19 Maart 2014 Gemeenteraads Verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: 19 Maart 2014 Gemeenteraads Verkiezingen

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 15:56

Vlak vóór de verkiezingen zijn ze overal veur :-oo
Geld zat, zo lijkt het.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 16:05

schelpje3 schreef:Nou :-k Niet voor diegenen die zorg aan moeten vragen bijvoorbeeld.
En als je de voordeur uitstapt, heb je direkt met het beleid van die gemeentebestuurders te maken!
Voldoende parkeerplekken? Goede bestrating? Veilige omgeving?
Dus hoe bedoel je: ver van je bed en oninteressant?

Ik zeg niet dat het een oninteressante laag is (hoewel ik toegeef dat mijn post zo gelezen kan worden), maar een laag die door de overgrote meerderheid van de Nederlanders oninteressant gevonden lijkt te worden.
En daar is wel een oorzaak voor aan te wijzen.
Vlak voor de verkiezingen weten ze allemaal dat er een ringweg moet komen, dat de bestrating van enig niveau moet zijn en dat de vuilnis opgehaald moet worden, maar 20 maart zijn ze dat weer vergeten.
Hoor je weer bijna vier jaar niks van deze partijen.
De dagelijkse gang van zaken op het gemeentehuis (aangeven van kinderen, ophalen rijbewijs, aanvragen bouwvergunning, aanvragen huur/zorg toeslag) gaat allemaal door, ook zonder dat mensen nu echt beseffen wie er in de politiek zitten.
En als je ziet wie er dan vervolgens wethouder kunnen worden snap je dat mensen het vertrouwen kwijt zijn.
Voorbeeld uit mijn kennissenkring: een schoolmeester die de politiek in is gegaan is nu wethouder. Wat weet de gemiddelde schoolmeester meer van ruimtelijke ordening dan de gemiddelde burger?
De gemiddelde burger weet er in elk geval meer vanaf dan de wethouder uit dit voorbeeld...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 16:06

schelpje3 schreef:Vlak vóór de verkiezingen zijn ze overal veur :-oo
Geld zat, zo lijkt het.

Dat is in de landelijke politiek niet anders...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 16:34

StillAwake schreef:Vlak voor de verkiezingen weten ze allemaal dat er een ringweg moet komen, dat de bestrating van enig niveau moet zijn en dat de vuilnis opgehaald moet worden, maar 20 maart zijn ze dat weer vergeten.
Hoor je weer bijna vier jaar niks van deze partijen.
De dagelijkse gang van zaken op het gemeentehuis (aangeven van kinderen, ophalen rijbewijs, aanvragen bouwvergunning, aanvragen huur/zorg toeslag) gaat allemaal door, ook zonder dat mensen nu echt beseffen wie er in de politiek zitten.
Ik denk dat iemand die een ambtelijke organisatie van binnenuit kent hier wel wat op kan afdingen hoor.. gelukkig is het zo dat er tussen de one-isuepartijen, de plucheklevers en de populisten ook serieuze partijen zijn, met gemotiveerde politici die zich heel hard inzetten voor 'hun' gemeente. Gelukkig, want een gemeenteraad (en het college van B&W zeker) hebben wel degelijk een grote invloed op de gang van zaken in een gemeente. Vooral bij langlopende zaken is de roering maximaal. En dat wordt alleen maar groter, want veel taken die voorheen nog bij de provincie of het rijk lagen, komen nu bij de gemeentes terecht. Allemaal nieuwe taken waar de nieuwe gemeenteraad straks ongetwijfeld graag een zegje over wil doen. :jaknikken:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 16:36

schelpje3 schreef:Vlak vóór de verkiezingen zijn ze overal veur :-oo
Geld zat, zo lijkt het.
Ja haha. Wij hebben er hier eentje die wil meer ijsbanen, meer speeltuintjes, een autotunnel, goedkopere bouwkavels en belastingverlaging voor iedereen. De financiële middelen hopen ze te verkrijgen door alle ambtenaren te ontslaan. 8)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 19:51

Jvslooten schreef:Ik denk dat iemand die een ambtelijke organisatie van binnenuit kent hier wel wat op kan afdingen hoor.. gelukkig is het zo dat er tussen de one-isuepartijen, de plucheklevers en de populisten ook serieuze partijen zijn, met gemotiveerde politici die zich heel hard inzetten voor 'hun' gemeente. Gelukkig, want een gemeenteraad (en het college van B&W zeker) hebben wel degelijk een grote invloed op de gang van zaken in een gemeente. Vooral bij langlopende zaken is de roering maximaal. En dat wordt alleen maar groter, want veel taken die voorheen nog bij de provincie of het rijk lagen, komen nu bij de gemeentes terecht. Allemaal nieuwe taken waar de nieuwe gemeenteraad straks ongetwijfeld graag een zegje over wil doen. :jaknikken:

Op zich ben ik dat met je eens, maar ik stoor me er aan dat alleen in het halfjaar voorafgaand aan verkiezingen de partijen op de braderie vertegenwoordigd zijn.
Dat de partijen dan echt de grootste moeite doen om zichtbaar te zijn, en dan vervolgens na de verkiezingen weer voor een paar jaar in een ivoren torentje zitten.
Dat die mensen daar hard werken en nuttige dingen doen weet ik ook wel (ik ken ook een aantal lokale politici bij ons persoonlijk, dus ik zie het ook wel gebeuren), maar de terugkoppeling naar de kiezer is minimaal. De gemiddelde kiezer ziet niks van alles wat de lokale politiek doet, en zo rond de verkiezingen dan roepen ze allemaal wat ze willen (vaak willen ze ook allemaal wel ongeveer hetzelfde), maar een tussentijdse terugkoppeling had het gemeentebestuur dichter bij de kiezer kunnen brengen, iets wat nu te weinig gebeurd.
Dat resulteert in een grote afstand tussen politiek en kiezer, waardoor mensen uiteindelijk geen motivatie meer zien om te stemmen.
Ik weet niet of dat in alle gemeentes zo is, maar in elk geval wél in alle gemeentes waar ik ooit heb gewoond.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 21:53

@StillAwake
Het beeld wat je schetst erken ik ook wel hoor.. ik denk dat het in min of meerdere mate overal wel voorkomt. Gelukkig zijn er ook nog politici die wél snappen dat het anders hoort!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 07:51

Jvslooten schreef:@StillAwake
Het beeld wat je schetst erken ik ook wel hoor.. ik denk dat het in min of meerdere mate overal wel voorkomt. Gelukkig zijn er ook nog politici die wél snappen dat het anders hoort!

Die politici zijn er wel, maar veel kiezers zien vooral de politici die (keihard werkend) onzichtbaar zijn buiten verkiezingstijd om.
Jammer is dat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 11:03

Het kabinet ziet een verkiezingsnederlaag en mengt zich erin om mensen te bewegen om vooral geen PVV te stemmen. http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... left-right

Ook niet mijn favoriete partij, maar deze stuiptrekking slaat gewoon alles.

Een PvdA'er (Fouad Sidali)vergelijk voor het gemak Wilders maar weer eens met Hitler. Natuurlijk diskwalificeer je jezelf en je partij daarmee al helemaal zijn reacties zijn ook een prachtig voorbeeld van regenten gedrag. Op Twitter;

Fouad Sidali
"Hitler is onder ons. In de gedaante van Geert Wilders. Hitler vond ook dat er minder Joden moesten zijn. Opdat we nooit zullen vergeten."

Als reactie van het idee van Wilders om per 12 vierkante meter maximaal 1 Marokkaan te hebben (ivm illegale onderverhuur). Dit was dan weer een reactie van Wilders op een idee van de PvdA om per 12 vierkante meter maximaal 1 Pool te hebben. http://www.at5.nl/artikelen/123413/pvd- ... ante-meter

Schijnheilig dat je schijnbaar zulke dingen wel over Polen mag zeggen als PvdA maar dat exact hetzelfde over Marokkanen je een vergelijking met Hitler oplevert.

Daarop reageert iemand;
"Historisch besef van een mug RT @FouadSidali Hitler is onder ons. In de gedaante van Geert Wilders"

Waarop deze Fouad Sidali prima inzicht geeft over hoe de PvdA eigenlijk over het voetvolk denkt;

"@martvanderburg Ga spelen snotneus."

Maar natuurlijk neemt meneer zijn domme woorden terug op Twitter:
Fouad Sidali
"De vergelijking die ik maakte is ongepast en had ik niet mogen maken. Men moet wel beseffen welke emoties de uitspraken van Wilders oproept"

En daar reageren mensen natuurlijk ook weer op. Want zo'n jij-bak kunnen we allemaal wel aanhalen. Zo kan Wilders ook wel heel gemakkelijk zijn woorden terugnemen met exact hetzelfde argument over Marokkanen.

Allemaal te volgen op zijn eigen Twitter acount; https://twitter.com/FouadSidali

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden, eigenlijk voornamelijk bij de PvdA maar soms ook bij andere partijen. Deze mensen zijn gewoon absoluut ongeschikt als volksvertegenwoordiger laat staan om een functie als wethouder te vervullen. Maar goed, de baantjesmachine draait volop in de politiek en ook deze man zal wel weer een leuke functie toegeschreven krijgen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 11:57

Faalminister Timmerfrans probeert de stembusgang ook nog even in het nadeel van de partij van de ander te beinvloeden; http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... en_de.html

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 02:16

Gisteren tot diep in de nacht campagne gevoerd, vandaag van 6:30 tot 23:30 op het stembureau en daarna tot 2:00 uur op de uitslagen gewacht.. vermoeiend, maar wat was het fantastisch. Het was het waard. Wat een fantastische uitslag, dit was beter dan dat iedereen had durven dromen. Wauw!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2014 09:03

De PvdA is in mijn gemeente niet meer de grootste! En zie gelijk schijnt het zonnetje de volgende dag. Minder PvdA doet een mens dus echt goed, Wilders had op dat punt gelijk. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2014 09:07

overmorgen regent het weer.... ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 09:26

Marnix schreef:overmorgen regent het weer.... ;)
Op Urk niet hoor.. voor de komende vier jaar voorspel ik heel mooi weer. 8)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 20 mar 2014 10:01

In mijn gemeente is de combinatiepartij met oa SGP de grootste gebleven en groter geworden. Van 6 naar 7 zetels in de raad. Dat is éénderde van het totaal aantal zetels. Elke andere partij is tenminste de helft kleiner en voortgaan met de huidige coalitie is mogelijk. Misschien is dat laatste niet handig, vanwege het verlies van de VVD, maargoed: het kan.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “Archief”