zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:20

martien schreef:
schelpje3 schreef:Maar, seksualiteit onder gehuwden is normaal en bespreekbaar, maar alles wat daarbuiten valt is schijnbaar zonder deze gevoelens.

? Ik begrijp je niet...

In bepaalde kringen :D
Ik weet niet of overal uitgebreid wordt gesproken op bijbelstudiegroepen, etc. over de oplaaiende gevoelens van een ongehuwde. Die zijn er wel, worden ook niet ontkend, maar wat te doen als je het zo ervaart en ermee worstelt ?
Bij de jongeren zal dit wat opener zijn, maar bij de ouderen zijn er nog hoge drempels.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 13:29

schelpje3 schreef:
martien schreef:
schelpje3 schreef:Maar, seksualiteit onder gehuwden is normaal en bespreekbaar, maar alles wat daarbuiten valt is schijnbaar zonder deze gevoelens.

? Ik begrijp je niet...

Ik weet niet of overal uitgebreid wordt gesproken op bijbelstudiegroepen, etc. over de oplaaiende gevoelens van een ongehuwde. Die zijn er wel, worden ook niet ontkend, maar wat te doen als je het zo ervaart en ermee worstelt ?
Bij de jongeren zal dit wat opener zijn, maar bij de ouderen zijn er nog hoge drempels.

zelf heb ik alleen kleine kinderen, maar ik ben wel benieuwd wat jullie over dit onderwerp aan je kinderen leren/uitleggen. Ik kan me zo voorstellen dat een jongen het één en ander aan zijn vader vraagt ( of meisje aan moeder ) , maar dan zeg je toch niet "handen boven de dekens en nergens aankomen! " . Dan leg je toch uit hoe het één en ander werkt? ( tenminste, ik zou dat doen....hmm..correctie..ik zou mijn man opdragen dat aan zijn zoon uit te leggen, ik leg het de meisjes wel uit )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:40

meribel schreef:
schelpje3 schreef:

zelf heb ik alleen kleine kinderen, maar ik ben wel benieuwd wat jullie over dit onderwerp aan je kinderen leren/uitleggen. Ik kan me zo voorstellen dat een jongen het één en ander aan zijn vader vraagt ( of meisje aan moeder ) , maar dan zeg je toch niet "handen boven de dekens en nergens aankomen! " . Dan leg je toch uit hoe het één en ander werkt? ( tenminste, ik zou dat doen....hmm..correctie..ik zou mijn man opdragen dat aan zijn zoon uit te leggen, ik leg het de meisjes wel uit )

Wat ouderwets :wink:
Ik ben nooit met de kinderen gaan zitten: zo, ik moet jullie iets vertellen.
Nee, het ging telkens met vragen van hen en allerlei gebeurtenissen, de dikke buik van mamma, (wat de oudere natuurlijk alleen meemaakte) of tante die een baby kreeg. Ze vingen hier en daar iets op.
En soms krijg je op de gekste momenten een vraag. In de file op de snelweg, of als je met een verhit hoofd in de pannen staat te roeren, op weg naar school.....
Ik heb altijd geprobeerd zo eerlijk mogelijk te antwoorden, al was het wel eens met lichtelijk rode koontjes. Het ene kind vraagt verder door dan het andere. Soms heel ver :oops:
Maar ik heb mijn man niks opgedragen, we hebben het eigenlijk nooit zo expliciet erover gehad. Wel dat 1 van de kinderen ook aan hem iets had gevraagd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 13:47

quote]
Nee, het ging telkens met vragen van hen en allerlei gebeurtenissen, de dikke buik van mamma, (wat de oudere natuurlijk alleen meemaakte) of tante die een baby kreeg. Ze vingen hier en daar iets op.
En soms krijg je op de gekste momenten een vraag. In de file op de snelweg, of als je met een verhit hoofd in de pannen staat te roeren, op weg naar school.....
Ik heb altijd geprobeerd zo eerlijk mogelijk te antwoorden, al was het wel eens met lichtelijk rode koontjes. Het ene kind vraagt verder door dan het andere. Soms heel ver :oops:
Maar ik heb mijn man niks opgedragen, we hebben het eigenlijk nooit zo expliciet erover gehad. Wel dat 1 van de kinderen ook aan hem iets had gevraagd.[/quote]

maar..( wederom sorry voor de expliciete vraag, gelukkig is een forum soort van anoniem )
geef je ze een boodschap mee of masturbatie goed of fout is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:53

meribel schreef:quote]
Maar ik heb mijn man niks opgedragen, we hebben het eigenlijk nooit zo expliciet erover gehad. Wel dat 1 van de kinderen ook aan hem iets had gevraagd.

maar..( wederom sorry voor de expliciete vraag, gelukkig is een forum soort van anoniem )
geef je ze een boodschap mee of masturbatie goed of fout is?[/quote]
Ik geef niet mee dat het altijd, per definitie fout is. Ik zeg eerlijk dat ik het een precair onderwerp vind, ik wil het echter wel uit de "vieze boekjessfeer" houden. Nu zijn ze groter en gaat het hier niet meer over. Pubers en oudere kinderen praten in de regel niet met hun ouders over hun seksuele leven.
Volgens mij is het "genant" om het van je ouders te weten, tenminste, dat vonden wij altijd wel :wink:
En ik wil niet precies van hen weten wat ze doen en laten. We hebben geprobeerd een basis mee te geven, naar de jongens dat ze altijd het respect voor het meisje moeten opbrengen, zeker als ze nee zegt. En de meisjes dat ze zich eerbaar moeten gedragen en nooit een jongen moeten uitdagen. In kleding en gedrag.
Maar laatst vroeg mijn zoon wel naar zijn geboorte. Of het zwaar voor mij was geweest :D

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 14:03

:lol: ik heb dat ook aan mijn moeder gevraagd...maar dan wel pas toen ik de eerste verwachtte..
Jouw verhaal lijkt op hoe ik ben voorgelicht. Of masturbatie goed of fout is , is nooit over gepraat. maar verder gewoon altijd open ingegaan op vragen, hoe gek die ook waren. ( ik weet wel dat ik een keer expliciet vroeg hoe dat zaadje dan bij het eitje kwam , en toen hoorde hoe het in de praktijk ging, en me toen héél stellig heb voorgenomen dat ik dat nooit maar dan ook nooit zou gaan doen, bah......en ik weet dat me moeder alleen maar lachtte, er niet eens tegenin ging, maar wijs haar mond hield. :D )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 14:06

meribel schreef::lol: ik heb dat ook aan mijn moeder gevraagd...maar dan wel pas toen ik de eerste verwachtte..
Jouw verhaal lijkt op hoe ik ben voorgelicht. Of masturbatie goed of fout is , is nooit over gepraat. maar verder gewoon altijd open ingegaan op vragen, hoe gek die ook waren. ( ik weet wel dat ik een keer expliciet vroeg hoe dat zaadje dan bij het eitje kwam , en toen hoorde hoe het in de praktijk ging, en me toen héél stellig heb voorgenomen dat ik dat nooit maar dan ook nooit zou gaan doen, bah......en ik weet dat me moeder alleen maar lachtte, er niet eens tegenin ging, maar wijs haar mond hield. :D )

Ha ha, mijn ouders hadden 5 kinderen. Dus toen ik erachter kwam hoe dat in zn werk ging, vond ik mijn ouders maar grote viezeriken :mrgreen:
Wij kregen voorlichting in de 6e klas van de lagere school, meisjes apart van de jongens. Oef, wat was de meester aan het zweten.
Mijn moeder was heel preuts. Ik mocht amper het woord borsten uitspreken. En vooral het maandverband verstoppen voor mijn broers :oops:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 14:13

:lol:

mijn dochter (4jr)haalde eens zondag in de kerk een maandverbandje uit mijn tas, hield het omhoog en zei, "mam, waarom heb je nou maandverband bij je?! "
:oops:

nouja, gewoon met een stalen gezicht weggestopt en gefluisterd, dat weet je best meisje, en nu weer opletten!

ok, sorry, oftopic dit..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 14:30

meribel schreef::lol:

mijn dochter (4jr)haalde eens zondag in de kerk een maandverbandje uit mijn tas, hield het omhoog en zei, "mam, waarom heb je nou maandverband bij je?! "
:oops:

nouja, gewoon met een stalen gezicht weggestopt en gefluisterd, dat weet je best meisje, en nu weer opletten!

ok, sorry, oftopic dit..

:oops: :lol: :lol:

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 08 mar 2011 14:37

schelpje3 schreef:
martien schreef:

? Ik begrijp je niet...

Je vraagt je af of er over gevoelens gesproken wordt door mensen die niet geloven?
Ja dat gebeurt. Echt.

Ik heb de indruk dat die drempels juist HOGER zijn in christelijke kringen, zowel bij ouderen als bij jongeren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 14:54

martien schreef:
Je vraagt je af of er over gevoelens gesproken wordt door mensen die niet geloven?
Ja dat gebeurt. Echt.

Dat vraag ik me dus helemaal niet af :D Ik had het over bepaalde kringen.

Ik heb de indruk dat die drempels juist HOGER zijn in christelijke kringen, zowel bij ouderen als bij jongeren.

Nee hoor, die drempels zijn allang niet hoog meer. Het zal niet overal hetzelfde zijn, maar over het algemeen is er goed en open over te praten.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 08 mar 2011 14:58

Opener dan bij niet gelovigen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 15:01

martien schreef:Opener dan bij niet gelovigen?

Nee, anders.
Heb wel eens iets gelezen over die verschrikkelijke tv programma's van de jongste publieke omroep :-&

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 08 mar 2011 15:15

"Anders" opener?
Wat bedoel je?
Over welke "verschrikkelijke" programma's heb je t? Is dat je maatlat voor "de jeugd"?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 15:18

martien schreef:"Anders" opener?
Wat bedoel je?
Over welke "verschrikkelijke" programma's heb je t? Is dat je maatlat voor "de jeugd"?

Ik hoor en lees hoe er over seksualiteit gesproken en gedacht wordt. Door de "gemiddelde" Nederlandse jeugd.
Je weet heel goed wat ik bedoel met die verschrikkelijke programma,s, dol op vragen naar de bekende weg ?
Het is niet MIJN maatlat voor de jeugd, ik heb hier gelukkig ook nog jeugd rondlopen, van mezelf en hun vrienden.
En als wij open over seksualiteit praten, gaat dat anders dan in veel media gebeurt. Of wat er voorgespiegeld wordt in de muziekclips.
Als je dat je zoon of dochter meegeeft, kan ik me voorstellen dat het allemaal ontspoort.

Terug naar “Archief”