Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 12:41

Marnix schreef:Daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van leesdiensten. Daar is vaak zo lastig je aandacht bij te houden omdat het gewoon wordt voorgelezen. Bevindelijkheid vind ik niet zpo belangrijk, anders kan je als predikant alleen goed preken over dingen die je zelf hebt meegemaakt. Het gaat er om dat het Woord leeft in het hart van de predikant....

Wel is het vaak zo dat juist de leesdiensten vaak de betere preken zijn, omdat de lezer echt een preek kan uitzoeken waar hij iets bijzonders in vond.
Toegegeven, een preek voorgelezen krijgen is luistert wel moeilijker. Maar sinds wanneer zitten we voor ons eigen gemak in de kerk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 12:45

StillAwake schreef:Grappig, dat is bij mij echt precies andersom!
Veel van die zogenaamd "bevindelijke" preken munten juist uit in herhalingen van zetten, en vaak ook herhalingen van volledige preken.
Ik heb liever een preek van een kwartier die scherp is en helder, dan een preek van drie kwartier met eindeloos veel herhalingen.

Die preken (en predikanten) ken ik ook. Immer dezelfde riedel. Maar de vele predikanten die ik beluister, hebben dat totaal niet. Het is gewoon een hardnekkig misverstand dat er in rechts reform. kerken niet gunnend zou worden gepreekt. Dat is absoluut niet waar!
Maar het gaat wel door een weg van ontdekking en daarom lijkt het voor velen zo moeilijk en staat het hen tegen. Want je moet geestelijk helemaal uitgekleed worden en daar wil een mens nou niet aan.
We hebben nog zoveel mee te nemen he en dat moet er nou allemaal tussenuit.

@Marnix: als preeklezen saai is, komt dat door de manier van lezen, monotoon, achter elkaar door. De nieuwere generaties ouderlingen lezen vlot, kijken af en toe op, de gemeente in en houden zo het contact.
Ik hoor tien keer liever een leespreek van een goede dominee, dan één keer zo'n korte, wat oppervlakkige meditatie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2014 13:41

Het gaat niet om gemak StillAwake.... maar ik merk gewoon dat ik het veel moeilijk vind om geconcentreerd te blijven luisteren en de inhoud dan vaak minder goed overkomt. Dat ligt ook wel aan de lezer, wij hebben een kleine gemeente met niet zoveel ouderlingen en niet iedereen is even goed in preeklezen. Ik zou liever zien dat ze mensen die meer gewend zijn om te speechen, voor te dragen enz (leraren, leraressen, mensen uit het bedrijfsleven) laten lezen... dat je ouderling bent wil namelijk niet zeggen dat je goed kan preeklezen. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2014 13:45

Marnix schreef:Het gaat niet om gemak StillAwake.... maar ik merk gewoon dat ik het veel moeilijk vind om geconcentreerd te blijven luisteren en de inhoud dan vaak minder goed overkomt. Dat ligt ook wel aan de lezer, wij hebben een kleine gemeente met niet zoveel ouderlingen en niet iedereen is even goed in preeklezen. Ik zou liever zien dat ze mensen die meer gewend zijn om te speechen, voor te dragen enz (leraren, leraressen, mensen uit het bedrijfsleven) laten lezen... dat je ouderling bent wil namelijk niet zeggen dat je goed kan preeklezen. :)

Bij ons gebeurd dat. Wij hebben drie vaste lezers (voor de sporadische keren dat we geen predikant hebben).
Wellicht is dat de reden dat ik niks tegen preeklezen heb.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 13:50

Marnix schreef:Het gaat niet om gemak StillAwake.... maar ik merk gewoon dat ik het veel moeilijk vind om geconcentreerd te blijven luisteren en de inhoud dan vaak minder goed overkomt. Dat ligt ook wel aan de lezer, wij hebben een kleine gemeente met niet zoveel ouderlingen en niet iedereen is even goed in preeklezen. Ik zou liever zien dat ze mensen die meer gewend zijn om te speechen, voor te dragen enz (leraren, leraressen, mensen uit het bedrijfsleven) laten lezen... dat je ouderling bent wil namelijk niet zeggen dat je goed kan preeklezen. :)

Nu word ik even ondeugend Marnix. :wink: We hadden ooit een discussie over het bidden voor de dienst, dat je de Heere moet vragen om de satan te weren, dat hij je niet afleidt. Dat vond jij maar onzin, overbodig, want dat overkwam jou niet.
Nu lees ik het ook bij jou. Zie het rood gemaakte gedeelte.
Dat kan satan ook gebruiken! Je gaat je ergeren aan een nasale stem, een neus die opgehaald wordt of een monotoon voorlezen.
Snap je het nu wel wat we bedoelden te zeggen tegen je? :D

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 feb 2014 18:05

schelpje3 schreef:Nu word ik even ondeugend Marnix. :wink: We hadden ooit een discussie over het bidden voor de dienst, dat je de Heere moet vragen om de satan te weren, dat hij je niet afleidt. Dat vond jij maar onzin, overbodig, want dat overkwam jou niet.
Nu lees ik het ook bij jou. Zie het rood gemaakte gedeelte.
Dat kan satan ook gebruiken! Je gaat je ergeren aan een nasale stem, een neus die opgehaald wordt of een monotoon voorlezen.
Snap je het nu wel wat we bedoelden te zeggen tegen je? :D

Doe niet zo hautain.
Je moet de Heere niet vragen de satan te weren, maar de opdracht van de Heere volgen om ZELF de wapenuitrusting aan te trekken tegen de machten in de lucht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 18:33

mealybug schreef:Doe niet zo hautain.
Je moet de Heere niet vragen de satan te weren, maar de opdracht van de Heere volgen om ZELF de wapenuitrusting aan te trekken tegen de machten in de lucht.
Weet je nog uit welke zeven delen die wapenuitrusting bestaat Mealybug?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 feb 2014 20:50

Jvslooten schreef:Weet je nog uit welke zeven delen die wapenuitrusting bestaat Mealybug?

Ja hoor.

Hier een opfrisser dan voor je.

http://www.jeshua.nl/index.php?option=c ... &Itemid=80

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 20:52

Jvslooten schreef:Weet je nog uit welke zeven delen die wapenuitrusting bestaat Mealybug?
mealybug schreef:Ja hoor.
Het leek namelijk alsof je er een vergeten was.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 feb 2014 20:55

Jvslooten schreef:Het leek namelijk alsof je er een vergeten was.

Wat fijn dat je zo bezorgd bent :-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 20:55

mealybug schreef:Wat fijn dat je zo bezorgd bent :-)
Geen dank hoor, dat is toch wederzijds hoop ik? :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 12:18

schelpje3 schreef:Die preken (en predikanten) ken ik ook. Immer dezelfde riedel. Maar de vele predikanten die ik beluister, hebben dat totaal niet. Het is gewoon een hardnekkig misverstand dat er in rechts reform. kerken niet gunnend zou worden gepreekt. Dat is absoluut niet waar!
Maar het gaat wel door een weg van ontdekking en daarom lijkt het voor velen zo moeilijk en staat het hen tegen. Want je moet geestelijk helemaal uitgekleed worden en daar wil een mens nou niet aan.
We hebben nog zoveel mee te nemen he en dat moet er nou allemaal tussenuit.

@Marnix: als preeklezen saai is, komt dat door de manier van lezen, monotoon, achter elkaar door. De nieuwere generaties ouderlingen lezen vlot, kijken af en toe op, de gemeente in en houden zo het contact.
Ik hoor tien keer liever een leespreek van een goede dominee, dan één keer zo'n korte, wat oppervlakkige meditatie.

Zolang een predikant uit het hoofd preekt met slechts summiere aantekeningen loopt hij wel het risico op eenzijdigheid.
En of die aantekeningen op papier, een I-pad of voor mij part een kleitablet staan maakt me echt geen biet uit. Dergelijke vormelijkheid is al helemaal niet aan mij besteed...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 12:36

StillAwake schreef:Zolang een predikant uit het hoofd preekt met slechts summiere aantekeningen loopt hij wel het risico op eenzijdigheid.
En of die aantekeningen op papier, een I-pad of voor mij part een kleitablet staan maakt me echt geen biet uit. Dergelijke vormelijkheid is al helemaal niet aan mij besteed...

Nee, niet met je eens.
Als het goed is, verdiept de prediking ook met de jaren. Maar sommige jongere predikanten zijn al diep doorgeleid en dat is dan te horen.
In artikel 8 van het Kerkrecht staat:
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid.

Al komt deze laatste categorie steeds minder voor.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 13:23

schelpje3 schreef:Nee, niet met je eens.
Als het goed is, verdiept de prediking ook met de jaren. Maar sommige jongere predikanten zijn al diep doorgeleid en dat is dan te horen.
In artikel 8 van het Kerkrecht staat:
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid.

Al komt deze laatste categorie steeds minder voor.

De eerste predikant die ik heb meegemaakt had altijd heel goed en punctueel uitgewerkte preken. Naarmate hij echter meer uit het hoofd ging doen leken al zijn preken op de vorige (helaas heb ik de man in zijn "goede jaren" niet live mogen beluisteren).
En het doorgeleid zijn van de predikant, wat bedoel je daarmee?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2014 13:25

Dat de man zelf een nabij geestelijk leven kent.

Terug naar “Archief”