schelpje3 schreef:Nee niet moeten in de zin van MOETEN, maar dat je verlangen zo is. Het moet toch zo zijn dat er een diep verlangen is naar de Hemel, om eeuwig God groot te maken ? We willen allemaal naar de hemel, maar nu nog niet, het is hier veel te leuk.
Ik houd ook wel van gospels, maar dan de oorspronkelijke, zwarte muziek. Niemand die ze zo goed ten gehore kan brengen als een zwarte zanger. In hun bloed en genen zit dat verdriet, dat ze slaaf geweest zijn. Tenminste, ik meen dat te horen. Kippenvel.
De reform christenen hebben een beetje het alleenrecht, zo lijkt het, op de psalmen. Die zouden alleen mogen en kunnen. Maar mensen uit Afrika dan ? Of het verre Oosten ? Onze cultuur is nu eenmaal anders.
En weet je wat het met psalmen is ? Je kunt ze jarenlang, gedachteloos meezingen, totdat ze voor je gaan spreken. Dan zing je ze echt anders.
Na het overlijden van mijn ouders, zijn hun lievelingspsalmen zo voor me gaan leven.
Het valt me trouwens ook op dat het vaak dezelfde psalmen zijn die je zingt. Hoe is dat in jullie kerken ? Niet de kerken waar ook allerlei andere liederen gezongen worden, daar zal afwisseling genoeg zijn, maar in de traditionele, rechtse kerken.
Mee eens. Alleen moet je met het eerste weer uitkijken. Blijkbaar heb je al een idee van wat voor muziekstijlen er wel en niet in de hemel zullen zijn. Maar in hoeverre heeft dat idee niet weer met je eigen smaak te maken, wat jij eerbiedig vindt en niet? Psalmen en gezangen.. ingetogen muziek. Natuurlijk ook wel dingen uit andere culturen, Afrika, wat uit de cultuur van de afro-amerikanten, het verre oosten. Maar misschien is er wel veel meer. Ik durf niet te zeggen wat voor muziekstijlen er wel en niet zullen zijn. Daarnaast kan je niet zomaar een muziekstijl koppelen aan het verlangen (of het gebrek daarvan) om bij Hem te zijn. Geloof me, ik heb best met metal-luisterende christenen gepraat en bij hen is dat verlangen niet minder. Je kan niet stellen dat je als je naar metal luistert, waarschijnlijk meer gehecht bent aan deze wereld dan wanneer je naar meer geaccepteerde muziek luistert.