Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 apr 2004 12:00

MM: sorry, ben momenteel niet echt in staat om geintjes van serieuze dingen te onderscheiden...

Aragorn: als je uit de bijbel kunt opmaken dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk, nee dan ook geen orale seks...

Bookman: ik heb niet echt veel spijt en niet echt een schuldgevoel over dingen die ik heb gedaan (en mijn relaties zijn wel kapot gegaan)...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

sex voor het huwelijk ?? mag dat?

Berichtdoor Bookman » 15 apr 2004 12:14

Nou Kurtuyo, maar dat is ook weer niets om trots op te zijn.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Re: Sex voor het huwelijk??? mag dat?

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 12:28

Bookman schreef:Het meeste is nu wel geschreven denk ik. Maar stel dat degenen die schrijven dat sex voor het huwelijk toegestaan is gelijk hebben, heb ik dan al die schuldgevoelens altijd zomaar gehad? Heb ik het daarom als een falen gezien, ik weet het echt niet. Dit is wel heel persoonlijk zeg....
Waarom heb ik er dan zo vaak spijt van gehad. En dan heb ik het over een relatie met een meisje dat later mijn vrouw geworden is. Nee, ik veroordeel niemand. Ben de laatste die daar reden voor heeft. Maar blijf het jezelf wel afvragen, mag dit nu eigenlijk wel? Een oude kennis van me vroeg ooit aan haar vader , pa mag ik met mijn verloofde een stukje gaan wandelen( het was zondag)? Hij zei nee kind dat mag niet.
Zij weer: Ja pa, maar dat is toch geen zonde? Hij zei nee dat is waar, maar er kan zonde van komen. Dat bedoelt Bookman. Laat ons waken, we laten de zonde al zo gemakkelijk binnen. En dat heb ik vaak genoeg gedaan. Ben echt niet heilig. En weet heel goed dat hetgeen ik deed, zonde was. En dat ik dat heel vaak zelf gezocht heb.

Ik denk dat het een heel erg groot verschil uitmaakt of je het van tevoren eigenlijk niet wilde of niet. In het eerste geval is het logisch dat je een schuldgevoel hebt, of dat nu terecht is of niet. En in het laatste geval zul je dat waarschijnlijk niet hebben.

Overigens vind ik dat die pa uit het voorbeeld z'n eigen dochter ook wel wat meer eigen verantwoordelijkheid toe mag kennen. Haar keuze, haar relatie, haar lichaam.

@Kurtyo: Maar als je uit de bijbel nu op kunt maken dat je geen gemeenschap mag hebben?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 apr 2004 12:42

Bookman: trots is een groot woord.

Aragorn: jongen, wat maak je het me toch weer moeilijk. :mrgreen:

Mensen, nogmaals het is gewoon ontzettend persoonlijk. Per persoon verschillend. PUNT.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 12:54

kurtyo schreef:Aragorn: jongen, wat maak je het me toch weer moeilijk. :mrgreen:

Mensen, nogmaals het is gewoon ontzettend persoonlijk. Per persoon verschillend. PUNT.

Tja, ik dacht Kurtyo zal overal het antwoord wel op weten, maar nee hoor... :? :| :mrgreen:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 apr 2004 12:51

"Laat het bed onbezoedeld"

Het staat in de bijbel, in de context van het 'nog niet getrouwd zijn'.
Weet iemand toevallig waar precies?

Interessante discussie trouwens, hoewel veel overlappingen met voorgaande discussies zitten er toch weer een aantal nieuwe dingen in. Wat ik nog wil toevoegen aan de discussie:

- sex VOOR je huwelijk remt je relatie: knuffelen in plaats van praten, een relatie opbouwen, samen bidden en bijbel lezen, elkaar leren kennen en nadenken over je gezamelijke toekomst... zorg dat je geestelijk ook naar elkaar toe groeit en niet alleen (of voornamelijk) lichamelijk. Ook als je daarna alsnog gaat trouwen, kun je er in je huwelijk achter komen dat je elkaar toch niet goed genoeg kent, of dat je misschien zelfs niet eens had moeten trouwen!
- sex NA je huwelijk versterkt je relatie (heb ik me laten vertellen... *hihi*): je versterkt je geestelijke band met een lichamelijke band.

Dusseh... pyama aanhouden en niet te dicht tegen elkaar aanschurken....!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 apr 2004 14:52

TheEdge schreef:"Laat het bed onbezoedeld"

Interessante discussie trouwens, hoewel veel overlappingen met voorgaande discussies zitten er toch weer een aantal nieuwe dingen in. Wat ik nog wil toevoegen aan de discussie:

- sex VOOR je huwelijk remt je relatie: knuffelen in plaats van praten, een relatie opbouwen, samen bidden en bijbel lezen, elkaar leren kennen en nadenken over je gezamelijke toekomst... zorg dat je geestelijk ook naar elkaar toe groeit en niet alleen (of voornamelijk) lichamelijk. Ook als je daarna alsnog gaat trouwen, kun je er in je huwelijk achter komen dat je elkaar toch niet goed genoeg kent, of dat je misschien zelfs niet eens had moeten trouwen!
- sex NA je huwelijk versterkt je relatie (heb ik me laten vertellen... *hihi*): je versterkt je geestelijke band met een lichamelijke band.

Helemaal mee eens! :idea:
Hoewel ik me wel voor kan stellen dat mensen als 4 jaar met elkaar moeten lopen voordat ze trouwen, de neiging krijgen om van mening te veranderen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 15:16

TheEdge schreef:"Laat het bed onbezoedeld"

Beetje onzin.

Alsof het uitmaakt of je ff een dagje in een witte jurk hebt gelopen of niet. Seks voor het huwelijk kan de relatie evengoed versterken en seks na het huwelijk kan ook het praten in de weg staan. (Maargoed, als je het met seks op kunt lossen, heb je toch ook geen praten nodig? tismaarnet waar je je persoonlijk het beste bij voelt)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 apr 2004 15:17

Tabitha schreef:Helemaal mee eens! :idea:
Hoewel ik me wel voor kan stellen dat mensen als 4 jaar met elkaar moeten lopen voordat ze trouwen, de neiging krijgen om van mening te veranderen.

Tsja... ik val zelf in die categorie, en heb er nog maar 2 jaar op zitten...
:|

Af en toe loop je het risico om wat verder te gaan dan je oorspronkelijk afgesproken, maar als je God om vergeving vraagt en vervolgens je regels samen bijstelt (want blijkbaar waren de vorige regels in dat geval niet streng genoeg) kun je er wel weer een paar maanden tegenaan.... :oops:

:wink:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 apr 2004 15:23

TheEdge schreef:
Tabitha schreef:Helemaal mee eens! :idea:

Tsja... ik val zelf in die categorie, en heb er nog maar 2 jaar op zitten...
:|

Af en toe loop je het risico om wat verder te gaan dan je oorspronkelijk afgesproken, maar als je God om vergeving vraagt en vervolgens je regels samen bijstelt (want blijkbaar waren de vorige regels in dat geval niet streng genoeg) kun je er wel weer een paar maanden tegenaan.... :oops:

:wink:

Succes!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 apr 2004 15:25

Aragorn schreef:Beetje onzin.

Alsof het uitmaakt of je ff een dagje in een witte jurk hebt gelopen of niet. Seks voor het huwelijk kan de relatie evengoed versterken en seks na het huwelijk kan ook het praten in de weg staan. (Maargoed, als je het met seks op kunt lossen, heb je toch ook geen praten nodig? tismaarnet waar je je persoonlijk het beste bij voelt)

Okee, het zou best goed kunnen gaan, daar durf ik niet over te oordelen.

Maar ga eens praten met gescheiden echtparen of met mensen in wiens huwelijk het niet lekker gaat, en vraag eens waar het mis is gegaan. Vaak komt het al door een gebrek aan communicatie in de verkeringstijd, wat later in het huwelijk nooit meer echt is goedgekomen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 apr 2004 15:29

TheEdge schreef:

Maar ga eens praten met gescheiden echtparen of met mensen in wiens huwelijk het niet lekker gaat, en vraag eens waar het mis is gegaan. Vaak komt het al door een gebrek aan communicatie in de verkeringstijd, wat later in het huwelijk nooit meer echt is goedgekomen.

Daar ben ik het mee eens theedge, maar je kan ook met sex heel veel praten!! Dus ik vind dat het niet met sex voor of na het huwelijk te maken heeft!! Ik bedoel als je heel de dag bij elkaar bent, dus 24 uur, heb je geen 24 uur sex.....euh dus er blijft zat tijd over om met elkaar te praten.
Pff beetje omslachtig verhaaltje

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 apr 2004 16:05

Ikke21 schreef:Daar ben ik het mee eens theedge, maar je kan ook met sex heel veel praten!! Dus ik vind dat het niet met sex voor of na het huwelijk te maken heeft!! Ik bedoel als je heel de dag bij elkaar bent, dus 24 uur, heb je geen 24 uur sex.....euh dus er blijft zat tijd over om met elkaar te praten. Pff beetje omslachtig verhaaltje

Tsja.... maar als je elkaar alleen op zaterdag en zondagmiddag ziet (zoals bij mijn vorige relatie), dan kan er vrij weinig tijd voor een gesprekje overblijven....

Nah ja, misschien ben ik hitsiger dan de gemiddelde refowebber en kunnen de meeste stellen zich prima inhouden tot een goed gesprek als ze bij elkaar zijn, maar ik weet dat het bij nog wel eens wat moeite kost. En dan is het maar beter om dat te vertellen, zodat anderen misschien nog iets kunnen met die informatie....

> Gandalf: ik kan me trouwens wel vinden in jouw volgende berichtje: :D
Laatst gewijzigd door TheEdge op 20 apr 2004 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 20 apr 2004 16:06

Ikke21 schreef:Ik bedoel als je heel de dag bij elkaar bent, dus 24 uur, heb je geen 24 uur sex.....euh dus er blijft zat tijd over om met elkaar te praten.

Denk niet dat ik in m'n verkering 24 uur bij m'n vriendin zou zijn. Was de vorige keer in ieder geval niet zo :lol:. Als je de momenten die je wel bij elkaar bent gebruikt voor lichamelijk contact, dan komt er van dat praten inderdaad niet zoveel (is mijn ervaring).

Ikke21 schreef:...maar je kan ook met sex heel veel praten!!

Hoe bedoel je dat? Ik neem niet aan dat je tijdens het knuffelen diepzinnige gesprekken hebt over het geloof, of over weet ik wat :wink:.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:33

TheEdge schreef:

Dat klopt. Je moet ook de balans weten te vinden, en veel stellen waar het fout ging zullen allicht te weinig gepraat hebben. Maar ik zie daarin geen verschil tussen voor en na het huwelijk. Als je het daarvoor al te weinig deed, dan daarna waarschijnlijk ook ja. Maar dat wil niet zeggen dat voor het huwelijk praten de enige manier is, en na het huwelijk seks.

Ben het verder met Ikke21 eens. Seks is ook een soort praten.

Niet dat je het echte praten dan maar af moet schaffen, maar ik kan me ook niet voorstellen dat je zo weinig tijd hebt dat je niet kunt knuffelen EN praten. Als dat wel zo is, kun je het denk ik beter besteden aan knuffelen, want voor een goed gesprek moet je ook de tijd hebben, je zegt niet: laten we nu ff diepzinnige gesprekken gaan hebben.

Terug naar “Archief”