Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 nov 2003 19:44

Jezus gebiedt ons niet te doden. Wij zijn immers de overheid niet! Jezus was geen aards rechter. Jezus bekrachtigde Mozes en de Profeten. En... de wet van Mozes gebood de doodstraf... Nee, als Jezus er tegen geweest was dat de OH de doodstraf uit zou voeren, dan had hij dat echt wel gezegd. Bovendien had hij makkelijk een daad kunnen stellen door de naasthangende moordenaars van het kruis af te sturen. De doodstraf uitvoeren is pertinent géén moord. Je bent dan inderdaad geen moordenaar omdat je het in de naam der wet (van God) doet.

Wie en wat mijn God is, daarvoor kan Hem het beste Zelf aan het woord laten:
Nahum schreef:2 Een ijverig God5) en een wreker is de HEERE, een wreker6) is de HEERE, en zeer grimmig;7) een wreker is de HEERE aan Zijn wederpartijders, en Hij behoudt den toorn 8 ) Zijn vijanden.9)
3 De HEERE is lankmoedig,10) doch van grote kracht, en Hij houdt den schuldige11) geenszins onschuldig.

Nogmaals wij zijn de overheid niet! Ook ben ik als particulier niet verantwoordelijk voor het niet meer bestaan van de doodstraf in Nederland. Ik heb mijn best gedaan door SGP te stemmen. Meer kan ik niet doen. Wel heb ik er last van.

De termen Oude en Nieuwe Testament staan als zodanig niet in de Bijbel. Het is een verkeerde conclusie om in dit geval te stellen dat het Nieuwe Testament het Oude zou vervangen.
Jopiek schreef:En vervolgens haal je de tien geboden aan waar in jou vertaling staat: "6. Gij zult niet doodslaan noch u wreken." Als God tegen Zijn aardse dienaren zegt dat de zich niet mogen wreken is dat enigszins tegenstrijdig lijkt me!

Nee want gewone wederomgeboren burgers zijn kinderen van God. Geen dienaars. Daarnáást kunnen ze ook dienaar of knecht van God zijn, maar dat is lang niet iedereen.
Toriso schreef:Wanneer breekt nou eindelijk eens bij sommigen het besef door dat overheid en onderdaan 2 verschillende entiteiten zijn!?

Jopiek schreef:En dat laatste is nogal ff flink omstreden. Dan hebben christen politici een probleem. Even als gewetensbezwaarde ambtenaren m.b.t. het homo huwelijk!!!

Hoe bedoel je? Leg eens uit.
Niet het aanzien, maar het wezen!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2003 19:47

Jezus gebiedt ons niet te doden. Wij zijn immers de overheid niet! Jezus was geen aards rechter. Jezus bekrachtigde Mozes en de Profeten. En... de wet van Mozes gebood de doodstraf
mag ik daaruit concluderen Toriso dat je ook voor de doodstraf bent in de volgende gevallen?

- overspel
- sabbatsschending
- het uitschelden van je ouders

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 06 nov 2003 02:33

Toriso jonge, moet je luisteren, je doet net of de overheid een vaag super natuurlijk iets is. De overhid wordt echter gevormd door overheidsdienaars. Als deze overheidsdienaars klakkeloos de geboden van de overheid dienen op te volgen en dan ontheven zijn van Gods wet (Gij zult niet doden etc.) omdat ze op dat moment volgens jou geen burger maar overheid zijn, dan mag een ABS of BABS ook het voltrekken van het homo-huewelijk niet weigeren op grond van gewetensbezwaar, want de mening van de ambtenaar is volgens jou ondergeschikt aan die van de overheid...

En laten we vooral lekker doorblaten, we komen er toch niet uit, jij lekker voor de doodstraf, ikke lekker Pro-life (tegen abortus provocatus, euthenasie en ook de doodstraf).
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 06 nov 2003 02:35

JopieK schreef:Toriso jonge, moet je luisteren, je doet net of de overheid een vaag super natuurlijk iets is. De overhid wordt echter gevormd door overheidsdienaars. Als deze overheidsdienaars klakkeloos de geboden van de overheid dienen op te volgen en dan ontheven zijn van Gods wet (Gij zult niet doden etc.) omdat ze op dat moment volgens jou geen burger maar overheid zijn, dan mag een ABS of BABS ook het voltrekken van het homo-huewelijk niet weigeren op grond van gewetensbezwaar, want de mening van de ambtenaar is volgens jou ondergeschikt aan die van de overheid...

En laten we vooral lekker doorblaten, we komen er toch niet uit, jij lekker voor de doodstraf, ikke lekker Pro-life (tegen abortus provocatus, euthenasie en ook de doodstraf).

surfer schreef:
Jezus gebiedt ons niet te doden. Wij zijn immers de overheid niet! Jezus was geen aards rechter. Jezus bekrachtigde Mozes en de Profeten. En... de wet van Mozes gebood de doodstraf
mag ik daaruit concluderen Toriso dat je ook voor de doodstraf bent in de volgende gevallen?

- overspel
- sabbatsschending
- het uitschelden van je ouders

Anders heeft ie zich wel flink vastgeluld als ie nu zegt dat dat niet zo is. Hij heeft ook twee aparte keukens denk ik en houdt de spijswetten! Wet de Sjabbath houden en niet stiekum de zondag, want er staat nergens gedenk de zondag dat gij die heiligd! Toriso, praat eens met Eliyahu, jij lijkt onder de wet en onder het OT te leven!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 nov 2003 16:06

De wet van Mozes gebood niet de doodstraf, de 10 geboden kwamen toch van Mozes????????
Als jij de doodstraf uitvoert, ben je een moordenaar. Geef iemand dan liever echt levenslange gevangenisstraf iplv de doodstraf. Echt levenslang dus, en niet na 20 jr vrij!
Ik blijf nog steeds bij de 10 geboden.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 07 nov 2003 10:36

Mariamagdalena schreef:De wet van Mozes gebood niet de doodstraf, de 10 geboden kwamen toch van Mozes????????
Als jij de doodstraf uitvoert, ben je een moordenaar. Geef iemand dan liever echt levenslange gevangenisstraf iplv de doodstraf. Echt levenslang dus, en niet na 20 jr vrij!

De Wet van Mosje (Mozes) gebiedt wèl de doodstraf. Eveneens de Noachitische Wet! De tien geboden zijn slechts catergorieën/samenvatting/whatever van 613 geboden.

:wink:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 07 nov 2003 11:46

Kena schreef:
Mariamagdalena schreef:De wet van Mozes gebood niet de doodstraf, de 10 geboden kwamen toch van Mozes????????

De Wet van Mosje (Mozes) gebiedt wèl de doodstraf. Eveneens de Noachitische Wet! De tien geboden zijn slechts catergorieën/samenvatting/whatever van 613 geboden.

Alleen als je al deze geboden als Christen zou moeten houden zou je dus OOK de spijswetten en reinigingswetten en OOK de besnijdenis moeten houden waarvan Paulus juist zegt dat dat niet hoeft!

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 08 nov 2003 21:02

We hebben het hier niet over de uitvoering van de doodstraf. Deze dient aan strikte voorwaarden te voldoen. Het is belangrijker dat het recht zijn loopt heeft, dan dat er executies plaats vinden. Dus we hebben het hier over de principiële mogelijkheid ervan. Het opleggen en het uitvoeren zijn aparte zaken.
- overspel: Ja mits beiden, de overspeler en de overspeelster, aangepakt worden.
- sabbatsschending: [ hier is veel meer van te zeggen ] nog geen uitspraak.
- het uitschelden van je ouders: Ja mits beide ouders er mee eens zijn, en de 'goden' de zaak goed bekeken hebben.

Zoals Kena als zei staan de 10 geboden niet op zichzelf. Verder, het Noachietische Verbond telt zowieso voor iedereen. De ceremoniële wetten zijn in Christus vervuld. De burgerlijke wetten van oud-Israël zijn goed. NL mag daar zeker een voorbeeld aan nemen.
JopieK schreef:Toriso jonge, moet je luisteren, je doet net of de overheid een vaag super natuurlijk iets is. De overhid wordt echter gevormd door overheidsdienaars.

Is God dan misschien wel een 'vaag supernatuurlijk iets'?
JopieK schreef:Als deze overheidsdienaars klakkeloos de geboden van de overheid dienen op te volgen en dan ontheven zijn van Gods wet (Gij zult niet doden etc.) omdat ze op dat moment volgens jou geen burger maar overheid zijn, dan mag een ABS of BABS ook het voltrekken van het homo-huewelijk niet weigeren op grond van gewetensbezwaar, want de mening van de ambtenaar is volgens jou ondergeschikt aan die van de overheid...

Nee want het zogenaamde 'homo-huwelijk' gaat wél tegen Gods wet in, en de doodstraf niet, die wordt zelfs geboden aan de wettige overheid.
JopieK schreef:En laten we vooral lekker doorblaten, we komen er toch niet uit, jij lekker voor de doodstraf, ikke lekker Pro-life (tegen abortus provocatus, euthenasie en ook de doodstraf).

No pro-life zeg, moordenaars laten wegkwijnen in de cel, of vrij rond laten lopen! Mijn standpunt is dat je kunt zien aan de straf hoe erg iets gevonden wordt. Bloedschuld is niet uit te wissen met een geldboete of opsluiting. Misdaden tegen het leven dienen vergolden te worden door de van God gegeven Overheid.

Maar ik zou zeggen, veel punten zijn in deze hele eerdere dicussie al genoemd.
Niet het aanzien, maar het wezen!

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 09 nov 2003 21:13

Jongens (Toriso met name...), laten we het NT maar afschaffen en ook weer gaan besnijden ipv dopen, heel wat Bijbelser als je het OT bekijkt :(

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 12 nov 2003 19:50

JopieK schreef:
Kena schreef:

Alleen als je al deze geboden als Christen zou moeten houden zou je dus OOK de spijswetten en reinigingswetten en OOK de besnijdenis moeten houden waarvan Paulus juist zegt dat dat niet hoeft!

Dit is een andere discussie, mijn beste. Ik reageer enkel en alleen dat de doodsstraf een Bijbels gegeven is. Laten we niet schrappen, ok?
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 12 nov 2003 22:57

20 jaar minus 1/3 tegenwoordig... :(
De mens mag per definitie niet beslissen over het leven van een medemens in mijn ogen! Onze mogelijkheden tot straffen moeten de dood niet overschrijden want dan komen we op Gods terrein...

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 13 nov 2003 09:25

Mariamagdalena schreef:Echt levenslang dus, en niet na 20 jr vrij!

Voor de duidelijkheid: als je in Nederland veroordeeld wordt tot levenslang, dan is dat ook echt levenslang, tenzij in bijzondere gevallen (ouderdom, ziekte e.d.) na een heleboel jaar gratie wordt verleend.
Bij de tijdelijke gevangenisstraf is het wat anders: maximaal twintig jaar, standaard 1/3 strafkorting en in de laatste jaren al maatregelen als open inrichting, elektronisch huisarrest e.d. In de praktijk loop je dan na een jaar of twaalf zeker weer buiten. Het absolute maximum dat je vast kant zitten is vijftien jaar, als je je slecht gedraagt e.d.
Overigens: wat zou erger zijn, een (levens)lange gevangenisstraf of de doodstraf? Ik geloof niet dat je vrolijk wordt van het idee de rest van je leven tussen vier muren te moeten zitten. Vergis je niet in een gevangenisstraf!
The proof of the pudding is in the eating.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 nov 2003 09:49

okee, misschien is levenslange gevangenisstraf erger, maar als iemand werkelijk schuldig is, heeft hij het verdient. ik blijf tegen de doodstraf omdat ik vind dat je noooooooit iemand mag doden, en als zo iemand vreselijke dingen heeft gedaan, dan maar levenslang, zonder tv en zo.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 nov 2003 09:53

de_zoekende schreef:

De mens mag per definitie niet beslissen over het leven van een medemens in mijn ogen! Onze mogelijkheden tot straffen moeten de dood niet overschrijden want dan komen we op Gods terrein...

maar levenslang is niet de dood overschrijden........ heb je wel eens mensen dood zien gaan? nou, ikke wel. en ik heb bij mezelf vroeger in een levensbedrijgende noodsituatie gemerkt van mezelf, dat ik dus niet kan doden, ook niet als ik dus zelf met de dood bedreigd word.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 13 nov 2003 15:58

Mariamagdalena schreef: ik blijf tegen de doodstraf omdat ik vind dat je noooooooit iemand mag doden, en als zo iemand vreselijke dingen heeft gedaan, dan maar levenslang, zonder tv en zo.

Het probleem met levenslang (wat in mijn ogen ook een betere straf zou zijn als t daadwerkelijk LEVENSlang was...)is en blijft dat het niet echt LEVENSlang is, dus niet tot die persoon zou overlijden. Maar hier in Nederland staat dr meen ik zo' n 20/25 jaar voor... Als ze daar nou eens wat aan doen...

Terug naar “Archief”