En toch is dat het beste advies: gewoon uitproberen!
Door grenzen aan te geven worden mensen zich bewust van JOU als persoon en JOUW standpunt. Dat werkt over het algemeen heel verhelderend en de reacties erop zijn meestal heel positief, juist doordat ze zich beseffen hoe het vanuit perspectief eruit ziet!!!
Belangrijk is daarbij alleen wel, dat je hoffelijk en beleefd blijft!
(Voorbeeldje van mezelf:
ik zat laatst in de ICE (Duitse hogesnelheidslijn) en zou er (bij instappen) 5 uur lang in moeten blijven zitten. Ik had daarom van te voren een zitplaats gereserveerd. Bij aankomst bleek er een (vrij jonge) man aan het gangpad te zitten, ik had een zitplaatsreservering voor het raam. Dus: (vrij vertaald

)
Ik: Pardon, ik heb een zitplaatsreservering, ik zou graag aan het raam willen zitten.
Hij: (lichtelijk boos) Weet u wel zeker dat u in de juiste wagon zit?
Ik: (glimlachend) Jazeker, wagon 14 en ik heb een zitplaatsreservering voor de plek naast u.
Hij: (fronsend) Waar staat dat dan?
Ik: (intussen lichtelijk geforceerd glimlachend) Op het scherm boven u staat 'zitplaats evt. vrijgeven'. Hier is mijn zitplaatsreservering (laat kaartje zien)
Hij: (rood wordend) O, ja, nou, ik vind het maar raar...
Eind van het liedje: hij ging ergens anders zitten (wat niet nodig was, aangezien ik de plek NAAST hem had gereserveerd)
Ik vond het zelf erg vervelend, maar was achteraf wel blij dat ik niet over me heen had laten lopen... ik ben netjes en beleefd gebleven, ook al was deze man tegen mij (vooral in lichaamstaal) werkelijk onhoffelijk.

)
Kortom: het is misschien niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk levert het echt meer op! Heel veel succes ermee!
liefs, elvira