Cathy,
je schrijft het volgende.
Is dat voornemen werkelijk onveranderlijk? Er staan voorbeelden in de Bijbel waarbij G.d Zich laat verbidden. Waarom zou dat hierbij niet kunnen?
twijfel je aan de bijbelse waarheid? Of zou het kunnen dat het verbidden iets anders zou kunnen betekenen.
verbidden gebeurd bijvoorbeeld bij de Heere en Mozes in de woestijn. De Heere besloot om het gehele volk inclusief de stam van Juda om te brengen. Op Mozes zijn gebed liet de Heere zich verbidden. Had de Heere het volk wel omgebracht dan was de belofte dat uit Juda de Zaligmaker zou worden geboren niet waar. Betekent het woord verbidden dus terug komen op een eerder besluit of niet.
Jakobus 1:17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.
andere voorbeelden van verbidden
Genesis 25:21 En Izak bad den HEERE zeer in de tegenwoordigheid van zijn huisvrouw; want zij was onvruchtbaar; en de HEERE liet zich van hem verbidden, zodat Rebekka, zijn huisvrouw, zwanger werd.
Izak moest wel een zoon krijgen want dat had de Heere namelijk aan Abraham beloofd. Ook dit verbidden is geen verandering van Gods besluit.
Jona,
Het besluit om Nineve niet om te keren.
Dat kon ook niet want de profeet had eerder geprofeteerd dat uit Nineve de straffen zouden komen die het volk Israel over zich heen zou krijgen. Daarom was Jona ook zo bedroefd dat die stad zich bekeerde.
Nou goed voorbeelden voldoende lijkt me.
Weer die G.d van willekeur.
De opstellers gaan gewoon op G.ds stoel zitten en bewijzen hun gelijk met verzen uit de Efeze-brief. Terwijl er in de Bijbel veel meer verzen staan die aktief oproepen tot geloven.
Daarom vind ik het nu zo jammer dat we in deze discussie de stellingen waarom niet mogen meenemen. Dit is namelelijk helemaal niet waar wat je stelt.
Dat er in de Bijbel veel verzen staan die oproepen tot aktief bekeren heeft helemaal niet met de uitverkiezing te maken. Verkiezing is iets wat voor ons verborgen is. Een mens mag er daarom niet meer rekenen. Wel weten dat de verkiezing van God bestaat. Maar de eis van bekering is geen wassen neus in het licht van de verkiezing. God wil dat aan Zijn recht wordt voldaan. En daar heeft Hij alle recht op.
Deze Efezebrief is n.b. geschreven aan de gelovigen van Efeze. En zoals ik al aangaf bij 1.5 kun je deze dingen beamen nà je ommekeer.
Misbruik wordt op deze manier in de hand gewerkt. (en dat het misbruikt wordt, heeft de geschiedenis inmiddels wel aangetoond.)
Vreemd eigenlijk dat Yeshua nooit in deze richting heeft gesproken. Integendeel Matt 11: 28 'Komt herwaarts tot mij, allen die vermoeid en belast zijt.....
In de eerste zin ligt een heel belangrijk punt. Inderdaad kan een mens pas na zijn bekering dat God alles heeft gewerkt en dat de bekeerde alleen maar heeft tegengwerkt. (en dat nog steeds doet) Veel mensen gaan op basis van de verkiezing besluiten niet te werken. Dat het misbruik in de hand word gewerkt in het licht van de Dl niet waar. De DL waren een reactie op een beweging.
De Heere Jezus heeft overigens weldegelijk over deze dingen gesproken.
kijk maar.
Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Lukas 4:26 En tot geen van haar werd Elias gezonden, dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw, die weduwe was.
Nu op nog wel meer plekken heeft Jezus over de uitverkiezing gesproken.
Beste Joris,
ik geloof niet dat God een volk koos omdat zalig te maken. ik geloof wel dat God een volk apart zette zodat er een volk was wat leefde volgens zijn wetten waardoor Jezus geboren kon worden om de relatie tussen God en d wereld weer te verzoenen.
Wat moeten we dan met bovenstaande teksten? Ik denk namelijk wel dat God zijn volk van eeuwigheid heeft verkozen.
lees maar eens
Efeze 1 vers 4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Je kan hier toch werkelijk niet van maken dat God niet van eeuwigheid een volk verkozen heeft?
Lukas 10: 20 Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen geschreven zijn in de hemelen.
Romeinen 8:32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
Het lijkt me dus heel duidelijk dat God een volk van eeuwigheid heet verkozen. Gelukkig maar want God vind dit van mensen: 11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Wees blij met Gods uitverkiezing. Bidt veel om genade. Want God doet wat hij beloofd:
Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Met vr gr
JacobH