Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 13:28

essieee schreef:
hijwel schreef:
Ja hier staat de waarheid!

waarom?

simpel toch, hier ben ik het mee eens!

oke
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 14:35

Een ding is me nog niet helemaal duidelijk van JakobH, ik krijg uit zijn posts dat omdat God de bekering begint met de wilsverandering, je eigenlijk al bekeerd bent/ of een kind van God als je op zoek bent. Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 dec 2003 18:46

hijwel schreef:
jacobH schreef:Even een korte reactie,

ik kom er later uitvoeriger op terug.

Met een ding ben je het wel met me eens mag ik hopen.
Als God een mens roept dan gaat dan in een weg van verhoging van Christus en vernedering van de mens. Er kunnen geen 2 kapiteinen op een schip. Jezus dult dat ook niet. Het is of Hij of de mens.

In tegen deel. Ik geloof juist dat de mens weer verhoogd wordt. God geeft weer de goede wil terug die hij in het paradijs ons ook had gegeven. Hij geeft ons steeds een stukje meer terug van onzelf.
Hij maakt ons steeds meer zoals hij ons bedoelt heeft. Dus wij worden meer, maar God wordt nog meer. Want met zijn mens zoals hij het bedoelt heeft wordt hij geprezen

De mens die word bekeerd zal dat nooit zo ervaren. De mensen in de omgeving wel. Want ze zien is de verandering bij die stil gezette mens.
De mens zelf ervaart het heel anders. Die ervaart het als Johannens de doper.

Johannes 3:30 Hij moet wassen, maar ik minder worden.

Ben je het hier ook niet mee eens?
met vr gr

JacobH

Ja hier ben ik het mee eens. Maar dan redeneer je vanuit je oude ik.
ik moet minder worden (mijn oude ik moet er aan)
Maar dat je oude ik er aan moet wil nog niet zeggen dat jij minder wordt.
God pakt je nx af! Hij geeft je juist wat. Hij geeft je je leven terug zoals hij jou bedoelt heeft.

Opzich denk ik dat we hetzelfde bedoelen, maar dat jij paulus ziet terwijl hij vecht tegen zijn oude ik. En dat ik paulus zie zoals God in hem werkt, Hij maakt paulus steeds meer gelijk aan zijn evenbeeld. (dus paulus wordt meer)

Jij bedoelde waarschijnlijk groeien in de genade.

Ik heb net een boekje gelezen van ds CG Vreugdenhil. Levend geloof heet dat. Hij schrijft in hele duidelijke taal over al deze onderwerpen. Ik kan je het boekje van harte aanraden.

Met vr gr

JacobH

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 dec 2003 18:50

@mic schreef:Een ding is me nog niet helemaal duidelijk van JakobH, ik krijg uit zijn posts dat omdat God de bekering begint met de wilsverandering, je eigenlijk al bekeerd bent/ of een kind van God als je op zoek bent. Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben?

Tja dit is misschien een andere discussie. Maar al deze onderwerpen zijn nou aan elkaar verwant.

Ik denk inderdaad zodra God begint te werken in iemand dat Hij laat zien wie Hij is. Wat de mens is. Wat die mens mist. Ik denk werkelijk dat God op dat moment begonnen is met de bekering van een zondaar. Wel wil ik hierbij aangegeven dat de gene die bekeerd wordt, hier geen enkele weet van heeft.

Met vr gr

Jaco

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 18:55

Nou ja, waarom ik dat vroeg: AF en toe zijn er mensen die anderen geruststellen als ze al op de weg van bekering zijn zegmaar, maar nog niet geloven: in de trand van: God is al met je bezig, waardoor ze niet aangespoord worden om verder te zoeken. Dat vind ik gevaarlijk. Maar dat is eigenlijk een ander onderwerp ja.

De boeken van CGVreugdehil zijn zeker goed, ik heb bekering ook voor jou, van hem gelezen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 dec 2003 18:58

@mic schreef:Nou ja, waarom ik dat vroeg: AF en toe zijn er mensen die anderen geruststellen als ze al op de weg van bekering zijn zegmaar, maar nog niet geloven: in de trand van: God is al met je bezig, waardoor ze niet aangespoord worden om verder te zoeken. Dat vind ik gevaarlijk. Maar dat is eigenlijk een ander onderwerp ja.

De boeken van CGVreugdehil zijn zeker goed, ik heb bekering ook voor jou, van hem gelezen.

Ik begrijp wel wat je bedoel. Maar als het goed is zijn zulke mensen slechts tevreden als ze dat van de Heere zelf hebben gehoord. Je kan nu eenmaal weinig met het geloof van een ander. Is het waar voor jou persoonlijk? dat is dan de vraag.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 dec 2003 01:02

jacobH schreef:
Jij bedoelde waarschijnlijk groeien in de genade.

Ik heb net een boekje gelezen van ds CG Vreugdenhil. Levend geloof heet dat. Hij schrijft in hele duidelijke taal over al deze onderwerpen. Ik kan je het boekje van harte aanraden.

Met vr gr

JacobH

Ja zo zou je het ook kunnen noemen. Maar ik vindt groeien in je nieuw ik (in Christus die in jou is). Dus groeien in Christus, veel mooier omdat dit niet zo afstandelijk is maar zo dicht bij.

Ik zal kijken of het bij ons in de kast staat. Ik hou wel van ds vreugdenhil.

Je zou nog verder reageeren geloof ik, en als je denk dat we aardig op 1 lijn liggen hoeft het niet hoor.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 16:29

Zo, ben na 2 weken weer eens online, dus heb nog heel wat te reageren...

Ik zal kort zijn: JacobH, is het onzinnig of niet om iemand zonder vrije wil op te roepen tot geloof?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 jan 2004 16:58

Volgens mij heeft de mens een vrije wil tot het kwade. Hij is gericht op het kwade en kiest vrijwillig voor het kwade. Als iemand voor het goede kiest, is dat een vrucht van Gods genade.

Iemand oproepen tot geloof mag je vrijmoedig doen. Iedereen die wil geloven mag dat. Je hoeft niet eerst iets te bezitten/voelen of iets dergelijks.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 17:02

Kootje, wat is dat nou weer voor dubbelzinnig gedoe :mrgreen:
Als je iemand iets gebiedt, zijn er 2 mogelijkheden.
1. Hij kan het ook. Lijkt me de meest logische variant
2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Dus zo ook met geloven / kiezen voor God / God dienen. Als God het van je vraagt, kan het ook. Op het moment dat God je roept heb je dus een vrijgemaakte wil.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 18:23

Gershwin schreef:2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Waarom zou dat sadistisch zijn? Als hij je daarna uit de stoel haalt?
Hij wil alleen zien dat jij uit die stoel wilt komen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:26

hijwel schreef:
Gershwin schreef:2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Waarom zou dat sadistisch zijn? Als hij je daarna uit de stoel haalt?
Hij wil alleen zien dat jij uit die stoel wilt komen.

En dan Zal Hij helpen!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 18:28

essieee schreef:En dan Zal Hij helpen!!!

en jou :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:38

hijwel schreef:
essieee schreef:En dan Zal Hij helpen!!!

en jou :wink:

Okay Hijwel! :oops:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 jan 2004 23:53

Gershwin schreef:Zo, ben na 2 weken weer eens online, dus heb nog heel wat te reageren...

Ik zal kort zijn: JacobH, is het onzinnig of niet om iemand zonder vrije wil op te roepen tot geloof?

korte vraag idd.

wat moet ik hier mee. Is deze vraag serieus bedoeld?

Het lijkt me nogal duidelijk. bekeert u is een duidelijk bijbelse boodschap. Ik doe daar dus HELEMAAL NIKS van af.

Ik heb proberen duidelijk te maken in mijn vorige postings dat de plicht en de onmogelijkheid van bekering beide in de bijbel staan. Laat je een van beide boven de ander komen dan verval je in een hopeloze dwaling.

groeten

JacobH

Terug naar “Archief”