Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 04 feb 2004 18:15

Als je Jezus aan zou kunnen nemen zou je Hem NU moeten kunnen pakken. Pak Hem maar... Dan kom je erachter dat je datt zelf niet kunt.
Laatst gewijzigd door Rudolf Meuser op 06 feb 2004 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 19:08

Rudolf Meuser schreef:Als je Jezus aan zou kunnen nemen zou je hem NU moeten kunnen pakken. Pak hem maar... Dan kom je erachter dat je het zelf niet kunt.
Geloof maar en je bent zalig.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

Berichtdoor Carl » 04 feb 2004 20:43

columbus schreef:Ik wil het volgende voorleggen, niet om ‘partij’ te kiezen tussen evangelischen of gereformeerden, maar om nieuwe inzichten te krijgen.
Nu lees ik vaak op het forum de discussies tussen de ‘lichtere en de zwaardere’ kant over het aannemen van Jezus als jouw of mijn Zaligmaker.

Ik geloof in God, de bijbel en al wat er geschreven staat. ook weet ik dat ik een zondaar ben.
Nu zeg ik: Jezus, ik neem uw aan en stel al mijn vertrouwen op uw.

Is dit genoeg om een kind van God te zijn?

Misschien komt het wat raar over om het op deze manier te formuleren maar ik zou graag jullie mening over willen horen.

Dag Cocon,

jammer dat ik zo laat reageer, maar je wordt geen kind van God door Jesus aan te nemen.
Je bent altijd al een kind van God geweest.

je broeder
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 feb 2004 20:50

amic schreef:Geloof maar en je bent zalig.

dat is makkelijk, want zelfs de grootste zondaar heeft een geloof. zelfs die vloekende moordenaar op het kruis had een geloof. een geloof dat er niets bestaat. je hoeft ook niet naar de kerk want je gelooft. je hoeft niet te bidden want je gelooft. zo zal het toch niet zijn? je moet eerst onderkennen dat je zondaar bent voordat je bekeerd kan zijn, tenminste dat lees ik hier op het forum, maar je hoeft je zonden niet te belijden want je gelooft in Hem, waarom zal men dan een zondekennis hoeven te hebben?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 feb 2004 22:35

Johannes, je weet zelf ook wel wat ik bedoel.

Geloof dat je zondaar bent en dat Jezus voor je zonden gestorven is als je om genade vraagt.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2004 13:26

dat is makkelijk, want zelfs de grootste zondaar heeft een geloof. zelfs die vloekende moordenaar op het kruis had een geloof. een geloof dat er niets bestaat. je hoeft ook niet naar de kerk want je gelooft. je hoeft niet te bidden want je gelooft. zo zal het toch niet zijn? je moet eerst onderkennen dat je zondaar bent voordat je bekeerd kan zijn, tenminste dat lees ik hier op het forum, maar je hoeft je zonden niet te belijden want je gelooft in Hem, waarom zal men dan een zondekennis hoeven te hebben?

Aan de andere kant hing ook een moordenaar.

Vlak voor zijn sterven zei hij tegen Jezus: Jezus, denk aan me als U in uw koninkrijk bent. En Jezus reageerde met: Vandaag nog zul je bij me in het paradijs zijn.

Hij geloofde dat Jezus Gods Zoon is, het was voldoende.

Johannes 3:16: Ieder die in Jezus gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven.

Romeinen 10:9: Als je met het hart gelooft en met de mond belijdt dat Jezus Heer is en dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zal je behouden worden.

Dat is voldoende.

En nog een stukje, uit Handelingen 8:

Filippus ging ook de stad uit, want een engel van God had tegen hem gezegd: "Zorg ervoor dat u vanmiddag op de weg van Jeruzalem naar Gaza bent; dat is een eenzame weg." 27 Toen Filippus op die weg liep, zag hij een wagen voor zich uit rijden. In die wagen zat een voorname Ethiopiër. (A) Hij was minister van financiën in de regering van koningin Candace van Ethiopië. De man was in Jeruzalem geweest om God te aanbidden en 28 keerde nu naar zijn land terug. Onderweg zat hij hardop te lezen uit het boek van de profeet Jesaja. 29 De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen." 30 Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja. 31 "Begrijpt u wat u leest?" vroeg hij aan de man in de wagen. "Eerlijk gezegd, begrijp ik er niet veel van", antwoordde de man. "Er staat ook geen uitleg bij!" En hij vroeg Filippus bij hem in de wagen te komen zitten. 32 In het gedeelte dat de Ethiopiër aan het lezen was, zei de profeet Jesaja: "Hij was als een schaap, dat voor de slacht weggebracht werd. Hij deed zijn mond niet open, zoals een lam stil is terwijl het geschoren wordt. 33 Hij werd vernederd en zijn recht werd hem ontnomen. Wie zal over zijn nageslacht vertellen? Zijn leven is immers van de aarde weggenomen." (B) 34 De Ethiopiër vroeg aan Filippus: "Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?" 35 Filippus antwoordde dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen. 36 Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?" 37 Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." 38 Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 feb 2004 16:03

Wat is "Jezus aannemen" eigenlijk?
Welke betekenis heeft het woord 'aannemen' hier precies?

Is het aannemen als in het neerzetten van een hypothese, waarvan je ervan uitgaat dat het waar is, tot je het tegendeel (of de waarheid ervan) hebt bewezen, of is het een aanname zoals je een cadeautje aanneemt en koestert?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 feb 2004 17:42

Jezus aannemen is in mijn beleving zijn boodschap voor waar houden en die praktisch toepassen in je eigen leven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 18:41

Geloven dat Zijn boodschap waar is, daardoor tot de conclusie komen dat je vergeving nodig hebt en dat Hij alleen die kan geven en daarom vragen of Hij je zonden wilt vergeven.
Afbeelding

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 10 feb 2004 21:08

hmm... komen we hier wel uit?

het is gewoon heel erg een verschil in opvattingen.
En dat maakt het zo moeilijk.
De ene zegt tegen me : het is heel makkelijk, je hoeft alleen Jezus maar aan te nemen, gewoon ja zeggen en het is goed.
De ander zegt: we kunnen het niet uit onszelf, God moet het in ons werken want uit onszelf komen we niet naar God.

En zo zijn er zoooveel verschillende meningen! hoe moet ik ooit weten wat de juiste is? :shock:
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 21:31

Ik denk dat ze allebei waar zijn:

UIt onszelf verlangen we nooit naar God, maar als we eenmaal naar God verlangen (willen geloven, behouden willen) worden hoef je 'slechts' God genade aan te nemen.

Als je het zo bekijkt mag ook onze onmacht geen verhindering zijn, want er is alleen maar onmacht als er (door) onwil is (als we de wil hebben kunnen we ook komen).
Afbeelding

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 feb 2004 14:02

Aan onze Arminiaanse broeder alhier,

Fillipensen 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Hoe willen jullie deze tekst dan verklaren?

(Jialikelly vroeg komen we hier wel uit? Mijn ervaring is dat de remonstranten en contra-remonstranten allebei hardnekkig hun standpunten blijven verdedigen)
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2004 14:19

Rudolf Meuser schreef:Aan onze Arminiaanse broeder alhier,

Fillipensen 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Hoe willen jullie deze tekst dan verklaren?

(Jialikelly vroeg komen we hier wel uit? Mijn ervaring is dat de remonstranten en contra-remonstranten allebei hardnekkig hun standpunten blijven verdedigen)

Ik denk dat we bijden gelijk hebben.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

We kunnen hem niet aannemen vanuit onzelf, maar als we Hem aangenomen hebben mag je weten dat je een kind van God bent.

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

om daarna de conclusie te mogen trekken, dat het allemaal van God komt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 11 feb 2004 19:07

rudolf
Jialikelly vroeg komen we hier wel uit? Mijn ervaring is dat de remonstranten en contra-remonstranten allebei hardnekkig hun standpunten blijven verdedigen)
hou toch op. Remonstrantisme zit tussen je oren. Ga gewoon de bijbel lezen zonder alles in vakjes te zetten.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 feb 2004 09:07

De bijbel is soms mega-remonstrants:
Ez. 18:28 Dewijl hij toeziet, en zich bekeert van al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven. 29 Evenwel zegt het huis Israels: De weg des Heeren is niet recht. Zouden Mijn wegen, o huis Israels, niet recht zijn? Zijn niet uw wegen onrecht? 30 Daarom zal Ik u richten, o huis Israels! een ieder naar zijn wegen, spreekt de Heere HEERE, keert weder, en bekeert u van al uw overtredingen, zo zal de ongerechtigheid u niettot een aanstoot worden. 31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest: want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels? 32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE: daarom bekeert u en leeft.

Mal. schreef: Keert weder tot Mij, en Ik zal tot u wederkeren, zegt de HEERE der heirscharen; maar gij zegt: Waarin zullen wij wederkeren?

Kol. 2:6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.

Terug naar “Archief”