Tegenslagen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:47

Aragorn schreef:Ja, ik zie ook geen verschil tussen toelaten en willen.

Je kunt denk ik een hoop verklaren met het dillemma van vrije wil vs. God´s almacht. Je zou kunnen zeggen dat God bij het geven van een vrije wil een stukje almacht ingeleverd heeft.

Maar een probleempje dat dan wel weer opduikt is dat God blijkbaar dus niet overal een plan of bedoeling mee heeft, wat toch ook best een belangrijke steun voor mensen kan zijn om tegenslagen te accepteren.

Ik geloof wel dat alles een bedoeling heeft, staat vast ook wel ergens in de Bijbel :wink: ,
En als je nu niet in die vrije wil gelooft? Hoe moet je dan Gods almacht zien? Volgens mij wordt het dan heel moeilijk om nog in Gods goedheid te geloven (tenminste voor mij :oops: )
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:49

Daarom moet je ook gewoon wel in die vrije wil geloven... :mrgreen:

Maar idd, dan wordt het moeilijk. Daarom geloof ik ook wel in die vrije wil. Als ik dat niet zou doen en ik zou de consequenties daarvan voor m´n godsbeeld trekken, dan kwam Hij er niet goed vanaf.. :?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:56

Aragorn schreef:Daarom moet je ook gewoon wel in die vrije wil geloven... :mrgreen:

Maar idd, dan wordt het moeilijk. Daarom geloof ik ook wel in die vrije wil. Als ik dat niet zou doen en ik zou de consequenties daarvan voor m´n godsbeeld trekken, dan kwam Hij er niet goed vanaf.. :?

Ook over vrije wil ben ik nog niet uit :shock: , o.a vanwege een paar bijbelteksten (het is God die in u werkt, beide het willen en het werken)
Maar ja, die teksten worden natuurlijk ook uit den treure aangehaald in ultra-reformatorisch nederland :mrgreen: ).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:59

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:Daarom moet je ook gewoon wel in die vrije wil geloven... :mrgreen:

Ook over vrije wil ben ik nog niet uit :shock: , o.a vanwege een paar bijbelteksten (het is God die in u werkt, beide het willen en het werken)
Maar ja, die teksten worden natuurlijk ook uit den treure aangehaald in ultra-reformatorisch nederland :mrgreen: ).

Ja, dat is idd ook weer een vervelend probleem.. :x :mrgreen:

Over de grote lijnen lijkt mij vrije wil een plausibele verklaring, maar helemaal sluitend is het niet te krijgen. Maar dat schijnt nergens zo te zijn, dus wat dat betreft kan het wel weer kloppen... :D

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 15 mei 2004 22:15

Over vrije wil is een hoop te zeggen, en er zijn ook een hoop teksten over. Je komt er alleen meestal niet uit. 8) Maar dat is een ander onderwerp. Misschien moet daar eens een topic over gestart worden.

DoIoRoK

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 22:18

Er is geloof ik al wel een topic over, maar dat was meer over vrije wil vs. determinisme.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 mei 2004 14:05

Zoals misschien duidelijk is geworden op dit forum, ben ik er absoluut niet van overtuigd dat God het goede met ons voor heeft. Dit komt mede omdat ik er compleet niets van merk en voel in mijn eigen leven en het ook merk in dat van vele anderen.
Mensen komen dan met: dat hebben we aan onszelf te danken, we hebben er zelf voor gekozen. Maar dat is niet waar, ik heb daar niet voor gekozen, ik heb er niet voor gekozen om in zonde te leven, dat is de straf die God de mensheid heeft opgelegd n.a.v. een fout van Eva en Adam. Verder is het een keuze die niet gemaakt had hoeven worden als God zelf niet het kwade in deze wereld had geflikkerd.
Ook blijkt vaak dat de mensen die het meeste nadenken, de meeste pijn lijden. Zij zijn vaak de dupe van de complete mensheid. Dus Evelien, je klaagde over je opleiding, en dat kan ik goed begrijpen als het slecht gaat (spreek uit ervaring). Maar 1 ding: jij denkt tenminste na, dat kun je van veel anderen niet zeggen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 mei 2004 14:45

ik denk dat het meer met karakter of persoonlijkheid te maken heeft.
ben je van nature positief of negatief ingesteld dan ga je ook zo met tegenslagen om.
zelf ben ik positief ingesteld, ook na vele tegenslagen heb ik nooit gehad dat ik het niet meer zag zitten. het komt altijd weer goed denk ik bij mezelf, ook al is het op een andere manier soms als je van tevoren graag zou zien.

en ook positief ingestelde mensen denken na, ook als zij pijn lijden alleen gaan ze er anders mee om.
negatief ingestelde mensen hebben er misschien meer 'last' van.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

henk77

Berichtdoor henk77 » 16 mei 2004 15:44

kurtyo, dat bericht wat je hebt geplaats,zou je dat maybe terug willen nemen? wat ben jij hard en medogenloos en verhard mannetje.maar 1 ding weet ik wel,God zal jou hier wel op aan spreken. je hoeft tegen mij geen verantwoording afte leggen,maar tegen Hem die in de hemel is.
En ik ben van mening dat wanneer iemand zulke uitspraken doet,eigenlijk helemaal niet op refoweb thuis hoord.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mei 2004 16:43

columbus schreef:ik denk dat het meer met karakter of persoonlijkheid te maken heeft.
ben je van nature positief of negatief ingesteld dan ga je ook zo met tegenslagen om.
zelf ben ik positief ingesteld, ook na vele tegenslagen heb ik nooit gehad dat ik het niet meer zag zitten. het komt altijd weer goed denk ik bij mezelf, ook al is het op een andere manier soms als je van tevoren graag zou zien.

en ook positief ingestelde mensen denken na, ook als zij pijn lijden alleen gaan ze er anders mee om.

Je Karakter of persoonlijkheid? nee dat is absoluut niet zo.

Een voorbeeld (om het even duidelijk te maken): als jij als kind door je moeder niet werd getroost als je verdriet had heeft dat een negatieve invloed op jou. Als er thuis nooit complimentje's tegen jou gezegd werd dan kan dat uitwerken op een negatieve houding. Maar toch kun je positief blijven denken naar anderen maar ook over je zelf.

Als kind was ik een vrolijk meisje, die niet op haar mondje was gevallen. Ik zag op dat moment het positieve in (en nu ook wel).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mei 2004 17:44

Zoals misschien duidelijk is geworden op dit forum, ben ik er absoluut niet van overtuigd dat God het goede met ons voor heeft. Dit komt mede omdat ik er compleet niets van merk en voel in mijn eigen leven en het ook merk in dat van vele anderen.

wat doe jij naar een tegenslag? hoe ga jij om met de rottigheid in deze wereld. (want die is er gewoon) God laat dingen gebeuren op aarde. Maar God is niet de auteur van het kwaat, dat zijn wij. God heeft echt wel het goede met jou voor, maar mensen kunnen rotzooi schoppen in jou leven. Er kunnen vreselijke dingen gebeuren door de rotzooi in de wereld. Maar je mag altijd bij God komen, die jou rust en troost zal geven. Als je dicht bij God leeft dan kan je de wereld aan!

Mensen komen dan met: dat hebben we aan onszelf te danken, we hebben er zelf voor gekozen. Maar dat is niet waar, ik heb daar niet voor gekozen, ik heb er niet voor gekozen om in zonde te leven, dat is de straf die God de mensheid heeft opgelegd n.a.v. een fout van Eva en Adam. Verder is het een keuze die niet gemaakt had hoeven worden als God zelf niet het kwade in deze wereld had geflikkerd.

was jij anders dan adam en eva geweest? denk jij dat je gekozen had voor God i.p.v voor de duivel (die je een mooie schijn wereld) voor hield?
En waarom heeft God de mens geschapen? hij heeft ons geschapen zodat wij vrijwilig zouden leven voor Hem. vrijwilig is dus dat God een mens heeft moeten schapen met een vrije wil. Wij hebben verkeert gekozen, en hadden net zo goed, goed kunnen kiezen.
Maar je mag God de schuld geven van jou rotzooi op aarde, maar daar wordt je verbitterd van, je liefde zal afnemen, en je hart zal harder worden.

Ook blijkt vaak dat de mensen die het meeste nadenken, de meeste pijn lijden. Zij zijn vaak de dupe van de complete mensheid. Dus Evelien, je klaagde over je opleiding, en dat kan ik goed begrijpen als het slecht gaat (spreek uit ervaring). Maar 1 ding: jij denkt tenminste na, dat kun je van veel anderen niet zeggen.

oke denk dan niet na, en leef verder met een levende hoop op Jezus Christus. Dat hij jou leven verder zal lijden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 mei 2004 19:12

Columbus:
ik denk dat het meer met karakter of persoonlijkheid te maken heeft.

Ja, dat klopt. Het heeft absoluut met karakter te maken en met persoonlijkheid. Ik ben een doemdenker, negativiteit is mij niet vreemd.

Ik heb ook niet gezegd dat positief denkende mensen niet nadenken, ik heb wel gezegd dat negatieve mensen vaak negatief zijn door het denken, dus een een bewijs dat ze denken...

Henk77:
kurtyo, dat bericht wat je hebt geplaats,zou je dat maybe terug willen nemen?

Waarom zou ik mijn posting terugnemen? Ik val niemand persoonlijk aan en ik ben niet extreem in mijn bewoordingen. Mag ik mijn gevoel en mijn gedachten niet meer uiten? Het is een forum. Ik sta open voor discussie. Maar niet voor een terechtwijzing van jou. Aangezien deze niet gefundeerd is.

wat ben jij hard en medogenloos en verhard mannetje.maar 1 ding weet ik wel,God zal jou hier wel op aan spreken.

Gelukkig hoef jij daar niet over te beslissen. Maar je hebt gelijk, ik ben hard en verhard. Maar ik heb een leuke verrassing voor je: zo ben ik niet geboren, zo ben ik gemaakt. God spreek sowieso niet vaak tot en tegen me. Eigenlijk merk ik niets van hem. Dat doet pijn. Ik wil graag anders, absoluut. Maar God is verder weg dan ooit. Ik heb ook echt het gevoel dat Hij me keihard terug gesodemieterd heeft in het moeras waar ik uit probeerde te komen. En wie ben jij om daarover te oordelen? Wie ben jij om mijn gevoel en mijn emoties te veroordelen?

je hoeft tegen mij geen verantwoording afte leggen,maar tegen Hem die in de hemel is.

Toch lijkt het erop dat je wilt dat ik verantwoording afleg tegenover jou, anders zou je het niet vragen.

En ik ben van mening dat wanneer iemand zulke uitspraken doet,eigenlijk helemaal niet op refoweb thuis hoort.

Heb je al eens rond je heen gekeken? Niet echt klaarblijkelijk. Er zijn namelijk 'ras-refo's' die harder zijn in bewoordingen als dat ik dat ben. Verder, ik poneer mijn mening op een degelijke manier. Ik uit mijn gevoel en ik ben hier niet om dat de grond in te laten stampen door jou.

Hijwel:
wat doe jij naar een tegenslag? hoe ga jij om met de rottigheid in deze wereld. (want die is er gewoon) God laat dingen gebeuren op aarde.

Wat ik doe na tegenslagen? In het begin probeerde ik te vechten. Na jaren strijd ben ik het vechten moe/beu. Ik kan het niet meer, ik ben op en ik zit er doorheen. Ik ben een doemdenker en kan daar absoluut niet mee omgaan. Ik kan sowieso slecht met mezelf omgaan en ook niet met anderen en God.
Hoe ik met de rottigheid op de wereld omga? Ongeveer op dezelfde manier. En ik schrijf het vaak op de rekening van God. Misschien juist wel OMDAT Hij dingen gewoon laat gebeuren.

Maar God is niet de auteur van het kwaat, dat zijn wij. God heeft echt wel het goede met jou voor, maar mensen kunnen rotzooi schoppen in jou leven. Er kunnen vreselijke dingen gebeuren door de rotzooi in de wereld.

Volgens mij is God gedeeltelijk wel de auteur van het kwaad. Zie mijn theorie die ik op dit forum gepost heb (Kwade God/Onschuldige Satan). Mijn gedachten en beleving zijn niet compleet overeenkomstig mijn bedachte theorie. Maar ik heb er wel moeite mee om God niet als (indirecte) auteur van het kwade te zien. Dat mensen rotzooi kunnen schoppen weet ik, jij en ik inbegrepen, daar ben ik me van bewust.

Maar je mag altijd bij God komen, die jou rust en troost zal geven. Als je dicht bij God leeft dan kan je de wereld aan!

Waarom is me dat na jaren strijd steeds onduidelijker aan het worden? Waarom merk ik steeds minder van God? Waarom heb ik steeds meer het gevoel dat ik aan mijn lot overgelaten word? Waarom moet ik blijven vechten? Ik kan het niet meer, ik ben op.

was jij anders dan adam en eva geweest? denk jij dat je gekozen had voor God i.p.v voor de duivel (die je een mooie schijn wereld) voor hield?

Dat weet ik niet omdat een tasten in het duister is. Dat weet je nooit, omdat ik toen niet leefde. Mensen zeggen altijd dat wij hetzelfde gedaan zouden hebben, maar hoe weet je dat? Bovendien zit je dan nog met het feit dat het niet gehoeven had. Als het kwade niet geschapen was door God.

En waarom heeft God de mens geschapen? hij heeft ons geschapen zodat wij vrijwilig zouden leven voor Hem. vrijwilig is dus dat God een mens heeft moeten schapen met een vrije wil. Wij hebben verkeert gekozen, en hadden net zo goed, goed kunnen kiezen.

Hij heeft het kwade dus geschapen om maar geen robots van ons te maken? Als het kwade namelijk niet bestond zouden wij namelijk geen keus hebben. Maar dan is het toch niet eerlijk dat Hij ons daar wel op afrekent? Hij heeft ons dan indirect toch zelf ook in de verleiding gebracht?

Maar je mag God de schuld geven van jou rotzooi op aarde, maar daar wordt je verbitterd van, je liefde zal afnemen, en je hart zal harder worden.

Daar heb ik al last van inderdaad. Ik voel me soms net aanwezig in de buurt van Mordor o.i.d. Dan voel ik liefdeloosheid en pijn en koude.

oke denk dan niet na, en leef verder met een levende hoop op Jezus Christus. Dat hij jou leven verder zal lijden.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien heeft onze God mij 'gezegend' met een behoorlijk verstand en met een goed brein. Hij heeft mij toch zelf de gave van het denken gegeven? Hij heeft mij toch mijn iq gegeven? Etc.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 mei 2004 22:39

Nancie schreef:*alom bekend voetstappengedicht wat zo mooi gevonden wordt*

Dit gedicht wordt vaak gegeven aan iemand die in een moeilijke tijd zit. Maar het slaat werkelijk waar nergens op (imo). Het eindigt nl met: waar was U? En dan antwoordt God: Ik heb je gedragen. Maar het feit dat je het al vraagt, (waar Hij was), geeft al aan dat je er niets van gemerkt hebt, dat Hij je droeg. Wat heb je er dan in hemelsnaam aan?

Zo is het ook in mijn leven. Men zegt vaak tegen me: God draagt je; God helpt je er doorheen; leg je zorgen bij God neer en Hij zal je rust geven. Maar weet je hoe frustrerend dat is als men dat tegen je zegt? Want zo is het gewoon niet, God draagt mij nl niet. Erg frustrerend dus als iemand dan zegt dat dat wel het geval zou zijn, door bijv. dat gedicht te geven/laten lezen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 mei 2004 22:50

zou het niet kunnen dat je door die tegenslagen in je leven je juist van God afkeert of boos word?
dat je ontevreden word (is menselijk natuurlijk) maar dat juist op die momenten het op geloof aankomt en je berust in de tegenslag die je op dat moment treft. berusten wil niet zeggen dat je niets moet doen om eroverheen te komen maar dat je accepteert dat het God's wil is.
dat God persoonlijk niet degene is die zorgt voor tegenslagen maar wel dat Hij die tegenslag kan gebruiken om te zorgen dat je juist Hem opzoekt.
het gebeurt heel vaak dat wanneer je in de put zit en geen uitweg ziet dat God je helpt (doet Hij dagelijks trouwens) als je erom vraagt en dat je zo diep zit dat je beseft dat je alleen overeind kan komen door Hem. dan moet je jezelf niet afkeren maar vragen om hulp.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 mei 2004 23:17

ook moet ik zeggen dat de meeste tegenslagen in mn leven geheel of gedeeltelijk aan mezelf te wijten zijn. door luiheid of domme handelingen.
ik kan alleen daarom al niet boos op God zijn omdat het gewoon vaak eigen schuld is als ik in de nesten zit.
dat tekent gewoon de staat van de mens waar hij/zij zich in bevind denk ik.
eigen schuld gaat niet altijd voor iedereen op besef ik wel maar toch is het wel iets om aan te denken.

Terug naar “Archief”