voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 13:44

hijwel schreef:
caprice schreef:Maar ik wil ook graag weten hoe God heeft gewerkt bij andere mensen. Of ze dezelfde ervaringen hebben (gehad).
Ik heb nu het ABC- des Geloofs van Comrie gekocht, nog niet gelezen, maar het kan toch een hulp zijn om bij de Bijbel te lezen om dat te verduidelijken?

Oke, het is goed om te lezen. Maar door allelei ervaringen van andere mensen raak je nog niet met God verzoend. Het gaat om jou persoonlijk.

Dat is zeker waar, maar de boeken kunnen een hulpmiddel zijn, toch?

Ken je het boek 'ABC- des geloofs'?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 13:53

caprice schreef:waar, maar de boeken kunnen een hulpmiddel zijn, toch?

Ken je het boek 'ABC- des geloofs'?

boeken kunnen een hulpmiddel zijn. Aleen zo open als de bijbel de verzoening staat staat het nergens.

Ik ken het boek niet, maar het lijkt me wel mooi om te lezen.
Duz leze, (eigelijk wou ik alleen aangeven dat het om jou persoonlijk gaat, zolang je dat maar niet uit het oog verliest)

ds. meeuwse (ger. gem ken je denk ik wel) is ook zo stil gezet, hij wist het allemaal zo goed, maar op een gegeven moment werdt gevraagd: hoe zit het nou met jou? door een ongelovige klasgenoot.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 13:57

Ik weet het niet. We moeten toch de middelen gebruiken? Gods Woord, de prediking, maar onder die middelen versta ik dus ook dergelijke boeken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:10

caprice schreef:Ik weet het niet. We moeten toch de middelen gebruiken? Gods Woord, de prediking, maar onder die middelen versta ik dus ook dergelijke boeken.

Niet als mensen je constant in verwarring brengen, er is maar 1 weg tot behoud en dat is Jezus. Meer hoef je toch niet te weten?
We moeten worden als een kind worden en niet als een schrifgeleerde.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 14:12

hijwel schreef:
caprice schreef:Ik weet het niet. We moeten toch de middelen gebruiken? Gods Woord, de prediking, maar onder die middelen versta ik dus ook dergelijke boeken.

Niet als mensen je constant in verwarring brengen, er is maar 1 weg tot behoud en dat is Jezus. Meer hoef je toch niet te weten?
We moeten worden als een kind worden en niet als een schrifgeleerde.

Maar je hoeft toch niet gelijk een schriftgeleerde te zijn?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:19

caprice schreef:Maar je hoeft toch niet gelijk een schriftgeleerde te zijn?

Nee, maar je moet wel een kind worden. Een kind gaat niet eerst veel dingen over zijn vader lezen voordat hij pas kan vertrouwen op zijn vader. De oproep is zo eenvoudig dat je daar geen boek voor nodig heb, het constant volgen van God is moelijker, het bij Hem blijven en andere vraag stukken.

Maar de oproep is simpel: Vertrouw op Jezus Christus, zoals een kind op zijn vader vertrouwt.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 14:24

hijwel schreef:
caprice schreef:Maar je hoeft toch niet gelijk een schriftgeleerde te zijn?

Nee, maar je moet wel een kind worden. Een kind gaat niet eerst veel dingen over zijn vader lezen voordat hij pas kan vertrouwen op zijn vader. De oproep is zo eenvoudig dat je daar geen boek voor nodig heb, het constant volgen van God is moelijker, het bij Hem blijven en andere vraag stukken.

Maar de oproep is simpel: Vertrouw op Jezus Christus, zoals een kind op zijn vader vertrouwt.

Het is ook nodig om die Zaligmaker te leren kennen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 15:04

caprice schreef:Het is ook nodig om die Zaligmaker te leren kennen.

Je gelooft dat Hij er is, je hebt hem alleen nog nooit gezien, je weet dat Hij te vinden is, je weet dat als je gelooft in Hem dat je Hem dan ook zal ervaren.

Tuurlijk moet je Hem leren kennen, dat moet ik ook elke keer weer het is een klein beetje te vergelijken met een relatie met je vrouw je leert je vrouw steeds meer kennen.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 15:06

hijwel schreef:
caprice schreef:Het is ook nodig om die Zaligmaker te leren kennen.

Je gelooft dat Hij er is, je hebt hem alleen nog nooit gezien, je weet dat Hij te vinden is, je weet dat als je gelooft in Hem dat je Hem dan ook zal ervaren.

Tuurlijk moet je Hem leren kennen, dat moet ik ook elke keer weer het is een klein beetje te vergelijken met een relatie met je vrouw je leert je vrouw steeds meer kennen.

Je zegt: Vertrouw op Jezus Christus. Maar hoe, in welke zaken dan allemaal. Hoe doe je het?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 15:16

caprice schreef:Je zegt: Vertrouw op Jezus Christus. Maar hoe, in welke zaken dan allemaal. Hoe doe je het?

in heel je leven, (maar dit is een proces die elke gelovige nog ervaart)

Maar het eerste waar je op mag vertrouwen is dat God jou leven verder zal leiden, en dat je elke keer terug mag komen bij Jezus.

Hoe?
Ik zeg elke keer weer tegen God: Hier ben ik, Leeft u maar verder in mij, Ik ben u eigendom, en u Leeft in mij.

Mischien gaat er een fase vooraf:
Je eerste overgave aan God waarneer God het werk in jou zal beginnen.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 15:23

hijwel schreef:
caprice schreef:Je zegt: Vertrouw op Jezus Christus. Maar hoe, in welke zaken dan allemaal. Hoe doe je het?

in heel je leven, (maar dit is een proces die elke gelovige nog ervaart)

Maar het eerste waar je op mag vertrouwen is dat God jou leven verder zal leiden, en dat je elke keer terug mag komen bij Jezus.

Hoe?
Ik zeg elke keer weer tegen God: Hier ben ik, Leeft u maar verder in mij, Ik ben u eigendom, en u Leeft in mij.

Mischien gaat er een fase vooraf:
Je eerste overgave aan God waarneer God het werk in jou zal beginnen.

Maar hoe mag je weten het eigendom van Christus te zijn geworden?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 15:33

caprice schreef:Maar hoe mag je weten het eigendom van Christus te zijn geworden?

Iedereen is eigenlijk het eigendom van Christus, Hij wil je terug.

Maar ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt.

Mijn beperkte visie.
Als je de wil heb ontvangen om te leven voor Hem.
Dan mag je denk ik geloven in Jezus als jou zaligmaker (ook al had ik daar Gods kracht voor nodig om dat te geloven, maar daar moet je zelf achter komen.)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 15:37

hijwel schreef:
caprice schreef:Maar hoe mag je weten het eigendom van Christus te zijn geworden?

Iedereen is eigenlijk het eigendom van Christus, Hij wil je terug.

Maar ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt.

Mijn beperkte visie.
Als je de wil heb ontvangen om te leven voor Hem.
Dan mag je denk ik geloven in Jezus als jou zaligmaker (ook al had ik daar Gods kracht voor nodig om dat te geloven, maar daar moet je zelf achter komen.)

Maar zelfs dat is bij mij niet zeker, of ik wil leven voor Hem.

Ga tot Christus zeg je, maar het lijkt wel of ik voel dat daar een barriere is. Er moet meer zijn. Hij moet ook komen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 16:12

caprice schreef:Maar zelfs dat is bij mij niet zeker, of ik wil leven voor Hem.

Ga tot Christus zeg je, maar het lijkt wel of ik voel dat daar een barriere is. Er moet meer zijn. Hij moet ook komen.

Waarom zou je zoeken als je niet wil leven voor Hem. De duivel maakt jou dat wijs! Nader tot mij! dan zal ik tot u naderen. Ik denk dat jou gevoel en je verstand en de duivel er tussen zit.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 jan 2004 18:11

U daalde neer van uw troon,
om mens te zijn.
Van de stal naar het kruis,
droeg U mijn pijn.
Van het kruis, naar het graf
uit het graf weer opgestaan,
Heer ik prijs uw grote Naam!

Mijn beste,

Hij is al lang gekomen om al jouw pijn en zonden te dragen. Hij gaf Zijn heerlijkheid op en heeft onder ons gewoont. En jij zegt, Hij moet nog komen? De kloof tussen God en mensen is al lang gedicht.

1 Tim. 2:
3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland,
4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
5 Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,
6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen
; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

Laten we de Bijbel maar geloven dat Zijn verlangen naar ons, veel groter is dan ons verlangen naar Hem.

Terug naar “Archief”