Harm-J schreef:Waar ik wel over val, is de regel van: "dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort". Dat recht heeft een D.s m.i. dus niet.
Hij heeft niet alleen het recht, maar m.i zelfs de plicht om dit zo te stellen.
De laatste alinea van dit artikel, dat ging over het huwelijk tussen man en vrouw luidt als volgt:
“Het is wetenschappelijk aangetoond dat er mannen en vrouwen zijn die werkelijk anders "geaard" zijn. Zij willen dat niet zijn om op te vallen of alternatief te zijn. Ze zijn het! Wij moeten als kerk onze ogen daar niet voor sluiten. Wij moeten ze pastoraal helpen en met hen in gesprek gaan. Het pastorale contact kan hen helpen om niet in de "wereld" weg te zinken. Het zal duidelijk zijn dat een werkelijk anders geaarde jongen of meisje niet mag trouwen. Hij of zij stort zichzelf en de ander in het ongeluk. Het huwelijk kan veel aan maar is niet de plaats om zulke immense problemen op te lossen.”
De dominee hield er natuurlijk even geen rekening mee dat een man en een man ook samen kunnen trouwen, maar goed, dat was in het kader van dit artikel ook niet relevant. In de contekst van het m/v huwelijk is het inderdaad geen goede zaak als anders geaarden in een heteroseksueel huwelijk vluchten om hun geaardheid te verbergen / op te lossen.
Als je bedenkt dat in orthodoxe kringen nog vaak in die richting gedacht wordt “ga maar trouwen dan gaat het wel over” dan is deze uitspraak van Zweistra op zijn minst opmerkelijk en in ieder geval zeer terecht.
Het hele artikel staat hieronder:
-----------------------------------------------------------
Een leesoefening in het huwelijksformulier
Ds. H. Zweistra, Herst. Hervormde Kerk, Elspeet
"...Wettige verhindering..."
In het vorige stukje ben ik begonnen om over het thema "Wettige verhindering" iets te schrijven. Een uiterst complex thema. Complex omdat de kerk op een terrein komt met de nodige klemmen en voetangels. 't Vraagt van de kerk veel wijsheid en bescheidenheid. Door onzorgvuldigheid en autoritair optreden kan de kerk veel schade aanrichten. Ik zou in dit stukje iets zeggen over het huwelijk van anders begaafde jongeren. Ik schuif dit nog even door naar een volgende keer.
Graag wil ik nu eerst uw aandacht vragen voor hen die anders "geaard" zijn. Een problematiek die onze gezindte ook niet voorbij gaat. Tot voor kort werd deze uiterst moeilijke materie min of meer doodgezwegen.
't Zou onder ons niet voorkomen. In het wufte Amsterdam kon je zulke vreemde dingen aantreffen. Bij ons niet. We zijn er intussen achter gekomen dat het onder ons ook voorkomt. Meer dan wij willen erkennen. Uit Gods Woord weten wij dat de Heere in de hof van Eden naast Adam geen man plaatste. God schonk hem een vrouw. Die twee mensen zouden tot één vlees worden. Dat is de door God ingestelde orde. We staan niet meer in het Paradijs. We staan in de gebrokenheid van het leven. Die gebrokenheid is merkbaar in de huwelijken maar ook in het leven van mannen en vrouwen, die diep in hun hart weten dat zij "anders" zijn. Bij het laatste wil ik nu stilstaan. Bij mannen en vrouwen die ontdekt hebben en ontdekken dat zij anders "geaard" zijn. Aandacht dus voor het verborgen kruis!
Enige tijd geleden werd ik op een maandagavond gebeld. Een donkere stem vroeg door de telefoon of hij anoniem mocht blijven. Na enige aarzeling stemde ik er in toe. Ik voelde dat de man in grote nood verkeerde. Toen kwam met horten en stoten zijn levensverhaal. Jaren geleden was hij getrouwd en hij had samen met zijn vrouw een gezin mogen stichten.
"Iedereen trouwde bij ons, dominee. Ik had geen haast. Eigenlijk hoefde het voor mij ook niet. Ik wist diep in mijn hart dat ik meer op had met jongens dan met meisjes. Ik durfde met niemand over mijn probleem te spreken. Niemand zou het ook begrijpen. Dat kon toch helemaal niet. Je was toch een normale knul. Daarom sloot ik mij voor iedereen meer en meer af. Toch ben ik getrouwd. Ja, ik voelde aan mijn ouders dat ze dat eigenlijk gewoon van mij verwachtten. Ik heb aan dat verwachtingspatroon beantwoord. Ik ben getrouwd en we hebben een gezin gekregen. Dominee, 't gaat niet langer..."
De anonieme beller snikte. Ik wachtte bij de telefoon op hetgeen nog zou komen. Ik voelde wel dat het gesprek nog lang niet beëindigd was. Door alle snikken vervolgde hij zijn verhaal. "Dominee, mijn vrouw is echt een lieve vrouw en een zorgzame moeder. Dominee ik kan niet geven wat ze eigenlijk verlangt. 't Staat me zo ontzaglijk tegen. De strijd is zo heftig. Ik voel dat ik ga verliezen... Ik weet uit mijn opvoeding dat het niet kan. Zo verder leven kan ik ook niet. Ik voel me zo nameloos ellendig, eenzaam en mislukt. Ook schuldig tegenover mijn vrouw en gezin. Waarom ben ik zo...?"
Een fragment uit een onvergetelijk telefoongesprek. Hier was nood. Diepe existentiële nood. Hier sprak geen man die op een "roze" zaterdag op een boot in de grachten van Amsterdam zichzelf wilde demonstreren. Hij gaf het trouwens zelf aan in het gesprek dat hij dergelijke uitspattingen verfoeide. Een mens in nood die wist dat hij anders was en het huwelijk inging om de omgeving tevreden te stellen. Hoe moet je als kerk in zo'n noodsituatie handelen? Later heeft hij mij nog eens terug gebeld. Hij vertelde dat hij met zijn vrouw in therapie was gegaan. Het huwelijk is uiteindelijk stuk gegaan. De gevoelens voor hetzelfde geslacht waren te groot.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat er mannen en vrouwen zijn die werkelijk anders "geaard" zijn. Zij willen dat niet zijn om op te vallen of alternatief te zijn. Ze zijn het! Wij moeten als kerk onze ogen daar niet voor sluiten. Wij moeten ze pastoraal helpen en met hen in gesprek gaan. Het pastorale contact kan hen helpen om niet in de "wereld" weg te zinken. Het zal duidelijk zijn dat een werkelijk anders geaarde jongen of meisje niet mag trouwen. Hij of zij stort zichzelf en de ander in het ongeluk. Het huwelijk kan veel aan maar is niet de plaats om zulke immense problemen op te lossen.
Wordt vervolgd
Bron: Om Sions Wil (Pastoraal blad voor de gereformeerde gezindte) - 20 november 2009