Uitslag verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Uitslag verkiezingen

Berichtdoor elbert » 24 jun 2010 09:34

Een driepartijenkabinet is al nauwelijks stabiel (er zijn al behoorlijk wat driepartijenkabinetten gesneuveld de afgelopen 10 jaar), laat staan een 4- of 5 partijenkabinet. Deze formatie is een hele lastige puzzel en het zou me niets verbazen als we volgend jaar weer voor 2e kamerverkiezingen mogen stemmen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jun 2010 09:44

ik geloof dat daarom in de vorige eeuw zoveel zijn samengevoegd. Het land was door zoveel partijen in een kabinet gewoon niet meer regeerbaar. Voor de periode dat al die partijen samen zijn gegaan, zag je ook veel 'vallende'kabinetten.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 26 jun 2010 17:43

Alle kaarten liggen nu weer op tafel. De mogelijkheden zijn:

1. VVD-PVV-CDA; maar dat wil Verhagen niet echt
2. VVD-CDA met PVV-gedoogsteun (het Deense model, waar het al lang werkt), deze optie is nog niet besproken
3. VVD-PVV-CDA met SGP-gedoogsteun, zou ik persoonlijk een schande voor de SGP vinden (gebrek naastenliefde?)
4. VVD-PvdA-D66-GL, paarsplus, maar wil Rutte niet echt, tenzij het CDA erbij zit (voor het rechts evenwicht)
5. VVD-PvdA-CDA, maar wil Cohen niet vanwege het rechtse overwicht
6. PvdA-CDA-SP-GL, een centrum-linkse combinatie, maar ik zie Verhagen nog niet zo goed samenwerken met Roemer
7. VVD-PvdA-D66-CU of VVD-PvdA-D66-CU, ja zelfs de CU kan nog meedoen, alhoewel dit wel onwaarschijnlijk lijkt
8. Alles wat verder een meerderheid heeft
9. Een minderheidskabinet met of zonder gedoogsteun
10. Een nationaal kabinet waar alle partijen in gerepresenteerd zijn om de crisis op te lossen
11. Een zakenkabinet met experts en oudgedienden om de crisis op te lossen, zoals Lubbers, Rosenthal, Tjeenk Willink, Weijers, Rinooy Kan...
12. Wellicht kan er nog wel iets anders verzonnen worden.

In ieder geval:
- Nieuwe verkiezingen zijn onmogelijk; dat is kiezersbedrog, maar er zijn nog genoeg opties. Er moet eerst weer een kabinet vallen. Of het kiesstelsel moet gewijzigd worden, misschien is dat geen slecht idee (*denkt aan het wetsvoorstel-De Graaf van 2005, met meervoudige districten en evenredige vertegenwoordiging, veel Refowebbers zullen dan blij zijn omdat de SGP dan wellicht (weer) drie zetels haalt vanwege regionale representatie ;) * ).
- Rutte mag de verkiezingen wel gewonnen hebben, maar dan moet hij ook de gevolgen dragen; een kabinet leiden waarvan hij niet direct de leiding zou willen hebben.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2010 08:23

Tja, hoe heet de combinatie VVD-PVDA-CDA-GL-D66 nu eigenlijk?

Paars++
of
Middenkabinet++

??

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jun 2010 12:36

al met al...we doen gewoon alle andere partijen, behalve de SGP, PVV en de SP #-o

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 jun 2010 21:07

TKF schreef:Alle kaarten liggen nu weer op tafel. De mogelijkheden zijn:

1. VVD-PVV-CDA; maar dat wil Verhagen niet echt
2. VVD-CDA met PVV-gedoogsteun (het Deense model, waar het al lang werkt), deze optie is nog niet besproken
3. VVD-PVV-CDA met SGP-gedoogsteun, zou ik persoonlijk een schande voor de SGP vinden (gebrek naastenliefde?)
4. VVD-PvdA-D66-GL, paarsplus, maar wil Rutte niet echt, tenzij het CDA erbij zit (voor het rechts evenwicht)
5. VVD-PvdA-CDA, maar wil Cohen niet vanwege het rechtse overwicht
6. PvdA-CDA-SP-GL, een centrum-linkse combinatie, maar ik zie Verhagen nog niet zo goed samenwerken met Roemer
7. VVD-PvdA-D66-CU of VVD-PvdA-D66-CU, ja zelfs de CU kan nog meedoen, alhoewel dit wel onwaarschijnlijk lijkt
8. Alles wat verder een meerderheid heeft
9. Een minderheidskabinet met of zonder gedoogsteun
10. Een nationaal kabinet waar alle partijen in gerepresenteerd zijn om de crisis op te lossen
11. Een zakenkabinet met experts en oudgedienden om de crisis op te lossen, zoals Lubbers, Rosenthal, Tjeenk Willink, Weijers, Rinooy Kan...
12. Wellicht kan er nog wel iets anders verzonnen worden.

In ieder geval:
- Nieuwe verkiezingen zijn onmogelijk; dat is kiezersbedrog, maar er zijn nog genoeg opties. Er moet eerst weer een kabinet vallen. Of het kiesstelsel moet gewijzigd worden, misschien is dat geen slecht idee (*denkt aan het wetsvoorstel-De Graaf van 2005, met meervoudige districten en evenredige vertegenwoordiging, veel Refowebbers zullen dan blij zijn omdat de SGP dan wellicht (weer) drie zetels haalt vanwege regionale representatie ;) * ).
- Rutte mag de verkiezingen wel gewonnen hebben, maar dan moet hij ook de gevolgen dragen; een kabinet leiden waarvan hij niet direct de leiding zou willen hebben.

:shock: En hier zeuren ze al als 2 partijen een coalitie moeten vormen en als die er 2 dagen na de verkiezingen nog niet is ;)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 29 jun 2010 15:25

Nou, idd, daar heb ik stiekem wel om moeten lachen toen.

Ik ben nu het kamerdebat aan het volgen. Ik denk niet dat daar veel nuttigs uit gaat komen maar ik vind het wel interessant om de uitgebreide toelichtingen van de lijsstrekkers voor hun voorkeurscoalitie te horen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jul 2010 09:10

ajl schreef:al met al...we doen gewoon alle andere partijen, behalve de SGP, PVV en de SP #-o

tsja met de pvv hebben de partijen problemen terwijl het volk anders heeft gesproken ! En het is een illusie dat de SGP ooit in een regering komt, te weinig zetels en te veel idee;n waar dit land niet achter staat, De SGP bestaat bij de gratie van de vaste stemmers uit de rechtse hoeken van de kerk en dat is gewoon een feit.

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 14 jul 2010 12:39

Spons schreef:
ajl schreef:al met al...we doen gewoon alle andere partijen, behalve de SGP, PVV en de SP #-o

tsja met de pvv hebben de partijen problemen terwijl het volk anders heeft gesproken !...

Niet alleen partijen hebben problemen met de PVV, ook een groot gedeelte van de bevolking! Het volk bestaat niet slechts uit PVV-stemmers en de PVV vertolkt ook niet de mening van het volk. Van die gedachte moeten we af. Slechts van een gedeelte van het volk. Sommige Nederlanders zitten namelijk niet te wachten op een politieke partij die groepen Nederlanders buitensluiten en opzettelijk discrimineren en belachlijk maken.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 20 jul 2010 19:02

Ben blij dat 'Paars-Plus' van de baan is. Zal het door Rutte gewenste middenkabinet er uiteindelijk toch komen? Ik vrees dat Cohen een beetje moeilijk gaat doen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jul 2010 19:51

bruggenbouwer schreef:
Spons schreef:

tsja met de pvv hebben de partijen problemen terwijl het volk anders heeft gesproken !...

Niet alleen partijen hebben problemen met de PVV, ook een groot gedeelte van de bevolking! Het volk bestaat niet slechts uit PVV-stemmers en de PVV vertolkt ook niet de mening van het volk. Van die gedachte moeten we af. Slechts van een gedeelte van het volk.

Dat is natuurlijk bij alle politieke partijen zo. Ik zit ook helemaal niet te wachten op een partij als D66 of Groenlinks (of zelfs PvdA) en een groot deel van de Nederlanders met mij. Ik ben dan ook bijzonder blij dat de onderhandelingen stuk zijn gelopen.

lia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lia » 20 jul 2010 22:09

Gelukkig, paars plus is van de baan! Grote vraag is nu natuurlijk wat we nu gaan krijgen, wat wil CDA en wat wil PvdA. Wat gaat het uiteindelijk worden? Ik ben zeer benieuwd. Misschien dat er wel werkelijk een midden-kabinet komt, veel verandering zal dat dan waarschijnlijk niet brengen. Maar de veranderingen die paars-plus had teweeg zullen brengen zouden voor christelijk-Nederland niet mals zijn, waarschijnlijk. Laten we dan maar hopen en bidden dat het nu mee zal vallen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 jul 2010 09:13

De vlag kan uit: Paars-plus gaat niet door!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jul 2010 18:12

Ook ik ben daar blij mee. Al weet je nooit hoe het uiteindelijk nog eens uitvalt. Dus het is wel een blijdschap met voorzichtigheid/voorbehoud.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Artitu
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Artitu » 21 jul 2010 19:17

Inderdaad geen paars plus!! zo blij.
Een centrumrechts kabinet is de beste optie op dit moment, CDA, VVD en PVV.
Deze optie is niet eens onderzocht, het is gewoon belachelijk voor woorden dat CDA niet met de PVV wil praten, oftwel ze zijn gewoon bang dat ze hun hele achterban verliezen.
"Het Bijbelse verslag is geschreven als werkelijke geschiedenis, en is daarom te worden begrepen als zodanig"

Terug naar “Archief”