Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 13:54

janneke7337 schreef:Je zegt zelf dat de rechtse behoudende kant vaker tegen autogebruik op zondag is.
Het zijn menselijke opgelegde regels.
En juist waar zulk soort menselijke regels aanwezig zijn, is er geen, tot zeer weinig groei en aanwas tot het geloof.
Dus de enige conclusies die je kunt trekken is:

1. Er rust geen zegen op deze kerk, het is volstrekt niet normaal dat er geen, of misschien 1 of 2 of 3, mensen tot geloof gekomen zijn de afgelopen 10 jaar in gemeenten van honderden kerkgangers.
2. Er zijn wel kinderen van God maar die worden weggehouden van de zekerheid door de menselijke kenmerkenprediking waardoor ze denken dat ze er nog niet zijn en er nog heel wat moet gebeuren.

De slaafse vreze door menselijke regeltjes heeft daarin een grote plaats.
En je weet dat Farizeeen dit deden en wat Jezus er van zei.

En over je andere opmerkingen kan ik dit zeggen: Ik bevuil geenszinds een nest, de OGG is zeer gelukkig erg breed en kent, gelukkig, bijna geen kerkmuren.
Maar ik heb het hier niet alleen over enkele ontspoorde gemeenten binnen de OGG, er zijn nog veel meer splintergroepjes, allerlei Hervormde lokalen en andere bekende verbanden die menselijke regels opleggen met straffe der hel als je ze niet opvolgt, want als God een mens bekeerd laat je die auto wel staan op zondag, gaat de vrouw niet meer naar de kapper, zal nooit een broek aan doen, en alles is zichtbaar in gelaat, gewaad, daad en praat.

En dit is geen generalisatie, maar volop aan de orde midden op de biblebelt.
Als je niet in de biblebelt woont is het moeilijk voor te stellen, maar kom er maar een paar jaar wonen en je ziet het.
En kritiek hebben mag, mits je daar ook mee naar de desbetreffende personen gaat.

Veel regels zijn door mensen opgelegd, omdat ze zo geïnterpreteerd zijn en een achtergrond hebben, zoals het rijden op zondag.
Ik heb zelf in een OGG/splintergroep gekerkt, dus ken alle ins en outs. En je hoeft niet op de bible belt te wonen, in bepaalde durpjes rondom Rotterdam, is het precies hetzelfde.
Maar waar maak je je druk om? Mensen die in een dergelijke gemeente kerken, vinden het helemaal niet erg om te lopen, dat doen ze vrijwillig. Het is trouwens nog heel gezond ook en heilzaam voor het milieu, dus in die zin, waren ze hun tijd ver vooruit!
Maar ik word een beetje moe van al die overdrijvingen en karikaturen, die hier maar neergezet worden. Alsof het in een dergelijke gemeente alleen maar kommer, kwel, depressie, angst is, en de dominee met de knoet staat te zwaaien.
Herv. lok. is hier niet zo ver vandaan, ook. Mijn dochter zat met een jongen in de klas, die daar kerkte en moeder was zeer dominant aanwezig op de klassenavonden.
Inderdaad, niets deugde, dat er tv's in de lokalen hingen, vond ze maar niks. Ze hadden thuis geen internet, dus zoontje moest op school zijn huiswerk op orde zien te krijgen, maar daardoor was hij wel vaak laat thuis. :roll:
Op zo'n manier gaat iedereen denken: pfffffft, zeur niet zo en draag de consequenties. (ik vraag me af hoe het nu met die jongen is, op de universiteit)
Mijn dochter had altijd erg met die jongen te doen, hij was zo wereldvreemd geworden.
Maar goed, dat is de keuze van die mensen, tenminste, daar ga ik van uit.
En als zij s'zondags 4 x meer dan een uur lopen om naar de kerk te gaan, kan ik daar wel bewondering voor hebben hoor. De zondag is op deze manier wel gevuld. :mrgreen:

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 04 jun 2014 14:54

Als ze het doen om meer lichaamsbeweging te hebben, heb ik daar ook bewondering voor.
Als ze het doen door menselijke, fariezee-achtige instellingen, niet.

Ik ben in het verleden in tientallen kerken geweest, rechts, behoudend, en overal zie ik hetzelfde, bijna of geen geestelijke groei, honderden mensen die, zoals jouw voorbeeld, strenge wettische regels hebben, maar toch zelf zeggen onbekeerd te zijn, dat kan toch niet goed zijn?

En jazeker, ik ken genoeg mensen die depressie, angsten, overspannenheid, hebben, en dan voornamelijk aangaande het geloof, zo bang gemaakt in bepaalde kerken, zo'n macht en druk wordt er soms uitgeoefend.
Misschien spreek ik niet geheel onpartijdig omdat ik het heel veel en heel vaak van zeer dichtbij meegemaakt heb, misschien kan ik het daarom niet geheel helder bekijken, maar het gebeurde wel, en nog steeds helaas, en het was/is zeker niet een uitzondering.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 15:13

janneke7337 schreef:Als ze het doen om meer lichaamsbeweging te hebben, heb ik daar ook bewondering voor.
Als ze het doen door menselijke, fariezee-achtige instellingen, niet.

Ik ben in het verleden in tientallen kerken geweest, rechts, behoudend, en overal zie ik hetzelfde, bijna of geen geestelijke groei, honderden mensen die, zoals jouw voorbeeld, strenge wettische regels hebben, maar toch zelf zeggen onbekeerd te zijn, dat kan toch niet goed zijn?

En jazeker, ik ken genoeg mensen die depressie, angsten, overspannenheid, hebben, en dan voornamelijk aangaande het geloof, zo bang gemaakt in bepaalde kerken, zo'n macht en druk wordt er soms uitgeoefend.
Misschien spreek ik niet geheel onpartijdig omdat ik het heel veel en heel vaak van zeer dichtbij meegemaakt heb, misschien kan ik het daarom niet geheel helder bekijken, maar het gebeurde wel, en nog steeds helaas, en het was/is zeker niet een uitzondering.

Het raakt mij persoonlijk, omdat het mijn vader (en opa) aangaat. Het was bij deze mensen geen kwestie van farizee-gedrag, of: als ze me niet kunnen zien, ga ik wel rijden. Integendeel!
Zowel mijn opa als mijn vader, leidden een zeer afhankelijk, nabij leven.
Daar heb ik meer respect voor, als dat "alles moet maar kunnen, we houden niet van opgelegde wetten" en het gemoed dat bij ieder maar persoonlijk verzekerd is.
Dat kun je oprekken, tot eindeloos.
In de OGG waar ik gekerkt heb, was wel geestelijke groei. Daar was het goed toeven en heb ik menig kind van God ontmoet en gesproken.
Maar ze leven anders, dan veel christenen.
Geen vrijheid-blijheid, maar ze kunnen soms niet over een strootje heenstappen, zoals dat heet.
Ik heb daar liever mee van doen, dan die overvolle avondmaaltafels, (banken) want wat zijn daar de vruchten dan van?
Ik snap persoonlijk bepaalde regels niet, voor mezelf dus. Maar als we nu gewoon eens proberen om ons in die ander in te leven, waarom ze doen zoals ze doen, dat ze voor zichzelf een nauw leven leiden, dan acht je de ander uitnemender. En dat is ook Bijbels!
En overal zit kaf onder het koren, dat ben ik met je eens.
We moeten helemaal niet bezig zijn met de bekering van anderen, maar met die van onszelf Janneke! Daar hebben wij de handen meer dan vol aan.
En als jij die strenge wetten niet wilt of kunt naleven, doe je het niet. Simpel.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 jun 2014 15:33

janneke7337 schreef:

Die angst zit er ingebakken.
Ik betrap mezelf er ook vaak op dat als ik een tegenslag in mijn leven heb, mijn 1e gedachte is dat dat gebeurd omdat God me ergens voor straft.

Mijn vader heeft wel eens ergens gelezen dat er ook trappen in de hel zijn.
Ik zal hem nog eens vragen wie dat geschreven heeft.
Maar zelfs daarmee worden wettische regels, die vaak niet eens Bijbels te onderbouwen zijn, erin gehouden.
Want mensen denken dan: "Ook al ben ik niet uitverkoren en kom ik in de hel, als ik me aan de regels hou, kom ik niet in het ergste deel van de hel."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 15:35

Daar was een vraag over in de rubriek:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/693 ... ijn-er-ook

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 15:37

En Thomas Watson heeft er over geschreven:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -zonde.pdf

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 15:38

schelpje3 schreef:Het raakt mij persoonlijk, omdat het mijn vader (en opa) aangaat. Het was bij deze mensen geen kwestie van farizee-gedrag, of: als ze me niet kunnen zien, ga ik wel rijden. Integendeel!
Zowel mijn opa als mijn vader, leidden een zeer afhankelijk, nabij leven.
Daar heb ik meer respect voor, als dat "alles moet maar kunnen, we houden niet van opgelegde wetten" en het gemoed dat bij ieder maar persoonlijk verzekerd is.

Een ieder drage zijn eigen pak.
Kijk nu eens niet andere mensen, maar naar jezelf en naar Christus leert ! ! !

Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! - Romeinen 8:15
Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid. - II Timotheüs 1:7

Kijken of het zo door wil dringen ](*,)

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 04 jun 2014 16:57

Nou nou MB het kan best wat minder hoor.
Je weet toch ook wel dat er geschreven staat dat die vrijheid niet misbruikt mag worden tot oorzaak voor het vlees?
Want wat gebeurt er dan? Je wordt door de Vader gekastijd opdat we Zijn heiligheid zouden deelachtig worden.
Bastaarden worden niet gekastijd die kunnen maar raak leven en denken dat ze heilig zijn.
En dat zijn we ook wel in Hem maar hier zijn we nog veeltijds vleselijk verkocht onder de zonde.
Het goede wat ik wil dat doe ik niet weet je wel?
Dus strijd de goede strijd des geloofs onder vele verzoekingen en beproevingen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2014 21:44

Na een brand in een Bejaardentehuis waren enkele bewoners ondergebracht in een hotel.
Een verzorgster moest daar, op zondag, naar toe om voor die bewoners te gaan zorgen.
Ze was de weg kwijt en besloot de weg te vragen aan de enige mensen die daar liepen, een echtpaar die duidelijk op weg was naar de kerk.
Toen ze hen vroeg of ze haar konden vertellen waar het hotel was, was de 1e reaktie van die meneer: "Je kunt beter naar de kerk gaan."

Deze reaktie zorgde er juist voor dat deze mevrouw, die na een Christelijke opvoeding de kerk had verlaten, er ook echt niet naar terug verlangde.

Toen ik begreep waar ze het echtpaar had aangetroffen, begreep ik dat het bewuste lopers waren, want dat is een heel eind van de kerken af.
En ook al wordt er door velen beweerd dat mensen lopen vanuit hun gemoed, denk ik toch echt dat het naast angst voor straf van God ook vaak vanuit een gevoel is: "Kijk mij eens goed zijn, doe jij mij dat maar na."
Zo ook deze meneer, die zijn eigen werken blijkbaar zo geweldig vond, dat hij vond dat hij een ander ook wel even mocht vertellen dat ze naar de kerk moest, net als hij, i.p.v. naar een hotel.
Dat is geen evangelisatie, maar zelfverheerlijking.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 jun 2014 22:14

Bambi schreef:*Interessant verhaal*
=D>
"Een libelle zweeft over het water..."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 22:25

Bambi schreef:(...) En ook al wordt er door velen beweerd dat mensen lopen vanuit hun gemoed, denk ik toch echt dat het naast angst voor straf van God ook vaak vanuit een gevoel is: "Kijk mij eens goed zijn, doe jij mij dat maar na." Zo ook deze meneer (...)
„Er is een geest van bitterheid waarmee sommigen voor aangezicht des Heeren komen om hun godsdienstige plicht te vervullen, omdat ze in boosheid en nijdigheid leven. Sommigen koesteren die boosheid en nijd ook tegen anderen; omdat zij hun overtreffen in heilige levenswandel, of omdat zij een andere mening zijn toegedaan of een andere weg bewandelen dan zij. Dit is, waar deze geest ook heerst, een verschrikkelijk kenmerk van de onwedergeboren staat.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2014 22:36

Jvslooten schreef:„Er is een geest van bitterheid waarmee sommigen voor aangezicht des Heeren komen om hun godsdienstige plicht te vervullen, omdat ze in boosheid en nijdigheid leven. Sommigen koesteren die boosheid en nijd ook tegen anderen; omdat zij hun overtreffen in heilige levenswandel, of omdat zij een andere mening zijn toegedaan of een andere weg bewandelen dan zij. Dit is, waar deze geest ook heerst, een verschrikkelijk kenmerk van de onwedergeboren staat.”

Ik heb niet gezegd dat mensen die zo doen niet wedergeboren zijn.
Ik weet niet wie je hier citeert, want dat staat er weer niet bij, maar ik vind deze meneer wel heel ver gaan in zijn veroordeling, door te zeggen dat die personen niet wedergeboren zijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 22:44

Bambi schreef:Na een brand in een Bejaardentehuis waren enkele bewoners ondergebracht in een hotel.
Een verzorgster moest daar, op zondag, naar toe om voor die bewoners te gaan zorgen.
Ze was de weg kwijt en besloot de weg te vragen aan de enige mensen die daar liepen, een echtpaar die duidelijk op weg was naar de kerk.
Toen ze hen vroeg of ze haar konden vertellen waar het hotel was, was de 1e reaktie van die meneer: "Je kunt beter naar de kerk gaan."

Deze reaktie zorgde er juist voor dat deze mevrouw, die na een Christelijke opvoeding de kerk had verlaten, er ook echt niet naar terug verlangde.

Toen ik begreep waar ze het echtpaar had aangetroffen, begreep ik dat het bewuste lopers waren, want dat is een heel eind van de kerken af.
En ook al wordt er door velen beweerd dat mensen lopen vanuit hun gemoed, denk ik toch echt dat het naast angst voor straf van God ook vaak vanuit een gevoel is: "Kijk mij eens goed zijn, doe jij mij dat maar na."
Zo ook deze meneer, die zijn eigen werken blijkbaar zo geweldig vond, dat hij vond dat hij een ander ook wel even mocht vertellen dat ze naar de kerk moest, net als hij, i.p.v. naar een hotel.

Ze kunnen zich beter tot God begeven, hoeven ze niet zover te lopen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 22:51

Bambi schreef:Ik vind deze meneer wel heel ver gaan in zijn veroordeling, door te zeggen dat die personen niet wedergeboren zijn.
Ik denk dat als „deze meneer” had meegelezen in dit topic, hij wellicht nog verder was gegaan. En terecht. Wat een intense haat en minachting spreekt er uit sommige reacties.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2014 23:05

Jvslooten schreef:Ik denk dat als „deze meneer” had meegelezen in dit topic, hij wellicht nog verder was gegaan. En terecht. Wat een intense haat en minachting spreekt er uit sommige reacties.

De meneer in mijn voorbeeld liep juist over van afgunst, toen hij mijn collega die in lange broek op weg was naar een hotel, veroordeelde.
Dat soort dingen veroorzaken juist diepe verontwaardiging.
En ook omdat mensen met deze gedragingen hun eigen wil op willen leggen aan anderen, die de vrijmoedigheid hebben om zich helemaal niet aan die regels te hoeven houden.
Maar ze worden wel veroordeeld, 'want iemand die zich niet aan de door mensen bij de Bijbel verzonnen regels houdt, is toch niet wedergeboren?' :roll:
En juist die conclusie veroorzaakt zoveel verontwaardiging en daarom krijg je die reakties in dit topic.
Maar jij ziet het verschil tussen verontwaardiging en haat niet, maar haalt een citaat van een dominee erbij, om hem jouw gevoel te laten verwoorden, nl. dat jij ook vindt dat die mensen die verontwaardigd zijn niet wedergeboren zijn.
Net als die meneer in mijn voorbeeld dus.

Terug naar “Archief”