Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 okt 2003 12:54

Of we God's redding moeten afwachten of verwachten?
Ik denk dat daar de kern in zit.

Wel, ik denk dat een lijdelijk afwachten door geen van de partijen zal worden gepropageerd. We moeten dus (actief, dat is: in biddend opzien)verwachten.
Blijft de vraag over wat nu eigenlijk het hele probleem is. Ik ben al een aantal jaren belijdend lid van de GG, en heb tot op heden geen enkele predikant een lijdelijk afwachten horen prediken. In de ene preek was de nodiging welliswaar nadrukkelijker aanwezig dan in de andere, maar in iedere preek beluister ik een actieve oproep tot bekering.

Waarom dan toch zoveel kritiek op de prediking (want daar komt het uiteindelijk allemaal op neer)???

Overigens zal ik de laatste zijn die durft te ontkennen dat er veel lijdelijkheid is binnen de "rechtse" kerken. Echter, of dat alleen maar aan de prediking is te wijten, waag ik ernstig te betwijfelen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 13:39

Pieter schreef:
Of we God's redding moeten afwachten of verwachten?
Ik denk dat daar de kern in zit.

Wel, ik denk dat een lijdelijk afwachten door geen van de partijen zal worden gepropageerd. We moeten dus (actief, dat is: in biddend opzien)verwachten.
Blijft de vraag over wat nu eigenlijk het hele probleem is. Ik ben al een aantal jaren belijdend lid van de GG, en heb tot op heden geen enkele predikant een lijdelijk afwachten horen prediken. In de ene preek was de nodiging welliswaar nadrukkelijker aanwezig dan in de andere, maar in iedere preek beluister ik een actieve oproep tot bekering.

Waarom dan toch zoveel kritiek op de prediking (want daar komt het uiteindelijk allemaal op neer)???

Overigens zal ik de laatste zijn die durft te ontkennen dat er veel lijdelijkheid is binnen de "rechtse" kerken. Echter, of dat alleen maar aan de prediking is te wijten, waag ik ernstig te betwijfelen.

Ik heb dus regelmatig verschillende dominee's horen zeggen dat lijdelijkheid een onderdeel is binnen dat bekende trappensysteem dat officieel niet bestaat, maar wat je zondag's wel gepreekt hoort worden. Net als die vierschaar der conscentieën waar je aan moet voldoen, maar wat ook niet officieel bestaat.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 okt 2003 14:37

Ik heb dus regelmatig verschillende dominee's horen zeggen dat lijdelijkheid een onderdeel is binnen dat bekende trappensysteem dat officieel niet bestaat, maar wat je zondag's wel gepreekt hoort worden.

Nu, ik kan me dat eenvoudigweg niet voorstellen. Ik hoor wel vaak preken over de "standen in het genadeleven", en ik ben zelf de mening toegedaan dat die standen ook wel te onderscheiden zijn, maar ik heb in al die jaren nog geen enkele dominee horen beweren dat lijdelijk afwachten een van die standen zou zijn, of deel zou uitmaken van een van de standen.

Net als die vierschaar der conscentieën waar je aan moet voldoen, maar wat ook niet officieel bestaat.

Over de vierschaar der consciëntie zegt ds. C Harinck hele mooie dingen (en ik ben niet direct een fan van hem, kun je nagaan :wink: ):
http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/vierschaar.doc

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 14:38

De enige conclusie is dat er wel degelijk wat mis is. En niet zo'n klein beetje ook.[/quote]

:lol: Kort maar krachtig!
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 okt 2003 14:41

De enige conclusie is dat er wel degelijk wat mis is. En niet zo'n klein beetje ook

Tja, wat Van der Zwaag met een 1100-paginadik boekwerk nog niet helder weet te concretiseren, doen jullie af met "de enige conclusie is dat...".

Zou maak je jezelf er wel erg goedkoop vanaf...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 14:51

Pieter schreef:
Ik heb dus regelmatig verschillende dominee's horen zeggen dat lijdelijkheid een onderdeel is binnen dat bekende trappensysteem dat officieel niet bestaat, maar wat je zondag's wel gepreekt hoort worden.

Nu, ik kan me dat eenvoudigweg niet voorstellen. Ik hoor wel vaak preken over de "standen in het genadeleven", en ik ben zelf de mening toegedaan dat die standen ook wel te onderscheiden zijn, maar ik heb in al die jaren nog geen enkele dominee horen beweren dat lijdelijk afwachten een van die standen zou zijn, of deel zou uitmaken van een van de standen.

Ik weet niet exact wat die standen zouden moeten inhouden en hoeveel er zouden moeten zijn, maar dit was er wel 1. Ik heb het zelfs zo bond gehad dat we een preek hadden waarin de dominee had over de heilige lijdelijkheid. Namelijk:"Het volle bezef dat men niets aan zijn genade kan werken en zijn vertrouwen ten volste steld op de Here."

Pieter schreef:
Net als die vierschaar der conscentieën waar je aan moet voldoen, maar wat ook niet officieel bestaat.

Over de vierschaar der consciëntie zegt ds. C Harinck hele mooie dingen (en ik ben niet direct een fan van hem, kun je nagaan :wink: ):
http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/vierschaar.doc

Ik zal het thuis eens beter lezen. Op het eerste gezicht vind ik de bijbelse gronden voor een vierschaar nogal zwak.

Waar ik moeite mee heb is dat een menselijke genadebeleving volledig is uitgedogmatiseerd en velen opgelegt wordt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 14:52

de vierschaar is een gereformeerd verzinsel. Je komt het in de bijbel niet tegen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 okt 2003 15:36

Pieter:
Tja, wat Van der Zwaag met een 1100-paginadik boekwerk nog niet helder weet te concretiseren, doen jullie af met "de enige conclusie is dat...".

Zo moeilijk is het ook helemaal niet. Het is een simpel waarneembaar feit dat refo-jongeren met zoveel vragen over de uitverkiezing rondlopen dat dat ze weghoudt bij Christus. Een leer die mensen weghoudt bij Jezus is een anti-christelijk leer (ik zeg het nog maar eens).

Of hem dat dan in de leer zelf zit of in de manier waarop er in de (kerkelijke) praktijk mee wordt omgegaan is een tweede, maar dat er ergens iets mis is is over en overduidelijk. Als je dat niet ziet ben je ziende blind.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 okt 2003 15:50

Zo moeilijk is het ook helemaal niet. Het is een simpel waarneembaar feit dat refo-jongeren met zoveel vragen over de uitverkiezing rondlopen dat dat ze weghoudt bij Christus. Een leer die mensen weghoudt bij Jezus is een anti-christelijk leer (ik zeg het nog maar eens).

Of hem dat dan in de leer zelf zit of in de manier waarop er in de (kerkelijke) praktijk mee wordt omgegaan is een tweede, maar dat er ergens iets mis is is over en overduidelijk. Als je dat niet ziet ben je ziende blind.

OK, je kunt dus wel concreet zijn :wink:
Ik kan in zoverre met je meegaan dat de uitverkiezingsleer voor velen een struikelblok kan vormen. Ik wil daarbij opmerken dat ik persoonlijk de leer van de uitverkiezing niet in twijfel trek, alhoewel ik het wel een bijzonder moeilijk te bevatten stuk vind, en er bij tijden :oops: ook best mee worstel.
Ik kan het echter absoluut niet met je eens zijn dat de uitverkiezing anti-christelijk zou zijn. Dat is hetzelfde als Gods Raad (!!) anti-christelijk te noemen, en dat is onmogelijk.
Dan licht het probleem dus onvermijdelijk in de manier waarop ermee wordt omgegaan in de praktijk. Accoord, maar zoals ik aangaf, heb ik nog nooit een predikant in mijn kerkverband lijdelijkheid horen prediken. Die beschuldiging die ik her en der hoor, moet ik dus met de praktijk weerleggen.
Wat is dan de oorzaak?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 okt 2003 17:05

Pieter:
OK, je kunt dus wel concreet zijn

Ik zie niet helemaal waaraan ik dit soort opmerkingen verdiend heb.

Waar het probleem hem precies zit is volgens mij in eerste instantie een zaak voor de direct betrokkenen. Ik denk dan vooral aan de theologen, voorgangers en kerkenraden van de rechterflank van onze kerken.

Eerlijk gezegd verwacht ik daar eigenlijk weinig van. Dat het heel misschien wel aan de leer zelf zou kunnen liggen mag je al niet hardop zeggen. Dus die invalshoek valt op voorhand weg. Als het erom gaat hoe de leer in de praktijk functioneert gaat het, zoals jij al aangeeft, al gauw over de prediking. Mijn ervaring met predikanten is dat deze zeer veel moeite hebben met (zelf)kritiek. Ook daar verwacht ik dus weinig van. De discussie tussen Rouwendal en V.d. Zwaag is wat dat betreft een duidelijke bevestiging van mijn opvatting.

Wat dan? Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Het lijkt erop dat de zwarte piet bij de kerkgangers wordt neergelegd en dan vooral bij de jeugd. Eeuwig zonde en die uitdrukking mag je in dit geval van mij zo letterlijk nemen als maar mogelijk is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Kegel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kegel » 28 okt 2003 18:13

Kaw schreef:
Wie weet welke vreselijke bedreigingen Silfhout van zijn collega's had kunnen verwachten. (Dat is niet overdreven, maar al eerder gebeurd bij andere predikanten.

Mooi verhaal, heb je daar bewijzen voor.

Gij zult geen vals getuignis spreken tegen uw naaste

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 18:13

Ik probeer de bijbel biddend te lezen, maar Gods stem horen en Hem op Zijn woord geloven ("die mij aanroept, zal Ik geenszins uitwerpen") is heel moeilijk als je in je geheugen allerlei stemmen hoort ("Het is toch niet voor jou", "Jij bent toch niet uitverkoren" enz.) Ik ben er dan ook nog steeds niet helemaal uit. Maar is dit dan de bedoeling van de uitverkiezing?
Ik herhaal nog maar eens: de uitverkiezing mag m.i. enkel en alleen als troost voor Gods kinderen gepredikt worden, en zodra het mensen belemmert om tot Christus te gaan, is er iets fundamenteel fout.
Laatst gewijzigd door padvinder op 28 okt 2003 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 18:20

de uitverkiezing kan beter helemaal niet gepredikt wordt.

Deze wordt in het evangelie slechts zijdelings genoemd. Het is dan ook een raadsel waar die centrale plaats in de prediking vandaan komt. Het zou over hele andere zaken moeten gaan.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 18:32

surfer schreef:de uitverkiezing kan beter helemaal niet gepredikt wordt.

Deze wordt in het evangelie slechts zijdelings genoemd. Het is dan ook een raadsel waar die centrale plaats in de prediking vandaan komt. Het zou over hele andere zaken moeten gaan.

Misschien heb je daar wel gelijk in, surfer! Stel het eens voor op de eerstvolgende generale synode :lol:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 okt 2003 18:54

iedereen kan het zelf checken. Lees mattheus, markus, lukas en johannes maar eens door.

Terug naar “Archief”