Caprice schreef:
Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.
Beste Caprice,
Hiermee zeg je nogal wat. als je spreekt zoals jou kun je dus iets zeggen over de beleving en de diepte daarvan van een bepaalde dominee. Dat is erg gevaarlijk. Ik heb eens gelezen van een dominee die zelf o.a. de ervaring, beleving heeft gehad in de vierschaar voor God te zijn geweest. Me dunkt dat jij weet wat daarmee bedoelt wordt. Maar..... daar preekt hij niet over.
Anderzijds zijn er die zelf toegeven dat ze die ervaring niet hebben meegemaakt, maar er wel over preken en aangeven als een bepaalde geestelijke maat.
Ik hoop dat je hiermee iets duidelijk wordt.
Het zou nog weleens zo kunnen zijn dat dominees die dingen diep beleven, daar wat minder over gaan praten. En zij die bepaalde belevingen niet kennen dat juist wel doen.
Ik wil heel voorzichtig zijn. Ik ben niet iemand om te oordelen maar zou in deze het spreekwoord: Stille wateren hebben diepe gronden t.o. holle vaten klinken het hardst niet een ernstige spiegel zijn voor dominees uit de ger. gez. om naar zichzelf te kijken en serieus en open de boeken van van der Zwaag/Harinck e.d. lezen.
[/quote]