ongesteld -> geen seks

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 nov 2003 17:23

Kleine grijns.
Ikke21 moet idd netjes gaan praten.

Ik vind de kritiek dat er afgedwaald gaat worden terecht en ben daar zelf ook debet aan.
Vandaar ook dat ik op PB ben overgegaan met een reactie.

Gaarne weer on topic iedereen, of het topic laten zakken tot waar het gauw vergeten wordt...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 14 nov 2003 20:04

Nog even terug dan, naar de vraag van Lalage bijna onderaan blz. 5. Ik heb dat maar even aan mijn vrouw gevraagd en ja, het was iets waar ze enerzijds naar verlangde, anderzijds tegenop zag.
Ik denk dat je terecht zegt dat het niet simpeler wordt wanneer het ene moment niks mag en het andere alles 'moet'. Er bestaat zodoende niet een natuurlijke wijze van 'toegroeien naar', maar aan de andere kant: principes zijn principes en de consequenties neem je voor lief. Toch?

garry

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 15 nov 2003 18:12

moppie schreef:
Eliyahu schreef:
@mic schreef:Nee, en het is ook niet het hele christendom hoor. Het christendom doet alleen de ceremoniele wetten voorh et volk israel overboord. Niet de 10 geboden.

Bs'd

In de tien geboden staat dat de sabbat gehouden moet worden, en ook dit doet het christendom niet. Dus we kunnen wel duidelijk stellen dat het christendom gewoon de wet overboord gooit.

Overigens is er geen onderscheid tussen "ceremoniele wet" en een andere wet. "De wet" is gewoon alle 613 geboden.
Of wil iemand zeggen dat niet liegen (Lev 19:11) slechts een ceremoniele wet is die afgeschaft is? Of "Heb uw naaste lief", (Lev 19:18 ) een ceremonieele wet die afgeschaft is?

Eliyahu

niet liegen en uw naaste liefhebben staat volgens mij in de tien geboden.

wij houden zondag dat aan de hand van berekeningen uit het NT ( geloof ik)

het gaat erom dat er 6 dagen gewerkt wordt en de 7e dag rust gehouden wordt. om God te verheerlijken.

Ik denk dat het niet uit maak of dat de zaterdag of de zondag is maar dat het meer om het principe gaat en om de achteliggende gedachte.

God zorgt er voor dat we kunnen werken en hij "verdient" het dat we iig 1 dag aan hem besteden

Bs'd

Niet liegen en je naaste liefhebben als jezelf staat niet in de tien geboden.

En dat jij vanwege NT berekeningen de zondag houdt is heel interessant, maar dat doet niets af van het feit dat er in de tien geboden staat dat God de ZEVENDE dag heiligde, en niet de eerste dag, en dat God aan Israel gebood te rusten op de ZEVENDE dag.

Dus het feit blijft hoe dan ook dat het christendom de wet niet naleeft, zelfs de 10 geboden niet.
Daarom nogmaals mijn vraag:

"Vervullen" betekend "voldoen aan". En niet afschaffen of iets dergelijks.

"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."
Matt 5:17-19.

Lijkt me vrij duidelijk deze tekst.
Kan iemand me is uitleggen waarom het christendom deze hele duidelijke tekst overboord gooit?

Eliyahu

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 15 nov 2003 18:19

Dit lijkt me een heel andere discussie, we gaan weer verder met de vraag van Lalage

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 15 nov 2003 19:13

[quote="EliyahuNiet liegen en je naaste liefhebben als jezelf staat niet in de tien geboden.

Eliyahu[/quote]

16 Gij zult geen valse getuigenis spreken20) tegen uw naaste.21)

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 15 nov 2003 19:33

Memmem schreef:Dit lijkt me een heel andere discussie, we gaan weer verder met de vraag van Lalage

Bs'd

Deze vraag is essentieel voor deze discussie van geen gemeenschap tijdens de ongesteldheid. Want door deze uitspraak van JC wordt dat zonder meer verboden.

Vraag is dus: Hoe kan het christendom deze zeer duidelijke uitspraak van JC gewoon overboord gooien?

Eliyahu

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 15 nov 2003 19:37

moppie schreef:
Eliyahu schreef:Niet liegen en je naaste liefhebben als jezelf staat niet in de tien geboden.

Eliyahu

16 Gij zult geen valse getuigenis spreken20) tegen uw naaste.21)

Bs'd

Dat betekent dat je in een rechtzaak niet vals mag getuigen tegen je naaste.

Dit zegt dus niet dat je in het algemeen niet mag liegen, en dit zegt ook niet dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. Dit is wel te vinden in respectievelijk Lev 19:11 en 19:18

Eliyahu

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 nov 2003 15:41

Pim schreef:
Ikke21 schreef:
Invincible schreef:
Ikke21 schreef:maar ga niet lopen zeiken :x :x :x

He bah. Wil je dit voortaan in iets nettere bewoordingen neerschrijven?

oke, plassen

Nou Ikke21, ik ben niet geinteresseerd in wat jij allemaal op het toilet doet. Moderator, ik vind dat Ikke21 van dit forum verwijderd moet worden! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hahah, ik vertel geen details :mrgreen: :mrgreen: en je mag me niet verwijderen hoor henkie, want ikke is best lief :mrgreen: :P

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 17 nov 2003 23:46

Bs'd

HALLO????

Is er dan niemand die de volgende vraag kan beantwoorden??

"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."

Kan iemand me is uitleggen waarom het christendom deze hele duidelijke tekst overboord gooit?

Eliyahu

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 17 nov 2003 23:53

Eliyahu schreef:Bs'd

HALLO????

Eliyahu

waarom moeten wij wel op jou reageren en jij niet op ons?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2003 00:17

Eliyahu schreef:Is er dan niemand die de volgende vraag kan beantwoorden??

Matt 5:17-19

Behalve de uitleg van die tekst (waarover ik het met u eens ben), bestaat er vooral de vraag of wij ons daar als niet-Joden aan moeten houden. Yeshua sprak m.i. in bovenstaande tekst tegen het Volk (Matth 4:25) niet tegen heidenen (al zou ik eigenlijk niet weten waar het gebied Decapolis bij hoorde).
Paulus heeft volgens mij een heleboel geschreven over de wetten in zijn brieven aan de Romeinen etc., ik zou alleen niet precies weten wat. Wellicht iemand anders in de zaal? :roll:
..

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 08:49

Invincible schreef:
Eliyahu schreef:Is er dan niemand die de volgende vraag kan beantwoorden??

Matt 5:17-19

Behalve de uitleg van die tekst (waarover ik het met u eens ben), bestaat er vooral de vraag of wij ons daar als niet-Joden aan moeten houden. Yeshua sprak m.i. in bovenstaande tekst tegen het Volk (Matth 4:25) niet tegen heidenen (al zou ik eigenlijk niet weten waar het gebied Decapolis bij hoorde).
Paulus heeft volgens mij een heleboel geschreven over de wetten in zijn brieven aan de Romeinen etc., ik zou alleen niet precies weten wat. Wellicht iemand anders in de zaal? :roll:

Bs'd

Daarmee zeg je dan dat als een jood christen wordt hij zich aan de hele wet van Mozes moet houden en een niet-jood die christen wordt die hoeft dat niet?
Dus een joodse christen moet shabbat houden, en een niet joodse de zondag?
Een joodse christen moet zich besnijden en een niet-joodse niet?
Een joodse christen mag geen varkensvlees eten, en een niet-joodse wel?

Eliyahu

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 18 nov 2003 08:50

jacobH schreef:
Eliyahu schreef:Bs'd

HALLO????

Eliyahu

waarom moeten wij wel op jou reageren en jij niet op ons?

Bs'd

Waar wil je een reactie op hebben?

Eliyahu

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2003 15:58

Hoi Eliyahu Afbeelding

Eliyahu schreef:Daarmee zeg je dan dat als een jood christen wordt hij zich aan de hele wet van Mozes moet houden en een niet-jood die christen wordt die hoeft dat niet?

Zoiets ja. De wetten en profetien uit het OT zijn aan Israel gegeven, die gelden niet direct voor ons. Denk ik.

Eliyahu schreef:Dus een joodse christen moet shabbat houden, en een niet joodse de zondag?

Zondagsviering slaat m.i. nergens op, ook al doe ik er zelf aan mee Afbeelding

Eliyahu schreef:Een joodse christen moet zich besnijden en een niet-joodse niet?
Een joodse christen mag geen varkensvlees eten, en een niet-joodse wel?

Nogmaals, ik heb niet zoveel verstand van de wetten en regels, dus dit zou ik echt 'even' moeten opzoeken, maar ik denk dat u aardig in de richting zit.
Ik hoop nog steeds op back-up vanuit de zaal Afbeelding
..

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 nov 2003 16:15

Lalage schreef:Ik kan me best voorstellen dat een meisje opziet tegen de huwelijksnacht, vooral als ze voor het huwelijk alleen hebben gezoend ofzo. En anders ook wel. Gaat er ineens zo'n heel groot ding bij je naar binnen en er zit ook nog een man aan vast... (ik probeer me even in te leven)

Ineens? Op de huwelijksnacht? *giechel*

Dan moet je die ene nacht wel een hele hoop leuks afraffelen, als je daar dezelfde nacht nog aan wilt beginnen!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”