Groot geluid der watergolven!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Groot geluid der watergolven!

Berichtdoor Spons » 14 mar 2011 22:39

Angst is een goed regeermiddel van de Duivel, en bij Horeb leeft de angst duidelijk ! De mens is zondig geworden door de zondeval. En God heeft een plan met ons, en hij heeft ons een belofte gedaan, evenals Jezus Christus die ons een belofte heeft gedaan.

HIj heeft zjin lichaam gegeven voor de mensheid op aarde opdat hij al onze zonde op zich nam . Hij heeft echter niet zijn GEEST gegeven want dan had de duivel gewonnen.

Het neemt niet weg dat we nu maar in zonde er op los mogen leven en denken dat alles wel goed komt. Zo werkt het niet. Echter en dat is mijn gevoelsbelevenis hebben de rechtse kerken er sterk een handje van om vooral met dreigingen en het vooruitzicht van de hel mensen in de kerk te (be)houden om zo hun macht te behouden.

God zij dank is niet iedereen zo, ik ken ook zat personen uit zwaardere kerken die wel de liefde van God ervaren , en niet de dreiging van de hel als ze zich niet richten op God.

Pasen is een bijzondere gebeurtenis, onze zonden worden vergeven door het bloed dat gestroomd heeft op Gogheltha, door iedereen in de steek gelaten niemand meer om zijn hand naar uit te steken en toch heeft hij dat voor ons gedaan.. daar waar wij al lang zouden zijn afgehaakt. Dat is het wonder van God en daar mogen we ons aan vast houden.

We worden beproefd door de duivel in tijden van angs en nood en ramp spoed of persoonlijke tegenslag maar ook daarin werkt God door en mogen we de liefde van hem ervaren op vele manieren.

En nee ik ben geen man van bijbelteksten maar van een gevoel wat ik soms in kleine dingen herken waar een ander over heen ziet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 10:36

Spons schreef:Angst is een goed regeermiddel van de Duivel, en bij Horeb leeft de angst duidelijk ! De mens is zondig geworden door de zondeval. En God heeft een plan met ons, en hij heeft ons een belofte gedaan, evenals Jezus Christus die ons een belofte heeft gedaan.

HIj heeft zjin lichaam gegeven voor de mensheid op aarde opdat hij al onze zonde op zich nam . Hij heeft echter niet zijn GEEST gegeven want dan had de duivel gewonnen.

Het neemt niet weg dat we nu maar in zonde er op los mogen leven en denken dat alles wel goed komt. Zo werkt het niet. Echter en dat is mijn gevoelsbelevenis hebben de rechtse kerken er sterk een handje van om vooral met dreigingen en het vooruitzicht van de hel mensen in de kerk te (be)houden om zo hun macht te behouden.

God zij dank is niet iedereen zo, ik ken ook zat personen uit zwaardere kerken die wel de liefde van God ervaren , en niet de dreiging van de hel als ze zich niet richten op God.

Pasen is een bijzondere gebeurtenis, onze zonden worden vergeven door het bloed dat gestroomd heeft op Gogheltha, door iedereen in de steek gelaten niemand meer om zijn hand naar uit te steken en toch heeft hij dat voor ons gedaan.. daar waar wij al lang zouden zijn afgehaakt. Dat is het wonder van God en daar mogen we ons aan vast houden.

We worden beproefd door de duivel in tijden van angs en nood en ramp spoed of persoonlijke tegenslag maar ook daarin werkt God door en mogen we de liefde van hem ervaren op vele manieren.

En nee ik ben geen man van bijbelteksten maar van een gevoel wat ik soms in kleine dingen herken waar een ander over heen ziet.

Dan denk ik dat je Horeb niet begrijpt. Dat heeft niets met beredeneerde angst te maken ! Maar de VREZE des Heeren. En vreze betekent hier dan niet dat we heel bang moeten worden. Juist niet eigenlijk. Want weet dat al deze dingen moeten geschieden ! Maar het zou wel eens gepaster zijn om wat meer ontzag te hebben voor de Allerhoogste, en niet over Hem te praten als iemand die op de hoek van de straat woont.
Want weet dat wij nooit God kunnen ontmoeten, zonder dat er daadwerkelijk iets in ons leven gebeurt is !

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 mar 2011 10:57

Ik dacht dat de mensheid wel klaar was met strijd tussen allerlei machten in de lucht.
Die voorstellingen hebben we toch al wel achter ons gelaten?

eindtijd: elke tijd is een eindtijd. Al die rampen zijn niet van de afgelopen 100 jaar! Daarvoor was er net zo goed een berg aan rampen, maar daar de globalisatie krijgen we het nu te horen.

Openbaringen is met Hooglied het meest betwijfelde boek uit de bijbel. Origenes vond het al een verzameling van wilde dromerijen waar niemand wijs uit kan worden. en de inhoud lijkt vooral gericht te zijn op het Romeinse Rijk. Dus om nu te zeggen dat Openbaring eens letterlijk werkelijkheid zal worden gaat mij te ver.

Ja, de natuur geeft rampen, verschrikkelijk en misschien heeft de mens haar hand overspeelt met allerlei gevaarlijke technieken, maar om hier de hand van God of duivel in te zien?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2011 11:00

Laat nou het merendeel van de gelovigen vreze LEES ONTZAG voor de Here hebben
Ontzag voor voor Zijn grootheid, ontzag voor Zijn Heerlijkheid, ontzag voor Zijn
wonderbare Liefde, ontzag voor Zijn Zoon, ontzag voor Zijn schepping.

En om de hoek woont God niet.....nee Hij is nog dichterbij.....Hij woont IN ons.
Maar het kan zijn dat niet iedereen dit ervaart door die angst en ongeloof.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2011 11:14

@blijblij,
de voorspellingen van die ellende die gaande is, komt niet alleen uit openbaringen. Maar Jezus zei het zelf:’ 8 Jezus zei: ‘Let op, laat je niet misleiden. Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben het,” of: “De tijd is gekomen.” Volg hen niet! 9 Als jullie berichten horen over oorlog en opstand, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten eerst gebeuren, maar dat is nog niet meteen het einde.’ 10 Hij vervolgde: ‘Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, 11 er zullen zware aardbevingen komen en hongersnoden en epidemieën alom, en er zullen aan de hemel grote en verschrikkelijke tekenen verschijnen. ( uit lucas )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 11:20

blijblij schreef:Ik dacht dat de mensheid wel klaar was met strijd tussen allerlei machten in de lucht.
Die voorstellingen hebben we toch al wel achter ons gelaten?

eindtijd: elke tijd is een eindtijd. Al die rampen zijn niet van de afgelopen 100 jaar! Daarvoor was er net zo goed een berg aan rampen, maar daar de globalisatie krijgen we het nu te horen.

Openbaringen is met Hooglied het meest betwijfelde boek uit de bijbel. Origenes vond het al een verzameling van wilde dromerijen waar niemand wijs uit kan worden. en de inhoud lijkt vooral gericht te zijn op het Romeinse Rijk. Dus om nu te zeggen dat Openbaring eens letterlijk werkelijkheid zal worden gaat mij te ver.

Ja, de natuur geeft rampen, verschrikkelijk en misschien heeft de mens haar hand overspeelt met allerlei gevaarlijke technieken, maar om hier de hand van God of duivel in te zien?

Ik weet niet wat jij onder de machten in de lucht verstaat ? Maar daar is de mensheid dus nooit klaar mee, want die machten (lees van de boze) zullen er zijn zolang deze wereld er is.
En tuurlijk was er wel eens een ramp, wel eens, maar kijk eens wat er alleen al in de laatste 5 jaar gebeurde ! Het zakt zo makkelijk weg. Niet alles door een "natuurlijke" oorzaak, maar ook door menselijk falen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mar 2011 11:25

Ook in het shintoistische Japan houdt men zich hiermee bezig: http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78168.html
Een gouverneur moest zich verontschuldigen omdat hij de aardbeving/tsunami een goddelijke straf had genoemd voor het egoïsme in Japan.

Ik ben zelf geneigd om hier voorzichtig mee te zijn. Het wordt al gauw catastrofetheologie, waarbij we gemakkelijk verleid kunnen worden om te spreken over zaken die ons eigenlijk boven de pet gaan. Als christenen worden we immers opgeroepen om waakzaam te zijn. We worden niet opgeroepen om te zeggen hoe de vork nu precies in de steel zit bij een ramp als deze.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 mar 2011 12:55

de heerser over de machten in de lucht: efeze 2.
Het meest kosmologische boek van de Bijbel, ontstaan in een tijd waarin een wereldbeeld met allerlei wezens en machten die zich in de lucht bevinden (tussen hemel en aarde) nog gewoon was.
Mijns inziens is dit achterhaald. Maar goed, dat is een andere discussie.

@meribel: een mooie waarschuwing voor mensen die zeggen: de tijd is gekomen!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 mar 2011 17:05

schelpje3 schreef:
Spons schreef:Angst is een goed regeermiddel van de Duivel, en bij Horeb leeft de angst duidelijk ! De mens is zondig geworden door de zondeval. En God heeft een plan met ons, en hij heeft ons een belofte gedaan, evenals Jezus Christus die ons een belofte heeft gedaan.

Dan denk ik dat je Horeb niet begrijpt. Dat heeft niets met beredeneerde angst te maken ! Maar de VREZE des Heeren. En vreze betekent hier dan niet dat we heel bang moeten worden. Juist niet eigenlijk. Want weet dat al deze dingen moeten geschieden ! Maar het zou wel eens gepaster zijn om wat meer ontzag te hebben voor de Allerhoogste, en niet over Hem te praten als iemand die op de hoek van de straat woont. Want weet dat wij nooit God kunnen ontmoeten, zonder dat er daadwerkelijk iets in ons leven gebeurt is !

Misschien ervaar jij dat zo maar volgens mij heb ik wel degelijk respect en ontzag voor de Here God. God staat toch niet ver van ons af maar juist dichtbij in ons hart ! Ik heb bv een paar jaar geleden gewandeld in de bergen, over een bergkam.. in de verte zag ik de bergtoppen onder de sneeuw. het eerste half uur zag ik een paar mensen.. daarna niemand en alleen maar stilte, en voelde ik me een met de natuur, Ontzag had ik zeker, ik voelde me die vakantie klein en erg nietig, en was en ben nog steeds diep onder de indruk. Het leek wel alsof ik een klein stukje in de hemel liep, zo voelde dat aan ! Ben ik dan volgens jou onrespectvol ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 17:54

Ik bedoel niet perse jou om met meer ontzag te praten, maar zeg dit in het algemeen. Er wordt hier en daar wel eens makkelijk zonder hoofdletter op een bepaalde manier over het Opperwezen gepraat, vandaar.
Het kan zijn dat je zo in ademloosheid naar de schoonheid van de schepping kan kijken. Jij ervaart dat in de bergen, maar ik ook in de tomeloosheid van het water. De enorme krachten van de tsunami. Daarin kun je ook de almacht zien. Ik denk dat het uitzicht waar jij van genoten hebt, in het niet zal vallen bij de schoonheid van de hemel.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 mar 2011 18:31

schelpje3 schreef:Ik bedoel niet perse jou om met meer ontzag te praten, maar zeg dit in het algemeen. Er wordt hier en daar wel eens makkelijk zonder hoofdletter op een bepaalde manier over het Opperwezen gepraat, vandaar.
Het kan zijn dat je zo in ademloosheid naar de schoonheid van de schepping kan kijken. Jij ervaart dat in de bergen, maar ik ook in de tomeloosheid van het water. De enorme krachten van de tsunami. Daarin kun je ook de almacht zien. Ik denk dat het uitzicht waar jij van genoten hebt, in het niet zal vallen bij de schoonheid van de hemel.

Oke het kan zo zijn dat ik inderdaad wel eens de hoofdletter vergeet, maar dat is ook bij andere namen wel eens zo , probeer daar wel op te letten hoor !
en met de laatste zin ben ik het mee eens, en als ik nu al zo onder de indruk ben hiervan... en dat ervaar als een stukje , een heel klein stukje van Gods schepping ...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2011 19:06

schelpje3 schreef:Ik bedoel niet perse jou om met meer ontzag te praten, maar zeg dit in het algemeen. Er wordt hier en daar wel eens makkelijk zonder hoofdletter op een bepaalde manier over het Opperwezen gepraat, vandaar.

met alle respect, maar de naam Opperwezen had ik nog nooit eerder gehoord ( bepaalde films uitgesloten maar daar werd iemand anders aangeduid )
Is dat een gebruikelijke term in bepaalde kerken?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 mar 2011 19:31

meribel schreef:

met alle respect, maar de naam Opperwezen had ik nog nooit eerder gehoord ( bepaalde films uitgesloten maar daar werd iemand anders aangeduid )

PSALM 8

1 HEER', onze Heer, grootmachtig Opperwezen;
Hoe wordt Uw Naam op aard' alom geprezen!
Gij, die den glans van Uwe majesteit,
Hebt boven lucht en heemlen uitgebreid.

dat komt uit de berijmde psalmen........ :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 20:17

meribel schreef:

Hoe bedoel je onwetendheid :( Het is een heel normale term

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 mar 2011 21:04

nou ik heb er wel van gehoord, maar om nu te zeggen dat het veelvuldig gebruikt wordt is een ander verhaal !

Terug naar “Archief”