Jvslooten schreef:Het grote probleem is dat het concept ´dood´ een wezenlijke rol speelt in de evolutie. Vanuit bijbels perspectief is dit onverenigbaar: in het OT wordt geleerd dat de dood pas ná de schepping van de mens in de wereld is gekomen, en het NT werkt de theologische consequenties hiervan verder uit. Om het idee van een theïstische evolutie vorm te geven zul je grote delen van de bijbel simpelweg moeten negeren, of op z´n minst moeten herinterpreteren, wat het geheel van de schrift niet geloofwaardiger maakt.
Volgens de meeste creationisten kwam de dood na de zondeval, maar dit is m.i. Oud-testamentisch niet correct. Dit is alleen iets was Paulus heeft gezegd.
In het OT staat nergens dat de dood niet bestond, alleen dat Adam en Eva zouden sterven als ze die vrucht zouden eten.
-Als de dood niet bestond wisten ze niet wat sterven betekende.
- De opdracht in Gen 1 (Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde) is niet mogelijk als er geen dood bestond.
-De vruchtbaarheid van de aarde houdt verband met dode organismen.
-Zie ook in Jesaja de profetie over een nieuwe aarde: Daarin bestaat de dood gewoon.
Jes 65
20 Geen zuigeling zal daar meer zijn
die slechts enkele dagen leeft,
geen grijsaard die zijn jaren niet voltooit;
want een kind zal pas sterven als honderdjarige,
en wie geen honderd wordt, geldt als vervloekt.
Dat de dood niet goed is, is een menselijke interpretatie. ofwel: Wij vinden de dood niet goed. Daar denkt de Oud-testamentische God heel anders over.
De menselijke interpretatie over een goede schepping komt waarschijnlijk door een paar dingen die voor overleven absoluut noodzakelijk zijn en die we met de meeste dieren delen: pijn en angst voor de dood. Wie die dingen ontbeert zal sneller sterven.
Pijn en angst voor de dood zijn dus prima mechamismen. Zeer goed, zou ik bijna zeggen. En daarbij dan: wie van ons maakt uit wat God 'zeer goed' vindt?
Ik wil er nog aan toevoegen dat de aarde (zoals wij die kennen) geen plek is die zonder de dood, (en verderf) de aarde is zoals wij die kennen. Het bestaat uit een kern van gesmolten gesteente enzovoorts die MOET eruperen, af en toe (zie ook de ring van vuur)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ring_van_Vuur
De aardkorst is altijd in beweging. Bosbranden zijn een manier om de aarde vruchtbaarder te maken.
Wie gelooft dat dit ooit anders was heeft in mijn optiek heel wat uit te leggen.