Lid van een politiek partij, en zo ja welke?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 29 jun 2004 22:33

en ook vlajk na de reformatie waren we hier ook niet alt e sympathiek tegen de katholieken

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 23:01

wh schreef:
waarnemer schreef:Het zit er bij ons wel ingebakken om christelijke politiek te willen bedrijven, maar daarom is dat niet zo maar op bijbelse gronden te verdedigen. Ons christelijk politiek bedrijven heeft in de afgelopen 1700 jaar miljoenen mensen het leven gekost, denk daar wel aan. Jullie zijn door elkaar intellectuele jongeren die gestudeerd hebben, als je de geschiedenis leest, dat is toch vreselijk. De eerste christenen leefden als christenen die bedreven geen politiek. De overheid is voor omdat een ieder een stil en gerust leven zal hebben. Het venijn is dit, wij willen altijd zending willen bedrijven, mensen onder dwang aan onze regels onderwerpen en daar komt alleen maar narigheid van. Als de SGP de baas wordt duik ik onder in de biesbosch, zegt een oude vriend mij en ik zeg het met hem.

Wat een losse flodder zeg!!
Volgens mij is er geen politiekepartij die zovaak opgeroepen heeft om terug tekeren naar Zijn geboden.
En als de SGP de baas zou worden zouden er heel veel goede ontwikkelingen aan vooraf gaan dit is denk ik uitgaande van een normaal
democratischemodel alleen maar toe te juichen. :D

Als je uitgaat van een normaal democratisch model is dat dus niet toe te juichen, want daar zou dan niet veel van overblijven.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 30 jun 2004 07:26

tja, vrees dat t huidige democratische systeem aardig op zn kop gezet zou worden, als dat gebeurt denk ik dat ik maar op Kos blijf

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 11:52

thespiritisinsideus schreef:tja, vrees dat t huidige democratische systeem aardig op zn kop gezet zou worden, als dat gebeurt denk ik dat ik maar op Kos blijf

Inderdaad, ze zeggen wel dat de SGP niet voor bestuurlijke vernieuwing is, maar ik vind die theocratie best radicaal.. :D

Ben jij nu ook al zo verslaafd dat je zelfs op Kos nog moet forummen? :P

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 30 jun 2004 17:56

thespiritisinsideus schreef:en ook vlajk na de reformatie waren we hier ook niet alt e sympathiek tegen de katholieken

De SGP is wel de oudste partij van NL maar toen bestonden ze volgens
mij nog niet!! Hoezo iedereen over 1 kant scheren

Deze opmerking is een b-tje te vergelijken met dat alle linkse stemmers
moordenaars zijn zoals Volkert van de V. (Trouwens is logische met zulke mensen in je gelederen om dan tegen de doodstraf te zijn :wink: )

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 30 jun 2004 21:43

het ging over christelijke politiek, iemand zei dat dat de wegw as en ik wees alleen even naar het verleden hiervan, zonder hierbij de SGP te betrekken

Bigboss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bigboss » 03 jul 2004 20:40

Maar als je het nu ens helder beziet, is er geen enkele partij die volledig aan je eigen visie tegemoet komt.

Als je eigen visie in hoofdlijnen puur links is, blijven er altijd nog wel standpunten over die je eigenlijk als puur rechts moet bestempelen. En andersom uiteraard.

Moet je dan tóch maar met de hoofdlijnen mee gaan en kiezen voor een partij waarvan je weet dat ze bepaalde tegengestelde standpunten min of meer verketteren??

Voorbeeld ter illustratie:

Je bent in hoofdzaak een puur sociaal ingesteld mens met hoog in het vaandel de strijd voor de minima. Maar daarnaast heb je diep in je hart een afkeer van de werk- en leefmoraal van niet-nederlanders.

Wat moet je doen?

Toch maar voor een linkse partij kiezen, of je diepe gevoelens van afkeer volgen en voor (zeer) rechts kiezen??

Want een tussenweg is er (nog!) niet. (komt er wel overigens, maar daar later meer over)

Rens
Geloof is een mooi iets, maar je moet er geen hoofdpijn van krijgen (Citaat)

Ben Militant

Berichtdoor Ben Militant » 05 jul 2004 03:54

Ja Bigboss ben ook erg benieuwd hoe het politieke krachtenveld en dat met name de rechterzijde zich de komende jaren gaat ontwikkelenn

Zal Bart Jan Spruyt van de Edmund Burke Stichting wat gaan ondernemen??,
wat gaan de heren Oplaat en Wilders doen??,
hoe ontwikkelen de nog altijd kleine rechts-nationalistische partijen zich, blijven ze nog altijd een kwijnend bestaan lijden??
Of komt er nog eens vanuit de puinhopen van nu twee jaar LPF een serieus rechts-nationalistisch alternatief van de grond á la Vlaams Blok, Lega Nord, Front National, Deense Volkspartij of Noorse Vooruitgangsspartij van de grond??

Voor het laatste bestaat zeker een groot gat in het NLse electoraat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 08:00

Volgens mij zullen Spruyt en de Burkestichting nooit politiek gaan bedrijven, want dat is hun doelstelling niet. Het gaat hen er juist om de verschillende min of meer conservatieve partijen samen te bundelen bij kwesties waar ze gezamenlijke standpunten over hebben.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jul 2004 20:33

Toch blijf ik er bij dat een christen geen (christelijke) politiek moet bedrijven, al zou je als in het verleden Daniël een hoge post kunnen bekleden, maar dat is totaal wat anders. Nu in deze bedeling heeft christelijke politiek bedrijven alleen maar mensenlevens gekost.
Je kunt als christen leven midden in deze maatschappij staan, maar wij moeten nu niet het Koninkrijk van God willen stichten, dit wordt ons in de Bijbel nergens geboden. Alleen Israël was een theocratie.
Ik ben benieuwd of op dit forum er iemand is die mij duidelijk kan maken dat art. 36 van de NGB naar de Schrift is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 20:40

O, bedoelde je met als christen politiek bedrijven hetzelfde als een theocratie stichten? In dat geval: helemaal eens, theocratie is voor zover mogelijk nog erger dan een totalitaire dictatuur, simpelweg omdat het niet werkt.

Maar, je kunt als christen wel een politieke partij oprichten of in een andere partij functioneren en op die manier de samenleving proberen in te richten naar de christelijke normen en waarden.

Bigboss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bigboss » 05 jul 2004 21:39

Gelet op de ontwikkelingen in de laatste jaren, ben ik van mening dat "rechts" zich steeds verder ontwikkeld heeft tot de leidende politieke visie.

Hoe nu om te gaan met je eigen "linkse" denkbeelden die je naast het "rechtse" koestert?

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb:

Een politiek programma met een linkse inslag met sterke rechtse accenten waar nodig, zodat een groot bereik is ontstaan voor mensen die zich nergens volledig thuis voelen.

Sociale oplossingen waar het kan, harde rechtse maatregelen waar het moet.

Ben benieuwd naar de reacties. Binnen niet al te lange tijd zal het hierboven bedoelde op een eigen website verschijnen.

Rens
Geloof is een mooi iets, maar je moet er geen hoofdpijn van krijgen (Citaat)

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 jul 2004 22:52

Een sterk rechts kader, waarbinnen de linkse sentimenten kunnen werken is beter. Een rechts programma met linkse accenten (lees: mogelijkheden).

Iedereen mag zijn eigen oogst inoogsten, maar de hoeken des veld niet, die zijn voor weduwen, wezen en vreemdelingen. Extra aren laten vallen mag, maar men moet ze hen zelf laten opgaderen (als men dat kan).

Overigens ís theocratie altijd een feit (geweest). God de Heer regeert! Over welk instrumentarium dient een overheid te beschikken? zwaarden? stokken? sleutels? fiscaliteit?

Zwaard = moord (zegt men)
Stok = mishandeling (zegt men)
Sleutel = vrijheidsberoving (zegt men)
Fiscaliteit = diefstal (zegt men)
Niet het aanzien, maar het wezen!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 jul 2004 17:05

Theocratie is behalve voor Israël nooit een feit geweest. Dat de SGP dat ideaal heeft, is gegrond op het feit dat Nederland het Israël van het westen is en meer van zulk soort dingen.
Daar lopen we mee vast, dat heeft de bijbel niet bedoeld. De gemeente in het NT is een minderheid op bezet gebied. Dat koninkrijk komt pas bij de wederkomst van Jeshua. Nu al een theocratie te willen is een vooruitgrijpen op de toekomst en dat heeft in de geschiedenis miljoenen mensenlevens gekost. Wij behoeven nu niets uit te roeien (art. 36 NGB). Tarwe en onkruid laten opgroeien tot de oogst. Dat is toch helder.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 07 jul 2004 17:32

ik ben ook jeugdlid van SGP

Ben het ook eens met hun achtergronden. waarom moeten er vrouwen in de politiek? God heeft in de bijbel toch alleen vrouwen aangesteld om een land te regeren!

Terug naar “Archief”