StillAwake schreef:@allen,
Afgelopen tijd heb ik me verdiept in de erfzonde. Ik heb echter géén schriftplaatsen gevonden (anders dan psalm 51) die daar echt helder over zijn.
Nu las ik ergens (de bron moet ik even schuldig blijven) dat David waarschijnlijk een buitenechtelijk kind van Isaï was (onder andere gebaseerd op het feit dat Isaï David's bestaan lijkt te ontkennen).
Dat zet voor mij de tekst "Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen." toch in een enigszins ander daglicht.
Zie ik nu teksten over het hoofd?
Of is de hele erfzonde-theologie inderdaad op een dergelijk dun bewijs gefundeerd?
Ik denk dat je een belangrijke tekst over het hoofd ziet, want volgens mij vinden we de leer van de erfzonde heel duidelijk in Romeinen 5:12-19, of beter gezegd: de gevolgen van de zonde van Adam.
Romeinen 5:12 (NBG'51):
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;In het Oude Testament komen we een dergelijke zin niet tegen. Dus ook niet in Psalm 51.
De Schrift zegt:
De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf. (Ezechiël 18:20, NBG'51)
Dit vers leert ons dat de rechtvaardige vader/moeder niet schuldig is voor de zonden van zijn/haar zoon of dochter. Ook een rechtschapen zoon of dochter is niet schuldig voor de zonden van zijn of haar vader/moeder. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
De zonde is niet te verklaren door te verwijzen naar andere mensen. Integendeel: David wijst heel duidelijk op zichzelf. Hij zegt in Psalm 51:6: "Ik heb gezondigd."
We moeten er rekening mee houden dat er nergens in het Oude Testament staat dat de zonde van Adam werd aangenomen. Het Nieuwe Testament gaat explicieter in op de zonde van Adam. In het Nieuwe Testament vinden we de effecten van de zonde van Adam op de mensheid. In zijn uitleg over de opstanding van Christus beschrijft Paulus de gevolgen van Adams zonde.
Psalm 51 geeft wel een indicatie richting de erfzonde, vooral als we Romeinen 5:12 lezen. Daarom begrijp ik op zich wel dat de christelijke uitleggers Psalm 51:7 hebben gebruikt in verband met de leer van de erfzonde.