Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 jun 2003 07:08

Dat is best mogelijk denk ik. Het is toch heel moeilijk dat je als broer of zus gaat zeggen dat je het helemaal niet leuk vind in een groot gezin. Wat als je ouders dat zullen lezen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 jun 2003 07:18

ja oké, daar heb je wel gelijk in.. maar ik denk dat ik het wel eerlijk zou zeggen tegen mijn ouders als ik het niet leuk zou vinden... wij praten als gezin ook wel eens over de nadelen die er aan vast zitten, maar ook de voordelen.. zo worden er echt wel eens negatieve dingen genoemt, maar ik denk ook dat het beter is dat het gezegd wordt, dan dat je het alleen maar voor je houdt

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 jun 2003 07:23

Als de mening al binnen het gezin helemaal bekend is, is er niets aan de hand. Dan kan het in het geval dat het negatief is ook makkelijker hier worden geplaatst. Als er echter binnen het gezin niet of nooit over is gesproken dan kun je het haast niet maken om het hier te plaatsen.

Jack

Berichtdoor Jack » 26 jun 2003 12:29

Hi,

Lijkt me dat je het als ouders aan moet kunnen.
Iedereen heeft een grens waar je m.i. niet overheen moet gaan.
Als ouders zich comfortabel voelen en het gezin goed aankunnen hebben kinderen daar profijt van.
Als pa of ma op hun tenen moeten lopen om het gezin/huishouden te laten draaien heeft dit weerslag op het welbevinden van ieder gezinslid.

Kort gezegd, met verstand met elkaar omgaan.
Voor de een is 4 kids de limit voor de ander 16.

Groetjes

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 okt 2003 20:11

Tirreg schreef:
we zijn thuis met zn 9 enen idd, maar ik schaam me er niet voor hoor, maar het werkt gewoon niet.

en waarom werkt het dan niet?

ik vind het niet iets hebben van status, ik wil later liever een wat kleiner gezin waarbij we het met elkaar gezellig en goed hebben, dan een groot gezin waar dan altijd wel iemand is die de gezelligheid moet verstoren door vervelend gedrag te tonen enz, en altijd wel iemand de sfeer verpest omdat dan die weer chagrijnig is, en dan die weer

dat kan dan misschien bij jullie zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is... wij zijn thuis ook met z'n negenen... het is een gezellig normaal gezin.... een liefdevol, open gezin.... hoe het in het gezin er aan toe gaat heeft echt niet te maken met het aantal kinderen... als ik kijk naar het gezin waar mijn vriend uit voortkomt.. zij hadden 3 kinderen thuis.. dan ging het er daar een stuk minder aan toe dan bij ons en ben ik juist blij dat ik in het gezin ben opgegroeid waarin ik ben opgegroeid!!!!!

lorit

Berichtdoor lorit » 31 okt 2003 20:51

Volgens mij ligt het vooral aan de manier waarop de ouders de onenigheidjes bijsturen. Je hebt ouders die een vertrouwde sfeer weten te scheppen en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit met z'n hoevelen je bent. Je hebt echter ook ouders die minder of niet goed in staat zijn een veilige sfeer te creeeren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 nov 2003 09:27

wij komen in het krantje van buitenpost... ze willen mijn moeder interviewen hoe ze het allemaal wel niet doet met 7 kinderen :mrgreen: en ja wij moeten er allemaal bij zitten.. nog een fotootje en hups in de krant :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:35

Ik kom ook uit een groot gezin van acht kinderen. Helaas leeft de oudste niet meer. Daarom doet het me altijd pijn als er negatief gereageerd word als ik zeg dat we met 7 kinderen zijn, het zouden er zelfs acht kunnen wezen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 nov 2003 14:39

essieee schreef:Ik kom ook uit een groot gezin van acht kinderen. Helaas leeft de oudste niet meer. Daarom doet het me altijd pijn als er negatief gereageerd word als ik zeg dat we met 7 kinderen zijn, het zouden er zelfs acht kunnen wezen.

bij ons zouden het er eigenlijk ook 8 zijn....

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:55

Ik kom ook uit een gezin van 8 kinderen... en het is super gezellig... al die kleine gezinnen is alleen maar het resultaat van verdere individualisering!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 nov 2003 19:22

We moeten natuurlijk wel oppassen dat we niet gaan oordelen over kleine gezinnen. Je weet soms de achterliggende gedachten daarvan niet. En dat heb je ook bij grote gezinnen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 22 nov 2003 20:56

Boely schreef:Ik kom ook uit een gezin van 8 kinderen... en het is super gezellig... al die kleine gezinnen is alleen maar het resultaat van verdere individualisering!

Er zijn ook genoeg echtparen die graag een groot gezin willen maar dat niet krijgen.
Veel én weinig kinderen krijgen kan een zegen zijn maar ook een vloek

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 nov 2003 07:40

Boely schreef:Ik kom ook uit een gezin van 8 kinderen... en het is super gezellig... al die kleine gezinnen is alleen maar het resultaat van verdere individualisering!

dat is onzin... deze uitspraak kan ook zeer kwetsend zijn voor mensen die wel graag meer kinderen willen, maar bij wie het op een of andere manier niet mogelijk is.. en dan ga jij zeggen: ja weinig kinderen komt door verdere individualisering... nee pas op met wat je zegt.. het is misschien in sommige gevallen wel zo, maar je weet nooit wat er aan de hand is waarom mensen zo weinig kinderen hebben...

ik weet nu ook al dat ik geen groot gezin zal krijgen(als ik uberhaupt al kinderen krijg).. dat vind ik jammer, maar ja het zei nu eenmaal zo.. en het heeft helemaal NIETS te maken met individualisering :cry: :cry: :cry:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:30

trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:Ik kom ook uit een groot gezin van acht kinderen. Helaas leeft de oudste niet meer. Daarom doet het me altijd pijn als er negatief gereageerd word als ik zeg dat we met 7 kinderen zijn, het zouden er zelfs acht kunnen wezen.

bij ons zouden het er eigenlijk ook 8 zijn....

Als je eens wat gedachten daarover wilt uitwisselen wat heeeel pijnlijk is sta ik daar voor open.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2003 18:14

trijntjejohanna schreef:

dat is onzin... deze uitspraak kan ook zeer kwetsend zijn voor mensen die wel graag meer kinderen willen, maar bij wie het op een of andere manier niet mogelijk is.. en dan ga jij zeggen: ja weinig kinderen komt door verdere individualisering... nee pas op met wat je zegt.. het is misschien in sommige gevallen wel zo, maar je weet nooit wat er aan de hand is waarom mensen zo weinig kinderen hebben...

ik weet nu ook al dat ik geen groot gezin zal krijgen(als ik uberhaupt al kinderen krijg).. dat vind ik jammer, maar ja het zei nu eenmaal zo.. en het heeft helemaal NIETS te maken met individualisering :cry: :cry: :cry:

Helemaal mee eens.

Wat zijn er toch veel voor oordelen over kleine gezinnen.

Terug naar “Archief”