moppie schreef:Eliyahu schreef:@mic schreef:Nee, en het is ook niet het hele christendom hoor. Het christendom doet alleen de ceremoniele wetten voorh et volk israel overboord. Niet de 10 geboden.
Bs'd
In de tien geboden staat dat de sabbat gehouden moet worden, en ook dit doet het christendom niet. Dus we kunnen wel duidelijk stellen dat het christendom gewoon de wet overboord gooit.
Overigens is er geen onderscheid tussen "ceremoniele wet" en een andere wet. "De wet" is gewoon alle 613 geboden.
Of wil iemand zeggen dat niet liegen (Lev 19:11) slechts een ceremoniele wet is die afgeschaft is? Of "Heb uw naaste lief", (Lev 19:18 ) een ceremonieele wet die afgeschaft is?
Eliyahu
niet liegen en uw naaste liefhebben staat volgens mij in de tien geboden.
wij houden zondag dat aan de hand van berekeningen uit het NT ( geloof ik)
het gaat erom dat er 6 dagen gewerkt wordt en de 7e dag rust gehouden wordt. om God te verheerlijken.
Ik denk dat het niet uit maak of dat de zaterdag of de zondag is maar dat het meer om het principe gaat en om de achteliggende gedachte.
God zorgt er voor dat we kunnen werken en hij "verdient" het dat we iig 1 dag aan hem besteden
Bs'd
Niet liegen en je naaste liefhebben als jezelf staat niet in de tien geboden.
En dat jij vanwege NT berekeningen de zondag houdt is heel interessant, maar dat doet niets af van het feit dat er in de tien geboden staat dat God de ZEVENDE dag heiligde, en niet de eerste dag, en dat God aan Israel gebood te rusten op de ZEVENDE dag.
Dus het feit blijft hoe dan ook dat het christendom de wet niet naleeft, zelfs de 10 geboden niet.
Daarom nogmaals mijn vraag:
"Vervullen" betekend "voldoen aan". En niet afschaffen of iets dergelijks.
"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5:17-19.
Lijkt me vrij duidelijk deze tekst.
Kan iemand me is uitleggen waarom het christendom deze hele duidelijke tekst overboord gooit?
Eliyahu