paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor LeChat » 09 nov 2010 16:32

Lievemama, als ik jouw berichten zo lees, lijkt het mij inderdaad ook heel goed voor jou om er zsm meer 'uit' te zijn. Heel veel succes met het vinden van een leuke job of fijn vrijwilligerswerk, of wat dan ook!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2010 17:15

Galateia schreef:Nou schelpje3, ik denk dat je nu voorbij gaat en dat wat lievemama met ons deelt. Ze voelt zich wel degelijk eenzaam en natuurlijk snapt zij zelf ook wel, dat dat erger is als haar man er ineens niet meer zou zijn. Duh! En natuurlijk is zij blij, dat haar man werk heeft en het gezin kan onderhouden.

Maar dat betekent niet, dat zij daar dan maar de hele dag dankbaar voor moet zitten zijn. Zij is ook een individu met behoeftes die verder gaan dan het zorgen voor de kinderen en het geduldig thuis zitten wachten op haar man. Dat een ander daar misschien heel erg gelukkig van wordt, prima, maar dat geldt nu eenmaal niet voor iedereen.

@lievemama: heb je je verdriet en eenzaam gevoel al wel eens met je man besproken, precies zoals je het hier hebt gedeeld? Natuurlijk gunt jouw man je van alles, maar hij kan je behoeftes natuurlijk ook niet 'ruiken'. Mannen moeten daar toch vaak echt concreet mee geconfronteerd worden :wink:

Ik vind het zelf echt wel een beetje niet zo goed van je man, om het op bed leggen dan maar ana jou te vragen, omdat de ousdte een beetje moeilijk doet. Het is jullie kind, ook hij heeft hierin een verantwoordelijkheid. Als je begrijpt, wat ik bedoel. Het is natuurlijk wel heel erg gemakkelijk, als jij dat dan maar elke keer weer doet. En zo sluipt er dan een gewoonte in... en misschien is je man zich daar niet eens van bewust. Maar op deze manier komt het wel een beetje over, alsof jouw man bepaalde dingen voor lief neemt. En het is voor sommige vrouwen gewoon echt heel zwaar om continu de zorg voor kinderen en huishouden te dragen. Daar is niets raars aan en dat is al helemaal niet een teken van ondankbaarheid.

Ze vroeg of dat herkenbaar was ! Nou niet altijd dus.
Ik spreek wel meer jonge vrouwen die eigenlijk een beetje teleurgesteld zijn. Het leven is niet zo'n roze wolk (niet dat iedereen daar in gelooft natuurlijk :wink: ) maar soms kunnen de dagen zich aaneenrijgen in saaie gebeurtenissen.
Maar de kunst is dan er iets van te maken. Ik kijk altijd maar naar degene die het minder hebben, dan ben je al snel tevreden met wat je hebt.
Tja, we kunnen wel suggesties aandragen voor lievemamma, maar ze moet het echt zelf doen. En veel mannen hebben nu eenmaal geen antenne :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 nov 2010 18:20

schelpje3 schreef:
Galateia schreef:Nou schelpje3, ik denk dat je nu voorbij gaat en dat wat lievemama met ons deelt. Ze voelt zich wel degelijk eenzaam en natuurlijk snapt zij zelf ook wel, dat dat erger is als haar man er ineens niet meer zou zijn. Duh! En natuurlijk is zij blij, dat haar man werk heeft en het gezin kan onderhouden.

Maar dat betekent niet, dat zij daar dan maar de hele dag dankbaar voor moet zitten zijn. Zij is ook een individu met behoeftes die verder gaan dan het zorgen voor de kinderen en het geduldig thuis zitten wachten op haar man. Dat een ander daar misschien heel erg gelukkig van wordt, prima, maar dat geldt nu eenmaal niet voor iedereen.

@lievemama: heb je je verdriet en eenzaam gevoel al wel eens met je man besproken, precies zoals je het hier hebt gedeeld? Natuurlijk gunt jouw man je van alles, maar hij kan je behoeftes natuurlijk ook niet 'ruiken'. Mannen moeten daar toch vaak echt concreet mee geconfronteerd worden :wink:

Ik vind het zelf echt wel een beetje niet zo goed van je man, om het op bed leggen dan maar ana jou te vragen, omdat de ousdte een beetje moeilijk doet. Het is jullie kind, ook hij heeft hierin een verantwoordelijkheid. Als je begrijpt, wat ik bedoel. Het is natuurlijk wel heel erg gemakkelijk, als jij dat dan maar elke keer weer doet. En zo sluipt er dan een gewoonte in... en misschien is je man zich daar niet eens van bewust. Maar op deze manier komt het wel een beetje over, alsof jouw man bepaalde dingen voor lief neemt. En het is voor sommige vrouwen gewoon echt heel zwaar om continu de zorg voor kinderen en huishouden te dragen. Daar is niets raars aan en dat is al helemaal niet een teken van ondankbaarheid.

Ze vroeg of dat herkenbaar was ! Nou niet altijd dus.
Ik spreek wel meer jonge vrouwen die eigenlijk een beetje teleurgesteld zijn. Het leven is niet zo'n roze wolk (niet dat iedereen daar in gelooft natuurlijk :wink: ) maar soms kunnen de dagen zich aaneenrijgen in saaie gebeurtenissen.
Maar de kunst is dan er iets van te maken. Ik kijk altijd maar naar degene die het minder hebben, dan ben je al snel tevreden met wat je hebt.
Tja, we kunnen wel suggesties aandragen voor lievemamma, maar ze moet het echt zelf doen. En veel mannen hebben nu eenmaal geen antenne :mrgreen:

Schelpje3, ik denk dat lievemama ook al wel door heeft, dat het leven geen roze wolk is. En ik vraag me sterk af, of je haar helpt door haar te wijzen op het feit, dat ze dankbaar moet zijn, dat haar man tenminste werk heeft. Dat is in haar geval namelijk helemaal niet relevant. En ze ziet ongetwijfeld, wat ze allemaal heeft en dat anderen het minder hebben. Maar ook dat is hier echt helemaal niet relevant. En zeggen, dat ze het helemaal zelf moet doen: ik denk, dat lievemama zich al heel vaak heeft afgevraagd, wat ze aan deze situatie zou kunnen doen, anders zou ze niet de stap naar een forum nemen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 nov 2010 19:17

Ik ben het met je eens Galateia.
En Schelpje3, heel mooi dat jij de mooie kanten van het leven altijd ziet, en zijn mensen genoeg die dat soms niet zien. En dan helpt het geen bal om te zeggen dat jij het wel ziet :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 nov 2010 19:38

Zal ik ook eens de knuppel in het hoenderhok gooien ;)? Las een paar maanden geleden op een Amerikaanse blog dat de schrijfster van mening is dat moeders Bijbels gezien geen recht hebben op 'me-time/eigen tijd'. Volgens haar zou je dag helemaal gevuld zijn als je volgens Bijbels principe te werk gaat en dat dat ook zo hoort. Discussieer.... (ik ben het daar overigens niet helemaal mee eensch hoor, maar ben benieuwd wat anderen vinden)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 nov 2010 19:40

En waarmee moet je dag dan gevuld zijn?

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jetjuhhh » 09 nov 2010 19:43

misschien met bijbellezen...? :)
Geloof, hoop en liefde!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 nov 2010 19:43

Met dit, in deze volgorde:
God
je man
je kinderen (bij voorkeur thuisgeschoold)
je huishouden

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 nov 2010 19:47

[-X Ik zou het dan toch christelijker vinden om je kinderen boven je man te plaatsen.

Haha, wat een visie, zeg. Ik vind het echt zo in strijd met dat wat je leest in de Bijbel. Wat ik dan precies lees, weet ik even niet, maar zonder concrete voorbeelden te noemen, krijg ik toch sterk de indruk dat niet alle vrouwen in de Bijbel persoonlijkheidsloze wezens waren... en dat is toch een beetje wat de schrijver van zo'n artikel kennelijk als ideaal ziet.

Ik moet mezelf nu ineens voorstellen, hoe dat hier dan zou gaan. Mijn man zou fulltime gaan werken en het inkomen verzorgen. Gevolg: veel minder inkomen, we zouden moeten verhuizen en een heel ander leven moeten gaan leiden. Ik zou het huishouden doen en de kinderen scholen. Die scholing komt - los van het feit dat ze een dolgedraaide moeder als docent hebben - misschien nog wel goed. Ok, sociaal zullen de kinderen dan wat minder vaardig zijn. Maar de lessen zouden plaatsvinden in de huishoudelijke hel. Als wij zo zouden leven, dan zou deze maatschappij een ontspoord gezin rijker zijn 8)

Hoe Bijbels is dat eigenlijk? :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 nov 2010 20:26

MissF schreef:Ik ben het met je eens Galateia.
En Schelpje3, heel mooi dat jij de mooie kanten van het leven altijd ziet, en zijn mensen genoeg die dat soms niet zien. En dan helpt het geen bal om te zeggen dat jij het wel ziet :)

Dat klopt, want het helpt bij mij ook wel eens niet hoor :D
Maar we zijn hier niet op het forum om slecht met elkaar mee te miepen, maar om elkaar te bemoedigen, te ondersteunen, van tips te voorzien, enz.
Die had ik haar eerder al gegeven, maar soms zie je het even niet, dat kan toch ?
Misschien dat je dan door zoiets denkt: o ja....
Je moet ook wel eens zien wat je allemaal hebt, tel je zegeningen, als je in de kleine kindjes zit, denk je, o help, ik kom hier niet meer uit, denk ik. Ik sta er alleen voor, maar het is zo voorbij ! Maak van elke dag het mooiste, dat klinkt misschien geitenwollensokkerig, maar er zijn zoveel mensen met ernstig zieke kinderen, die elke dag bij het bed van hun kind zitten ! Of die zelf helemaal niet gezond (meer) zijn, dat bedoelde ik.
probeer positief te blijven, ondanks je teleurstelling, eenzaamheid :)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 nov 2010 20:31

Ha, toevallig las ik spreuken 31 vandaag. Vanaf vers 10 gaat het over een sterke vrouw.
Zij drijft handel, én regelt het werk in huis (oa slavinnen aan het werk zetten..;)).
Nouja, lees zelf maar. :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 nov 2010 22:03

Dat was wel wat voor mij :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 nov 2010 22:38

vroeger kostte alles ook veel meer tijd natuurlijk. Kijk, ik stop nu 's avonds een was in de machine, haal het er de volgende morgen schoon uit, hang het op, strijk het binnen de korste keren en het ligt weer in de kast. Heel wat anders dan wassen en strijken van vroeger.
Maargoed, ik denk dat het wel goed is om de scheppingsorde in ere te houden, maar de cultuur en tijd is nu zo anders, dat lukt gewoon haast niet meer, op die manier. Zelfs als je het zou willen. Ook qua financien, huizen kosten nu eenmaal niet niks, zeker als je de natuur zijn gang laat gaan en 15 kinderen krijgt, die zet je niet in een 2 kamerflatje. Dus er moet toch gewerkt worden, steeds meer ook door de vrouw.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2010 12:33

Hm ja, en ik vraag me af: Wat is scheppingsorde en wat is cultuur? Was het de bedoeling dat Adam in het paradijs de tuin moest onderhouden en Eva alleen onder een boom zitten en op de kinderen letten? Of was er voor de vrouw ook een werk-taak en werd vervolgens de cultuur dat de vrouwen thuis zaten en de mannen werkten? En had dat niet ook sterk te maken met het feit dat je toen veel fysiek zwaar werk had, wat nu niet meer zo is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lia » 10 nov 2010 20:18

Zelf heb ik ook een tijdlang als oproepkracht in de zorg gewerkt, maar omdat we een neventak naast ons bedrijf begonnen ben ik er mee gestopt. (werd een beetje te veel anders). Ik vond het altijd erg moeilijk om te gaan werken als man of kinderen ziek waren. Weet dat het stom klinkt, maar ik had echt het idee dat ik er dan zijn moest. (komt ook bij dat ik altijd erg gespannen ben als er iemand in ons gezin ziek is, vooral bij buikgriep, en waarom???) Nu ben ik dus weer fulltime thuis, met de neventak dan, die vooral voor mijn rekening komt. Momenteel is dat wat rustiger, en dan merk ik echt dat ik mijn werk van toen mis (gehandicaptenzorg). Dan zou ik zo weer terug willen. Tot een van de kids begint te kwakkelen, dan ben ik weer blij dat ik niet hoef te werken... Ik weet, zit erg raar in elkaar, maar ja...

W.b. discussie over wel of niet beiden moeten werken: We zien in de arabische landen veel dat de man de hele dagen aan de weg zit te kletsen met andere mannen, en de vrouwen het werk moeten doen. Het lijkt me dus ook wel erg cultuurgebonden. Zou in Ned. niet alles extra duur zijn geworden toen men het steeds normaler ging vinden om beiden te werken? De inkomsten in gezinnen werden groter, dus de goederen (vooral luxe die toen gemakkelijker gekocht kon worden) werden ook duurder. Als je ziet wat er nu neergeteld moet worden voor een stuk grond of een huis, die prijzen zijn natuurlijk niet meer normaal. Alle logica is er uit wat dat betreft!

Terug naar “Archief”