niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 12:38

in plaats van er automatisch maar vanuit te gaan dat deze geschriften niet voor niks geaccepteerd zijn door de orthodoxe kerken en dat ze daarom wel juist zullen zijn. ook vroeger werden fouten gemaakt, zowel door kerkleiders als door mensen die in Duitsland hun bijbelstudie op schrift zetten
en Aragorn, soms zijn we net kwik kwek en kwak met het aanvullen van elkaar

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2004 12:40

Er zijn absoluut meerdere interpretaties van de bijbel mogelijk Weermannetje, waarom zijn er anders zoveel verschillende kerken?

Verder, ik ben het met Peter (Spirit) eens dat heel veel kerken geen respect verdienen, de mensen wel, maar het instituut niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 12:41

Het Weermannetje schreef:Is nonsens, een boek wordt geschreven met een bepaalde bedoeling... En God werkt erdoor op Gods manier, niet op de manier die mensen uitdenken.

Wat wil je nu precies zeggen?

thespiritisinsideus schreef:en Aragorn, soms zijn we net kwik kwek en kwak met het aanvullen van elkaar

8) Bij sommige mensen heb je dat ja...

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 24 mei 2004 12:44

Peter L schreef:
Brion schreef:...Je verlangen naar het kwade of het zondige is dus permanent aanwezig. Je zondigt dus altijd.

In Rom. 7 zegt Paulus, dat hij het goede wil. Het is gewoon niet zo, dat wij altijd het kwade willen. Het probleem is niet dat we zondigen, omdat we niet anders willen, maar door de zwakheid van ons vlees, zie Rom. 8:3-4 (daar staat trouwens ook de oplossing).

Dat de mens tot alle boosheid geneigd is, is wat anders dan te beweren dat álles wat je doet zonde is. De mens is verkocht onder de zonde, door de genade van God komt daar verandering in en wíl je goed doen, maar ervaar je iedere keer dat het kwade in je woont, aldus Rom. 7. Dit komt omdat de mens geestelijk dood geboren wordt (o.a. Ps. 51:7, Rom. 5:14, Ef. 2:1,5).
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 12:55

kurtyo schreef:Er zijn absoluut meerdere interpretaties van de bijbel mogelijk Weermannetje, waarom zijn er anders zoveel verschillende kerken?

Schrijf even een paar andere Bijbels... De Bijbel is met 1 leer geschreven hoor.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 13:01

de jouwe dan? jij beweert dus op een heleboel punten de leer te hebben, tenminste, je zegt wat goed en fout is en dat baseer je op de bijbel, dan denk ik dat we in jou de oplossing hebben gevonden voor alle kerksplitsingen.

hoe verklaar je die tegenstrijdigheden dan? de bijbel is een boek ter inspiratie en misschien wel leiding, maar iedereen haalt er verschillende dingen uit en dat ligt niet alleen aan de lezer maar ook aan de schrijvers

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 24 mei 2004 13:04

Goed, laten we dit ergens anders doen, het ging erover of wat we doen allemaal besmet is met zonde. En ik denk van wel.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 mei 2004 13:25

Het is niet echt plezierig om midden in een onderwerp een aantal belijdenisgeschriften te gaan betwisten. Neem het voor kennisgeving aan of probeer te beargumenteren waarom je vindt dat het niet klopt. Dit gaat zo kansloos off topic. Terug dus! :)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 27 mei 2004 10:13

on topic schiet het niet echt meer op he ;)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:21

Komt zeker omdat ik er ben. Maar zodra er toch zonde in een mens woont, dan is toch alles wat hij doet zonde?

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 27 mei 2004 14:21

Het Weermannetje schreef:Komt zeker omdat ik er ben. Maar zodra er toch zonde in een mens woont, dan is toch alles wat hij doet zonde?

Volgens mij is er nog wel een verschil of iets met zonde besmet is (waar dit topic over gaat) of dat alles wat we doen zonde is. We kunnen nog steeds wel goede werken doen, alleen zijn ze nooit helemaal zonder zonde volgens mij

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 27 mei 2004 18:42

Ben het absoluut niet eens met het idee dat je iemand op de been helpt, zonder er zelf beter van te worden.

Wanneer je namelijk besluit iemand te helpen, besef je wel degelijk dat je er een rotgevoel van over zou houden, wanneer je dit niet zou doen! Bewust of onbewust doe je het allemaal om jezelf een voldaan gevoel te geven. Je kunt namelijk niet ontkennen dat je het fijn vind iemand te helpen, hoewel je er zelf MATERIEEL niet beter van word, maar je doet het vanwege het gevoel iets te kunnen betekenen voor een ander. Met andere woorden, het directe gevolg van iemand op de been helpen is dat je zelfbeeld ietwat (of heel veel) opgekrikt wordt, dus je word er GEESTELIJK wel degelijk beter van! Anders zou je het namelijk niet doen!

Noem mij 1 daad van een mens, waarmee hij de ander werkelijk helpt, zonder er zelf profijt van te hebben (dus ook gevoelens tijdens, ervoor en achteraf tellen mee!)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 18:46

Alexandra schreef:Ben het absoluut niet eens met het idee dat je iemand op de been helpt, zonder er zelf beter van te worden.

Wanneer je namelijk besluit iemand te helpen, besef je wel degelijk dat je er een rotgevoel van over zou houden, wanneer je dit niet zou doen! Bewust of onbewust doe je het allemaal om jezelf een voldaan gevoel te geven. Je kunt namelijk niet ontkennen dat je het fijn vind iemand te helpen, hoewel je er zelf MATERIEEL niet beter van word, maar je doet het vanwege het gevoel iets te kunnen betekenen voor een ander. Met andere woorden, het directe gevolg van iemand op de been helpen is dat je zelfbeeld ietwat (of heel veel) opgekrikt wordt, dus je word er GEESTELIJK wel degelijk beter van! Anders zou je het namelijk niet doen!

Noem mij 1 daad van een mens, waarmee hij de ander werkelijk helpt, zonder er zelf profijt van te hebben (dus ook gevoelens tijdens, ervoor en achteraf tellen mee!)

Dat het prettige gevoelens op kan leveren, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je het ook alleen maar doet om die gevoelens.

Als je doet wat jij vind dat goed is geeft dat altijd een goed gevoel, dus dat lijkt me onvermijdelijk en ook niet slecht.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 28 mei 2004 07:50

Alexandra schreef:Wanneer je namelijk besluit iemand te helpen, besef je wel degelijk dat je er een rotgevoel van over zou houden, wanneer je dit niet zou doen! Bewust of onbewust doe je het allemaal om jezelf een voldaan gevoel te geven. Je kunt namelijk niet ontkennen dat je het fijn vind iemand te helpen, hoewel je er zelf MATERIEEL niet beter van word, maar je doet het vanwege het gevoel iets te kunnen betekenen voor een ander. Met andere woorden, het directe gevolg van iemand op de been helpen is dat je zelfbeeld ietwat (of heel veel) opgekrikt wordt, dus je word er GEESTELIJK wel degelijk beter van! Anders zou je het namelijk niet doen!

Maar dat heeft toch niets met zonde te maken? Eerlijk gezegd vind ik dit flauw geredeneer, dat alleen bedoeld is om een onhoudbaar dogma overeind te houden.
Laatst gewijzigd door Peter L op 28 mei 2004 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 10:23

Alexandra schreef:Ben het absoluut niet eens met het idee dat je iemand op de been helpt, zonder er zelf beter van te worden.

waarom zou ik niet gewoon iemand willen helpen omdat hij het moeilijk heeft? niet omdat ik me er rot bij voel als ik niks doen. maar omdat hij gewoon hulp nodig heeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”