learsi schreef:Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van die zijn wegen des doods..
Het oog ziet van zich af...
'Dank' voor je veroordeling.
Maar ik ben blij dat ik mag vallen in de handen van de levende God...
Moderator: Moderafo's
learsi schreef:Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van die zijn wegen des doods..
esli schreef:Ik heb even een vraag aan homo´s met relatie over kerkkeuze. Wanneer voel je je in een kerk helemaal geaccepteerd?
In mijn gemeente worden homo's met relatie sowieso toegelaten tot het Heilig Avondmaal, dat is geen probleem. Maar verder staat in het beleid dat ambten en in principe ook andere taken niet openstaan. Inzegening van een relatie is op dit moment niet mogelijk. De houding van mensen is wel open en liefdevol, maar er zijn dus ook wel beperkingen. Ik ben benieuwd of je je dan geaccepteerd voelt. (overigens wordt er veel over nagedacht en staat het beleid nog niet heel vast).
JeeWee schreef:Ik dicht jou enige intelligentie toe, maar ik snap werkelijk niet dat jij niet snapt dat er veel mensen zijn die zeggen dat de Bijbel NIETS zegt over de geaardheid an sich en die zich kan manifesteren in een relatie. Heel erg in het kort gaan alle teksten over lust en losbandigheid. Er zijn boeken vol over geschreven, dus ik doe alles te kort. Maar zo lang jij niet de moeite neemt om bijvoorbeeld kennis te nemen van de uitleg van o.a. prof. dr. R.R. Ganzevoort, heeft het voor mij weinig zin om keer op keer die uitleg te herhalen...
JeeWee schreef:En lieve Boekenlezer, in jouw worsteling met homoseksualiteit wil ik je een stukje meegeven. Het is een boeiende brief:Geachte ds. Strenghals,
Bedankt voor uw preek van afgelopen zondag over de kennis van Gods wetten. Ik heb heel veel geleerd van uw onderwijs uit de Schrift en probeer deze kennis te delen met zoveel mogelijk mensen. Wanneer iemand bijvoorbeeld de homoseksuele levensstijl probeert te verdedigen, herinner ik hen dat in Leviticus 18:22 duidelijk staat dat het walgelijk is… einde discussie.
Toch heb ik advies van u nodig met betrekking tot andere elementen van Gods wet en over hoe ik deze moet opvolgen.
1. In Leviticus 25:44 wordt gezegd dat ik slaven mag bezitten, mannelijke en vrouwelijke, als ze ingekocht worden uit buurlanden. Een vriend van me zegt dat dat slaat op Belgen en niet op Polen. Kunt u dat uitleggen? Waarom kan ik geen Polen bezitten?
2. Ik zou mijn dochter graag willen verkopen als slaaf, zoals dat staat beschreven in Exodus 21:7. Wat zou in deze tijd een goede, eerlijke prijs voor haar zijn?
3. Ik weet dat ik geen contact mag hebben met een vrouw als ze ongesteld is – Lev. 19-24. Het probleem is: hoe weet ik dat? Ik heb het geprobeerd te vragen, maar de meeste vrouwen reageren beledigd.
4. Wanneer ik een stier op het altaar verbrand als offer, weet ik dat het voor de Heer een aangename geur met zich meebrengt – Lev.1:9. Het probleem is mijn buren. Zij beweren dat de geur niet aangenaam is voor hen. Moet ik ze nu slaan?
5. Ik heb een buurman die persé op de rustdag wil werken. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat hij omgebracht moet worden. Ben ik moreel verplicht om hem zelf om te brengen, of zou ik de politie moeten vragen om dat te doen?
6. Een vriend van me vindt dat zelfs het eten van zeevruchten een gruwel is – Lev. 11:10. Maar ik ben het daar niet mee eens, ik vind het minder gruwelijk dan homoseksualiteit. Kunt u hier over oordelen? Zijn er ‘gradaties’ in gruwelijkheid?
7. In Lev. 21:20 staat dat ik niet bij het altaar van God mag komen als ik niet goed kan zien. Ik moet toegeven dat ik een leesbril heb, moet mijn zicht 100% zijn of is er ruimte voor discussie hier?
8. De meeste van mijn mannelijke vrienden onderhouden hun haar, zelfs het haar rond hun slaap. Nu is dit duidelijk verboden volgens Lev. 19:27. Hoe zouden ze omgebracht moeten worden?
9. Ik weet van Lev. 11:6-8 dat het aanraken van een dood varken me onrein maakt, maar mag ik nog wel voetballen als ik handschoenen draag?
10. Mijn oom heeft een boerderij. Hij overtreedt Lev. 19:19 omdat hij twee verschillende gewassen verbouwt op dezelfde akker. Zo ook zijn vrouw; zij draagt kleding gemaakt uit verschillende soorten stoffen (katoen/polyester). Hij vloekt en spot ook veel. Is het werkelijk noodzakelijk dat we het hele dorp samenbrengen om hen te stenigen? – Lev.24:10-16. Zouden we hen niet gewoon kunnen verbranden met alleen de familie, zoals we doen met mensen die slapen met een aangetrouwd familielid? (Lev.20:14)
Ik weet dat u deze dingen goed bestudeerd hebt en heel veel kennis op dit gebied hebt, dus ik ben ervan overtuigd dat u me kunt helpen. Nogmaals bedankt om ons eraan te helpen herinneren dat Gods woord eeuwig en onveranderlijk is.
Uw nederige kerklid,
Hendrik
BRON:
JeeWee schreef:En lieve Boekenlezer, in jouw worsteling met homoseksualiteit wil ik je een stukje meegeven. Het is een boeiende brief:Geachte ds. Strenghals,
Bedankt voor uw preek van afgelopen zondag over de kennis van Gods wetten. Ik heb heel veel geleerd van uw onderwijs uit de Schrift en probeer deze kennis te delen met zoveel mogelijk mensen. Wanneer iemand bijvoorbeeld de homoseksuele levensstijl probeert te verdedigen, herinner ik hen dat in Leviticus 18:22 duidelijk staat dat het walgelijk is… einde discussie.
Toch heb ik advies van u nodig met betrekking tot andere elementen van Gods wet en over hoe ik deze moet opvolgen.
1. In Leviticus 25:44 wordt gezegd dat ik slaven mag bezitten, mannelijke en vrouwelijke, als ze ingekocht worden uit buurlanden. Een vriend van me zegt dat dat slaat op Belgen en niet op Polen. Kunt u dat uitleggen? Waarom kan ik geen Polen bezitten?
2. Ik zou mijn dochter graag willen verkopen als slaaf, zoals dat staat beschreven in Exodus 21:7. Wat zou in deze tijd een goede, eerlijke prijs voor haar zijn?
3. Ik weet dat ik geen contact mag hebben met een vrouw als ze ongesteld is – Lev. 19-24. Het probleem is: hoe weet ik dat? Ik heb het geprobeerd te vragen, maar de meeste vrouwen reageren beledigd.
4. Wanneer ik een stier op het altaar verbrand als offer, weet ik dat het voor de Heer een aangename geur met zich meebrengt – Lev.1:9. Het probleem is mijn buren. Zij beweren dat de geur niet aangenaam is voor hen. Moet ik ze nu slaan?
5. Ik heb een buurman die persé op de rustdag wil werken. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat hij omgebracht moet worden. Ben ik moreel verplicht om hem zelf om te brengen, of zou ik de politie moeten vragen om dat te doen?
6. Een vriend van me vindt dat zelfs het eten van zeevruchten een gruwel is – Lev. 11:10. Maar ik ben het daar niet mee eens, ik vind het minder gruwelijk dan homoseksualiteit. Kunt u hier over oordelen? Zijn er ‘gradaties’ in gruwelijkheid?
7. In Lev. 21:20 staat dat ik niet bij het altaar van God mag komen als ik niet goed kan zien. Ik moet toegeven dat ik een leesbril heb, moet mijn zicht 100% zijn of is er ruimte voor discussie hier?
8. De meeste van mijn mannelijke vrienden onderhouden hun haar, zelfs het haar rond hun slaap. Nu is dit duidelijk verboden volgens Lev. 19:27. Hoe zouden ze omgebracht moeten worden?
9. Ik weet van Lev. 11:6-8 dat het aanraken van een dood varken me onrein maakt, maar mag ik nog wel voetballen als ik handschoenen draag?
10. Mijn oom heeft een boerderij. Hij overtreedt Lev. 19:19 omdat hij twee verschillende gewassen verbouwt op dezelfde akker. Zo ook zijn vrouw; zij draagt kleding gemaakt uit verschillende soorten stoffen (katoen/polyester). Hij vloekt en spot ook veel. Is het werkelijk noodzakelijk dat we het hele dorp samenbrengen om hen te stenigen? – Lev.24:10-16. Zouden we hen niet gewoon kunnen verbranden met alleen de familie, zoals we doen met mensen die slapen met een aangetrouwd familielid? (Lev.20:14)
Ik weet dat u deze dingen goed bestudeerd hebt en heel veel kennis op dit gebied hebt, dus ik ben ervan overtuigd dat u me kunt helpen. Nogmaals bedankt om ons eraan te helpen herinneren dat Gods woord eeuwig en onveranderlijk is.
Uw nederige kerklid,
Hendrik
BRON:
29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.
JeeWee schreef:Natuurlijk is dat stuk van geen enkel niveau. Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is ook puur ironisch bedoeld.
Het geeft weer hoe selectief wij zijn.
De Bijbel keert zich bijvoorbeeld met name tegen hebzucht. En wij?
Er staan 7 tekstplaatsen in de Bijbel die verwijzen naar seksuele contacten tussen mannen. Vrouwen komen er helemaal niet aan te pas. En hoeveel staat er in de Bijbel over heteroseksuele zoden?
Maar het oog ziet van zich af.
Het is zo makkelijk om, als het jelelf niet aan gaat, te oordelen en mensen de kerk uit te kijken en piketpaaltjes rond kerk en avondmaalstafel te zetten voor anderen...
Riska schreef:En daarmee wijk je gigantisch van het onderwerp af Speedy. En overigens: meerderen. IN feite verwordt dit topic tot een zoveelste over het onderwerp waarover hier al honderden pagina's zijn volgeschreven.
Hier ging het om het toelatingsbeleid van homoseksuelen (m/v) binnen de PKN. En niet om verdediging van homo's aan hetero's over handel en wandel in het dagelijks leven.
Er staan twee standpunten lijnrecht tegenover elkaar. En de mensen die altijd al verstoten zijn voelen zich aangevallen en verdedigen zich. Dat wordt dan door de 'andere partij' gezien als een 'het door de strot duwen van een standpunt". Pardon? Wordt omgekeerd niet hetzelfde gedaan?
Ik ben PKN-er. In mijn kerkelijke gemeente wordt domweg niet naar geaardheid gekeken, ook al wonen mensen samen. Laat staan dat ze niet aan het Avondmaal mogen en een ambt mogen bekleden.
Het zijn heel 'gewone' mensen (wat is gewoon?) die - ook al heel gewoon - van elkaar houden.
Er zijn PKN-gemeenten - Gereformeerde Bondsgemeenten - waar het allemaal niet kan. Dat is nou eenmaal de verscheidenheid binnen de PKN. En zeg niet dat het vroeger (in de "goede oude tijd" van de Hervormde Kerk) niet zo was: er waren altijd al uiterst vrijzinnige tot uiterst orthodoxe stromingen.
Dus voor een aantal hier: even goed kijken welke stroming geldt en je helemaal welkom weten in gemeenten waar, zoals in de mijne, niet naar de geaardheid van de mens wordt gekeken maar naar een medemens.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten