schelpje3 schreef:
@MissF: en stel dat er iemand van de gemeente naar jou toekomt en zegt dat hij/zij er verdriet over heeft dat jij je hoed hebt afgezet? Hoe ga jij dan reageren?
Kleding draag je niet alleen voor jezelf.
Het is een eis van de Heere Zelf dat we netjes gekleed gaan.
In een kerk kun je een hinderpaal zijn voor een ander, niet iedereen verstaat die kunst om overal langs heen te kijken. En het kan iemand tot smart worden, dus dan bedoel ik geen smaakverschil of irritatie!
Bij ons is de regel dat je bij doop en H.A. een hoed op moet. Wat mij betreft mogen ze die regel loslaten, want het slaat nergens op. Tijdens een dergelijke gelegenheid wordt er ff een mutsje of baretje uit de mottenballen getrokken en smiddags zit dat ding er kennelijk weer in.
Je zet een hoed op omdat je er zelf van overtuigd bent dat het een oneer is om met ongedekt hoofd in de kerk te zitten en niet omdat iemand die nu zo graag ziet.
Dat ís ook gebeurd. De kerkenraad heeft het toen opgepakt, heeft onderzoek gedaan, iemand ingeschakeld die hier al eerder onderzoek naar heeft gedaan, gemeente avond belegd, en daarop is uitgesproken dat vrouwen een hoed/pet op kunnen zetten tijdens de erediensten om zo te laten zien dat zij zich onderwerpen aan de man-vrouw verhouding. Maar dat is niet de enige manier. Als die manier niet bij je past, kun je het ook op andere manieren laten blijken.
Dus toen bleek wel dat die regel dat het tijdens de sacramenten wel 'moest' onzin was, en is dat afgeschaft.
Wat ik al eerder schreef: uit beleefdheid doe ik dingen wel of niet, om mijn mede geloofsgenoten niet te kwetsen. Maar er is een grens. Een hoed op doen met Avondmaal en dopen was voor mij die grens, ik voelde me er zo ongemakkelijk bij, zeker nu het niet eens perse Bijbels bleek te zijn (daar was ik zelf natuurlijk eerder al achter, anders had ik het ding jaren geleden niet afgedaan tijdens de gewone diensten).
Daarnaast vind ik het een bizarre uitstraling naar de wereld om ons heen, waar ik liever niet in mee wil gaan. Een rok aandoen naar de kerk vind ik iets heel anders, ook zat onkerkelijke mensen dragen een rok, niks mis mee. Dat is een gewone klederdracht, een hoed is dat niet. (was het maar waar, onwijs stijlvol, alle dames weer een hoed op, maar dan de hele winter, en niet alleen tijdens de kerkdiensten)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...