welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2010 23:35

schelpje3 schreef:Nee niet moeten in de zin van MOETEN, maar dat je verlangen zo is. Het moet toch zo zijn dat er een diep verlangen is naar de Hemel, om eeuwig God groot te maken ? We willen allemaal naar de hemel, maar nu nog niet, het is hier veel te leuk.
Ik houd ook wel van gospels, maar dan de oorspronkelijke, zwarte muziek. Niemand die ze zo goed ten gehore kan brengen als een zwarte zanger. In hun bloed en genen zit dat verdriet, dat ze slaaf geweest zijn. Tenminste, ik meen dat te horen. Kippenvel.
De reform christenen hebben een beetje het alleenrecht, zo lijkt het, op de psalmen. Die zouden alleen mogen en kunnen. Maar mensen uit Afrika dan ? Of het verre Oosten ? Onze cultuur is nu eenmaal anders.
En weet je wat het met psalmen is ? Je kunt ze jarenlang, gedachteloos meezingen, totdat ze voor je gaan spreken. Dan zing je ze echt anders.
Na het overlijden van mijn ouders, zijn hun lievelingspsalmen zo voor me gaan leven.
Het valt me trouwens ook op dat het vaak dezelfde psalmen zijn die je zingt. Hoe is dat in jullie kerken ? Niet de kerken waar ook allerlei andere liederen gezongen worden, daar zal afwisseling genoeg zijn, maar in de traditionele, rechtse kerken.

Mee eens. Alleen moet je met het eerste weer uitkijken. Blijkbaar heb je al een idee van wat voor muziekstijlen er wel en niet in de hemel zullen zijn. Maar in hoeverre heeft dat idee niet weer met je eigen smaak te maken, wat jij eerbiedig vindt en niet? Psalmen en gezangen.. ingetogen muziek. Natuurlijk ook wel dingen uit andere culturen, Afrika, wat uit de cultuur van de afro-amerikanten, het verre oosten. Maar misschien is er wel veel meer. Ik durf niet te zeggen wat voor muziekstijlen er wel en niet zullen zijn. Daarnaast kan je niet zomaar een muziekstijl koppelen aan het verlangen (of het gebrek daarvan) om bij Hem te zijn. Geloof me, ik heb best met metal-luisterende christenen gepraat en bij hen is dat verlangen niet minder. Je kan niet stellen dat je als je naar metal luistert, waarschijnlijk meer gehecht bent aan deze wereld dan wanneer je naar meer geaccepteerde muziek luistert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 mei 2010 07:52

...
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 29 feb 2012 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2010 16:19

Metal in de hemel ? Dat denk ik niet. Misschien is het gekoppeld aan je eigen smaak, aan wat eerbiedig is. Maar ik ken verder geen kerken waar metal of rockbands spelen. Hooguit een jongerenbandje met een gitaar, piano of zo. Voor mij hoeft dat niet, al kan ik dan wel begrijpen dat er jongeren zijn die dit fijn vinden.
Maar trek je daarmee jongeren aan ? Niet in de rechtse hoek i.i.g.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2010 16:37

Hij vraagt ook niet of het in de hemel wordt gespeeld, maar of het er op gericht is. Hoe het in de hemel zal zijn weet ik niet... vast heel anders dan in onze aardse kerken. Ik vraag me net zo sterk af of daar een orgel zal zijn, als of daar metal zal zijn :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2010 08:53

Engelenkoren ? Al Gods kinderen die hem voor eeuwig grootmaken. Wij zullen dit niet kunnen bevatten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mei 2010 09:20

...
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 29 feb 2012 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 mei 2010 11:03

In de hemel zullen metalliefhebbers muziek maken samen met organisten, r&b liefhebbers en DJ's en ze vinden het allemaal leuk. Ik ben benieuwd :mrgreen:

En waarom is een bandje in de kerk gelijk 'jongerenbandje'? Dat gaat echt totaal niet op volgens mij. Ik ken erg veel kerken waar de gemiddelde leeftijd in band/combo boven de 25 ligt :)
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2010 11:21

R & B ?? Jij hebt wel een hele vrije voorstelling ervan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 mei 2010 12:28

Je reactie bevestigt dat je mijn hele punt blijkbaar niet snapt.
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2010 14:32

Nee kennelijk niet. Blond =;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2010 23:15

Lees het nog eens goed :)

Ze zegt dat muzikanten in allerlei muziekgenres muziek zullen maken. Maar ze zegt niet wat voor soort muziek ze daar maken. Dus het kan zijn dat ze daar hele andere muziek maken en het toch leuk vinden.

Snappie?

Overigens, waarom zou men daar geen Rhythm & Blues kunnen maken? Dat er tegenwoordig artiesten zijn die er in clips enzo verkeerde dingen bijhalen maakt het hele genre toch nog niet verkeerd?

ArendJan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ArendJan » 24 mei 2010 09:46

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar mijn mening t.a.v. muziek:

- Muziek waarbij de teksten of artiesten duidelijk anti-christelijk zijn luister ik niet. (die kun je als christen niet luisteren)
- Muziek is emotie maar ook kunst. Er is veel neutrale muziek die ik gewoon zie als kunstwerken. (de kunst van een mooie melodie etc.) Deze 'bekijk', dus luister ik graag.
- Ik zou niet te snel willen oordelen over de ander wat betreft het luisteren van muziek. Ieder mens heeft zijn eigen intenties. (dus kan het prima zijn dat de een wel popmuziek luistert, en de ander niet, zonder dat het ene beter is dan het andere.)

Ik zag nog een puntje over psalmen. De psalmen zijn berijmd zo rond de 17e eeuw. In die tijd was de voor ons nu zo klassieke muziek gewoon de populaire muziek, de popmuziek. De muziekstijlen die nu bestaan waren er toen niet eens. Dan kun je zeggen, God heeft het zo geleid. Als er anno 2010 mensen zijn die de psalmen op andere muziek zetten, ga ik niet beslissen dat dan niet door God geleid zou kunnen zijn.

Edit: En wie zijn wij om te beslissen wat God mooie muziek vindt?

Soit. Ben benieuwd hoe jullie hier in staan?
Er moet vrede komen, desnoods met geweld!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2010 11:51

Nog even een toevoeging, waar mijn oog vanmorgen op viel. We zongen het in de kerk.
Dan zullen daar de blijde zangers staan, de speellien op de harp en cimbel slaan en binnen u al mijn fonteinen wezen (ps 87)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2010 15:43

Ik herken het bijna niet :D

87
1-2 Van de Korachieten, een psalm, een lied.

Boven alle steden van Jakob
heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen. 2 [1–2]
3 Van u wordt met lof gesproken,
stad van God. sela

4 ‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Nubië
zijn alle hier geboren.’
5 Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

6 Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’ sela
7 En dansend zingen zij:
‘Mijn bronnen zijn alleen in u.

De statenvertaling heeft het inderdaad wel over fonteinen.

En inderdaad: ik bedoel juist dat al die mensen die nu van zoveel verschillende dingen houden, in de hemel sámen muziek zullen maken en het ook nog mooi vinden!
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 mei 2010 16:44

Het is natuurlijk leuk om na te denken over de hemel. Maar het lijkt me niet echt relevant voor je muziekkeuze op aarde. In de hemel zal er vast muziek zijn die zo geweldig is en waar we ons geen voorstelling van kunnen maken, waar iedereen van zal genieten.
Voor nu lijkt het mij belangrijk dat je muziek luistert die niet zorgt voor een verwijdering tussen jou en God. Dus ik kan me dan ook niet echt voorstellen dat je echt anti-christelijke muziek luistert. Maar dan gaat het met name om de teksten en niet de stijl. De muziekstijl an sich lijkt me niet zoveel zeggend en nogal smaak afhankelijk. De een zal dus alleen naar psalmen luisteren terwijl de ander naar R&B luistert. Niks mis mee lijkt me. Zolang iets maar niet tussen God en jou in gaat staan of je elkaar gaat veroordelen.

Terug naar “Archief”