Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 21:22

learsi schreef:De tekst spreekt niet over ¨snel¨maar over ¨terstond¨

Er is ook een vertaling die over snel spreekt; Het zaad kwam snel op,(groot nieuws) maar in principe komt het een beetje op hetzelfde neer.
Ik ben er niet zo voor alles te vergeestelijken, maar als ik even 'meepraat': Mat.20:34 en terstond werden hun ogen ziende, Mat.8:3 En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd.

learsi schreef:Bij de Moorman, de verloren zoon, en Zacheus is dit ¨terstond¨ niet aan de orde.
Bij de stokbewaarder gaan er zaken aan zijn bekering vooraf, het ¨terstond¨ geldt dus ook hem niet.

Bij iedereen gaan er zaken vooraf. Verder is hier terstond en snel wel wat Jezus bedoelt. Zelfs een zaadje op steenachtige plaatsen heeft even tijd nodig, je moet terstond dus ook niet letterlijk opvatten.
learsi schreef:En voor bekering en geloof geldt, dat ze uit het vlees geboren kunnen zijn(Joh.3:6).
Daarom ook de geschiedenis van deze vrouw, opdat die tot geloof in Christus gekomen zijn, hun weg terug kunnen lezen in haar weg.

h.g. Learsi

Joh.3:6 daar gaat het niet over bekering en geloof maar juist over iemand die nog niet wedergeboren is.
Sorry maar ik kan het niet met je eens zijn, het is geen sjabloon.
Alle bekering is nog geen echte bekering, en er is ook veel geloof wat niet zaligmakend is.
Alleen het geloof in Jezus als Verlosser en Heer, zonder dat er iets van jezelf meetelt is nodig.
Het mooiste is als we dat direct geloven, daar hoeven we echt geen al dan niet symbolische twaalf jaren over te doen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jul 2011 21:37

Er zijn weer een aantal postings, die voornamelijk tot doel lijken te hebben om ons ervan te overtuigen dat er maar weinig mensen zalig zullen worden, dat het verkrijgen van het heil sowieso een moeilijke en diepe, lange weg is, die vervolgens ook nog eens langs een min of meer vast stramien moet worden afgelegd. In het algemeen past die reactie bij een geïsoleerd christendom dat een eigen voorstelling heeft van de heilsweg en daar ook een eigen taal voor gebruikt. Lees de vorige postings nog maar eens door en ontdek in welke hoge mate men zich bedient van archaïsch taalgebruik vol termen en zinswendigen uit één specifieke christelijke traditie; het duidt erop dat men nooit zelf heeft leren nadenken over de inhoud die wordt nagepraat, laat staan dat men het in begrijpelijk Nederlands kan verwoorden; het is één van de onvrijheden in die kleine kerkgemeenschappen die ik zo betreur.

Eén van de zaken die men andere christenen altijd weer verwijt is het gemak waarmee die lijken te kunnen geloven. Onverholen afgunst leidt tot reacties als de bovenstaande, de inhoud is weer: bij ons gaat het gelukkig niet zo gemakkelijk. Ik denk dan: over welk geluk heb je het, wanneer mensen van zichzelf en van elkaar niet durven veronderstellen dat zij een waarachtig kind van God zijn? De twijfel, de worsteling, de onzekerheid en een levenlang beheerst worden door angst en vrees worden bijna als een deugd gezien.

Horeb wil niet in verleiding worden gebracht. Nu ga ik niet in de verdediging schieten, maar ik wil een ieder wel laten weten waarom het zo verleidelijk is om Jezus' weg te volgen. de belangrijkste reden is namelijk, dat het inderdaad zo eenvoudig is (stomverbaasde blikken?) Bedenk dan het volgende nog eens:

De boodschap van de Bijbel is dat God de mens zoekt totdat Hij hem vindt. Alle obstakels die mensen hebben opgeworpen om hem van het lijf te houden, dat zijn alle zonden van ongehoorzaamheid, afkerigheid, zelfingenomenheid, goddeloosheid, kwaad denken, spreken en handelen, liefdeloosheid ongerechtigheid, haat, geweld en verder alles wat het leven tot een hel maakt, hebben God niet afgebracht van Zijn vaste voornemen om de mens te vinden. Het bijzondere is, dat de God van de Bijbel zich zeer menselijk vertoont. Hij spreekt, Hij toornt, Hij fluistert, Hij roept. Vergeleken met alle andere goden, die zich afstandelijk en in stilte hulden, terwijl zij de rampen op de mensen deden neerregenen, is de God van de Bijbel veel emotioneler, veel dichter op de mensen betrokken. Dat levert soms ingrijpende worstelingen op met de zondaars die niets van hem moeten weten, maar het principiele punt is, dat het God niet koud laat. Daarin is Hij geen sphinx, geen tiran, geen stille kracht, maar Vader. Sterker nog, dit vaderschap is een uiting van Zijn wezen en die is Liefde.

Alles wat God heeft gedaan in schepping, het geven van de Thora, het bevrijden uit ballingschap en het zenden van Zijn Zoon zijn terug te voeren op deze zelfde eigenschap: God laat de mens niet omkomen in zijn eigen ellende. Hij daalt af. Eerst individueel, aan de aartsvaders, dan collectief aan het volk Israël, maar uiteindelijk universeel in het zenden van Zijn Zoon, die de verlossing voor eens en vooral bereid heeft, voor alle volken.

De vorm waarin God met de mens omgaat is dus steeds die geweest van de hardnekkige poging om mensen weer terug te roepen. Er zit een sterke wil achter. God wil dat alle mensen zalig worden. het mooist en ontroerends is deze eeuwige wil van God, waarop al Zijn handelen in de menselijke geschiedenis is gebaseerd duidelijk geworden in de manier waarop Jezus met de mensen omging. Niemand heeft ooit God gezien, maar Hij, Jezus heeft alles over God duidelijk gemaakt. Voor eens en voor al weten we hoe Hij het wil. Niet door kracht, noch door geweld, maar door de Geest van Christus.
wat houdt dat in? Hoe worden mensen benaderd? Hoe krijgt God Zijn mensen weer terug? Je kent het antwoord al, wanneer je de Evangeliën een beetje kent: door liefdevol optreden, door aandacht, door genezing en heling, door hulp te bieden, door eenvoudige mensen hoop en geloof te geven. Eén en al goedheid.
En dat vind ik nu verleidelijk. Kijk, ik weet beste wel (en velen met mij) wat ellende is, De wereld is er vol van. En dat gaat echt niet alleen over ellende van buiten. Elk mens weet dat hij van binnen ook meedoet aan het kwaad in deze wereld. Elk mens kent diep van binnen zijn neigingen. Maar die ellende-kennis leidt echter nauwelijks tot een reactie op Gods niet aflatende pogingen om mensen weer naar Zich terug te roepen.

Weet je wat werkt? het feit dat de genade nooit op is. Dat een Petrus zijn meester kon verloochenen zodat hij zichzelf schuldig mocht achten aan de onrechtmatige kruisiging van Jezus, maar dat Jezus hem na de Opstanding toch weer persoonlijk Zijn liefde verklaart. Tot het bittere eind houdt God het vol: Hij blijft de mensen met liefde benaderen. Niemand kan daar tegenop, denk ik. Dat is de ware kracht van de christelijke boodschap.
Al ben je nog zo'n zondaar, Gods liefde wordt er niet door aangetast. Zo verleidt God de mens.

Het is geen somber gelaat, dat ons vraagt om ja te zeggen. Nee, het is een vriendelijk gelaat, een stralend gelaat, het is een gelaat van een Vader, die altijd maar op de uitkijk stond naar zijn geliefde kind. Ja zeggen wordt dan gemakkelijk. Ja, zeker, er is altijd nog die oudste broer, die mokkend achter de boerderij staat. Moet dat nou, het gemeste kalf...moet dat nou dat grote feest...het gaat allemaal zo gemakkelijk...van Hallelujah en zo. Maar ik denk dat de Vader Zich daar ook niet door laat afschrikken. Hij trekt ook die zoon mee. Hij duwt hem met de schouders het feest op. Hij zal wel moeten. Zeg eens nee tegen je Vader, dat kan toch niet?

gravo

Gravo bedankt voor deze woorden deze zijn tot eer en glorie van onze God de Vader.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 21:48

schelpje3 schreef:De kilte die jij uitstraalt, hoe bedoel je inhoudelijk ?
Ik durf hier te stellen dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van begrijpt, getuige je koude postings.
Het heeft geen zin om hier te reageren, je weet het allemaal beter.
Je hebt het in je zak zitten, knap iemand die het eruit haalt.
Geloof is een zaak van het hart en niet van argumenten en kil verstand.
Je hebt iig al 1 volgeling, als er 1 over de dam is, volgen er meer :?
Maar weet dat de Heere erop terug komt, alles wat jij hier post daar zul je eens verantwoording over moeten afleggen, en wat dit onderwerp betreft, de ellendekennis, laat ik het erbij. Want je verstaat er niets van.
Er is bij jou geen ellende, wat verlossing teweeg brengt.
Ik hoop dat je blinde ogen nog eens geopend mogen worden.

Tja, wat moet ik hierop zeggen? Ik weet het niet, ik voel me helemaal niet kil of iets dergelijks.
Je hebt inmiddels al zoveel beschuldigingen aan mijn adres op dit forum gezet en me een aantal keer voor leugenaar uitgemaakt, maar steeds als ik je vraag wat er niet klopt blijft het stil.
Als ik iets heb gezegd wat tegen de Bijbel ingaat laat ik me graag corrigeren.
Als ik het goed begrijp verwijt je me dat ik er voor uit kom dat ik in Jezus geloof en in alles wat er in de Bijbel staat, plus dat bij mij de Bijbel de onbetwiste eerste plaats heeft.
En verder lijk je het niet oké te vinden dat ik dat geluk iedereen gun, omdat ik zeg dat het evangelie onvoorwaardelijk is en voor iedereen is die wil o.a. Opb.22:17
Want dat is eigenlijk het enige wat ik 'promoot'.

Ik had al eerder gezegd dat ik je toon niet zo fijn vind, daar is nog niet echt verandering in gekomen dus lijkt het me beter dat wij niet meer op elkaar reageren. Inhoudelijk vind ik prima maar niet op deze manier.
Met inhoudelijk bedoel ik zoiets als: ik denk dat het zo is omdat daar of daar in de Bijbel staat dat ...
En als iemand dan anders denkt zeg je iets als: maar op die plaats staat weer dat ....
Dit hoeft toch niet zo... groet.

Eigenlijk vind ik het heel erg dat de aandacht van het evangelie op deze manier wordt afgeleid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2011 10:22

1a2b3c schreef:
Eigenlijk vind ik het heel erg dat de aandacht van het evangelie op deze manier wordt afgeleid.

Dan post je eindelijk eens iets waar ik volledig mee kan instemmen !
Want dat gebeurt nl, dat probeer ik iedere keer te zeggen.
Als we uit de dingen zouden spreken, over de goedheid van de Heere, zonder elkaar links en rechts met teksten om de oren te slaan, zou het hier zo fijn worden ! En dan kan ik in jou waarderen dat jij je rechtstreeks tot de mensen wendt. Er zijn nl forummers die dit bedekt met geniepige quotes doen, die volledig uit hun verband gerukt zijn. Ik voel nl bij jouw postings een soort heilige verontwaardiging opborrelen. Omdat ik bang ben dat je mensen meetrekt en dat gebeurt ook, dat zie ik.
Maar soms moet je zwijgen. Dat is geen lafheid, of dat ik het niet meer weet, maar omdat ik bang ben dat er dingen gezegd gaan worden die niet meer stichten. Ik hoop dat ik die kilheid dus verkeerd gezien heb ! Als ik je daarmee vals beschuldigd heb, dan bied ik je daarvoor mijn excuses aan.
Maar inhoudelijk kan ik het niet met je eens worden. Ik vind het heel erg, voor jou.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jul 2011 10:52

1a2b3c schreef:Waarom kun jij nou nooit eens inhoudelijk praten zonder persoonlijk te worden, hou het gewoon bij je argumenten.
schelpje3 schreef:De kilte die jij uitstraalt, hoe bedoel je inhoudelijk? Ik durf hier te stellen dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van begrijpt, getuige je koude postings. Het heeft geen zin om hier te reageren, je weet het allemaal beter. Je hebt het in je zak zitten, knap iemand die het eruit haalt. Geloof is een zaak van het hart en niet van argumenten en kil verstand. Je hebt iig al 1 volgeling, als er 1 over de dam is, volgen er meer :? Maar weet dat de Heere erop terug komt, alles wat jij hier post daar zul je eens verantwoording over moeten afleggen, en wat dit onderwerp betreft, de ellendekennis, laat ik het erbij. Want je verstaat er niets van. Er is bij jou geen ellende, wat verlossing teweeg brengt. Ik hoop dat je blinde ogen nog eens geopend mogen worden.

Zusters, KAPPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [-X [-X [-X [-X
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 jul 2011 10:53

Race406 schreef:Zusters, KAPPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [-X [-X [-X [-X

Ik moest ook niet echt aan ps 133 : 3 denken idd
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 13 jul 2011 10:54

Nee, maar daar denken meer mensen wel eens niet aan
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2011 11:04

Hallo Race, voordat je quoot moet je wel eerst kijken dat ik daarvoor mijn excuses al heb aangeboden !
Wat jij doet is iets wat niet meer klopt, quoten.
Dus KAPPEN :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2011 11:06

Bertiel schreef:Ik moest ook niet echt aan ps 133 : 3 denken idd

Nu doe je het zelf ook, dat is een pelgrimslied :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jul 2011 11:07

schelpje3 schreef:Hallo Race, voordat je quoot moet je wel eerst kijken dat ik daarvoor mijn excuses al heb aangeboden! Wat jij doet is iets wat niet meer klopt, quoten. Dus KAPPEN :wink:
Kappende kapten zij met een kappende kapping.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 jul 2011 11:08

schelpje3 schreef:Nu doe je het zelf ook, dat is een pelgrimslied :wink:

Zijn we dan ook geen pelgrims?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2011 11:10

Bertiel schreef:Zijn we dan ook geen pelgrims?

Jawel, maar zo gaat dat dus. Wij hebben ook bestrijders, als het goed is, het is maar om aan te tonen dat Psalmen aangehaald worden, in elk verband. Dus vergeestelijken doe je in feite altijd. :)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 jul 2011 11:11

schelpje3 schreef:Jawel, maar zo gaat dat dus. Wij hebben ook bestrijders, als het goed is, het is maar om aan te tonen dat Psalmen aangehaald worden, in elk verband. Dus vergeestelijken doe je in feite altijd. :)

Ik maak de vergelijking, ik zeg niet dat hiervoor deze tekst is geschreven, ik zie alleen een vergelijking tussen de sitatie daar (waar liefde woont..) en de sitatie alhier, vandaar dat ik het aanhaal!

Atro

Berichtdoor Atro » 13 jul 2011 11:17

*kuch*

Maar nu on-topic: Waar staat/komt de drieslag e-v-d in de Bijbel voor?

Dan had ik nog een vraag over de ellende; Als je berouw hebt moet je dan tranen kennen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jul 2011 12:00

Liever had ik dit per pb gedaan maar omdat het nu toch open en bloot op het forum staat: bij deze excuus aanvaart hoor Schelpje.

Spijt me als je deze opmerking van mij niet vindt kunnen: Waarom kun jij nou nooit eens inhoudelijk praten zonder persoonlijk te worden, hou het gewoon bij je argumenten.

Misschien had ik het iets anders moeten formuleren maar ik zou eigenlijk niet weten hoe dan wel.
Ik heb er niets verkeerds mee bedoelt, het lijkt me alleen dat als er op basis van (Bijbelse) argumenten gediscusieerd wordt deze toestanden vermeden kunnen worden.
Op zo'n manier wil ik best verder met je praten dus als jij dat goed vind: oké, en anders moeten we er ons maar bij neerleggen dat we verschillend over één en ander denken.
Niemand is hierbij gebaat incl. wijzelf. :wink:

Terug naar “Archief”