Berichtdoor adriano313 » 01 nov 2011 19:27
Beste Elbert, je geeft een goed voorbeeld van hoe er veelal gedacht wordt
Veel mensen gaan er vanuit dat God een automaat is waar je een kwartje in gooit zodat je weer genezen bent. Zo ook tegenstanders hiervan die er juist van uit gaan dat God geen automaat is waardoor deze manier van geloven en handelen wordt verworpen
Maar in beide gevallen zegt het niets over iemands geloof, motieven of hartgesteldheid. Het is menselijk denken en handelen. Een zieke zondaar, zal daarom blijven denken, “bestond er maar iemand die me beter maakt”, terwijl hij niets aan zijn zondige levensstijl doet. Het advies is dan ook bekeer je, geloof en aanvaard het evangelie. Een ieder die in Christus geloofd, zal Zijn woord geloven en zich daarom uitstrekken naar genezing en niet beschaamd uitkomen… “geen steen voor brood of slangen voor vissen” (b.v. vloeiende vrouw, vriend door het dak etc)
Terwijl ik het vanmiddag aan het typen was moest ik al voor jou denken aan dat God ook niet (iedereen) geneest. Hier zal hij vast en duidelijke reden voor hebben. Maar naast het mooie voorbeeld van 1a2b3c dat Hij het wel doet, gingen mijn gedachten uit naar een ander verhaal, een dienaar van God die zelf in een rolstoel zat en desondanks, zieken de handen oplegde en ze genas. Echter zelf genas hij nooit van zijn lopen. M.i inziens hebben Gods motieven dan te maken met je eigen motieven en eigen karakter en de route die je zelf inslaat. Dit staat los van Zijn Woord (beloften) en in veel gevallen doorkruisen deze 2 elkaar. Ter illustratie, iemand die zich altijd vol propt met junkfood... versus eigenverantwoording?
Ik respecteer je mening maar ik vroeg mij af waarom je een probleem heb met Derek Prince. Hij was een ware man Gods die geen welvaartsevangelie verkoopt. Ik vraag me af of je het boekje gelezen heb, anders zou je dit misschien niet zo stellen. Zelf heb ik ook niets met welvaartsevangelie, maar ik geloof wel dat als je van Hem bent, dat terugverwachten overeenkomt met “in Hem gezegend zijn”. Dat is m.i toch iets anders dan de vleselijke afsterving (i.t.t leven door de geest) uit Rom.8. Je kruis oppakken heeft m.i. meer te maken met je geestelijke groei, dan met zegeningen. De genezingskwestie in deze is (zo te lezen) door geloof, dat je weet dat Jezus Christus geneest en niet (ten prooi valt aan) wantrouwt, wat de duivel probeert te zaaien, zodat je afdwaalt en stopt met geloven. Een mooi hoofdstuk, Hebr. 11, alles komt daarom tot stand door geloof. vers32 "Wat valt hier nog aan toe te voegen?" (typerend?)
“Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van de kwalen opleggen, die Ik de Egyptenaren opgelegd heb; want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester. (ex 15:26)"
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.