Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 jun 2008 14:43

Nou de persoon die therapie 'nodig' heeft, wil graag geholpen worden dan heb je er niet altijd je verstand helemaal bij. Ik vind het een verantwoordelijkheid van de therapeut om goede, verantwoorde therapie te geven. (dit zeg ik als psycholoog in wording)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 14:53

esli schreef:Nou de persoon die therapie 'nodig' heeft, wil graag geholpen worden dan heb je er niet altijd je verstand helemaal bij. Ik vind het een verantwoordelijkheid van de therapeut om goede, verantwoorde therapie te geven. (dit zeg ik als psycholoog in wording)

Dit ben ik gedeeltelijk met jou eens. Je mag toch van een redelijk denkend mens wel verwachten dat de logica niet ineens op nul st(l)aat als hij of zij geholpen wil worden? Wat jij schrijft over de therapeut die gedachte deel ik wel met jou. Het is mijn inziens onverantwoord om zulk soort van therapiën toe te passen, zeker zonder dat men weet, of het wel een werkende therapie is en of er geen blijvende schade door veroorzaakt wordt, zowel geestelijk als lichamelijk.

Ik denk dat men zo wie so heel voorzichtig moet zijn om therapiën te geven of te volgen die volgens zeggen 'een bijbels doel' zouden dienen, zonder dat de wetenschap achter die vorm van therapie achter staat of er bekend mee is.

Edit: 'toevoeging'

Zelf denk ik dat de grootste verantwoordelijkheid wel bij de therapeut ligt, daar er altijd mensen zijn die in sommige situatie's niet meer de helderheid van geest hebben om zaken helder te bekijken! Men kan zeker in zulk soort situaties volledig gestuurd worden door een therapeut. Mocht dit gebeuren dan zegt dat meer over de therapeut dan over de volger van die Therapie.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 20 jun 2008 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 jun 2008 15:02

Daar ben ik het mee eens. Ik vind ook dat als je een therapie toepast deze gebaseerd moet zijn op de wetenschap en niet op de bijbel (daar was sowieso bijzonder weinig sprake van het geven van therapie). Maar de verantwoordelijkheid voor een foute therapie heeft de therapeut, niet de cliënt. Een therapeut kan over het algemeen zorgen dat een cliënt hem/haar vertrouwd en dat vertrouwen mag je gewoon niet misbruiken!

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 15:05

Er zal vast een kern van waarheid inzitten maar de conclusies die uit dit onderzoek getrokken worden zijn geen vrijbrief.

Als niet geheel perfecte onderzoeken geen vrijbrief zijn zijn teksten van duizenden jaren oud die oproepen tot het uitroeien van homoseksuelen dat ook niet. Kom eerst maar eens met een rationele onderbouwing waarom homoseksualiteit niet mag voor je het veroordeeld. Als het werkelijk zo slecht is, dan moet dat toch wel aan te tonen zijn dunkt me.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jun 2008 15:11

Harm-J schreef:Niet dat ik Denkertje zijn verhaal wil ondergraven, toch heb ik wel zo mijn ideeën bij het verhaal. Ook dit werkt 2 kanten op m.i. De ene kant, dat iemand zo in de richting van een therapie geduwd kan worden, aan de andere kant vraag ik mij af, waar is het gezond verstand gebleven van zowel de deelnemer aan zulk soort therapiën als de therapie-verstrekker?

Laten we wel zijn: als je jong bent, wil je geen buitenbeentje zijn. En zeker in de christelijke wereld zijn homo's nog steeds buietnbeentjes in de ogen van velen. Je wilt je confirmeren aan de rest. En in mijn geval zag ik het als een drama dat ik een gezin met kinderen zou mislopen, omdat ik gek ben op kinderen.
Het vooruitzicht om nooit kinderen te krijgen, leek me echt heel erg. daarbij: je ziet hoe de omgeving op homo's reageert en da's ook niet leuk dus je probeert onder 'je lot' uit te kruipen.

Als er dan een dominee is die zegt dat hij mogelijk een psycholoog weet die mogelijk een verandering van geaardheid zou kunnen bewerkstelligen, dan wil je dat op z'n minst onderzoeken. Je grijpt elke kans aan. En het verhaal van de aversie therapie leek me heel aannemelijk omdat ik ook wel gevoelens voor vrouwen in me meende te hebben.

Ik ben hier dus zeker niet in een labiele toestand ingestapt en al zeker niet in 'gedreven' want mijn omgeving heb ik niks verteld. Tijdens de therapie realiseerde ik me echter steeds meer wat voor grote onzin dit was. En dat het voor geen meter werkte!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 15:20

Denkertje21 schreef:Als er dan een dominee is die zegt dat hij mogelijk een psycholoog weet die mogelijk een verandering van geaardheid zou kunnen bewerkstelligen, dan wil je dat op z'n minst onderzoeken. Je grijpt elke kans aan. En het verhaal van de aversie therapie leek me heel aannemelijk omdat ik ook wel gevoelens voor vrouwen in me meende te hebben.

Misschien dat je niet moet vergeten, dat het een verschil kan maken in hoe iemand (een homoseksueel gelovige) tegen zijn eigen homoseksualiteit aankijkt al dan niet van uit de bijbel gezien. Niet iedereen zal willen kiezen voor verandering! Sommige van die mensen hebben er van meet af aan al vrede mee! Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen. Ik denk dat jij je eigen niet te veel moet spiegelen aan andere mensen, zoals niet iedereen zich aan jouw verhaal zal kunnen spiegelen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jun 2008 15:21

Mogelijk dat het voor mensen die niet duidelijk overhellen naar homoseksualiteit danwel heteroseksualiteit 'werkt'.

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 15:31

Machiavelli schreef:Mogelijk dat het voor mensen die niet duidelijk overhellen naar homoseksualiteit danwel heteroseksualiteit 'werkt'.

Er valt niet veel te genezen aan een bi, want die is al (deels) he.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jun 2008 15:39

MarinusCopy schreef:
Machiavelli schreef:Mogelijk dat het voor mensen die niet duidelijk overhellen naar homoseksualiteit danwel heteroseksualiteit 'werkt'.

Er valt niet veel te genezen aan een bi, want die is al (deels) he.
'Werkt'stond dan ook tussen aanhalingstekens. :wink: Wat ik bedoelde is dat de therapie mogelijk biseksuelen kan helpen om zich meer op het andere geslacht te richten. Niet zozeer een verandering van geaardheid alswel verandering van focus zogezegd.

Overigens, het zóu mogelijk echt kunnen werken, het debat over in hoeverre homoseksualiteit nature en in hoeverre het nurture is, is volgens mij nog steeds bezig.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 jun 2008 15:49

Harm-J schreef:Misschien dat je niet moet vergeten, dat het een verschil kan maken in hoe iemand (een homoseksueel gelovige) tegen zijn eigen homoseksualiteit aankijkt al dan niet van uit de bijbel gezien. Niet iedereen zal willen kiezen voor verandering! Sommige van die mensen hebben er van meet af aan al vrede mee! Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen. Ik denk dat jij je eigen niet te veel moet spiegelen aan andere mensen, zoals niet iedereen zich aan jouw verhaal zal kunnen spiegelen.

Dat is natuurlijk wel een feit, net zoals het ook een gegeven is dat er mensen zijn die gewoon weten dat ze homo zijn, en mensen die daar later mee experimenteren.
Toch moet je niet vergeten dat de aversie-therapie, zoals Denkertje21 die beschrijft, (en ik ken hem nog wel extremer) nog steeds in onze christelijke achterban gehanteerd word. Al is dat een manier die wettelijk niet meer is toegestaan.

Je hebt het over spiegelen. Maar dan moeten er wel mensen zijn waaraan je jezelf kunt spiegelen. Misschien is dat wel een groot punt. Want laten we eerlijk zijn ken jij iemand die als trotse homo met een relatie door het refo-landschap wandelt?

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 15:54

Machiavelli schreef:.

Overigens, het zóu mogelijk echt kunnen werken, het debat over in hoeverre homoseksualiteit nature en in hoeverre het nurture is, is volgens mij nog steeds bezig.

Het begint er wel steeds meer op te lijken dat het nature is. De nurturetheorieën komen volgens mij enkel nog voor op abrahamitisch getinte dubieuze websites waar de uitzondering (homoseksualiteit door misbruik ed) word verheven tot mainstream.

Het debat of je geaardheid kunt veranderen is als 1000-en jaren geleden beslecht want zelfs toen had men al door dat het allemaal vrij chronisch was.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 15:54

Zareb schreef:ken jij iemand die als trotse homo met een relatie door het refo-landschap wandelt?

Ja, wat te denken van Me-boy, daarbij ken ik ook nog wel iemand die met zulk een relatie door het Gereformeerde vrijgemaakte landschap wandeldt. :mrgreen:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jun 2008 16:47

Zareb schreef: Je hebt het over spiegelen. Maar dan moeten er wel mensen zijn waaraan je jezelf kunt spiegelen. Misschien is dat wel een groot punt. Want laten we eerlijk zijn ken jij iemand die als trotse homo met een relatie door het refo-landschap wandelt?

Daar heb je een heel belangrijk punt. Er zijn geen role models in de gereformeerde gezindte. In de kerk bij ons ben ik de enige die op deze wijze z'n nek heeft uitgestoken. Maar echt, zodra er een relatie op nde proppen komt is het einde verhaal met bijv. de gang naar het Avondmaal... De ambten gaan dicht en ga maar door...

Dat is ook één van de redenen dat ik blij ben met een initiatief als het Regenboogforum, zodat mensen zich wél kunnen spiegelen aan andere refo homo's.

Kijk, een tijdje geleden kwam Johan Quist nogal in het nieuws. Nou, daar had je een refohomo! Maar een rolmodel? Keurig getrouwd, vader van tig kinderen...

Nee, je zal maar 17 zijn in een refokerk en homo! dan denk je toch dat je de enige bent?! Nou, dat dacht ik wel!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jun 2008 17:10

Denkertje21 schreef:Daar heb je een heel belangrijk punt. Er zijn geen role models in de gereformeerde gezindte. In de kerk bij ons ben ik de enige die op deze wijze z'n nek heeft uitgestoken. Maar echt, zodra er een relatie op nde proppen komt is het einde verhaal met bijv. de gang naar het Avondmaal... De ambten gaan dicht en ga maar door...

Dat is ook één van de redenen dat ik blij ben met een initiatief als het Regenboogforum, zodat mensen zich wél kunnen spiegelen aan andere refo homo's.

Kijk, een tijdje geleden kwam Johan Quist nogal in het nieuws. Nou, daar had je een refohomo! Maar een rolmodel? Keurig getrouwd, vader van tig kinderen...

Nee, je zal maar 17 zijn in een refokerk en homo! dan denk je toch dat je de enige bent?! Nou, dat dacht ik wel!

Ik ben het toch (weer) niet helemaal met jou eens Denkertje. Er zijn tegenwoordig meer initatiefnemers waar men terecht kan, dan bv het regenboogforum of refoandersforum van Johan Quist. Het is nog maar de vraag of die ik iemand die 2 fora's iemand aan zou raden. De ene omdat die een afsplisting is van Refoanders en zich bedient van een team van mensen die zich weer bedienen van vele dubbelaccounts, de andere die de mensen vraagt om in een bepaald hokje te stappen bij het aanmelden als lid.

Ik zou persoonlijk iemand met een vraag over homosekualiteit, eerder verwijzen naar Contrario, dat hard aan de weg timmert en de mensen vrijlaat in hun keuze van wel of geen relatie, of seksualiteit. Daarbij bieden ze de mensen ook de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten op maandelijkse bijeenkomsten om met elkaar te spreken.

Door het gebruik van internet zijn er voor de, laat ik het even de refohomo's noemen, gelukkig veel muren weggesleten. Het is zeker voor die groep van mensen nu gemakkelijker om materiaal of verenigingen e.d. te vinden, waar zij hun eigen wel aan kunnen spiegelen. Men is niet meer direct veplicht om de informatie alleen uit eigen kring te halen.

Ook door te lezen op refoweb, kunnen die mensen lezen dat zij niet de enige zijn, ongeacht de keuze die ze (willen) maken aangaande hun seksualiteit, en of het wel of geen relatie aan gaan.

Daarbij voelt ook niet iedereen zich geroepen om zijn of haar nek uit te steken. Sommige mensen houden het liever bij zichzelf bijvoorbeeld. of zullen het vertellen als het hun uit komt. Een ieder zal hier verschillend mee omgaan, dat moet je ook kunnen respecteren Je kunt niet van iedere (refo) homo verwachten of vragen, dat hij of zij op de barricades klimt.

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 17:16

Denkertje21 schreef:Nee, je zal maar 17 zijn in een refokerk en homo! dan denk je toch dat je de enige bent?! Nou, dat dacht ik wel!

Nou ik had ruim voor mijn puberteit door dat ik niet de enige was. Hoewel het besef rudimentair was was het in de jaren 80 echt niet meer nodig om niets te weten. Ik ben alleen de kerk uitgehobbeld voor de ellende echt begon. Heeft prima voor me gewerkt

Terug naar “Archief”