zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 26 nov 2003 16:00

Boudewijn schreef:Beste Petertje,

Je begrijpt de essentie van Jezus' dienstwerk NIET:

@@Exodus 31:17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken." leest, dan zie je dat het een verbond tussen God en Israel is. @@

Als nu Jezus, de Heilige Geest en de Here zelf spreken over het Hemelse Jeruzalem, het Geestelijk Israël, WAAR staat dan dat dat alleen voor het volk Israël van het OT en/of de Joden van de huidige Staat Israël zou zijn. Immers, Jezus heeft het volk Israël van het OT OPGEHEVEN, omdat met de komst van het nieuwe verbond het Nieuwe Testament, ook een NIEUWE gemeente werd gesticht; bestaande uit trouwe Joden van het volk Israël en bekeerde Heidenen, die Jezus hadden aangenomen. Kenmerk van deze eerste gemeente was dat zij Jezus mavolgden en de Sabbat hielden. Dat deze eerste gemeente in verval raakte en Heidense gewoonten ging onderhouden en menselijke geboden is bekend.
Ik spreek me nergens tegen, ja ik onderhoud de Sabbat als (Heiden) Christen en weet, voel, ervaar dat Jezus DAADWERKELIJK op die dag gemeenschap met mij heeft, immers de Vader heeft DIE dag apart gezet en GEHEILIGD! Jezus is het Hoofd, de Meester en de Heer over de Sabbat, dus waarin -anders- zouden wij Hem moeten navolgen als er geen jota of titel van de geboden VERANDERT IS. Waarom praten zo veel Christenen over de wetten die aan het Kruis genageld zijn. NIET DE WET maar de ZONDEN zijn aan het Kruis genageld. Als je de laatste 10 verzen van Openbaring 22 leest, dan kun je zien dat NIEMAND toe mag voeghen of afhalen van hetgeen dat in het Schriftwoord staat.
Waarom volg je nu het Beest uit de zee, de Hoer, die op de troon van ROme zit, in het VERAVLSEN, VERANDEREN van Gods wetten en het VOORLIEGEN van de mensen, die deze Kerkstaat zo graag politiek en religieus voorstaat en zelfs erkent.

Hier begrijp ik iets niet. Volgens mij blijf jij staan voor het Kruis. Waarom volg ik het Beest uit de zee, de Hoer???
Het volk van God, de Israelieten, zijn niet opgeheven, de joden zijn nog steeds Gods oogappel, zie o.a. Zach 2,8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan –:
Dat zie je momenteel heel duidelijk: menselijk gezien zou het land Israel allang van de wereldkaart weggevaagd zijn en zou het Palestina heten. Nee, zegt God, dat is mijn oogappel, daar blijft iedereen af.
Wij zijn christenen uit de heidenen. Wij houden de zondag, en dat is niet de Sabbat. Met het Nieuwe Verbond zijn er nieuwe wetten ingevoerd lees b.v. Hebr. 9: De nieuwe ordening
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. 13 Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? 15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.
16 Want waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater melding gemaakt worden; 17 een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang de erflater leeft. 18 Daarom is ook het eerste (verbond) niet zonder bloed ingewijd. 19 Want nadat door Mozes elk gebod volgens de wet aan al het volk was medegedeeld, nam hij het bloed der kalveren en der bokken met water, scharlaken wol en hysop en besprengde het boek zelf en al het volk, 20 zeggende: Dit is het bloed van het verbond, dat God u heeft voorgeschreven. 21 En ook de tabernakel en al het gereedschap voor de eredienst besprengde hij evenzo met bloed. 22 En nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving. 23 Noodzakelijk moesten dus hiermede de afbeeldingen van de hemelse dingen gereinigd worden, maar de hemelse dingen zelf met betere offeranden dan deze. 24 Want Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen; 25 ook niet om Zichzelf dikwijls te offeren, gelijk de hogepriester jaarlijks met ander bloed dan het zijne in het heiligdom gaat, 26 want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld; maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen. 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.

En nog even een opmerking: je bent 24 uur per dag, 7 dagen in de week een christen. Je mag 24 uur per dag, 7 dagen in de week, God loven en prijzen.
Paulus zegt in Col. 2: De dwaasheid van menselijke inzettingen
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.
20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.
Of denk je dat dit een foutje in de bijbel is???? :D :mrgreen: :D

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 26 nov 2003 17:09

Hier begrijp ik iets niet. Volgens mij blijf jij staan voor het Kruis.

dat is een ongegronde mededeling: immers in Handelingen 21:20 ev. zie je dat al tig jaar na het Kruis er gelovigen zijn die zich beijveren vor de Wet.
zij zijn dus tot geloof gekomen, maar omdat ze de Sjabbat houden volgens jou blijven steken voor het Kruis?

hoe kunnen volgens jou dan geloven en blijven steken voor het Kruis met elkaar te verenigen zijn?

verder, maar daar hoef je niet op in te gaan, het was rhetorisch gesteld, vroeg ik je in hoeverre je je de bepalingen van Handelingen 15 wél serieus neemt: immers dat mag een toets steen zijn: vermijden we het eten van bloed of niet? want de meeste christenen die zich op Handelingen 15 beroepen, is mijn ervaring, houden zich niet eens aan díe bepaling, waardoor het verweer met Handelingen 15 niet een oprecht verweer is.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 26 nov 2003 17:15

Paulus zegt in Col. 2: De dwaasheid van menselijke inzettingen .
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.
20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

Heel terecht citeer je dit: immers sjabbat, nieuwe maan, en de feesten van Leviticus 23 en Deuteronómium zijn geen menselijke inzettingen, maar goddelijke: wie zich aan deze houdt moet zich dus niets laten gezeggen door mensen die menselijke inztellingen (Kerst, zondag, carnaval, voorjaarsvasten, Sinterklaas) nalopen.

Volgens mij is dit een pleidooi om de christelijke feestdagen, die ingesteld zijn, door de RKK af te schaffen, Peter, en terug te gaan naar de Bijbelse?
Daar ben ik ook een warm voorstander van.

Verder neem ik aan uit je betoog dat je de Wet en de Sjabbat niet ziet als `wereldgeesten´? Als ik het mis heb, kun je misschien vertellen waarom ze wel als wereldgeesten gezien moeten worden: met schriftplaats a.u.b.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Boudewijn

zijn de 19 geboden onzin?

Berichtdoor Boudewijn » 27 nov 2003 08:57

Beste Petertje,

Dank voor je antwoord. In essentie (en met de beste bedoeling) volg je beide beesten uit Openbaringen. Dit, omdat het tweede Beest (Wereldmachten met als Leider de USA) de wereld zal opleggen wat het eerste Beest verordend. het zal een Beeld creëren zodat de mensen het (ook) kunnen aanbidden.. Hun kenmerk is een dag van aanbidding, net zoals bij het volk van God. Satan gebruikt en misbruikt Gods wetten om zijn Rijk gestalte te geven, maar het dat op (een hemels) Gods rijk te laten lijken m.b.t. de liturgie. De Hoer staat voor de vrouw (bruid) die ALLE religieuze stromingen een plaats wil geven, alhoewel die allen gedefinieerd worden naar Rome. Vanuit uitspraken van enkele Bisschoppen, maar ook wel RK mensen uit mijn familie, die in Kloosters zitten (Rochefort) weet ik dat Rome voor ALLE religieuze stromingen, heidens of niet, Oosters of niet een plaats weet te waarderen binnen haar muren. Wie het Museum in Vaticaanstad bezoekt, ziet daar op de vloeren de Bijbelse waarheden weergeven als tekens van Zonneaanbidding en heidens geloof. Een oprechte RK geestelijke zal dat altijd erkennen. Zo zei Kardinaal Simonis onlangs dat de Weg, de Waarheid en het Leven, de kerk van Rome is. Wij weten allemaal dat dat Jezus is. Ik bedoel maar. Joahnnes 8:44 leert ons dat Satan altijd een moordenaar is geweest en NOOIT aan de kant van de Waarheid (Jezus)zal staan. Satan is de Vader der leugen, een aartsleugenaar. Als we dit vers lezen dan weten we dat Satan dus ook in staat is om door een vals Evangelie, de mensen te misleiden terwijl zij menen gered en verlost te zijn.

We zien dus dat mensen met Satan bekleed kunnen zijn. Als we dan, volgens de Heilige Schrift ook met Christus bekleed kunnen zijn; dan betekent dat dus ook dat we in Waarheid geleid kunnen worden, zie maar:

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed (Galaten 3:26,27)

Als nu Christus (onze) Heer over de Sabbat is, waarom houden wij dan een dag die NIET bekleed wordt door Jezus persoonlijk!!!!

Als we de ZON dag voor het gemak zien als ware het bekleed met Christus, dan kunnen we weten dat die ZON dag helemaal niet tot de verlossing kan leiden, zie maar:

U weet het uit dit zinloze bestaan, dat u van uw voorouders gekregen hebtm bent u NIET VRIJGEKOCHT met iets dat VERGAAT......(1 Petrus 1:18,19)

Kijk Petertje, hier ligt de essentie van wat te maken heeft met wat Jezus bedoelt als we tevergeefse aanbidding. De Bijbel staat vol met deze waarschuwingen en verwijzingen. Nu is het zo dat je niet zomaar verloren bent Petertje, maar het heeft meer te maken met het feit dat we WILLEN LEREN de Waarheid te aanvaarden. Kijk, hier roept Jezus daartoe op:

@@Psalmen 119
33 Leer mij, HERE, hoe ik de weg van Uw wet kan volgen. Dan zal ik mij mijn leven lang daaraan houden.@@

Een Goddelijke wet kan dus NOOIT van mensen afkomstig zijn! De ZON dag is zo'n 'wet'.

Is die wet nu zo zwaar of afgeschaft? Neen, hier is de reden waarom de wet zo eenvoudig en liefdevol is, vanuit Gods bedoeling:

De redding, die het geloof u bracht; hebt u te danken aan Zijn genade, niet aan uzelf; het is een geschenk van God en niet gevolg van uw prestaties (Efeziërs 2:8,9)

Wel nu als ik je het dan vertel; dan leert Jezus dit:

"Ik vertel het je nu, nog, nog voor het gebeurt, zul je geloven (Joh 14:29) Jezus stelt hier dus dat we op hem kunnen vertrouwen als we ons oefenen in de Waarheid (Jezus') en diens beloften. We moeten ons dus niet afvragen of de Waarheid ons wordt verkondigd, maar de Schrift onder leiding van de Heilige Geest bestuderen. Alleen Hij kan tot (de) Waarheid leiden.

Kijk, Petertje, als we dan toch bezig zijn met Gods volk (en dat zijn wij, die Christus heben aangenomen door de Doop) dan zegt Jezus tegen de evenzo eigenwijze Israëli:

@@Sommigen probeerden het op de Sabbat (7e dag). maar toch vonden zij niets @@(het ging hier om het Manna, dat op de Sabbat niet werd gegeven vanuit de Hemel. God voorzag op de Vrijdag voor beide dagen) Wat zegt Jezus dan verder:....

@@Hoelang leggen jullie mijn regels en richtlijnen naast je neer! BEDENK dat Ik, de HEER JULLIE DE SABBAT HEB GEGEVEN@@

Zie je Petertje, wij zijn volgelingenm van Jezus, en Hij legt uit dat geen van zijn wetten, een jota of titel is vergaan of opgeheven. Als Zijn Evangelie EEUWIG is, dan betekent dat ook EEUWIG! In tegenstelling tot de wetten en regels van deze wereld.

We gaan verder:

Op de 6e dag geef ik brood voor twee dagen; op de 7e (de Sabbatdag) moet iedereen blijven waar hij of zij is, niemand mag er dan op uit trekken (Exodus 16:27,28).

Let dus op, dat het Manna, hier -ook- voor GEESTELIJK voedsel staat. Want het 'brood' dat we breken met het Avondmaal, is -ook- het Lichaam van Christus! Het Geestelijke voedsel komt dus ALLEEN op Sabbat tot de trouwe volgeling, feitelijk inzake het dienstwerk dat Jezus doet in het Heilige der Heiligen. Want Gods wetten falen niet en er is ook geen sprake van twijfel.

Veranderd Jezus? Neen! Veranderd dan ook Zijn wet? Neen! Veranderd dan ook de dag van rust; natuurlijk niet. Dat wat aan het kruis genageld werd waren de zonden, niet de Sabbat en de wet. Alleen door belijdenis en gebed, kunnen we van zonden en verkeerde inzettingem bevrijdt worden

Hebreeën 13

8 Jezus Christus was, is en blijft voor altijd Dezelfde.
9 Laat u daarom niet meeslepen door allerlei vreemde ideeën. Voor onze geestelijke kracht zijn wij alleen afhankelijk van de genade van God en niet van allerlei regels voor eten en drinken; want de mensen die op regels vertrouwden, hebben er niets aan gehad.

Hier worden dus regels bedoeld die door mensen zijn bedacht; 336 wetjes hier en veranderde geboden door mensen daar!

Veel succes!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 29 nov 2003 16:31

menachem schreef:
Precies, en dat het zo gemakkelijk gaat, dat is wat de mensen nou net niet willen, wij willen altijd weer met onze eigengerechtigheid aan komen sjorren.

[...]

Heb je dan echt niet door dat Hij ons van de wet heeft vrijgemaakt.

volgens mij versimpel je de discussie: de Bijbel (ja ook NT) hecht waarde aan het naleven van Gods gerechtigheid -de geboden en verboden-: typ maar eens geboden in een concordantie op internet dan zie je de resultaten.

Jesjoea heeft ons niet vrijgemaakt van de Wet, maar van de vloek van de Wet (wat iets anders is): wat jij schrijft impliceert dat de Wet ons niets meer te zeggen heeft: waaromdan zorgen om homohuwelijk, euthanasie, abortus, zondagsheiliging etc.

energieverspilling dus.

Wij leven niet meer onder het juk van de wet maar in de christelijke vrijheid.
Niet onder de oudheid der letter(wet) maar van de nieuwigheid de geestes.

Wat betreft de sabbath, dit is de dag die we volgens de tien geboden moeten naleven. Nou ik ken geen refo die dat doet, wie onderhoud de zaterdag als sabbath nog, niemand. Dus allemaal overtreders van de tien geboden.
Kom nou niet aanzetten met de zondag, wat de zondag heeft niets met de sabbath te maken. Met de zondag vieren we de opstanding van Christus.
De zondag wordt helemaal niet genoemd in de bijbel, dit is een uitvinding van de katholieke keizer Constantijn enkele eeuwen na Christus.

Wij christenen vallen niet meer onder de wet van mozes, maar onder de geboden van Christus.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Re: zijn de 19 geboden onzin?

Berichtdoor Harold » 29 nov 2003 16:37

Boudewijn schreef:Beste Petertje,

Dank voor je antwoord. In essentie (en met de beste bedoeling) volg je beide beesten uit Openbaringen. Dit, omdat het tweede Beest (Wereldmachten met als Leider de USA) de wereld zal opleggen wat het eerste Beest verordend. het zal een Beeld creëren zodat de mensen het (ook) kunnen aanbidden.. Hun kenmerk is een dag van aanbidding, net zoals bij het volk van God. Satan gebruikt en misbruikt Gods wetten om zijn Rijk gestalte te geven, maar het dat op (een hemels) Gods rijk te laten lijken m.b.t. de liturgie. De Hoer staat voor de vrouw (bruid) die ALLE religieuze stromingen een plaats wil geven, alhoewel die allen gedefinieerd worden naar Rome. Vanuit uitspraken van enkele Bisschoppen, maar ook wel RK mensen uit mijn familie, die in Kloosters zitten (Rochefort) weet ik dat Rome voor ALLE religieuze stromingen, heidens of niet, Oosters of niet een plaats weet te waarderen binnen haar muren. Wie het Museum in Vaticaanstad bezoekt, ziet daar op de vloeren de Bijbelse waarheden weergeven als tekens van Zonneaanbidding en heidens geloof. Een oprechte RK geestelijke zal dat altijd erkennen. Zo zei Kardinaal Simonis onlangs dat de Weg, de Waarheid en het Leven, de kerk van Rome is. Wij weten allemaal dat dat Jezus is. Ik bedoel maar. Joahnnes 8:44 leert ons dat Satan altijd een moordenaar is geweest en NOOIT aan de kant van de Waarheid (Jezus)zal staan. Satan is de Vader der leugen, een aartsleugenaar. Als we dit vers lezen dan weten we dat Satan dus ook in staat is om door een vals Evangelie, de mensen te misleiden terwijl zij menen gered en verlost te zijn.

We zien dus dat mensen met Satan bekleed kunnen zijn. Als we dan, volgens de Heilige Schrift ook met Christus bekleed kunnen zijn; dan betekent dat dus ook dat we in Waarheid geleid kunnen worden, zie maar:

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed (Galaten 3:26,27)

Als nu Christus (onze) Heer over de Sabbat is, waarom houden wij dan een dag die NIET bekleed wordt door Jezus persoonlijk!!!!

Als we de ZON dag voor het gemak zien als ware het bekleed met Christus, dan kunnen we weten dat die ZON dag helemaal niet tot de verlossing kan leiden, zie maar:

U weet het uit dit zinloze bestaan, dat u van uw voorouders gekregen hebtm bent u NIET VRIJGEKOCHT met iets dat VERGAAT......(1 Petrus 1:18,19)

Kijk Petertje, hier ligt de essentie van wat te maken heeft met wat Jezus bedoelt als we tevergeefse aanbidding. De Bijbel staat vol met deze waarschuwingen en verwijzingen. Nu is het zo dat je niet zomaar verloren bent Petertje, maar het heeft meer te maken met het feit dat we WILLEN LEREN de Waarheid te aanvaarden. Kijk, hier roept Jezus daartoe op:

@@Psalmen 119
33 Leer mij, HERE, hoe ik de weg van Uw wet kan volgen. Dan zal ik mij mijn leven lang daaraan houden.@@

Een Goddelijke wet kan dus NOOIT van mensen afkomstig zijn! De ZON dag is zo'n 'wet'.

Is die wet nu zo zwaar of afgeschaft? Neen, hier is de reden waarom de wet zo eenvoudig en liefdevol is, vanuit Gods bedoeling:

De redding, die het geloof u bracht; hebt u te danken aan Zijn genade, niet aan uzelf; het is een geschenk van God en niet gevolg van uw prestaties (Efeziërs 2:8,9)

Wel nu als ik je het dan vertel; dan leert Jezus dit:

"Ik vertel het je nu, nog, nog voor het gebeurt, zul je geloven (Joh 14:29) Jezus stelt hier dus dat we op hem kunnen vertrouwen als we ons oefenen in de Waarheid (Jezus') en diens beloften. We moeten ons dus niet afvragen of de Waarheid ons wordt verkondigd, maar de Schrift onder leiding van de Heilige Geest bestuderen. Alleen Hij kan tot (de) Waarheid leiden.

Kijk, Petertje, als we dan toch bezig zijn met Gods volk (en dat zijn wij, die Christus heben aangenomen door de Doop) dan zegt Jezus tegen de evenzo eigenwijze Israëli:

@@Sommigen probeerden het op de Sabbat (7e dag). maar toch vonden zij niets @@(het ging hier om het Manna, dat op de Sabbat niet werd gegeven vanuit de Hemel. God voorzag op de Vrijdag voor beide dagen) Wat zegt Jezus dan verder:....

@@Hoelang leggen jullie mijn regels en richtlijnen naast je neer! BEDENK dat Ik, de HEER JULLIE DE SABBAT HEB GEGEVEN@@

Zie je Petertje, wij zijn volgelingenm van Jezus, en Hij legt uit dat geen van zijn wetten, een jota of titel is vergaan of opgeheven. Als Zijn Evangelie EEUWIG is, dan betekent dat ook EEUWIG! In tegenstelling tot de wetten en regels van deze wereld.

We gaan verder:

Op de 6e dag geef ik brood voor twee dagen; op de 7e (de Sabbatdag) moet iedereen blijven waar hij of zij is, niemand mag er dan op uit trekken (Exodus 16:27,28).

Let dus op, dat het Manna, hier -ook- voor GEESTELIJK voedsel staat. Want het 'brood' dat we breken met het Avondmaal, is -ook- het Lichaam van Christus! Het Geestelijke voedsel komt dus ALLEEN op Sabbat tot de trouwe volgeling, feitelijk inzake het dienstwerk dat Jezus doet in het Heilige der Heiligen. Want Gods wetten falen niet en er is ook geen sprake van twijfel.

Veranderd Jezus? Neen! Veranderd dan ook Zijn wet? Neen! Veranderd dan ook de dag van rust; natuurlijk niet. Dat wat aan het kruis genageld werd waren de zonden, niet de Sabbat en de wet. Alleen door belijdenis en gebed, kunnen we van zonden en verkeerde inzettingem bevrijdt worden

Hebreeën 13

8 Jezus Christus was, is en blijft voor altijd Dezelfde.
9 Laat u daarom niet meeslepen door allerlei vreemde ideeën. Voor onze geestelijke kracht zijn wij alleen afhankelijk van de genade van God en niet van allerlei regels voor eten en drinken; want de mensen die op regels vertrouwden, hebben er niets aan gehad.

Hier worden dus regels bedoeld die door mensen zijn bedacht; 336 wetjes hier en veranderde geboden door mensen daar!

Veel succes!

Boudewijn even een vraagje. in het oude testament worden de voedselwetten ook genoemd als een eeuwige wet. waarom zijn die later dan opgeheven, en hebben christenen er dan geen moeite mee om varkensvlees te eten.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 nov 2003 16:55

Wij christenen vallen niet meer onder de wet van mozes, maar onder de geboden van Christus.

en laat hij nou gebieden dat Mozes nog nageleefd moet worden.

(zie Bergrede en elders)

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 nov 2003 17:00

waarom zijn die later dan opgeheven, en hebben christenen er dan geen moeite mee om varkensvlees te eten.

1) waar zijn die dan opgeheven in de Bijbel?
2) ik ken christenen die ze wel naleven (zevende dag adventisten, zevende dag baptisten), maar inderdaad de meesten niet.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 dec 2003 03:25

menachem schreef:
waarom zijn die later dan opgeheven, en hebben christenen er dan geen moeite mee om varkensvlees te eten.

1) waar zijn die dan opgeheven in de Bijbel?
2) ik ken christenen die ze wel naleven (zevende dag adventisten, zevende dag baptisten), maar inderdaad de meesten niet.

Misschien zou het goed zijn om eerst eens te lezen wat anderen en ikzelf geschreven hebben. En dan een keer de bijbelstukken door te lezen zonder er onmiddellijk je dikke duim leeg te laten lopen..... Waarom denk je op deze vraag nog een serieus antwoord te krijgen ?????

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 dec 2003 07:53

Dag Harold,

Je zegt het zelf al de Geboden van Christus, van Zijn Vader, van de Hemel. En daar is de Sabbat dus een gebod van, waar Jezus (notabene) Heer over is. Gelden de tien geboden nu als grondwet voor God Hemelrijk (dus ook de andere werelden) JA

Dus niet zeggen dat ze aan het kruis genageld zijn of opgeheven, net zo als Jezus dat 10 tal malen zelf verklaatd in de Schrift

he, he het verstand begint te komen!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 01 dec 2003 14:52

Boudewijn schreef:Dag Harold,

Je zegt het zelf al de Geboden van Christus, van Zijn Vader, van de Hemel. En daar is de Sabbat dus een gebod van, waar Jezus (notabene) Heer over is. Gelden de tien geboden nu als grondwet voor God Hemelrijk (dus ook de andere werelden) JA

Dus niet zeggen dat ze aan het kruis genageld zijn of opgeheven, net zo als Jezus dat 10 tal malen zelf verklaatd in de Schrift

he, he het verstand begint te komen!

Ik geloof niet in wetten in het nieuwe paradijs of hemel, simpel omdat wetten er voor zorgen dat we geen verkeerde dingen gaan doen.
Hoe kunnen we in vredesnaam in de hemel verkeerde dingen doen, we zijn immers voor 100 % rechtvaardig en niet voor 99%. Alles wat we daar zullen doen is in volledige vrijheid ter ere Gods.

Daarnaast vind ik zo aards over de hemel praten te kort doen aan de hemel. Wij kunnen ons geen enkele voorstelling maken hoe het in de hemel zal zijn, onze grootste fantasieen zullen niets zijn bij de werkelijkheid die ons te wachten staat. Wat beseffen wij nou, wat weten wij nou meer dan dat we uit genade zijn gered.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 dec 2003 15:13

Beste Harold,

God heeft ons de keuze van vrijheid gegeven. Als we in de hemel zijn, zullen we inderdaad niet zo heel gauw meer tot (de) zonde worden verliedt. Want de ervaring van Satan in de Hemel, willen we nooit meer meemaken. Toch is er een eeuwig Evangelie zijn, dus ook de wetten blijven deel er van. De mens, de nieuwe mens zal altijd een basis van wetgeving moeten hebben, om zijn overtreding (juist) niet te doen.
Het feit dat de engelen in Openbaring 13, 14 en 18 spreken over een EEUWIG evangelie, geeft aan dat dat Eeuwig Evangelie altijd basis zal blijven bestaan JUIST OMDAT we de vrijheid hebben en zullen houden om vrij en onverveert te kunnen leven, dus ook in die eeuwigheid!
Het is niet dat wat ik zeg, maar God zelf:

@@Exodus 31:17
Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken."@@

Dus, God die hier spreekt over de Sabbat (7e dag) als dag van aanbidding en spil der (overige) geboden, blijft dus eeuwig in gedachten en zal dus (ter bewijsvoering) eeuwig deel, uitmaken van het Evangelie.
Want beste Harold, als God in het Eeuwig Koninkrijk dit evangelie en die wet dus ook handhaaft als (dus ook) eeuwig bewijs en herinnering) dat zo leert; blijkt dat zelfs hier op aarde men de 10 geboden nog steeds afwijst en naast zich neerlegd en daarvoor ANDERE geboden (aan-)leert.

Dus beste Harold als de mensen het hier zelfs niet willen leren, hoe belangrijk is het dan dat we ons kunnen herinneren dat er een gigantishce strijd heeft plaats gehad, op deze aarde, om de Verlossing tot een goed einde te brengen. Wij weten niet wat er in het hemels Koninkrijk nog zal gebeuren om juist de wetten en het (Eeuwig) Evangelie te bewaren. Laat dat maar aan God over; Zijn getuigenis zal immers ook nooit verloren gan. Net zoals wij hier al die armetierige oorlogszuchtige Generaals en maloten herdenken, die voor de dood van mensen kozen en zich er aan laafden!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 dec 2003 15:20

Prima Menachem en je logo laat ook niets tot de verbeelding over. Prachtig die sjin (kroon en teken van de Messias) die zo duidelijk Zijn overwinning in dit Sjabbat laat zien! Kan ik in de ZON dag niet vinden! Alleen aanbidding van de Hosti en de Monstrans

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 01 dec 2003 15:49

menachem schreef:

en laat hij nou gebieden dat Mozes nog nageleefd moet worden.

(zie Bergrede en elders)

Hallo Menachem,

Met de bergrede ontneemt Jezus ons de laatste hoop op rechtvaardiging door de wet. Hij scherpt de wet juist aan zodat we zeker zouden weten dat we geen heil kunnen verwachten uit de wet.

De wet willen nakomen is rechtvaardigheid zoeken vanuit ons eigen ik, hierin zullen we nooit gerechtigheid vinden. We kunnen ons enkel laten leiden door de heilige geest.

De geboden van Jezus houden dus in om ons door de liefde te laten leiden gedreven door de geest Gods (besnijdenis van het hart). En niet door de oudheid der letter (wet).

Juist door ons te laten leiden door de Geest wordt het doel van de wet vervult, nl naastenliefde liefde naar God.

P.S Paulus ging de heidenen die tot geloof waren gekomen ook niet meer lastig vallen met de wet van Mozes, waar halen hedendaagse mensen de arrogantie toch vandaan om dit wel te leren.

Palus waarschuwde ernstig tegen deze dwaalleraren die hij wolven in schaapskleren noemde.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 dec 2003 16:04

Het navolgen van de wet, is niet gebaseerd (meer) op menselijke Leiders, zoals Mozes en Abragam, maar op Jezus Christus persoonlijk. Jezus is de voleinder van alle dingen. In GEESTELIJK opzicht volgen wij Jezus na, daarom is de wet nog steeds van kracht voor hen die Christus hebben aangenomen. Als Mozes er was voor het Volk ISraël dan is Jezus er voor het Volk Israël van het Nieuwew Testament. Dat volk heeft geen naam van een mens of een aspect van de Bijbel (meer) in zich zoals Pinkstergemeente, Baptisten, Gereformeerd maar datgene wat te maken heeft met de verwachting. Advent! In dat opzicht is de Adventgemeente de laatste en enige gemeente op aarde, die geen mens maar (alleen) Jezus centraal stelt van de laatste getuigenis van Jezus en de terugkeer naar de geboden. In alle opzichten sluit zij volkomen aan bij het voilk Israël van het OT. Alle aspecten van de Refpormatie draagt zij in zich mee. We kunnen ons wel afvragen of zij, uiteindelijk ook niet in Babylon zal eindigen. Maar daarom spreekt Jezus uiteindelijk over een Overblijfsel en niet over een laatste of enige gemeente. Ook al draagt dat het juiste fundament zoals de Adventkerk in zich meedraagt. Maar dat is meer een bevestiging van een ex-Orthodoxe Jood die, door gebed en meditatie heeft kunnen ontdekken dat dat zo is. Zo zijn er in de gehele wereld vele Joodse synagogen die op basis van de Adventkerk, de Messias hebben leren aanvaarden op dezelfde gronden als ooit de bedoeling was van de oproep aan het volk in die oude tijd van het OT (G. Goldstein: 1844 Bijbels verklaard)

Terug naar “Archief”