Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2012 09:33

mohamed schreef:Ik weet niet welke Bijbel jij leest hoor, maar de mijne heeft twee testamenten. De link waar jij naar verwijst gaat over huwelijken die gebaseerd zijn op het OT, ook wel de Hebreeuwse Bijbel genaamd. Op zijn best is dit een joods huwelijk en dat joden vrouwonvriendelijk zijn hoef je mij niet te vertellen.

Tante Pollewop schreef:Maar de grap is nou juist dat er als het over het Bijbelse huwelijk gaat altijd wordt terugverwezen naar het OT.

Paulus deed dat ook inderdaad, maar betrok die wetten op Christus en de gemeente (Ef 5,32) wat bedoel jij dan? (Eventueel mag je antwoorden in mijn topic over het huwelijk.)
Tante Pollewop schreef:Daarnaast staan in het NT ook genoeg vrouwonvriendelijke passages, waar sommige denominaties en politieke partijen nog steeds gebruik van maken om vrouwen niet als gelijk te beschouwen.

Ligt dat aan de passages of aan hen? Zoals ik al eerder zei betrok Paulus de wet op Christus en de gemeente, dus Adam was een voorafbeelding van Christus en Eva van de gemeente. Die wetten betrok Paulus NIET op man en vrouw, want hij schreef dat man en vrouw gelijkwaardig zijn (Gal 3,28) dus dat is heel wat liberaler dan de leer van de kerk.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 nov 2012 12:54

mohamed schreef:Ligt dat aan de passages of aan hen? Zoals ik al eerder zei betrok Paulus de wet op Christus en de gemeente, dus Adam was een voorafbeelding van Christus en Eva van de gemeente. Die wetten betrok Paulus NIET op man en vrouw, want hij schreef dat man en vrouw gelijkwaardig zijn (Gal 3,28) dus dat is heel wat liberaler dan de leer van de kerk.

Je kletst weer eens, zoals gewoonlijk.

Gal. 3:28 heeft alleen betrekking op gelijke deelname in het heil. Meesters en slaven waren volgens Paulus in dat opzicht gelijk, maar er is geen sprake van dat Paulus zegt dat slavernij fout is.

Volgens Paulus is God het hoofd van Christus, Christus het hoofd van de man en de man het hoofd van de vrouw. De man is het beeld van God en de vrouw het beeld van de man. De vrouw is voor de man geschapen, niet andersom (1 Kor. 11). Niks gelijkwaardigheid.
Vrouwen zijn tweederangs ten opzichte van mannen en mogen niet in het openbaar spreken (1 Kor 14).
En het devies is: vrouwen moeten hun mond houden, want ze zijn als tweede geschapen en vielen nota bene als eerste in de zonde. Als straf moeten ze kinderen baren. (1 Tim 2)

Dus wie de Bijbel als absoluut gezaghebbend ziet, zal volgens de Bijbelse scheppingsorde de vrouw als een tweederangs wezen beschouwen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2012 15:56

Eigenlijk heb ik het zo gehad met die discussies waar over en weer met bijbelteksten wordt gesmeten!
De hetero probeert de homo te vertellen dat-ie toch echt heel zondig is.
De homo probeert de hetero te vertellen dat-ie dat anders leest in de Bijbel.

Yep en allebei hebben ze dezelfde Bijbel in de hand.

En intussen?
Intussen zitten er ongelofelijk veel homo's in de kerk in de knel omdat niemand weet wie ze zijn, Niemanf mág het weten want dan krijgen ze dezelfde mestwagen over zich heen als dat hier en op andere plaatsen gebeurt.

En er zijn nog veel meer homo's die allang een schop tegen de kerk hebben gegeven omdat die kerk vol zat met brave, betweterige en bestraffende kerkmensen die het ongetwijfeld goed bedoelen.

Hoe je ook over homoseksualiteit denkt: homo's zijn geen 'foutje' van God. Het is een menselijke fout om hen bij God weg te jagen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2012 19:27

mohamed schreef:Ligt dat aan de passages of aan hen? Zoals ik al eerder zei betrok Paulus de wet op Christus en de gemeente, dus Adam was een voorafbeelding van Christus en Eva van de gemeente. Die wetten betrok Paulus NIET op man en vrouw, want hij schreef dat man en vrouw gelijkwaardig zijn (Gal 3,28) dus dat is heel wat liberaler dan de leer van de kerk.

Cicero schreef:Je kletst weer eens, zoals gewoonlijk.

Gal. 3:28 heeft alleen betrekking op gelijke deelname in het heil. Meesters en slaven waren volgens Paulus in dat opzicht gelijk, maar er is geen sprake van dat Paulus zegt dat slavernij fout is.

Volgens Paulus is God het hoofd van Christus, Christus het hoofd van de man en de man het hoofd van de vrouw. De man is het beeld van God en de vrouw het beeld van de man. De vrouw is voor de man geschapen, niet andersom (1 Kor. 11). Niks gelijkwaardigheid.
Vrouwen zijn tweederangs ten opzichte van mannen en mogen niet in het openbaar spreken (1 Kor 14).
En het devies is: vrouwen moeten hun mond houden, want ze zijn als tweede geschapen en vielen nota bene als eerste in de zonde. Als straf moeten ze kinderen baren. (1 Tim 2)

Dus wie de Bijbel als absoluut gezaghebbend ziet, zal volgens de Bijbelse scheppingsorde de vrouw als een tweederangs wezen beschouwen.

Vrouw en man in het huwelijk
22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23 want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Kortom, ik klets niet maar bouw op het fundament wat Paulus heeft gelegd, alhoewel dat in jouw kringen waarschijnlijk een pot nat is.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 nov 2012 10:46

Dit gedeelte bevestigt toch alleen maar wat Cicero schrijft?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 nov 2012 12:30

En weer gaan we los op de vraag of 'het' nou wel of niet mag.
Makkelijk toch?
Dan kunnen we gewoon lekker met teksten smijten en de naastenliefde vergeten.

Hou toch eens op!
Daar gaat het in dit topic toch niet over?
Er zitten homo's in jouw kerk. En hoe ga je dáár mee om?
Net als Feike ter Velde?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 nov 2012 13:08

De laatste paar postings gingen niet over of het wel mag, hoor. Die gingen over de gelijkheid van vrouwen.

Verder blijkt het steeds maar weer nodig te zijn dat er uitgelegd wordt wat de Bijbel nou werkelijk zegt over homo's. Dus ophouden lijkt me dan niet zo zinvol.

Verder lijkt het mij een prima idee om het te hebben over hoe men met homo's en lesbiennes dient om te springen in de kerk, maar blijkbaar zijn er reaguurders die daar niet aan toe zijn.
De gedachtewisseling met Faramir ging hier overigens wel ongeveer over.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 nov 2012 14:55

Eerlijk gezegd begrijp ik de felheid van veel hetero's niet om alles uit de kast te halen om homoseksualiteit te bestrijden. Allereerst: het raakt hen zelf niet. Het is iets waar een rechtgeaarde hetero nooit mee te maken krijgt.

Waar ze wel mee te maken krijgen, zijn homoseksuele broeders en zusters. Ook in hun kerk.
Wat zou het heerlijk zijn als ze zich daar nou eens druk om zouden maken zodat er geen homo's meer de kerk uitvluchten, God vaarwel zeggen of zelfs een einde aan hun leven maken...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 nov 2012 09:41

Faramir schreef:Nee toch niet gebeurd. Een combinatie van factoren denk ik maar toch wel een moderne samenleving vol van techniek die mij meer trekt. Kortom, ik kan maar moeilijk afscheid nemen van het wereldlijke.

Heel herkenbaar. De samenleving vol van techniek vind ik eigenlijk nog minder belangrijk dan wat ik zou moeten ontberen.
Ik kan geen afstand nemen van wie ik ben en van liefde en geliefd zijn door degene van wie je houdt.

Aan een groot deel van de christelijke homo's wordt geen keuze voorgelegd. Je moet je conformeren, ook al ga je er zelf (bijna) aan onderdoor. Doe je dat niet, dan heb je voor de kerk en als je pech hebt ook voor je familie afgedaan.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 nov 2012 11:17

Elke Christelijke homo van wat voor denominatie dan ook weet dat hij zich moeten onthouden van de homopraxis en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 nov 2012 11:24

Lichtzwaard schreef:Elke Christelijke homo van wat voor denominatie dan ook weet dat hij zich moeten onthouden van de homopraxis en meer niet.

Je vergeet er nog 83 smileys achter te zetten. 8)

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 05 nov 2012 11:33

Lichtzwaard schreef:Elke Christelijke homo van wat voor denominatie dan ook weet dat hij zich moeten onthouden van de homopraxis en meer niet.

Dus een soort van verplicht celibaat? Makkelijk hè, om dat aan anderen op te leggen terwijl je er zelf geen rekening mee moet houden...

Da's een even absurde redenering als wanneer iemand met bruine ogen zou beweren dat het hebben van blauwe ogen een gruwel is, en dat mensen met blauwe ogen weliswaar mogen bestaan, zolang ze maar hun leven lang hun ogen dicht houden.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 nov 2012 12:03

Ik denk dat het iets te makkelijk is om te zeggen dat heteroseksuele mensen maar hun mond moeten houden.

Voor mij is homoseksualiteit ook iets tussen God en de persoon zelf. Het is niet echt Christelijk om homos anders te behandelen dan andere mensen of om ze minder serieus te nemen of te beledigen.
Als je mij echter vraagt of ik denk dat homoseksualiteit Bijbels toegestaan is, dan zeg ik toch met wat aarzeling "nee". Verder denk ik dat een kerkenraad daar ook een mening over mag hebben en zie ik het huwelijk ook als iets heiligs (ook al is het iets wat van de staat uitgaat en niet van de kerk) en zie ik het homohuwelijk niet als een echt huwelijk.

En ja heteroseksuele mensen hebben ook hun grenzen. Geen seks voor het huwelijk en dat heeft in mijn geval ook zo'n 34 jaar geduurd en had best langer kunnen duren, of geen relatie met een niet Christen. Wel vind ik het vreemd dat sommige mensen die heel hard de Bijbel en de kerkelijke regels er bij halen als het gaat om homoseksualiteit een veel milder standpunt hebben over seks buiten het huwelijk of een relatie tussen christen en niet-christen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2012 13:20

Jeewee schreef:
Hou toch eens op!
Daar gaat het in dit topic toch niet over?
Er zitten homo's in jouw kerk. En hoe ga je dáár mee om?
Net als Feike ter Velde?

Ik heb de citaten (ken niet het hele stuk!) van Feike ter Velde gelezen.
Wat is er mis mee? Hij gaat niet tekeer tegen homosexualiteit, vindt uiteraard niet dat homo's gepest mogen worden maar hij gaat tekeer tegen de uitwassen zoals je die ziet op zo'n homoparade.
Wel eens gezien? Ik wel, ging er van over mijn nek. Vind overigens net zo goed dat heterostellen hun sexualiteit niet hoeven te etaleren: houd dat maar lekker in je eigen slaapkamer.

Ik lees ook nergens iets negatiefs van F. ter Velde over homo's in de kerk, dus wat zeg je nou Jeewee?
We moeten wel lezen wat er staat, en de man geen woorden in de mond gaan leggen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2012 13:25

Wim2600 schreef:
Dus een soort van verplicht celibaat? Makkelijk hè, om dat aan anderen op te leggen terwijl je er zelf geen rekening mee moet houden...

Nee, dat is niet makkelijk, helemaal niet zelfs, maar wel wat de Bijbel leert.
Daarom alleen al zouden kerkleden met veel zorg en liefde om een homo heen moeten staan, want het is niet makkelijk als je homo bent en wilt leven naar Gods wil.
De kerk zou de eerste plaats moeten zijn waar een homo zich geaccepteerd zou weten, maar helaas wijkt de praktijk daar vaak schrikbarend vanaf.

Terug naar “Archief”