eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 21 jan 2004 09:35

Dat vind ik ook. Als je betuigt dat je eeen levend geloof hebt, word je scheef aangekeken.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 10:01

Kaw, op pinksteren kwamen 3000 mensen tegelijk tot bekering. Was dat ook verdacht?

Ik weten dat er aan de EO jongerendag een aantal medewerkers een heel jaar fulltime bezig zijn om die voor te bereiden (ik ken er een aantal) en dat er véle bidstonden gehouden worden. Kaw sinds wanneer is het verdacht dat de Heer iets zegent?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 10:05

Hahaha! @mic... Je kent me toch wel beter?

Weet je waar ik die uitspraak vandaan haalde?

23:15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij zijt.

Maar zo hard bedoelde ik het ook weer niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 10:11

Eehmm zou je dan alsnog je mening duidelijk willen formuleren, want nu krijg ik ff geen hoogte van je :?
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 10:18

@mic schreef:Eehmm zou je dan alsnog je mening duidelijk willen formuleren, want nu krijg ik ff geen hoogte van je :?

Oké. Ondanks dat ik de verafgoding van sommige artiesten op de JD verafschuw, ben ik positief over de JD en zie ik het als een zeer positieve poging om het evangelie te brengen in het hedendaagse Nederland.

Natuurlijk heb ik twijfels over Jump, jump jump for God! Do the twist for Jezus! Maar voor de rest vind ik het heel mooi dat er 30000 gelovige jongeren samenkomen om God te prijzen om Zijn werk.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 10:46

Oke de verafgoding kan ik me in vinden.

dat jump vind ik niet zo vreemd, in de bijbel staan genoeg voorbeelden van klappen zingen en dansen voor God. Maar dat dansen zijn we ergens in de geschiedenis kwijtgeraakt. Er is ergens een generatie geweest in de kerkelijke geschiedenis die niet kon dansen schat ik :wink: Maar het is in de bijbel niets bijzonders terwijl wij er met argus ogen naar kijken. Vreemd eigenlijk (ik ben het ook niet echt gewoon). hoewel ik een van onze ouderlingen wel eens heb zien dansen in de kerkdienst (wat er niet uit zag maar toch heel mooi was, zo'n hemelse glimlach weet je wel)
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 10:47

Misschien ben ik gewoon te calvinistisch voor zulke dingen.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 21 jan 2004 10:58

Kaw schreef:Omdat de klassieke gereformeerden stad en land omreisen om een bekeerling te maken, maar de JD hoeft die moeite niet te doen.

De farizeërs deden dat ook, en dan werd die gene nog wel tien keer zo slecht als zijzelf. Ik kan me herinnerren dat Petrus op 1 dag ( pinksteren ) wel zo'n drieduizend bekeerlingen had. Doen ze het toch niet helemaal goed in de gereformeerde kringen, nietwaar ?

Ik zie dat jullie het daar al over gehad hadden :?
Afbeelding

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 21 jan 2004 11:36

@mic schreef:Oke de verafgoding kan ik me in vinden.

Och hoeveel niet-jongerendag bezoekers veridoliseren geen mensen? Dominee A, ouwe schrijver B of reformator C! Neemt bij sommige mensen ziekelijke proporties aan. Die persoon kan dan niets fout gedaan hebben alsof een mens geen mens blijft.

Als jongeren enthousiast over een artiest zijn denk ik dat je dat niet meteen af hoeft te keuren. In de Bijbel staan ook duidelijk voorbeelden van mensen die iemand anders als voorbeeld nemen.
Geloofshelden is niet iets mis mee zo lang je niet altijd bedenkt dat een mens een mens is en dat het om God draait, dat Paulus zo zondig als ieder ander was, maar dat hij wel door God's Geest machtige daden mocht verrichten... (heb 't dan niet over de brieven van Paulus en zo, maar over hem op zich als voorbeeld voor ons)
Laatst gewijzigd door JopieK op 21 jan 2004 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 21 jan 2004 11:39

[Henkie, zet de optie voor delete van messages eens aan ;)]
Laatst gewijzigd door JopieK op 21 jan 2004 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2004 11:41

Caprice schreef:Ik zal er nooit heengaan (dan zou ik de halve familie + kerk op m'n nek krijgen, en bovendien ben ik niets gewend), maar blijf het wel een moeilijke kwestie vinden. Die achterdocht uit de gereformeerde gezindte komt toch ergens uit voort?

Hm zegt Jezus niet dat je als je Hem wil volgen soms daarvoor je familie moet achterlaten of er zelfs voor moet opgeven? Natuurlijk is dit wel heel extreem, maar wat wel belangrijk is dat je gericht bent op God en dat je Zijn wil doet en niet dingen doet omdat je familie/kerk daar op tegen is. Het gaat er om wat Hij wil, niet wat je familie en kerk wil. Ik wil hiermee niet zeggen dat je naar de Jongerendag zou moeten hoor... maar richt je op wat God wil en niet op wat je familie en kerk wil.

Klaas schreef:Ja, die achterdocht en weerstand komen van de duivel. Hij weet drommels goed dat God de jongerendag gebruikt tot eer en glorie van Zijn Naam. De duivel zal er dan ook alles aan doen om dit tegen te werken. Tegenstanders van de jongerendag zijn werktuigen in de handen van Satan.

Misschien inderdaad wat bot gezegd maar er zit een kern van waarheid in. 1 van de meest gebruikte taktieken van satan (schrijf die vervloekte naam maar niet met een hoofdletter want dat verdient hij niet) is om tweedracht, verdeeldheid te zaaien. Kijk eens naar Ierland.... "christenen" die elkaar met stenen staan tte bekogelen. Of wat denk je van evangelische kerken en traditionele kerken, daar is ook verdeeldheid tussen. Kijk eens naar al die afscheidingen en zo... allemaal christenen die niet meer samen door 1 deur willen. En kijk eens naar sommige kritiek op een dag als de EO-jongerendag of op jeugdkerken waar zoveel mooie dingen gebeuren. Ik weet wel zeker dat satan daar achter zit. Die is namelijk helemaal niet blij met dat soort initiatieven, omdat daar veel mensen tot geloof komen of wakker worden geschudt uit hun geloofsdip. Juist daar waar dat soort dingen het meest gebeuren zal de duivel het hardst proberen tegengas te geven.

Als jongeren enthousiast over een artiest zijn denk ik dat je dat niet meteen af hoeft te keuren. In de Bijbel staan ook duidelijk voorbeelden van mensen die iemand anders als voorbeeld nemen.
Geloofshelden is niet iets mis mee zo lang je niet altijd bedenkt dat een mens een mens is en dat het om God draait, dat Paulus zo zondig als ieder ander was, maar dat hij wel door God's Geest machtige daden mocht verrichten... (heb 't dan niet over de brieven van Paulus en zo, maar over hem op zich als voorbeeld voor ons)

Het verafgoden vind ik ook iets te veel gezegd... Maar ja, op jongere leeftijd zijn mensen, vooral jonge meiden, daar wel heel gevoelig voor. Maar ja... Dan kun je toch beter fan zijn van Toby Mac of M W Smith dan van Backstreetboys of weet ik veel wat nu in is :)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 21 jan 2004 16:20

Klaas schreef:
Ja, die achterdocht en weerstand komen van de duivel. Hij weet drommels goed dat God de jongerendag gebruikt tot eer en glorie van Zijn Naam. De duivel zal er dan ook alles aan doen om dit tegen te werken. Tegenstanders van de jongerendag zijn werktuigen in de handen van Satan.

Wat een leuke woordspeling.
Weet je dat "drommels" duivels betekent ?
Geen wonder dat hij het dan van zichzelf weet.
Weest blij in de Heer !

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 16:53

Kaw schreef:Natuurlijk heb ik twijfels over Jump, jump jump for God! Do the twist for Jezus!

Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaans' dan in het Engels. Het komt op mij wel erg vreemd over.
Die beschuldiging van 'tale Kanaans' in preken is niet helemaal terecht. Onze dominee kun je daar echt niet op betrappen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 16:57

caprice schreef:
Kaw schreef:Natuurlijk heb ik twijfels over Jump, jump jump for God! Do the twist for Jezus!

Ik hoor toch liever een preek in 'tale Kanaans' dan in het Engels. Het komt op mij wel erg vreemd over.
Die beschuldiging van 'tale Kanaans' in preken is niet helemaal terecht. Onze dominee kun je daar echt niet op betrappen.

Genadig? Barmhartigheid? Droefheid naar God? enz. Allemaal tale kanaäns.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 21 jan 2004 17:04

Ichtus schreef:Op de JD zorgen ze ervoor dat ze zich aanpassen aan de doelgroep, en die gereformeerden hebben dus al die moeite voor nx gedaan, als je je gewoon aanpast aan je doelgroep en niet alleen maar praat in "de tale Kanäans" zou dat ook al veel schelen.

Als ik de Bijbel lees over het leven van Jezus op aarde, dan lees ik daar niet dat Hij zich aanpaste naar zijn gehoor. Hij week niet af van de Waarheid, Zijn Woord. En dat gebeurt er tegenwoordig wel heel veel. (o.a. op de EO-jongerdag).
En is Jezus niet ons grote voorbeeld wat wij moeten volgen? Dan ga je je niet aanpassen naar mensen om zo wel hun interesse te wekken met een bijna pop-concert. Ik snap et wel dat je je er heel erg gelukkig kunt voelen, en dat komt vooral doordat je er niet op je eigen zondigheid wordt gewezen.

En over dat er in de (behoudende) kerk geen vreugde en blijdschap is? Dat is pure onzin. Als jij goed luistert (en ook kijkt) naar de dominee, dan hoor en zie je een nog veel mooiere en diepere vreugde en blijdschap.

Jah, ik ben een beetje huiverig voor de EO-jongeredag. en dat komt doordat ik mensen om me heen zie verdwijnen uit de kerk daardoor. Ze gaan de wereld achterna, want tja, die gospelartiesten zijn toch hun voorbeeld? Het enige verschil met 'wereldse' artiesten zijn de teksten van hun songs. En dan moet je meestal heel goed luisteren wil je die kunnen oppikken (spreek uit ervaring (!)).
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Terug naar “Archief”