Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 23 jun 2008 15:00

Hier op aarde vind je de ware kerk nooit als instituut kerk.

Je kunt de ware kerk wel ervaren als zijnde dat je een onderdeel bent bent die Kerk met een hoofdletter en allemaal lid van van de Kerk in het hiernamaals.

Maar ik ben er ten volle van overtuigd dat er geen enkel kerkverband of gemeente is die zich hier de ware kerk kan en mag noemen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jun 2008 23:07

Waarmee wij het van harte eens zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 jun 2008 00:10

tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.

Houd er wel rekening mee dat er ten tijde van de NGB slechts 1 protestantse kerk was, en niet het oerwoud aan groeperingen wat we tegenwoordig hebben. Het is ook geschreven in het licht van de controverse tussen de (als vals geziene) RK-kerk, en daartegenover de protestantse kerk, die als ware kerk gezien werd.

Mag ik verder uit je woorden opmaken dat als je vind dat twee kerkverbanden eigenlijk één zouden moeten zijn, je probleemloos daartussen kunt overstappen?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jun 2008 06:54

Napoleon: volstrekt mee eens!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jun 2008 07:20

Napoleon schreef:
tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.

Houd er wel rekening mee dat er ten tijde van de NGB slechts 1 protestantse kerk was, en niet het oerwoud aan groeperingen wat we tegenwoordig hebben. Het is ook geschreven in het licht van de controverse tussen de (als vals geziene) RK-kerk, en daartegenover de protestantse kerk, die als ware kerk gezien werd.

Mag ik verder uit je woorden opmaken dat als je vind dat twee kerkverbanden eigenlijk één zouden moeten zijn, je probleemloos daartussen kunt overstappen?

Ja helemaal mee eens. Als het zo is dan zou ik vinden dat het probleemloos samen moet gaan.
En niet zoals er nu gebeurd:jaren en jaren en jaren samen sprekingen en nog eens synode zus en synode zo erover heen laten gaan.
Gewoon als je beide blijkt ware kerk te zijn dan heb je de opdracht om dan ook samen één te zijn.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jun 2008 07:25

moppie schreef:Hier op aarde vind je de ware kerk nooit als instituut kerk.

Je kunt de ware kerk wel ervaren als zijnde dat je een onderdeel bent bent die Kerk met een hoofdletter en allemaal lid van van de Kerk in het hiernamaals.

Maar ik ben er ten volle van overtuigd dat er geen enkel kerkverband of gemeente is die zich hier de ware kerk kan en mag noemen

Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Hoe zondig en gebrekkig wij ook zijn er is wel degelijk op deze aarde een ware kerk aanwezig. En ieder is schuldig zich daarbij te voegen.
Als je zegt dat je die niet kunt vinden dan heb je blijkbaar niet goed gezocht. Want God houd Zijn kerk in leven.
En die zal er altijd zijn tot Hij wederkomt.
Je kunt gewoon kijken naar wat er genoemd wordt als ware kerk, aan welke eisen die zou moeten voldoen.
Hoe gebrekkig dat ook mag gebeuren.
Maar zuivere woordbediening en bediening der sacrementen, en de tucht die gehandhaafd moet worden is een gewoon zichtbaar iets.

Er staat tenslotte ook in de NGB: dat die duidelijk te zien is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 jun 2008 07:31

tante-tortel schreef:

Hoe zondig en gebrekkig wij ook zijn er is wel degelijk op deze aarde een ware kerk aanwezig. En ieder is schuldig zich daarbij te voegen.
Als je zegt dat je die niet kunt vinden dan heb je blijkbaar niet goed gezocht. Want God houd Zijn kerk in leven.
Je kunt gewoon kijken naar wat er genoemd wordt als ware kerk, aan welke eisen die zou moeten voldoen.
Maar zuivere woordbediening en bediening der sacrementen, en de tucht die gehandhaafd moet worden is een gewoon zichtbaar iets.

Graag zou ik dan vanuit de Bijbel een rijtje met eigenschappen zien waaraan ik een ware kerk kan herkennen. Want dat maakt het leven een stuk eenvoudiger :)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 jun 2008 07:31

tante-tortel schreef:

Graag zou ik dan vanuit de Bijbel een rijtje met eigenschappen zien waaraan ik een ware kerk kan herkennen. Want dat maakt het leven een stuk eenvoudiger :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jun 2008 08:20

Lalage schreef:
tante-tortel schreef:Ik weet het is een hele lap tekst en iedereen kan hem nalezen in zijn/haar Bijbel achterin.

Dat denk jij... wij hebben hier enorm veel bijbels maar daar staat het (gelukkig) niet in, doe mij maar puur alleen de bijbel ;)

Dat lijkt me stug aangezien je man uit de GKV komt en hij zijn bijbeltje toch niet weggegooid heeft.
Verder is het een naspreken van wat de bijbel zegt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jun 2008 08:21

De NGB is gebaseerd op de Bijbel.

En je kunt de tekstverwijzingen nalezen die erbij staan.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 jun 2008 08:48

Ok helaas ik dacht een mooi met checkpunten te zien... Maar even serieus, ik geloof niet dat er een kerk ik is die de percfecte/ware kerk is, maar de ware Kerk is de verzameling van alle gelovigen uit alle kerken en denominaties

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2008 09:42

tante-tortel schreef:
Napoleon schreef:

Ja helemaal mee eens. Als het zo is dan zou ik vinden dat het probleemloos samen moet gaan.
En niet zoals er nu gebeurd:jaren en jaren en jaren samen sprekingen en nog eens synode zus en synode zo erover heen laten gaan.
Gewoon als je beide blijkt ware kerk te zijn dan heb je de opdracht om dan ook samen één te zijn.

Theoretisch gezien heb je gelijk... en in de praktijk werkt het niet zo. Wat nou als er twee ware kerken zijn? Je stelt: Die moeten dan samengaan. Helemaal mee eens. Maar wat als dit toch niet gebeurt? Dan hou je dus twee ware kerken. Dan valt er niet opeens een af.... (er van uitgaande dat de problemen om samen te gaan van 2 kanten komen). Dan is er dus niet 1 waar kerkverband.

Overigens lees ik in de NGB alleen dit:

Artikel 27: Er is een ware Kerk waarvan gezegd wordt: ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs. Dit gaat dus veel breder dan 1 kerkverband. In artikel 28 gaat het om de roeping om je bij die Kerk die verspreid en verstrooid, niet aan tijd, plaats of zekere personen gebonden is, die een is, niet door belijdenis of zo maar verenigd in hart en wil in dezelde Geest, te voegen. In artikel 29 wordt het onderscheid gemaakt tussen sekten die zich kerk en die echte Kerk van Christus zoals in artikel 27 omschreven. Nergens wordt gezegd: het is dat kerkverband.

Jij hebt het telkens over de kerk, de ware kerk. De geloofsbelijdenis heeft het over de Kerk met hoofdletter... en dat is het grote verschil. Jij denkt in kerkverbanden, God gelukkig niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 10:08

Ja ik ben het met je eens moppie. Ik zou wel graag willen weten waar op aarde DE ware Kerk is wat iemand hier eerder schreef (sorry weet uit m'n hoofd niet meer wie het was)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2008 11:35

daarben ik ook heel benieuwd naar Tante Tortel. Ik neem aan dat je dat niet voor ons geheim zal houden als er voor ons de roeping is ons daarbij te voegen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 24 jun 2008 15:54

In eerste instantie was mijn antwoord: als de leer van de kerk in de weg staat van mijn relatie met God. Maar dat is al drie jaar zo, in mijn geval. En ik ben nog niet weg, ook al ga ik wel een stuk minder. Dus dat gaat niet op. Waarschijnlijk zou ik pas weggaan als we nog meer zouden 'verzwaren'. Aan de andere kant zou ik ook weggaan als het een vrijzinnige kerk zou worden. Maar voorlopig lijkt het omgekeerde te gebeuren. :roll:

Terug naar “Archief”