziet met daarbij de verantwoordelijkheid die je samen hebt om ze van Hem te vertellen.
Als je kinderen naar bed gaan, kun je beide met ze bidden.
Ze inderdaad voorleven als kinderen van God.
Nee als je als ongelijk span door het leven wilt gaan dan trek je zeker een zwaar juk aan. God was nog niet zo dom om dat niet goed voor ons te vinden. Hij weet wat goed voor ons is, ook al zouden we het weleens anders willen. Uit ervaring heb ik wel geleerd dat wat God ons voorschrijft niet is tot onze ellende maar voor ons behoud.
Laatst gewijzigd door joepie op 07 jul 2004 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jul 2004 07:04

kurtyo schreef:Beste Joepie: waarom zou ik deze mening moeten beargumenteren. Hij is toch nooit goed. En de bijbel zegt het toch weer anders en vooral mensen als jij vinden het toch weer anders e.d. Dat heeft geen zin. In heb uit ervaring gezien dat het wel kan... (nee, niet eens bij mezelf: hoewel...)

Ik vraag me eigenlijk af hoe oud je bent? Nog steeds aan het puberen en overal tegenaan trappen??
Maar goed, wat ik zeg probeer ik te staven op wat de Bijbel zegt.
Aangezien dat de richtlijn hoort te zijn voor iedere Christen.

Dat het wel kan wil nog steeds niet zeggen dat het mag.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 jul 2004 09:33

joepie schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe oud je bent? Nog steeds aan het puberen en overal tegenaan trappen??

Gelukkig ben ik niet de enige die dat gemerkt heeft :?
Soms durf ik al niet eens meer te reageren, want steeds is het Coerd boem! op een agessieve manier ertegenin, je kan gewoon niet meer je mening geven of je ervaringen vertellen, want daar wordt gelijk tegenaan getrapt. Of het is onzin, of het is gelogen, uit je duim gezogen, echt zoals een lastige puber reageert.
Volgens mij is hij ongeveer 17 jaar, dat denk ik.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2004 10:39

Hij is wel iets ouder hoor...
Ik ben het deze keer echt met de dames eens, maar ik weet ook dat ik het eerst zelf wilde meemaken, voordat ik 't geloofde. Al was ik toen wel iets jonger dan Kurt nu ;)

SMO

Berichtdoor SMO » 07 jul 2004 12:40

En nu ben ik kwaad.

Jullie tonen een mooi staaltje van typisch vrouwelijke gemeen-neerbuigende opmerkingen. Denken jullie dat op deze manier ook maar iemand respect krijgt voor jullie God?

Als het hier gaat om simpeldenkende, niet mee te discussieren mensen gaat het hier om jullie. Elk standpunt is volgens jullie WAAR, VAN GOD, dingen MOGEN niet, alles is VASTGESTELD, DUIDELIJK en twijfelen of nadenken is uit den boze (letterlijk). Nee, dat werkt. Ik heb genoeg kinderachtige reacties van jullie gelezen om eraan te gaan twijfelen of jullie volwassen zijn. Waar ik compleet aan twijfel, is of jullie wel eens hebben begrepen dat God geen zwart-wit, maar kleur ziet.

Jullie weten dat God houdt-van-alle-levende-wezens, maar begrijpen jullie het werkelijk?

Joepie in het bijzonder brengt eerder een boodschap van veroordeling en aanpassen aan regels. Daardoor ben jij medeschuldig aan het niet kunnen geloven van een grote groep mensen, die niet van regels gediend zijn. Ik kan zeggen dat mijn geloof geen regel kent, dan heb-lief. En die is moeilijk, op een moment als nu bijvoorbeeld. Die zorgt voor wat ik doe of laat en aan die regel toets ik (als ik goed bezig ben, niet altijd) mijn handelen en denken. Andere regels ZIJN er niet. Welke bijbel lezen jullie? Welk geloof hangen jullie aan? Wij denken jullie dat God is? Iemand die je lekker in een hokje kan stoppen, een gokje van afgebakende genade, afgebakende liefde en afgebakend geduld? Dat is niet mijn God en in dat geval ben ik niet jullie geloofsgenoot. Ik zou het niet bijzonder erg vinden, want als ik ergens ruiten om wil inslaan en interieurs wil vertrappen, dan is dat om mensen die mijn God naar beneden halen en een beeld van Hem in stand houden dat afschrikt, liegt en korthoudt.

Coert is geen puberaal jochie, hij denkt na. Met een beetje verstand kun je dat zien. Als mijn karakter dat toeliet reageerde ik hier hetzelfde, want ik erger, frustreer en geneer me dood. Om hoe jullie mijn God typeren - die uberhaupt boven elke typering staat. Gelukkig heb ik zelf contact met God, maar anders had ik die God van jullie MET bijbel, MET waarden, MET kerk, MET jullie in de prullenbak gegooid en was ik zo verbitterd dat ik nooit meer het woord God hoefde horen.

Blij dat ik God juist zelf ervaar als ik in zo'n stemming of periode ben.

En blij dat ik Coert ken en zn vrouw-in-spe ben. Blij dat hij niet gelooft op jullie manier. Ik weet dat dat gelukkig nooit zal gebeuren. En dat hij - op een andere manier - wel gaat uitvinden hoe God is, dat is mijn hoop en niet mijn eis. Ik kan bijzonder gelukkig met hem samenleven, ook zo. Verandering is niet essentieel voor ONS, alleen voor HEM. Dat ik daarmee postmodern denk, het zij zo.

/dont disturb the water/dont disturb the women/
Laatst gewijzigd door SMO op 07 jul 2004 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 jul 2004 12:51

Maar als je op een Gereformeerd web schrijft, dan kan je toch wel verwachten dat mensen gereformeerd denken? Of heb ik het fout?

SMO

Berichtdoor SMO » 07 jul 2004 12:58

In dat geval leefde ik met de illusie dat niet alles wat gereformeerd is, bekrompen hoeft te zijn.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 07 jul 2004 14:25

wow smo.

* gooit de deuren van de kerk open en laat een frisse wind de boel verademen * (a la paus JP II :mrgreen:)

wat betreft het ongelijk span: m.i. vorm je een ongelijk span als je je niet aan kunt passen aan de ander en andersom, tot op zekere hoogte.het hangt niet alleen af van welk geloof jij hebt, het hangt ook af van persoonlijkheden, en dat is iets wat we niet uit het oog moeten verliezen.

zo ook met jouw voorbeeld joepie, van de gelovige vrouw en de atheistische man. als jij het als vrouw aan kunt om met een atheistische man door het leven te gaan, waarom niet? als je dat niet kan, waarom zou je het dan wel doen?... dat is een kwestie van de dingen van tevoren goed afwegen, want de kans dat je je verkijkt, is heel errug groot.

het is een zaak van licht en duister soms. tenminste, ik denk dat je moet inschatten in hoeverre jij licht bent en de ander duister (of omgekeerd), of in hoeverre jij van de noordpool komt en de ander van de zuidpool. daarnaast, wat geef je er voor op, wat krijg je ervoor terug. etc etc. en daarom ben ik voor "veroordeling per individueel koppel" en niet voor loos algemeen gebrabbel als hier.

om m'n ideetjes te schetsen: een prostestant en een katholiek zouden naar mijn mening best samen kunnen gaan, zolang ze de wil en de mogelijkheden hebben om zich aan elkaar aan te passen. maar zodra het bv gaat om een christen en een moslim, dan wordt het al een stuk moeilijker. dan moet je ingaan op details. maar geen details zonder een "specifiek individueel koppel", dus bubye discussie.

hm, naastenliefde boven regels, maar regels zijn ook goed.

maar of het hier nou zo'n vastgeroest refo-hoekje is? kweet niet. ik ben nog steeds niet weggejaagd. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Cuore di Leone op 07 jul 2004 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

SMO

Berichtdoor SMO » 07 jul 2004 14:44

veroordeling per koppel lijkt me een goed idee loeki :mrgreen:

en ik ben het met je eens w.b. aanpassen. alles draait om aanpassen. als je je als stel niet aan elkaar kan aanpassen, werkt t niet uit. aanpassen op elk gebied, maar geloofsgebied is natuurlijk een van de belangrijke gebieden, waar een relatie dus ook danig op kan vastlopen (in geval van intolerantie of te veel verdriet door niet delen mening/beleving/...).
ik zou om die reden inderdaad moeilijk getrouwd kunnen zijn met een moslim, hindoe, boedhist, krishna, zeg maar gerust: niet.
wie weet zijn er mensen die dat wel kunnen. ik wil niet zeggen dat dat per definitie niet kan, niet mag, of niet verstandig is. dat laatste nog het snelst, maar ook daar geldt: er zijn vast mensen die het aankunnen.
ik zou op den duur moe worden van alles-goed-moeten-uitleggen omdat de ander weinig kent van je mn achtergrond en het zorgen maken en hopen en bidden en daarnaast zou ik er, hypocriet of niet, niet mee instemmen (tenzij ik onvrijwillig in een moslimland wordt geboren en toevallig christen ben geworden op illegale wijze en dus maar mn toestand thuis moet accepteren) dat er andere 'goden', dan wel demonen, in mijn huis worden aanbeden.
Laatst gewijzigd door SMO op 07 jul 2004 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 07 jul 2004 14:48

volgens mij is een (christelijke) vriend van 1 van m'n huisgenoten getrouwd met een hindoeistisch meisje. kzal er nog es naar vragen (zodra m'n huisgenoot terug is van vakantie).

ik zou het niet kunnen... ik ben zo'n vastgeroeste katholiek! :mrgreen:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

SMO

Berichtdoor SMO » 07 jul 2004 14:50

cool. ben benieuwd. respect all over!

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 07 jul 2004 15:07

en nog wat, over coert: neem z'n posts met een pilletje, doe ik ook :mrgreen:

ff zonder gein: coert is (denk ik) iemand die t gewoon nodig heeft om dingen in twijfel te trekken ofzoiets, om erover te discussieren. je hebt soms een "geweldsfilter" nodig om z'n bijdrages te lezen. maak je er niet zo druk over. en... coert is volgens mij wel ouder dan 17. beetje jammer om hem zo'n "stempel" te geven.
Laatst gewijzigd door Cuore di Leone op 07 jul 2004 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2004 15:54

SMO schreef: daarnaast zou ik er, hypocriet of niet, niet mee instemmen (tenzij ik onvrijwillig in een moslimland wordt geboren en toevallig christen ben geworden op illegale wijze en dus maar mn toestand thuis moet accepteren) dat er andere 'goden', dan wel demonen, in mijn huis worden aanbeden.

tadaaaaaaaaa daar onderbouw je zelf mijn mening ;) Een christen met een christen is ok, dat kan ook heel goed gaan als de een een katholieke achtergrond heeft en de ander een reformatorische (zoals bij mijn ouders ;)). Maar een christen met een niet-christen raad ik af...

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 07 jul 2004 16:11

Nee, ze onderbouwt je mening niet. Ze zegt alleen dat ZIJ het niet zou kunnen. Maar ze gelooft wel dat er mensen zijn die het wel aankunnen om met iemand met een andere religie getrouwd te zijn.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2004 16:32

JialiKelly schreef:Nee, ze onderbouwt je mening niet. Ze zegt alleen dat ZIJ het niet zou kunnen. Maar ze gelooft wel dat er mensen zijn die het wel aankunnen om met iemand met een andere religie getrouwd te zijn.

Welke christen wil nou dat er in zijn/haar huis ook andere goden aanbeden worden? (en dan neem ik goden meteen maar in de breedste zin van het woord)

Terug naar “Archief”