Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 sep 2004 10:49

tanteoranje schreef:... dus er is soort controle in de gergem m.b.t. Heilig Avondmaal?

Waar het hart vol van is stroomt de mond van over.

Als er aan je gevraagd word of je gelooft? en daarop een antwoord geeft met ja en je dan een vraag verwacht van: ga je aan het avondmaal, mag men uit je verhaal wel proeven dat je een oprecht Kind van God bent. Dit wordt meestal bij een huisbezoek naar voren gebracht. (binnen mijn kerk).

caprice

Berichtdoor caprice » 11 okt 2004 20:33

Christa schreef:
caprice schreef:Je hoort dan wel vaak over links (dominee's die volgens sommigen te eenzijdig zijn aan het evangelie, ik kan daar niets over zeggen), en over rechts (weinig Christusprediking). Maar elke kant vertegenwoordigt misschien 5 - 10 dominee's.

Over het middendeel, dominee's die een rechtzinnige en evenwichtige prediking hebben van wet en evangelie hoor je nooit wat.
Wie kan er wat vertellen over ds. A.H. Verhoef, ds. P. van Ruitenburg, ds. A.J. Gunst, ds. J. Mijnders, ds. Neele, ds.... enzv.?

Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.
Laat er toch ruimte zijn voor die verschillende prediking. Als ze maar naar de Schrift zijn. En luister niet naar 1 dominee, maar probeer ook eens anderen te beluisteren.
Nooit bevooroordeeld zijn. Als ik lees dat sommige mensen niet eens de boeken van een bepaalde predikant willen lezen (die mensen ken ik ook) moeten ze er ook niets van zeggen.
En het openlijk lasteren (heb er even geen ander woord op) op de preekstoel is een kwalijke zaak. Daarin is goed te zien dat dominee's ook mensen zijn die zichzelf in de weg staan.

Maar dan hoef je die man nog niet bij name te noemen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Nu krijg ik toch weer een vooroordeel opgelegd over iemand die ik nog nooit gehoord heb, en dat is wel het laatste wat ik wil. :(

Je moet een ding wel goed in de gaten houden Caprice. De prediking is niet hoe diep een predikant zijn eigen weg beleefd heeft. Dat mag er nauwelijks uitkomen. Anders gaan mensen zich aan dominees toetsen, en dan krijg je verkeerde dingen.... netzoals tegenwoordig al gebeurd. Een prediking is ook niet zeggen hoe diep de weg wel niet moet zijn... voordat het echt is. De prediking moet de wet en het evangelie zijn. Maar zoals ik al vaker gezegd heb, mis ik dat laatste nogal eens. Ik ga hier geen namen noemen, maar er zijn genoeg voorbeelden van. En dat is zeker NIET goed te praten hoor. Door de ellendekennis worden geen mensen tot Christus getrokken. Want je wordt toch niet jaloers op hoe zwart je wel niet bent? Zeg het dan eens eerlijk...!!!! Er moet kritisch geluisterd worden naar een preek, vind ik. Zo kan je objectief zijn. Het moet getoetst worden aan de Bijbel.

Sorry het is een beetje warrig geworden... :|

Elk mens is anders, elke dominee ook. Karakters (blij- of zwaarmoedig bijv.l) kunnen de prediking beïnvloeden, zo ook de weg waarlangs God iemand bekeerd heeft. Ik merk dat aan een bepaalde predikant die ik graag beluister dat hij precies over die zaken spreekt zoals het bij mij ligt, terwijl bij een andere dominee wel herkenning is, maar minder overeenkomst (snappen we het nog?). Dat kan trouwens ook zijn omdat de één het geloof meer met het verstand benadert en de ander met zijn gevoel.

Laten we nog even de wijze woorden van ds. A.J. G. aanhalen: 'We moeten van de preekstoel geen steekstoel maken. Als ik iets te bespreken heb met iemand doen we dat onder vier ogen, en niet vanaf de preekstoel. Die is daar niet voor.'

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 15:51

Brion schreef:"en masse" schrijf je: dus dat zijn er een heleboel! :D Zijn dat nou feiten of veronderstellingen? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat iemand van de Gereformeerde Gemeenten toetreedt tot de HNHK. (dat betekent dus niet alleen "kerken" in de HNHK maar ook echt uitschrijven en inschrijven in de HNHK?) En hoe zou dat gegaan zijn? Hadden ze het al niet naar hun zin in de Ger. Gem. en zien ze nu een (beter) alternatief? Of is die HNHK gewoon iets waar ze altijd al op gewacht hebben? Weet je ook iets van de redenen van die overstap? Geen strikvragen hoor! :D Gewoon geinteresseerd.....

Ik kan het je bij ons uit de kerk vertellen. Er is teon van alles gebeurd en wij hadden toendertijd ngo een dominee en we waren bezig met uitbreidingsplannen, omdat het ontzettend vol was bij ons en er bijna geen plaats meer was. Toen is er wat voorgevallen bij ons en zijnd e mensen inderdaad 'en masse' naar de toen nog gewoon N H(Bonds) gegaan. En hebben zich bij ons uitgeschreven en daar ingeschreven.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 okt 2004 10:02

Brion schreef:"en masse" schrijf je: dus dat zijn er een heleboel! :D Zijn dat nou feiten of veronderstellingen? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat iemand van de Gereformeerde Gemeenten toetreedt tot de HNHK. (dat betekent dus niet alleen "kerken" in de HNHK maar ook echt uitschrijven en inschrijven in de HNHK?) En hoe zou dat gegaan zijn? Hadden ze het al niet naar hun zin in de Ger. Gem. en zien ze nu een (beter) alternatief? Of is die HNHK gewoon iets waar ze altijd al op gewacht hebben? Weet je ook iets van de redenen van die overstap? Geen strikvragen hoor! :D Gewoon geinteresseerd.....

Pak de statistieken erbij uit het Kerkelijk Jaarboekje van de GG.

In 2003 gingen 1600 leden en doopleden vanuit de GG naar een andere kerk. Dat is dus complete flinke gemeente.......! Hiervan werd ruim de helft Hervormd.

De GG groeit hoofdzakelijk door geboorten en doordat ca. 900 man/vrouw uit andere kerken over komen, waarvan de helft uit OGG of GGiN.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Raptor

Berichtdoor Raptor » 10 nov 2004 09:19

Ook binnen de GG (de kerk die mij dierbaar is!) is reformatie nodig, anders 'wint' de duivel het alsnog... Laten wij het zover komen? Op een forum durft men heel wat te zeggen, maar binnen een kerkelijke gemeente zelf?!?
Mensen als Blauwendraad en V/d Zwaag zie ik als voorlopers van iets wat niet lang op zich zal laten wachten... Laten we toch alstublieft terugkeren naar de bron van alle goed: God! Dit kan slechts als de mens zijn eigen eer laat varen en de wil van God eindelijk eens gaat uitvoeren...
GG, wordt wakker voordat het te laat is! Keer terug naar de roots, naar Gods Woord!!!!!

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 10 nov 2004 14:33

Caprice schreef:

Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.

Beste Caprice,

Hiermee zeg je nogal wat. als je spreekt zoals jou kun je dus iets zeggen over de beleving en de diepte daarvan van een bepaalde dominee. Dat is erg gevaarlijk. Ik heb eens gelezen van een dominee die zelf o.a. de ervaring, beleving heeft gehad in de vierschaar voor God te zijn geweest. Me dunkt dat jij weet wat daarmee bedoelt wordt. Maar..... daar preekt hij niet over.
Anderzijds zijn er die zelf toegeven dat ze die ervaring niet hebben meegemaakt, maar er wel over preken en aangeven als een bepaalde geestelijke maat.
Ik hoop dat je hiermee iets duidelijk wordt.
Het zou nog weleens zo kunnen zijn dat dominees die dingen diep beleven, daar wat minder over gaan praten. En zij die bepaalde belevingen niet kennen dat juist wel doen.
Ik wil heel voorzichtig zijn. Ik ben niet iemand om te oordelen maar zou in deze het spreekwoord: Stille wateren hebben diepe gronden t.o. holle vaten klinken het hardst niet een ernstige spiegel zijn voor dominees uit de ger. gez. om naar zichzelf te kijken en serieus en open de boeken van van der Zwaag/Harinck e.d. lezen.

[/quote]
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

caprice

Berichtdoor caprice » 11 nov 2004 04:29

Raptor schreef:Ook binnen de GG (de kerk die mij dierbaar is!) is reformatie nodig, anders 'wint' de duivel het alsnog... Laten wij het zover komen? Op een forum durft men heel wat te zeggen, maar binnen een kerkelijke gemeente zelf?!?
Mensen als Blauwendraad en V/d Zwaag zie ik als voorlopers van iets wat niet lang op zich zal laten wachten... Laten we toch alstublieft terugkeren naar de bron van alle goed: God! Dit kan slechts als de mens zijn eigen eer laat varen en de wil van God eindelijk eens gaat uitvoeren...
GG, wordt wakker voordat het te laat is! Keer terug naar de roots, naar Gods Woord!!!!!

Mee eens.

Ik ben overigens wel benieuwd wat de besprekingen met de OGGiN, CGK en GGiN hebben opgeleverd.
Laatst gewijzigd door caprice op 11 nov 2004 04:34, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 nov 2004 04:30

Hein schreef:Caprice schreef:

Beste Caprice,

Hiermee zeg je nogal wat. als je spreekt zoals jou kun je dus iets zeggen over de beleving en de diepte daarvan van een bepaalde dominee. Dat is erg gevaarlijk. Ik heb eens gelezen van een dominee die zelf o.a. de ervaring, beleving heeft gehad in de vierschaar voor God te zijn geweest. Me dunkt dat jij weet wat daarmee bedoelt wordt. Maar..... daar preekt hij niet over.
Anderzijds zijn er die zelf toegeven dat ze die ervaring niet hebben meegemaakt, maar er wel over preken en aangeven als een bepaalde geestelijke maat.
Ik hoop dat je hiermee iets duidelijk wordt.
Het zou nog weleens zo kunnen zijn dat dominees die dingen diep beleven, daar wat minder over gaan praten. En zij die bepaalde belevingen niet kennen dat juist wel doen.
Ik wil heel voorzichtig zijn. Ik ben niet iemand om te oordelen maar zou in deze het spreekwoord: Stille wateren hebben diepe gronden t.o. holle vaten klinken het hardst niet een ernstige spiegel zijn voor dominees uit de ger. gez. om naar zichzelf te kijken en serieus en open de boeken van van der Zwaag/Harinck e.d. lezen.

Ik denk hierbij ook aan andere predikanten. De weg die God gaat is bij elk mens verschillend, dus bij dominee's ook. En wie ben ik om van iemand inhoudelijk te oordelen wat hij, en hoe diep hij iets doorleefd heeft? Je moet niet denken dat ik hele levensbeschrijvingen/bekeringsgeschiedenissen ken van predikanten.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 11 nov 2004 08:12

caprice schreef:Ik ben overigens wel benieuwd wat de besprekingen met de OGGiN, CGK en GGiN hebben opgeleverd.

Met de CGK wordt toch niet meer gesproken? We schuiven uitsluitend op naar rechts.
~~Soli Deo Gloria~~

Raptor

Berichtdoor Raptor » 11 nov 2004 08:37

SDG schreef:
caprice schreef:Ik ben overigens wel benieuwd wat de besprekingen met de OGGiN, CGK en GGiN hebben opgeleverd.

Met de CGK wordt toch niet meer gesproken? We schuiven uitsluitend op naar rechts.

Ehh.. wie zijn we?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 11 nov 2004 08:55

Raptor schreef:
SDG schreef:

Ehh.. wie zijn we?

Dat staat keurig vermeld in de naam van dit topic, toch?
Zeker, er is nog verscheidenheid. Nòg wel.
Maar de algemene tendens (toelating nieuwe predikanten, synode-uitspraken etc.) is toch duidelijk ------------------>
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 11 nov 2004 13:44

SDG schreef:Maar de algemene tendens (toelating nieuwe predikanten, synode-uitspraken etc.) is toch duidelijk ------------------>

Heb je student v. Belzen wel eens gehoord? (3e jr.)

Misschien zeg je dit dan wat minder hard.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 nov 2004 09:47

caprice schreef:
SDG schreef:Maar de algemene tendens (toelating nieuwe predikanten, synode-uitspraken etc.) is toch duidelijk ------------------>

Heb je student v. Belzen wel eens gehoord? (3e jr.)

Misschien zeg je dit dan wat minder hard.

Heb je het goed gelezen Caprice? De ALGEMENE tendens. En dat kan ik beamen. Het is gewoon waar. De studenten die tegenwoordig aangenomen worden zijn negen van de tien keer afkomstig uit de OGG en de GGN. NOu, dat vind ik vreselijk. Dat doet pijn. Net dat je eerst in een 'zwaardere' kerk heb moeten zitten om toegelaten te worden op de theologische school. Binnen de GG is er wat dat betreft zeker een verschuiving gaande richting de OGG en GGN. Daar ben ik helemaal niet blij mee. Waarom niet? Omdat dat de LEER aantast. Dan is het evangelie niet meer voor iedereen. Dan gaat het alleen om de uitverkorenen in de preek. Geen oproep tot bekering voor de onbekeerden. Dat is triest... Want.. het is niet bijbels! (sorry, is mijn mening) Dus ik vind niet dat je dat kunt ontkennen Caprice. Als je het bijhoudt, navraagt waar de huidige studenten van het 1e jaar vandaan komen, uit welke kerk ze gekerkt hebben... dan kun je het wel weten. Een student is twee jaar geleden over gekomen van de OGG en vervolgens na een jaar in de kerkenraad, en nu toegelaten op de theologische school. Dan heb ik daar wel zo mijn vraagtekens bij....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 11:33

Hehe, OGG is taking over the place, beware of the invaders in black! 8)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2004 13:25

Hmm,

de GG in het algemeen verrechtst veel minder dan je denkt. Wel ben ik bang dat in sommige plaatsen het gebed verstomd is. Hoe kan het dat dominee's die ik in andere plaatsen een preek hoor houden, waarvan je denkt "Moet dit nu zo?" die dezelfde preek bij ons houdt en daar niet anders doet dan Christus groot maken?
Niet dat ik mijn gemeente wil verheerlijken, maar ik weet dat er bij ons voor de predikant gebeden wordt. Er is honger naar het woord. En waar honger is, daar komt voedsel. Maar als een gemeente dor is, dan blijkt de zegen veel minder te zijn... :(

Terug naar “Archief”